Gula bortaställen

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Post Reply
User avatar
nr86
Posts: 5252
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Gula bortaställen

Post by nr86 »

Känner att jag vill lyfta denna fråga för att kolla hur ni andra ser på bytet av bortaställ. Från det vita till det gula som vi körde på under de allsvenska åren från början av 2000 talet. Jag hör till den del av den manliga befolkningen ( mest vanligt bland män ) som lider av färgblindhet. Jag har aldrig tänkt på det som ett handikapp då jag inte tänkt bli stridspilot eller dyl som krävt helt färgseende. Men när vi nu har återgått till dessa gula bortaställ slås jag ofta av hur mycket sämre skillnaden blir mellan hemma/bortalag. Visst förstår jag att AIK i det här fallet blir nostalgiska och tänker tillbaka på vår uppgång och allt vad det innebar för klubben men jag vidhåller att det har blivit mycket sämre framförallt när man som nu i coronatider måste se via cmore. Live är det faktiskt mycket lättare att se skillnaden. Bodde i STHLM under förra perioden med gult och då var det en fröjd att se de gula mangla 08 gängen. När vi körde i det vita hade jag aldrig dessa problem men nu börjar jag störa mig på detta mer och mer. HV borta är en mardröm men det finns fler exempel. LHF har ju också börjat ta efter med gula bortaställ och jag gillar det inte. Det kanske bara är jag som stör mig på detta men det skulle vara intressant att veta om fler tycker likadant. Om vi så gärna vill köra i gult kan vi ju ha det på hemmamatcherna som vi gjorde några gånger innan vi gick över permanent till gult bortaställ. Men jag anser att det ska vara Svart hemma och vitt borta. Glasklart för alla :D
Torsgatan
Posts: 941
Joined: 14 May 2020, 13:04

Re: Gula bortaställen

Post by Torsgatan »

Som icke färgblind man så älskar jag dom gula tröjorna + hjälm. Hoppas AIK behåller den looken i många år framöver!
Sorry
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Gula bortaställen

Post by bsa »

Påminner om den tidigare gula matchtröjan, fast snyggare.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Gula bortaställen

Post by Snuskhummern »

Tycker det vita stället kändes rätt karaktärslöst och representerade inte våra färger nog mycket. På så sätt är det gula stället enligt mig en stor förbättring. Tråkigt att höra hur det ställer till det för färgblinda.
Ultron
Posts: 364
Joined: 24 Apr 2012, 08:51

Re: Gula bortaställen

Post by Ultron »

Själv gillar jag också det gula, men så är jag heller inte drabbad av färgblindhet. Däremot har jag för mig att de bästa kontraster som finns för färgblinda är blått och orange. Undrar hur det skulle funka (och framförallt se ut) om man valde att dra den gula nyansen mer mot orange? Den officiella färgen är väl egentligen inte svart och gult, utan svart och en en lite mörkare gulfärg (om jag inte drömt detta).
User avatar
nr86
Posts: 5252
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Gula bortaställen

Post by nr86 »

Det har verkligen hjälpt med hjälmbytet men när många hemmalag har lite mörkare hemmafärger blir inte kontrasterna så bra som när vi körde på vita bortaställ. Mycket möjligt att orange är lättare att "skilja" på men nog är jag för att ha så stora kontraster som möjligt mellan lagen för allas skull. Inte för inte det ser ut som det gör i NHL. Snyggt verkar ibland gå före andra aspekter tyvärr. Går att kombinera båda tror jag.
Gargamel
Posts: 510
Joined: 29 Mar 2019, 10:32

Re: Gula bortaställen

Post by Gargamel »

Vita bortaställ och SHC-loggan tillbaka är vad jag vill ha.
lh=1
Posts: 533
Joined: 16 Jun 2011, 08:33
Location: Stöckhölm

Re: Gula bortaställen

Post by lh=1 »

Gargamel wrote: 09 Mar 2021, 17:23 Vita bortaställ och SHC-loggan tillbaka är vad jag vill ha.
Word🤘😂
User avatar
Scandic24
Posts: 1839
Joined: 30 Jul 2012, 20:07

Re: Gula bortaställen

Post by Scandic24 »

lh=1 wrote: 09 Mar 2021, 20:28
Gargamel wrote: 09 Mar 2021, 17:23 Vita bortaställ och SHC-loggan tillbaka är vad jag vill ha.
Word🤘😂
Herre gud!
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Gula bortaställen

Post by Skidrow »

Är inte färgblind så kan inte säga något där, men rent generellt tycker jag bättre om dom gula.
Empress
Posts: 6990
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Gula bortaställen

Post by Empress »

Undrar hur snacket gick idag om val av gult hemma.
Enligt Norran för att AIK i svart inte synkar mot Luleås gula eller röda tröjor.
Tycker det är bortalagets ansvar ha en vit bortatröja, inte AIK som ska behöva spela bortatröjan hemma.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1828
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Gula bortaställen

Post by GroovyEd »

Äh, jag tycker nästan bortastället är snyggare än hemmastället så jag klagar då inte.
Empress
Posts: 6990
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Gula bortaställen

Post by Empress »

Så...ska aik behöva rätta sig efter lulä och spela i gult rakt igenom kvarten?
medli
Posts: 265
Joined: 04 Aug 2011, 20:54

Re: Gula bortaställen

Post by medli »

Empress wrote: 05 Apr 2021, 15:11 Så...ska aik behöva rätta sig efter lulä och spela i gult rakt igenom kvarten?
Luleå borde väl kunna spela i sina vita bortaställ kan man tycka?
Empress
Posts: 6990
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Gula bortaställen

Post by Empress »

medli wrote: 05 Apr 2021, 18:30
Empress wrote: 05 Apr 2021, 15:11 Så...ska aik behöva rätta sig efter lulä och spela i gult rakt igenom kvarten?
Luleå borde väl kunna spela i sina vita bortaställ kan man tycka?
Har dom vita tröjor att tillgå i år??
Rött hemma och gult borta.
Precis som vi, svart hemma o gult borta.
medli
Posts: 265
Joined: 04 Aug 2011, 20:54

Re: Gula bortaställen

Post by medli »

Empress wrote: 05 Apr 2021, 18:40
medli wrote: 05 Apr 2021, 18:30
Empress wrote: 05 Apr 2021, 15:11 Så...ska aik behöva rätta sig efter lulä och spela i gult rakt igenom kvarten?
Luleå borde väl kunna spela i sina vita bortaställ kan man tycka?
Har dom vita tröjor att tillgå i år??
Rött hemma och gult borta.
Precis som vi, svart hemma o gult borta.
Vettefan, måste ju gå att lösa. Får spela med västar som på idrotten.
parhaimmisto
Posts: 42
Joined: 21 Jun 2011, 23:45

Re: Gula bortaställen

Post by parhaimmisto »

Någon form av ordning och reda borde det vara, ett mörkt och ett ljust ställ.
Både AIKs och Luleås gula ställ borde vara 3:e alternativ.
Torsgatan
Posts: 941
Joined: 14 May 2020, 13:04

Re: Gula bortaställen

Post by Torsgatan »

Laget tränar med gula hjälmar vilket brukar betyda gula stället nästa match.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Gula bortaställen

Post by bsa »

Den gamla gula såg ut som ett B ställ. Det nya gula är ju hur bra som helst. De vita var gräsligt.
Post Reply