K 2:7 Skellefteå AIK - Luleå 12/4 kl 1900

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Torsgatan
Posts: 943
Joined: 14 May 2020, 13:04

Re: K 2:7 Skellefteå AIK - Luleå 12/4 kl 1900

Post by Torsgatan »

Lassinanti står på skallen, vi skjuter ofta utanför och lule parkerar bussen framför mål. Dödgrävarhockeyn segrade, vilket är skamligt.
Frantisek Pospisil
Posts: 1376
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: K 2:7 Skellefteå AIK - Luleå 12/4 kl 1900

Post by Frantisek Pospisil »

Jag hade rätt.
Var bara ett lag på planen. Att Lassinanti står på huvudet kan inte hålla hela matchserien. Vissa av Grokos spelare loggar ju nära 30 minuter.
Att kritisera ett lag som trycker ner Groko i 2 perioder är väl närmast högförräderi i mina ögon.

Tråkigt att 2 horribla domslut ska påverka matchen på ett så genomgripande sätt.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: K 2:7 Skellefteå AIK - Luleå 12/4 kl 1900

Post by p-play »

Mycket skulle förbättras med ändrade kedjor men det kommer ju inte att hända. Målet är ju uppenbart inte att vinna 5 mot 5 utan undvika att förlora. När PP och BP är så här uselt så blir det svårt att vinna matcherna. Vi har seriens bästa forwards, men har så oerhört svårt att göra mål. Jag tycker inte att man kan klaga på domarna att vi förlorar en sådan här match.
Jocko Homo
Posts: 483
Joined: 15 Jun 2011, 23:21

Re: K 2:7 Skellefteå AIK - Luleå 12/4 kl 1900

Post by Jocko Homo »

ÄLSKAR att sekretariatet har det i sig att hålla klockan. Underbart beteende och vibbar från en annan tid med måldomare i plexiburar med saftblandare på, en domare och red line offside.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1570
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: K 2:7 Skellefteå AIK - Luleå 12/4 kl 1900

Post by Dwight_Shrute »

p-play wrote: 12 Apr 2021, 21:20 Mycket skulle förbättras med ändrade kedjor men det kommer ju inte att hända. Målet är ju uppenbart inte att vinna 5 mot 5 utan undvika att förlora. När PP och BP är så här uselt så blir det svårt att vinna matcherna. Vi har seriens bästa forwards, men har så oerhört svårt att göra mål. Jag tycker inte att man kan klaga på domarna att man förlorar en sådan här match.
Håller helt med; att klaga på domarna är ju snarast kontraproduktivt eftersom det inte löser något av problemen som finns i laget. Visst är vissa utvisningar konstiga, men det faktiskt åt båda håll - och vårt BP är bedrövligt och är orsaken till att vi släpper in målen. Att vi inte lyckats täta igen de problem vi haft under säsongen i PP och BP är orsaken att vi förlorar den här matchen, inte domarnas insats.

Ser fram emot en säsong utan Klockares synnerligen fyrkantiga hockey. Vi har spelare och ett lag som kan bli något extra, med rätt ledning.
User avatar
kriwi
Posts: 783
Joined: 21 Jun 2011, 19:35

Re: K 2:7 Skellefteå AIK - Luleå 12/4 kl 1900

Post by kriwi »

Är ju inte som det var ifjol eller första matchen denna säsong mot Luleå. Nu skapar vi ju faktiskt än fler högkvalitativa målchanser. Även jämfört med igår. Är inte
så att Lassi får mjuka skott i magen från långt håll, utan räddar ju faktiskt dunderlägen. Över 7 matcher bör det ge resultat.
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: K 2:7 Skellefteå AIK - Luleå 12/4 kl 1900

Post by BubbelVe »

Jocke Lindholm Möller (Möller måste slitit klart snart)
Fröden Winge Berggren (Fart + Farligt)
Hugg Melker Nowick (Fart + Fysik SKA tackla 29an JÄMT)
Kiiskinen Linus ......Robertsson/Sundsvik/Johnsson (Avlastning + hålla puck i zon )

2 - 58
52 - 23
3 - 20






8
5
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: K 2:7 Skellefteå AIK - Luleå 12/4 kl 1900

Post by BubbelVe »

Alltså HUR Broberg och Petter ens får istid är ju ett hån mot alla spelrostiga J20 backar PLUS Andersson ....
User avatar
nr86
Posts: 5255
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: K 2:7 Skellefteå AIK - Luleå 12/4 kl 1900

Post by nr86 »

Tung torsk men hatten av för lhf och lassi som spelade precis som man ska om de ska ta segrar från oss. Ny fight på onsdag och kanske vi kan dra lärdom och bli än giftigare runt deras kasse. Söderblom gjorde en bra match och kunde inte göra något på målen han släpper in.
Broberg tycker jag var bättre ikväll även om en del spel var flyt och lika gärna kunnat bli katastrof.
Sportis
Posts: 638
Joined: 15 Jul 2012, 15:20

Re: K 2:7 Skellefteå AIK - Luleå 12/4 kl 1900

Post by Sportis »

Målvaksspelet och PP avgör. För mig är det obegripligt hur det matchas i PP och hur femmorna i den spelformen satts samman.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: K 2:7 Skellefteå AIK - Luleå 12/4 kl 1900

Post by p-play »

Granberg gör det ganska bra. Broberg är ändå okej i den här matchen. Det är inte där problemet ligger utan att vi snurrar i ytterzoner precis som vi gjorde under första halvan av serien. Man måste spela rakare och lasta in folk på kassen. Jag vill se JJ på bänken. Han sänker sin lina. Melker eller Sundsvik in på en ordinarie centerposition.
Larionov
Posts: 211
Joined: 10 Aug 2011, 10:07

Re: K 2:7 Skellefteå AIK - Luleå 12/4 kl 1900

Post by Larionov »

Sekretariat-situationen känns oerhört pinsam. Är det inte Frölunda över det? Vi ska inte behöva någon hjälp, kör över packet istället.
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: K 2:7 Skellefteå AIK - Luleå 12/4 kl 1900

Post by Chippen »

Vi gör en bra match men möter en målvakt i högform, iaf ikväll.

Däremot måste Johnsson sättas på bänken och Broberg ska upp på läktaren. Vågar ju inte hålla puck alls utan ser enbart rädd ut.

Wilsby är bra och transporterar pucken på ett elegant sätt, dock blir det lite för mycket av det. Han måste våga lyfta blicken och spela iväg pucken framåt. För just nu måste forwards stanna på blå allt för mycket.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Frantisek Pospisil
Posts: 1376
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: K 2:7 Skellefteå AIK - Luleå 12/4 kl 1900

Post by Frantisek Pospisil »

BubbelVe wrote: 12 Apr 2021, 21:32 Alltså HUR Broberg och Petter ens får istid är ju ett hån mot alla spelrostiga J20 backar PLUS Andersson ....
Där ser man.
Tycker Granberg touchar på att vara bästa back ikväll.
Känns lite som att gnälla på #8 är att göra det av slentrian. Att Broberg kritiseras tycker jag ha hört förut och upprepas "in absurdum". Kan berätta att gnället inte hjälper. Han spelar oavsett hur mycket det rackas på honom. Andersson befinner sig tyvärr i en glaciär, inte ett kylskåp.
User avatar
ossian
Posts: 3603
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: K 2:7 Skellefteå AIK - Luleå 12/4 kl 1900

Post by ossian »

Nog vill man lyfta fram Stolpen i Fulea, snacka om matchvinnare
medli
Posts: 265
Joined: 04 Aug 2011, 20:54

Re: K 2:7 Skellefteå AIK - Luleå 12/4 kl 1900

Post by medli »

Tror folk seriöst Luleå kommer vinna över 7 matcher?
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: K 2:7 Skellefteå AIK - Luleå 12/4 kl 1900

Post by BubbelVe »

medli wrote: 13 Apr 2021, 05:26 Tror folk seriöst Luleå kommer vinna över 7 matcher?
Nej !
User avatar
TS_
Posts: 902
Joined: 15 Jun 2011, 21:04
Location: F.d Ursviken, numera Westeros

Re: K 2:7 Skellefteå AIK - Luleå 12/4 kl 1900

Post by TS_ »

Larionov wrote: 12 Apr 2021, 21:43 Sekretariat-situationen känns oerhört pinsam. Är det inte Frölunda över det? Vi ska inte behöva någon hjälp, kör över packet istället.
Vad har jag nu missat?
User avatar
Special Brew
Posts: 9901
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: K 2:7 Skellefteå AIK - Luleå 12/4 kl 1900

Post by Special Brew »

TS_ wrote: 13 Apr 2021, 07:32
Larionov wrote: 12 Apr 2021, 21:43 Sekretariat-situationen känns oerhört pinsam. Är det inte Frölunda över det? Vi ska inte behöva någon hjälp, kör över packet istället.
Vad har jag nu missat?
Dom väntade flera sekunder med att starta matchuret efter vår reducering i slutet. Pinsamt. Men det måste ha varit ett misstag.
msoe
Posts: 1581
Joined: 10 Apr 2012, 14:52

Re: K 2:7 Skellefteå AIK - Luleå 12/4 kl 1900

Post by msoe »

medli wrote: 13 Apr 2021, 05:26 Tror folk seriöst Luleå kommer vinna över 7 matcher?
AIK känns fortfarande som det bättre laget och har störst chans att ta sig vidare från denna kvartsfinal, men lätt kommer det inte att bli. Sett till hur stora delar av den här matchen såg ut så krävs dock det inga större justeringar i spelet för att vi ska kunna fixa det här. Kanske den viktigaste, och en riktig floskel, är att gå hårdare på kassen. Vi skapar många bra lägen, men förlorar oftast kampen om returerna. Sen var Lassinanti bra på att inte släppa farliga returer också, det ska man inte glömma bort. Man ska heller inte glömma bort vilken otroligt fin hockey vi spelar när det stämmer för laget. Speciellt under andra halvan av 2:a perioden var det en fröjd att se.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: K 2:7 Skellefteå AIK - Luleå 12/4 kl 1900

Post by svea_man »

Tycker AIK skall kolla lite på Rögle ikväll hur man spelar pp
User avatar
ossian
Posts: 3603
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: K 2:7 Skellefteå AIK - Luleå 12/4 kl 1900

Post by ossian »

Kriga in pa kassen som en kamikaze, kriga rakt genom kassen. Dar finnes losningen. Vad var det Warg sa? Den dar bisvarmen framfor kassen deras, i fotboll kallas det park the bus. Maken till gnetigare lag an Fulea finns nog inte?
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: K 2:7 Skellefteå AIK - Luleå 12/4 kl 1900

Post by svea_man »

Tycker man ska typ göra om alla kedjor för tycker allvarligt att det fås ut alldeles för lite av alla kedjor.

Jocke- Lidholm-Möller

Fröden-wingerli-bergren

Hugg-Melker-sundsvik

Nowick-Linus-kiiskinen
13 JJ
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: K 2:7 Skellefteå AIK - Luleå 12/4 kl 1900

Post by p-play »

Det kommer inte att hända. Klockare var ju mer än nöjd med matchen. Det är ganska tydligt att de har en defensiv taktik som går ut på att släppa in så få mål som möjligt i 5 mot 5 och sedan avgöra i special teams eller göra ett uddamål. Problemet är bara att den goda underliggande statistiken i BP bygger på intensiv forecheck och att motståndarna aldrig kommer in i anfallszon, vilket är svårare att utföra konsekvent i långa matchserier när benen blir segare. Vi har dessutom ett svagt PP så de resultatet av den här coachningen kan mycket väl bli omvänt det önskvärda. Facit har man först efteråt. Jag är dock också övertygad att man skulle få ut mer av materialet med andra formationer. När Luleå lyckas låsa våra toppspelare på det här sättet så undrar man hur det kommer att se ut mot Plastsjö?
päran
Posts: 536
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: K 2:7 Skellefteå AIK - Luleå 12/4 kl 1900

Post by päran »

Håller med om att kedjorna är helt felkomponerade.

Med det sagt fattar jag inte hur du kan så totalt feltolka tränarnas intentioner. Anledningen med att sprida hoten på fyra kedjor är ju att alla ska kunna bidra och att det inte ska vara fruktbart för motståndarna att sätta en defensiv line på vår bästa.

Det du säger att luleå matchar mot våra bästa är en omöjlighet eftersom vi har tre "förstalinor".

Vi måste ju ge tränarna lite cred för hur de förädlar spelarna och gör alla till ett hot, men jag håller med om att nu måste de börja matcha (vilket jag inte tror kommer att hända).



Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Fdskebo
Posts: 1101
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: K 2:7 Skellefteå AIK - Luleå 12/4 kl 1900

Post by Fdskebo »

Jo, att hoten sprids ut så att fler linor ska/kan producera är givetvis bra, sen om det bör göras över 3 eller 4 kedjor kan man väl diskutera.
Jag kan ju tycka att det är bra att ha en defensiv kedja som kan stänga ned motståndares hot också...

Men, det som stör mig mest är kedjan med Möller - JJ - Frödén
Den är i mitt tycke så felkomponerad som en kedja någonsin kan bli.
Att sätta våra 2 bästa rightskyttar (som helst vill skuta från samma ställe) på var sin sida om en (förvisso lovande) center som hela tiden behöver hjälp i det fysiska och defensiva spelet känns helt galet. Nu får ju Möller/Frödén hela tiden hjälpa och undsätta JJ.
Att det överhuvudtaget funkar hjälpligt är ju för att både Möller och Frödén är bra och hela tiden täcker upp.
Tänk om de fick ägna sig åt det dom är bäst på, i var sin kedja, alltså komma i läge och panga mål.

Jocke och Berggren är våra bästa och kreativaste spelfördelare. Låt dem få en lekkamrat som kan göra mål.

Ta en av varje och komplettera med en okej tvåvägscenter (Lindholm/Winge/Melker) så har vi ju 2 förstakedjor direkt.

Hur svårt kan det vara?


Sen så förstår jag inte varför Melker inte spelar PP med Jocke, Melkers grej är ju att grisa framför mål, skymma och styra puckar. Även om Pär är grym så är Melker bättre på just det.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: K 2:7 Skellefteå AIK - Luleå 12/4 kl 1900

Post by p-play »

päran wrote: 14 Apr 2021, 10:41 Håller med om att kedjorna är helt felkomponerade.

Med det sagt fattar jag inte hur du kan så totalt feltolka tränarnas intentioner. Anledningen med att sprida hoten på fyra kedjor är ju att alla ska kunna bidra och att det inte ska vara fruktbart för motståndarna att sätta en defensiv line på vår bästa.

Det du säger att luleå matchar mot våra bästa är en omöjlighet eftersom vi har tre "förstalinor".

Vi måste ju ge tränarna lite cred för hur de förädlar spelarna och gör alla till ett hot, men jag håller med om att nu måste de börja matcha (vilket jag inte tror kommer att hända).



Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Det kan inte vara några problem att sätta ihop tre starka kedjor som kan producera och samtidigt få en av seriens bästa fjärdefemmor. Problemet är att kedjorna är komponerade för att inte förlora och är starka defensivt men offensivt dysfunktionella. Nu när man fått se Melker i olika positioner så känns det som att centerpositionen är den bästa då han kommer in på mål på ett naturligt sätt. Han synkar bra med Jocke som gillar att cirkla och knäppa iväg skott så där har man en bra duo. Vill man vikta den offensivt så sätter man in Frödén eller Möller och har man ett mer defensivt tänk så kör man med Kiiskinen, Nowick eller Hugg. Jag skulle välja Nowick.
Frödén och Berggren har bra kemi för det vet vi från landslagsspel. Lindholm skulle kunna fungera som en bra dynamo därimellan.
Möller och Kiiskinen fungerar bra ihop för det såg vi ifjol. Wingerli och Möller fungerade också ifjol ihop. Det borde bli en bra kedja. Sedan kan man emellanåt variera och köra Hugg eller Sundsvik högre upp i hierarkin istället för Nowick och Kiiskinen, speciellt i Möller-formationen. JJ är ett sänke för sin kedja och just nu så tar han ned prestationen på två landslagsspelare som får åka och täcka upp för honom. JJ bör få sparsamt med minuter som extraforward. Han kan bli bra nästa år, men just nu så väljer jag nästan hellre Robertsson före honom då Robertsson tillför med energi med sin skridskoåkning. Det absolut sämsta ur coachningssynpunkt måste dock vara att statiskt köra exakt samma formationer. Motståndarna är så duktiga på videouppföljning så variation i matcherna blir viktigare och viktigare.
king_louie
Posts: 544
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: K 2:7 Skellefteå AIK - Luleå 12/4 kl 1900

Post by king_louie »

Stör mig också otroligt mycket på hur kedjorna är komponerade och att de cementeras trots att det uppenbarligen inte funkar optimalt.
Det är mer individuell skicklighet hos spelarna än coachernas snilledrag som gjort att det gått så pass bra.
Hoppas Ohlsson har bättre känsla när han kommer.
Tycker man ska utgå från den enda kedjan som i princip alltid har varit bra när de fått chansen tillsammans, dvs Berggren - Wingerli - Hugg.
Syns att de trivs ihop, tycker Wingerli har delvis försvunnit nu när Mekler spelar där.
Hur man formerar resten kan man tvista om, men det måste bara vara möjligt få ihop 2 till bra kedjor med det materialet som finns att tillgå.
king_louie
Posts: 544
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: K 2:7 Skellefteå AIK - Luleå 12/4 kl 1900

Post by king_louie »

Mitt förslag:
Berggren - Wingerli - Hugg (genomående bästa kedjan)
Jocke - Lindholm - Möller (olympic line reunion)
Frödén - Melker - Kiiskinen (Kiiskinen och Melker ska kunna mata fram Frödén)
Nowick - Linus - Sundsvik (defensiv kedja som i första hand ska hålla tätt bakåt och flytta upp tekningen i offensiv zon)
Johnsson (vill man ha en mer offensiv 4e kan Linus & Sundvik bytas ut mot Johnsson & Robertsson, men ser inte att det ska behövas när de 3 första ser så starka ut)
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: K 2:7 Skellefteå AIK - Luleå 12/4 kl 1900

Post by p-play »

Kedjan med Berggren, Wingerli och Hugg hade en del problem med spelet i egen zon i vissa matcher och det är nog därför som de splittrat den. Jag kan förstå att man gjorde det. Melker är otroligt stabil defensivt sett så det problemet försvann med honom där. Det bästa vore nog att låta Wingerli och Berggren gå i varsin kedja då båda vill bära mycket puck.
Post Reply