Reflektioner över laget i SHL

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Post Reply
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Reflektioner över laget i SHL

Post by krysset »

Premiär avklarad. Skönt med seger på bortaplan och kul för Robban. Tror det dröjer ett tag nu innan vi gapar över tränarbyte eller skicka spelare åtminstone från min sida😃

Jo Kuhnhackl var ok efter halva matchen och främst. Jag kan fortfarande bli bättre.
Den nya 88 måste vi ge 3-4 matcher. Verkar bra på rören och är inte rädd fysiskt spel.
Tycker kan också se att han fungerar som en pådrivande spelare.
Blir intressant att se formationerna när alla är hela och inte har jetlag.
Vi har då riktigt bra ställt på forwardssidan. Backarna håller nog skulle jag tro. Roos är bättre än Broberg. Kapla helt ok men väntar mig lite mer av Pudas, kommer nog, låt han dunka in ett mål från blå så då löser det sig.
Jocke och Möller är lika pålitliga som att Luleå åker i kvarten.

När det gäller PP fick vi endast ett igår. Inbillar mig att vi kommer prestera bättre i den spelformen. 23 är ruskigt duktig i den spelformen är svårläst för motståndarna.
Tycker att våra nya forwards är helt ok i skridskoåkning och hänger med i backchecking.

Tycker dock att vi i vissa lägen checkar så pass hårt att kan motståndare slå snabbt pass så är det 3 mot 2 men detta får man ta i beräkning då deras backar får ingen ro med pucken.

Jag har en PP som vi kan göra så att och med Jocke passade pucken effektivt, det var inte mycket att spela.

Stefan Loibl var riktigt bra igår och Lirre visar ilska och värdefull i BP.

Gurra mycket bra frånsett första målet.

En detalj jag såg igår var att i stort sett samtliga forwards tog kamp framför motståndarmålet.

Robban har nog manat på för att få ut det bästa av materialet.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Reflektioner över laget i SHL

Post by Snuskhummern »

Väldigt svårt att bilda sig en uppfattning efter en match men något säger mig att man analyserat en av förra säsongens största brister - spelet kring mål - och verkligen försökt förbättra det, både spelmässigt men också när det kommer till spelarmaterial. Tyckte man kunde se en mycket större närvaro i kring målgården i matchen mot DIF än förra säsongen. Viktigt.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Reflektioner över laget i SHL

Post by Skidrow »

En annan sak jag tycker mej se är att man vänder upp inte hem i egen zon och forwarden på "bortre sidan" sticker. Förra säsongen när man tog pucken i egen zon gick man ner mot eget mål 9 av 10 gånger.
User avatar
nr86
Posts: 5251
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Reflektioner över laget i SHL

Post by nr86 »

Som tidigare talare poängterat så är det väldigt svårt att analysera spelet efter 1 "riktig" match. Tror inte vi blev satta på så stora prov heller då jag håller DIF som ett blivande bottenlag. På torsdag blir det en annan femma då FHC kommer på besök med stor revanschlusta efter torsken hemma mot BIF. FHC kommer att pressa och stressa på ett helt annat sätt och då kommer vi att blotta vårt bristande försvarsspel är jag rädd. Men det skulle vara kul att se Mann i kassen. Framåt känns vi rätt giftiga med många olika typer av hot. Det är i försvarsspelet vi har en del att jobba på. Men den jag tror kommer att göra succe i AIK är Stefan Loibl! Gillar skarpt det jag sett så här långt.
SimonL
Posts: 89
Joined: 10 Jun 2017, 18:36

Re: Reflektioner över laget i SHL

Post by SimonL »

Skidrow wrote: 12 Sep 2021, 23:07 En annan sak jag tycker mej se är att man vänder upp inte hem i egen zon och forwarden på "bortre sidan" sticker. Förra säsongen när man tog pucken i egen zon gick man ner mot eget mål 9 av 10 gånger.
Har noterat samma sak, som jag skrev i matchtråden. Överlag är spelet mer "NHL-likt" nu
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Reflektioner över laget i SHL

Post by krysset »

Havryluk är en injektion. Hans tacklingar är ju inte ens i närheten av att riskera något.
Post Reply