K6 Luleå - AIK måndag 19 april

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
tazman
Posts: 2012
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: K6 Luleå - AIK måndag 19 april

Post by tazman »

Tråkigt gnäll om domarinsatsen. Att dom tar när spelarna håller i klubban får man räkna med. Tur att spelarna fokuserar på att vinna matchen och låta andra gnälla istället.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
petterrr_dd
Posts: 310
Joined: 15 Jun 2011, 23:08

Re: K6 Luleå - AIK måndag 19 april

Post by petterrr_dd »

tazman wrote: 19 Apr 2021, 23:06 Tråkigt gnäll om domarinsatsen. Att dom tar när spelarna håller i klubban får man räkna med. Tur att spelarna fokuserar på att vinna matchen och låta andra gnälla istället.
Säger inte mkt om utvisningarna vi får... det är snarare allt dom väljer att fria... ska dom ta oss för tripping borde det vara samma när Lule gör det?
User avatar
nr86
Posts: 5319
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: K6 Luleå - AIK måndag 19 april

Post by nr86 »

Ja det var starkt av aik att vinna med kniven mot strupen. Samma imorgon då. Lhf så trötta ut så kan vi bara spela enkelt ur zon kan vi skapa mer tid hos dem och trötta ut dem ännu mer. Synd med Arvid som är borta då han kan vinna matcher även när vi spelar sämre. 1a målet blir rätt viktigt att vi tar imorgon då vi lyckas släppa in mycket på hemmais mot lhf i kvartsfinalen. Broberg matchades rätt sparsamt vilket verkar lovande inför morgondagen. Wingerli Linus och Pär stack ut i positiv bemärkelse.
Ultron
Posts: 378
Joined: 24 Apr 2012, 08:51

Re: K6 Luleå - AIK måndag 19 april

Post by Ultron »

Klubba i armvecket = vanligtvis utvisning. Nu försöker man få det till fulspel.

Slå på klubban = vanligtvis ok. Nu åker vi på 2 min x 2 (eller 3).

Total dominans i övrigt = vanligtvis stolpe ut och hedersam förlust. Nu laddar vi för match sju. (Och den lär bli stentuff.)

Underbart att se hur många som studsar tillbaka ikväll, och att ffa de osjungna hjältarna får glänsa: Nowick, Lirre, Hugg (nästa Wingerli?), Wingerli (bästa Wingerli?), Granberg. Broberg spelar inte mycket ikväll men gör det bra, kanske just därför? Jocke (lite för?) het. Möller/Frödda måste steppa upp, även om den förstnämnde hade bud på både ett och två mål. Köper inte riktigt hånkörens "femmorna är felkomponerade", då Möller borde ha pondus nog att ryta ifrån mot Klockare om så vore fallet. Varför skulle kaptenen finna sig i att matchas fel i 60 matcher och inte få gehör liksom? (Men med det sagt hade jag också gärna sett en vänsterskytt där som komplement. Typ Jörgen Wännström, om han är ledig till nästa säsong.)

Eftersom det här är ett supporterforum vill jag ogärna skriva negativa saker om mitt lag, men något som ändå blivit tydligt är avsaknaden av en #21. Och då snackar jag inte Tyrväinen (minns nåt slutspel då alla skrek på att vi skulle värva Jämtin. Suck.) utan en riktig #21. Jimmie. Som kampas. Faller. Får med sig utvisningar. Gör mål. Faller. Flinar. Dansbandar in en tackling. Snackar med domaren. Fortsätter att snacka med domaren. Flinar. Leder. En sådan spelare går inte att värva in, så det är dags för ledarstaben att fundera på vem som skulle kunna axla den rollen. Förutom Jimmie, vem hade sådant material. Svär lite i kyrkan men... Jonte. Och aktiv idag Martin Lundberg. Lindholm är centertanken, Melker är vadnudendärgubbenhetersomresersighelatidennärmanslårpåden, men de är inte uppe/nere där på den nivån där man gör allt för att vinna.

Älskar det här laget, har inte jättestora förhoppningar på en vinst på hemmaplan, men nog fasiken får man gilla läget här. Njut nu, vi kan ju tvåla dit förhandsfavoriterna till seriesegern imorrn! (Med lite medstuds...)
User avatar
tazman
Posts: 2012
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: K6 Luleå - AIK måndag 19 april

Post by tazman »

petterrr_dd wrote: 19 Apr 2021, 23:11
tazman wrote: 19 Apr 2021, 23:06 Tråkigt gnäll om domarinsatsen. Att dom tar när spelarna håller i klubban får man räkna med. Tur att spelarna fokuserar på att vinna matchen och låta andra gnälla istället.
Säger inte mkt om utvisningarna vi får... det är snarare allt dom väljer att fria... ska dom ta oss för tripping borde det vara samma när Lule gör det?

Enig, problemet är att Luleå gör det lite smartare (tränat på att exempelvis haka lite lagomt rätt under hela säsongen). Gäller för spelarna att skapa situationer och kaos imorgon så att domarna måste ta utvisningar.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: K6 Luleå - AIK måndag 19 april

Post by LeeGoren »

dovienya wrote: 19 Apr 2021, 22:39 Var det förresten Bulan som ropade "ni tappa ju matchen för länge sen!!" åt domarna? :D
Nej, det var Oskar Nilsson😃
dovienya
Posts: 2196
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: K6 Luleå - AIK måndag 19 april

Post by dovienya »



Kan man få passa på att ge #58 lite kudos för sättet han uppfattar situationen :)
petterrr_dd
Posts: 310
Joined: 15 Jun 2011, 23:08

Re: K6 Luleå - AIK måndag 19 april

Post by petterrr_dd »

tazman wrote: 19 Apr 2021, 23:25
petterrr_dd wrote: 19 Apr 2021, 23:11
tazman wrote: 19 Apr 2021, 23:06 Tråkigt gnäll om domarinsatsen. Att dom tar när spelarna håller i klubban får man räkna med. Tur att spelarna fokuserar på att vinna matchen och låta andra gnälla istället.
Säger inte mkt om utvisningarna vi får... det är snarare allt dom väljer att fria... ska dom ta oss för tripping borde det vara samma när Lule gör det?

Enig, problemet är att Luleå gör det lite smartare (tränat på att exempelvis haka lite lagomt rätt under hela säsongen). Gäller för spelarna att skapa situationer och kaos imorgon så att domarna måste ta utvisningar.
Det är här jag tycker problemet ligger. Eftersom man själv väldigt tydligt ser fulheterna Luleå gör så borde inte en ””professionell” domare missa det.
User avatar
tazman
Posts: 2012
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: K6 Luleå - AIK måndag 19 april

Post by tazman »

Jag vet inte om jag ser så mycket fulheter. Jag vill att det ska smälla på, vara grinigt, att det ska ges och tas. Igår fick AIK fler utvisningar mot sig, Luleå kunde och borde absolut fått fler emot sig.

Om AIK fått den sista situationen mot sig (med Burström) hade jag blivit skogstokig och förmodligen slängt ut tv:n. Rätt övertygad att många på forumet skulle blivit lika arga. Ett givande och tagande samt att domarna inte kan se allt, det får vi räkna med.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
msoe
Posts: 1611
Joined: 10 Apr 2012, 14:52

Re: K6 Luleå - AIK måndag 19 april

Post by msoe »

Problemet är väl dels att det inte är "tufft" spel, utan spelförstörande saker som hakningar, fasthållningar och tjuvsmällar som de släpper, medan t ex Nowick åker ut för en klockren tackling (en av få tacklingar som AIK har delat ut i kvartsfinalerna). Det andra problemet är att de inte lyckas hålla en jämt nivå, ena stunden tar man en 2:a när en spelare ramlar i en 50/50-närkampssituation, och nästa gång släpper man en solklar tripping. Sen att man aldrig vågar ta en extra utvisning för den som börjar "gruffa" efter avblåsning, utan plockar båda spelarna som varit inblandade även om bara den ena parten har varit aktiv, samtidigt som ingen vågar kasta handskarna och göra upp pga avstängningsrisken, gör det väldigt lätt för det mer destruktiva laget att dra ner tempot i matchen, plocka bort det andra lagets stjärnspelare och få dem att fokusera på annat än matchen. Domarna gynnar inte Lule medvetet, men deras bedömningar gynnar ett mer destruktivt spelande lag, vilket Lule är.

Jag ser gärna tuff fysisk hockey, men det är inte samma sak som spelförstörande moment och en massa bjäbbande efter avblåsning och där har utvecklingen i SHL tyvärr i åratal gått åt fel håll. Är Inget större fan av slagsmål, men en ändring av reglerna för avstängning som det har pratats om skulle nog kunna få bort mycket av fjantandet efter avblåsning.
cleo
Posts: 656
Joined: 17 Aug 2011, 11:23

Re: K6 Luleå - AIK måndag 19 april

Post by cleo »

Som jag skrev i ett tidigare inlägg, det gäller fortfarande..

” Men det är ju så här, att spelar du hela tiden på gränsen (och lite över), så måste domarna släppa en hel del för det laget. Så funkar det.
AIK spelar inte på det sättet vilket innebär att man åker på fis-utvisningar i stället.”
Sportis
Posts: 664
Joined: 15 Jul 2012, 15:20

Re: K6 Luleå - AIK måndag 19 april

Post by Sportis »

Personligen vill jag inte att Nordlöf ska döma matchen idag. Luleå sätter hård press på domarna och pressen blir extra stor på honom med tanke på att han kommer härifrån. Jag tycker inte han klarar av trycket och det finns risk att det blir negativ effekt för oss som jag tycker det blev igår.
Torsgatan
Posts: 956
Joined: 14 May 2020, 13:04

Re: K6 Luleå - AIK måndag 19 april

Post by Torsgatan »

Sportis wrote:Personligen vill jag inte att Nordlöf ska döma matchen idag. Luleå sätter hård press på domarna och pressen blir extra stor på honom med tanke på att han kommer härifrån. Jag tycker inte han klarar av trycket och det finns risk att det blir negativ effekt för oss som jag tycker det blev igår.
Exakt, är vansinne att låta han döma våra matcher. Motståndarna vet att han är härifrån och spelat i klubben som junis och kommer alltid sätta ett jävla tryck på han.
Krävs ett psyke av stål, nått som han inte visat än så länge...
petterrr_dd
Posts: 310
Joined: 15 Jun 2011, 23:08

Re: K6 Luleå - AIK måndag 19 april

Post by petterrr_dd »

Ingen som känner några ungdomar som kör EPA? Hade varit magiskt att skicka några efter e4an och sinka ner bussen :P . Tänker er bulans ilska på bussen ...
User avatar
ossian
Posts: 3628
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: K6 Luleå - AIK måndag 19 april

Post by ossian »

msoe wrote: 20 Apr 2021, 09:38 Problemet är väl dels att det inte är "tufft" spel, utan spelförstörande saker som hakningar, fasthållningar och tjuvsmällar som de släpper, medan t ex Nowick åker ut för en klockren tackling (en av få tacklingar som AIK har delat ut i kvartsfinalerna). Det andra problemet är att de inte lyckas hålla en jämt nivå, ena stunden tar man en 2:a när en spelare ramlar i en 50/50-närkampssituation, och nästa gång släpper man en solklar tripping. Sen att man aldrig vågar ta en extra utvisning för den som börjar "gruffa" efter avblåsning, utan plockar båda spelarna som varit inblandade även om bara den ena parten har varit aktiv, samtidigt som ingen vågar kasta handskarna och göra upp pga avstängningsrisken, gör det väldigt lätt för det mer destruktiva laget att dra ner tempot i matchen, plocka bort det andra lagets stjärnspelare och få dem att fokusera på annat än matchen. Domarna gynnar inte Lule medvetet, men deras bedömningar gynnar ett mer destruktivt spelande lag, vilket Lule är.

Jag ser gärna tuff fysisk hockey, men det är inte samma sak som spelförstörande moment och en massa bjäbbande efter avblåsning och där har utvecklingen i SHL tyvärr i åratal gått åt fel håll. Är Inget större fan av slagsmål, men en ändring av reglerna för avstängning som det har pratats om skulle nog kunna få bort mycket av fjantandet efter avblåsning.
Om jag skulle sammanfatta din text som jag håller med om så blir det:

Domarna är totalt värdelösa, inkonsekventa, inkompetenta och de dömer ej efter reglerna utan gynnar det spelförstörande laget.

Helt vanliga tacklingar kan bli 2 eller 5 beroende på om en spelare ligger kvar och ojar sig på isen, medan andra kan åka 20 skär och hoppa in en tackling, men om ingen ligger kvar och ojar så blir det ingenting.
User avatar
tazman
Posts: 2012
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: K6 Luleå - AIK måndag 19 april

Post by tazman »

Inga fans kommer tycka domarna gör ett bra jobb, det är så det fungerar inom den branschen. Tycker överlag att det skötts bra i den här matchserien och att det släpps en hel del, som det ska göras under slutspelet (egen bedömning).

Om man ständigt anser att domarna är värdelösa och känner sig missgynnande konstant så kanske det är dags att byta sport och hitta någon sport där bedömningarna inte spelar så stor roll.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
User avatar
ossian
Posts: 3628
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: K6 Luleå - AIK måndag 19 april

Post by ossian »

tazman wrote: 20 Apr 2021, 15:23 Inga fans kommer tycka domarna gör ett bra jobb, det är så det fungerar inom den branschen. Tycker överlag att det skötts bra i den här matchserien och att det släpps en hel del, som det ska göras under slutspelet (egen bedömning).

Om man ständigt anser att domarna är värdelösa och känner sig missgynnande konstant så kanske det är dags att byta sport och hitta någon sport där bedömningarna inte spelar så stor roll.
Jag har aldrig pastatt att alla hockeydomare ar vardelosa eller att vi ar konstant missgynnade. Jag pastar att SHL-domarna ar kassa, det blir aldrig battre. Spelarna ar duktiga aven om de duktigaste och mest underhallande spelarna drar till andra ligor, produktionen har kraftigt forbattrats, men domarna fortsatter att vara kassa och inkonsekventa.
User avatar
tazman
Posts: 2012
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: K6 Luleå - AIK måndag 19 april

Post by tazman »

Samtidigt som det tillkommit ännu fler kameravinklar för oss tittare för att bedöma alla misstag som görs. Effektivt även att sekvensernas spelas upp i slowmotionscener så att ingeting ska missa av tittarna.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
User avatar
ossian
Posts: 3628
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: K6 Luleå - AIK måndag 19 april

Post by ossian »

Domarna kan gora misstag, de ar manniskor. Det tror jag alla forstar, det gar fort dar ute. Problemet ar att SHLs domare ar vardelosa om man jamfor med bra domare. DP och regelverket runtomkring har forbattrats, men ej domarnivan. Tyvarr.
User avatar
tazman
Posts: 2012
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: K6 Luleå - AIK måndag 19 april

Post by tazman »

Vi är nog överens att vi inte är överens.

Mot seger.....
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
cleo
Posts: 656
Joined: 17 Aug 2011, 11:23

Re: K6 Luleå - AIK måndag 19 april

Post by cleo »

tazman wrote: 20 Apr 2021, 15:23 Inga fans kommer tycka domarna gör ett bra jobb, det är så det fungerar inom den branschen. Tycker överlag att det skötts bra i den här matchserien och att det släpps en hel del, som det ska göras under slutspelet (egen bedömning).
Jag har svårt att förstå varför det ska vara en annan bedömningsnivå i ett slutspel vs serielunk.
Tar man man utvisning för en slashing, hakning i grundserien så ska man ta för den i slutspelet också.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1839
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: K6 Luleå - AIK måndag 19 april

Post by GroovyEd »

Tydligen missade Lassinanti match 6 på grund av ett migränanfall.
User avatar
ossian
Posts: 3628
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: K6 Luleå - AIK måndag 19 april

Post by ossian »

Mitt sista inlagg om domarna, det ar ok att ha olika asikter.

Ser ibland NHL. Spelarna dar ar lite skickligare, och framfor allt har de battre spetskompetens i sin roll. Deff backarna ar lite tuffare och tyngre, malskyttarna ar battre pa att nata, speedkulorna ar lite snabbare. Men de baste spelarna i SHL star sig helt ok nar det galler spelsinne, teknik, tempo. Innan storde man sig pa SHL-produktionen framfor TVn och DP, men de har snappat upp nu pa senare ar. En stor skillnad ar coacherna som ar duktiga pa att forandra en matchbild genom aktiv coachning. Sallan man stor sig på domarna i NHL. Visst gor de misstag ibland ocksa, men de forsoker halla en jamn och konsekvent niva som gynnar det spelforande laget. Domarna i SHL.. man stor sig latt varannan match pa domarna, de utmarker sig genom grova misstag som alla ser, inkonsekvent niva, vissa spelare blir orattvist behandlade och ar domda pa forhand.

Domarna och coachning ar de absolut storsta skillnaderna mot varldens baste liga.
dovienya
Posts: 2196
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: K6 Luleå - AIK måndag 19 april

Post by dovienya »

(Det är ju också så att det är så sjukt många/långa spelavbrott (reklam) i NHL, så spetsspelarna kan logga väldigt många fler minuter än i SHL.)
Men det jag stör mig mest på är inte felbesluten, de köper jag; det händer.

Det jag stör mig på, och tror många med mig, är att det är våldsam skillnad i bedömning under match och därför upplevs det som stor skillnad i bedömning mellan lagen: att man i början på matchen tar för en "dutt" från till exempel en Skellefteåspelare för att i slutet av matchen inte ta för smärre överfall (från något av lagen), och sedan helt plötsligt när det är två minuter kvar ta en slashing för att någon råkar slasha av en redan tydligt trasig klubba.
Jag tycker också det känns konstigt att Skellefteå som i 5 matcher var klart spelförande (om än på utsidan :) ) ska ha fler 2-minutersutvisningar än Luleå som sargar ut, håller klubbor, filmar, hakar, interferar, förstärker och spelar allmänt på gränsen jämfört med Skellefteå som försöker spela hockey.
Visst är jag biased, men ändå...
Kan man se statistik på hur många utvisningar det är i slutet av matcherna kontra i början?
Post Reply