AIK-Brynäs 20/2 kl 15:15

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Empress
Posts: 6991
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: AIK-Brynäs 20/2 kl 15:15

Post by Empress »

Nu blir det bärs.
claymore
Posts: 64
Joined: 21 Jun 2011, 19:49

Re: AIK-Brynäs 20/2 kl 15:15

Post by claymore »

Och så ringer de..
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: AIK-Brynäs 20/2 kl 15:15

Post by nishog04 »

HAHAHA! Det är bäst att ringa för att vara säker. :lol: :lol: :lol:
Torsgatan
Posts: 941
Joined: 14 May 2020, 13:04

Re: AIK-Brynäs 20/2 kl 15:15

Post by Torsgatan »

Jaaaaaaa
Empress
Posts: 6991
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: AIK-Brynäs 20/2 kl 15:15

Post by Empress »

Jocke L är så jäkla rätt i det han säger.
Vilket proffs.
User avatar
nr86
Posts: 5254
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: AIK-Brynäs 20/2 kl 15:15

Post by nr86 »

Lindholm och Jocke = oj vad bra!
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1564
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: AIK-Brynäs 20/2 kl 15:15

Post by Dwight_Shrute »

Det känns lite grand som säsongen i helhet; vi spelar som kukar men vinner ändå 2 poäng.
User avatar
Special Brew
Posts: 9898
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: AIK-Brynäs 20/2 kl 15:15

Post by Special Brew »

dovienya wrote: 20 Feb 2021, 17:32
Special Brew wrote: 20 Feb 2021, 17:31 Håller med. Vad ser coacherna i Broberg?
Förbättringspotential?
Kanske det. Men han är precis lika kass nu som i början av säsongen. Dags att spela de bästa spelarna nu.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1828
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: AIK-Brynäs 20/2 kl 15:15

Post by GroovyEd »

svea_man wrote: 20 Feb 2021, 17:31 Alltså vad gööörr Broberg i förlängning hur kan han än få spel tid
Man tänker ju att han borde kunna göra det rätt bra med de ytorna som blir i 3vs3 med tanke på skridskoåkningen som är hans enda skill. Men nä, ser nästan sämre ut där än under ordinarie tid.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: AIK-Brynäs 20/2 kl 15:15

Post by Skidrow »

AIK gör en riktig plattmatch men hoppas att man nu vänder det här när man lyckades stjäla 2poäng.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: AIK-Brynäs 20/2 kl 15:15

Post by svea_man »

Skidrow wrote: 20 Feb 2021, 18:15 AIK gör en riktig plattmatch men hoppas att man nu vänder det här när man lyckades stjäla 2poäng.
Linköping nästa lär inte se så mycke bättre ut då..
User avatar
ossian
Posts: 3592
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: AIK-Brynäs 20/2 kl 15:15

Post by ossian »

Det ar anda riktigt jakla starkt att nolla Daniel Mannberg i matchprotokollet
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1564
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: AIK-Brynäs 20/2 kl 15:15

Post by Dwight_Shrute »

Leksand ser ut att lugga Örebro på poäng. Viktigt och bra för oss att dom vinner istället för gnällbältet. För övrigt en ganska så intensiv match; de fortsätter det vinnande spelet. Ritola verkar fått ett "rivigare" stuk över sig och ser stark ut. Samma för Zacke, som just gjorde 1-2..

..och Djurparken verkar sno poäng av Luleå på bortaplan. Också ett bra resultat för oss.
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: AIK-Brynäs 20/2 kl 15:15

Post by marre »

Jocke är fortfarande för jävla grym.Synd dom inte sätter Fröden eller Möller i den kedjan.
Frantisek Pospisil
Posts: 1371
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: AIK-Brynäs 20/2 kl 15:15

Post by Frantisek Pospisil »

40-29 i skott till AIK.
Så jävla dåliga vi är.
Bara 2 poäng. Värdelöst.
Swishar en 50lapp för mitt gnäll.
Fdskebo
Posts: 1100
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: AIK-Brynäs 20/2 kl 15:15

Post by Fdskebo »

Starten var kass, eller så var Brynäs överjävligt bra... jag väljer det första med tanke på var Brynäs ligger i tabellen. Med tanke på det så är 2 poäng bra, men vi måste vara med från början.

45-22-28 VARFÖR??? Sånt jävulsk slöseri enligt mig. De gör det bra TROTS sänket i mitten, inte tack vare... antingen så är jag skelögd eller så stirrar lagledningen för mycket på statistiken. Möller och Frödén är riktigt jävla bra men JJ är tyvärr inte det. Att man inte ser, eller förstår, att Möller och Frödén är ”samma” spelare. Bra på samma sak, från samma plats, är en gåta för mig.

När de inser sitt misstag och splittar de två kommer vi att klättra i tabellen.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: AIK-Brynäs 20/2 kl 15:15

Post by Skidrow »

Fdskebo jo frågade på webbtv före matchen och dom refererar bara till statistik.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: AIK-Brynäs 20/2 kl 15:15

Post by p-play »

Det som är irriterande är att de inte ens testar dem i andra formationer, d v s de har inget att jämföra med. Sätter man samman två av seriens bästa forwards, för det är Möller och Frödén, och spelar dem som andrakedja, så är det ganska givet att de kommer att vara stabila defensivt och över tid ha en positiv plusminus. Om man särade på dem så skulle man emellertid få ut ändå mer i totalen då andra kedjor skulle fungera bättre. Det känns inte som att tränarna har alltför mycket högskolepoäng i behandling av datamängder. Vi har ett fruktansvärt bra lag på papperet och nu när man fått in tyngd i form av Melker och en bra tvåvägscenter som Pär som är duktig i tekningscirkeln så känns laget ganska komplett. Man skulle nog inte vilja byta trupp med något annat lag, tränare däremot ...
User avatar
nr86
Posts: 5254
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: AIK-Brynäs 20/2 kl 15:15

Post by nr86 »

Det är just den underliggande statsen som man stirrar sig blind på. Johnsson kedjan har bäst siffror i shl vilket säger en del men inte allt. Falk sa till och med i c more att den tittar man på och bygger kedjorna efter. Lindholm och Jocke är så otroligt bra ihop så de får bara inte sära på dem. Tredje länken kan vara Oskar eller fröden men då förstör man kedjan med statsen och det vore ju hemskt.......
Ser ändå med tillförsikt på framtiden då Lindholm sett så otroligt bra ut! Trodde det skulle ta längre tid att anpassa sig till spel och rink men det ser ut som om han inte gjort annat. Ser ut och agerar som en härförare på isen.
Uppehållet gjorde att framförallt passningsspelet gått ner sig vilket gjort att vi tappat väldigt mycket puck. Är rätt säker på att det ser bättre och bättre ut under borta turnén.
persson82
Posts: 653
Joined: 30 Jun 2011, 11:44

Re: AIK-Brynäs 20/2 kl 15:15

Post by persson82 »

Frågan kvarstår vad man har för deal med Jonsson? Klappkass skridskoåkare, svagast i shls närkampspel, svagt passningsspel ( långsamma passningar) ja han är inte bra på något just nu inte ens tekning
User avatar
nr86
Posts: 5254
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: AIK-Brynäs 20/2 kl 15:15

Post by nr86 »

Tittar du på den underliggande statusen ligger hans kedja i toppen av shl. Tycker att kritiken jj fått utstå är ett drev han inte alls ska behöva ta! Han är snart uppe i 20 pinnar på 1a året. Inte alls så dåligt enl mig.
Gargamel
Posts: 510
Joined: 29 Mar 2019, 10:32

Re: AIK-Brynäs 20/2 kl 15:15

Post by Gargamel »

nr86 wrote: 21 Feb 2021, 11:04 Tittar du på den underliggande statusen ligger hans kedja i toppen av shl. Tycker att kritiken jj fått utstå är ett drev han inte alls ska behöva ta! Han är snart uppe i 20 pinnar på 1a året. Inte alls så dåligt enl mig.
Tittar man på spelet och en spelares agerande spelar det ingen roll om pseudostatistik som Corsi och Fenwick säger att hans kedja är bäst i ligan.

Ta bort ankaret och plötsligt är den kedjan ännu bättre.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: AIK-Brynäs 20/2 kl 15:15

Post by Skidrow »

JJ är inte så dålig som en del försöker få det till, han är ingen stjärna men har potential i sej att bli en riktigt bra SHL spelare.
dovienya
Posts: 2167
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: AIK-Brynäs 20/2 kl 15:15

Post by dovienya »

Skidrow wrote: 21 Feb 2021, 11:27 JJ är inte så dålig som en del försöker få det till, han är ingen stjärna men har potential i sej att bli en riktigt bra SHL spelare.
Får han tid på sig är han bra. Lite som en beslutslångsammare och betydligt närkampssvagare Jocke.

Duktig på att växla tempo i uppspel; oväntat kylig med puck i egen zon, snudd på livsfarligt :lol: ....

Inte direkt lagets defensiva stjärna utan puck.

JJ är inte lika katastrofal nu som i början av säsongen. Såg honom vinna en närkamp vid sargen igår, till exempel. Men vid sarg ska han ändå inte vara map på hans frånvaro av kompetens vid sargen. Mycket av Skellefteås vardagsspel grundar sig ju i sargspel och vicka in; allra helst i tajta matcher av någon anledning. Därför upplevs han som helt meningslös när matcherna står och väger, då han inte tillför (upplevs tillföra) någonting vid de tillfällena.

Att han har bra underliggande statistik skyller jag högaktningsfullt på hans kedjekompisar.

edit: JJ har gjort 16 av sina 19 poäng i 5v5, det måste jag säga var förvånande ändå... Kanske är han inte den som ska leda PP2?
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: AIK-Brynäs 20/2 kl 15:15

Post by p-play »

Det är fysen som saknas på JJ. Tim Heed såg brutalt dålig ut i över ett år och JJ ser ut att ha ännu sämre fys. Det kommer nog att ta ytterligare ett år innan det fungerar fullt ut. Problemet är att han får istid utan att förtjäna det, precis som Broberg. Broberg tar mycket felbeslut som t ex skott i fel lägen, men får ändå bara fortsätta som vanligt med mycket istid. Det som är irriterande är inte dessa spelares prestation (då en spelares utveckling går lite upp och ned) utan att tränarna ger dem mycket istid utan att de förtjänar det, vilket innebär att andra spelare får stå tillbaka. Så här var det aldrig tidigare i klubben utan man skulle förtjäna sin istid. Sundsvik är bättre än JJ. JA har definitivt brister i spelet i egen zon, men han är bra på att sätta fart på pucken och hitta passningsbara spelare.
dovienya
Posts: 2167
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: AIK-Brynäs 20/2 kl 15:15

Post by dovienya »

p-play wrote: 21 Feb 2021, 11:49 Så här var det aldrig tidigare i klubben utan man skulle förtjäna sin istid.
Fast minns Rundblads första säsonger hos oss.. eh, eller minns alla han säsonger hos oss :lol: . I egen zon var han .. spännande att se på, minst sagt.
Nu var Rundblads offensiva uppsida "något" högre än vad Brobergs är, men vi tillät sånt här tidigare. Samma med Heed och i viss mån Klingberg, som båda gavs förtroende till allas förskräckelse.

Skillnaden är att man såg faktiskt skillnad över tid, i alla fall om man jämförde en tid bakåt och inte denna match mot föregående.

Jag skulle säga att i Brobergs fall så är det snarare så att han började fantastiskt, för att sedan ha stagnerat eller snarare gått bakåt.
Skridskoåkningen är fortfarande väldigt effektiv, men inte lika majestätisk som tidigare, och inte lika "självklar, och spelmässigt så är han helt enkelt för dålig, sannolikt för att han är för ofokuserad och/eller för att han har dåligt självförtroende. Skottet behöver han dessutom träna upp å det kraftigaste, för det är typ som Linkans.

Nåväl, för att återknyta till det citerade så skulle jag snarare säga att vi under glansdagarna levde på att alla hade relativt lika mycket istid i stort, förutom då special teams och ibland när matcherna stod och vägde sista fem. Extraforwards var de som stack ut istidsmässigt. Men jag kan ha fel. :D
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: AIK-Brynäs 20/2 kl 15:15

Post by p-play »

Broberg kommer att bli bra, men han klarar inte av den istid han får. Direkt när han får mindre istid så blir prestationerna bättre, vilket också är normalt för en ung spelare. Förhoppningsvis så har de en tanke med att ge honom mycket istid nu och sedan minska den när det väl gäller i slutspelet. Det är svårt att bedöma lagens prestationer under grundserien då träningsupplägg påverkar så mycket. Frölunda är som vanligt direkt usla vid den här tidpunkten då de kör mycket tung grundträning just nu.
Last edited by p-play on 21 Feb 2021, 13:04, edited 1 time in total.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: AIK-Brynäs 20/2 kl 15:15

Post by bsa »

Broberg är Junis bra, bra uppåkningar, men hittar inget blad, ska åka in i zon lätt passning och åka och byta.
User avatar
nr86
Posts: 5254
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: AIK-Brynäs 20/2 kl 15:15

Post by nr86 »

Skulle man sätta en speldosa som jj åt sidan eller extraspelare tror jag vi får ut mycket mindre av honom. Visst är fysen inte i paretet med det som önskas men jag envisas med att se en positiv utveckling som jag tror vi får ut som mest av i slutspelet. Att nu förpassa honom åt sidan skulle bara rasera det vi byggt upp. I fallet Broberg har jag hela tiden tyckt att han har för mycket istid i förhållande till prestation. Han spelar för omoget och uppträder verkligen som en junior. Skotten känns helt ofarliga och missriktade samt att attityden inte känns som en ”vinnarattityd” om ni förstår vad jag menar. Verkar gräma sig över missar och kan inte skaka av sig dem utan de hänger med länge. J Andersson vill jag se i pp då han ofta får igen skotten samt att de ofta träffar mål. JJ ska vi inte röra däremot tycker jag att Broberg ska matchas mindre och inte i pp. Rolle, Nilsson och Andersson håller jag högre.
Last edited by nr86 on 21 Feb 2021, 14:03, edited 1 time in total.
gestur
Posts: 111
Joined: 27 Jun 2011, 22:46

Re: AIK-Brynäs 20/2 kl 15:15

Post by gestur »

JJ har ju en framtid i AIK. Det vet vi att Broberg inte har och därför kan jag ha mer tålamod med JJ
Post Reply