Silly Season 21/22

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
nr86
Posts: 5340
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 21/22

Post by nr86 »

Släpp Lindgren nu!
Har vi 1 plats kvar på backsidan?
På forward sidan kommer 48 28 och 19 garanterat försvinna. Stannar Melker? Linus karlsson är klar. Robertsson upp i a laget. Är det 1 plats kvar även där? Finns det någon chans att Ogge sitter och suktar efter svartgult på något hotellrum med Pudas under landslagets uppladdning?
Empress
Posts: 7140
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Silly Season 21/22

Post by Empress »

nr86 wrote: 25 Apr 2021, 08:28 Släpp Lindgren nu!
Har vi 1 plats kvar på backsidan?
På forward sidan kommer 48 28 och 19 garanterat försvinna. Stannar Melker? Linus karlsson är klar. Robertsson upp i a laget. Är det 1 plats kvar även där? Finns det någon chans att Ogge sitter och suktar efter svartgult på något hotellrum med Pudas under landslagets uppladdning?
Nowick tror jag inte blir kvar i tillägg till 48/28/19.
Melker tror jag stannar. Bofors-Linus in. Simon R får en
permanent plats- då återstår en gubbe. 19s lön är nog klart högst av 48/28/19. Frågan om aik kan erbjuda ”orginal #24” en fet lön och ett långt kontrakt som matchar KHL/Alperna...
User avatar
nr86
Posts: 5340
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 21/22

Post by nr86 »

Nowick har ju kontakt. Är mycket bang for the buck i min bok. Sedan hoppas jag att viljan och hjärtat för aik väger över till vår fördel för matcha khl/nla kan vi inte på långa vägar.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1607
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly Season 21/22

Post by Dwight_Shrute »

p-play wrote: 24 Apr 2021, 18:27 Arvid L är en jättebesvikelse i slutspelet då han var bästa back i grundserien. Jag vet inte om han har någon skada eller varit sjuk, men det ser inte bra ut. Burström är riktigt svag i egen zon, men det känns som en utveckling som har pågått ganska länge. Rolle såg bra ut i grundserien, men nu när det är intensivare så får han mer problem. Det är tveksamt om han lyckas ta en plats i NHL då han inte riktigt har rörligheten och puckbehandlingen.
Håller med om Arvid. Lite chockad efter jul av hans insatser. Min stora backfavorit under många år står inte att känna igen..hoppas det handlar om något annat än bristande motivation och att han skulle vara "färdig" med hockeyn. En fullt fungerande Arvid tycker jag är ovärderlig och han hade kunnat vara ett Skellhell-fyrtorn, en kulturbärare, för lång tid framöver. Nisse har jag tyvärr gett upp om sedan länge. Tycker han är en klart bättre center än han är back numer.. :-O

Rolle är ett kapitel för sig; jag förstår inte alls var han tagit vägen. Om man tittar på grundserien så är han inte alls rädd för att driva upp pucken och ta en tackling eller för den skulle dela ut den - under slutspelet har det sett ofantligt svagt ut. Bristande engagemang, om så bara ett par procent, för ett lag han vet att han inte spelar i under nästa säsong?

Sen tycker jag ju inte Fylkes representanter till laget (Winge, Jonte) varit i närheten av den form de hade tidigare under säsongen. Jag hade hoppats på att framförallt Wingerli skulle steppa upp ännu en nivå och bli en slutspelslirare också, men tydligen har han fortsatt svårt att hantera när spelet blir mer fysiskt. Han är ju en liten spelare, men jag tycker han fastnar alldeles för ofta eller åker sig ut ur situationerna. Jag upplever honom som en tuff spelare, så jag är ändå lite förvånad att det inte verkar gå bättre. Jonte har ju samma problem, fast han ogillar närkampsspelet ännu mer, och det är också fortfarande det som gör mig mycket tveksam om han ska åka över till NHL innan han börjat ta tag ordentligt i den biten. (Han skiter så klart i vad jag tycker. ;-P)

De sista matcherna har jag tittat extra mycket på Frödén. Han har verkligen sett otroligt blek ut. Först tänkte jag att det hade att göra med oerfarenhet i slutspelssammanhang, men jag tycker det mer finns en ängslighet hos också honom för det fysiska spelet. Han har ett bra skott, men har konstant stressat iväg det under slutspelsmatcherna, eller tvekat för länge. Hans närkampsspel ser alldeles för försiktigt ut; han går nästan aldrig in 100%.

Med allt det sagt så tror jag ju att vårt lag - som inte alls är ett fysiskt spelande lag - lider kraftigt av riktlinjer som gör det okej med klassisk Färjestadshockey i slutspelet; ryggsäckshockey och vattenskidor efter motståndare. Betydligt lättare att få stopp på oss om man får hugga tag i spelare (oavsett om dom har puck eller ej) och bara hålla fast en stund.

I skenet av det ovan så känns ju Linus Karlsson helt klockren in i laget; rejäl spelare som går in 100% med bra inställning och mycket idéer på planen. Ska jag vara ärlig så är jag lite chockad att vi lyckades ro honom i hamn; han har känts som en spelare som klippt och skuren för lag som Färjestad eller Växjö. Strålande jobbat av Forsell et All att sno honom!

Filip Roos är stor och rejäl, men har sin uppsida i offensiven, vad jag förstår?
p-play
Posts: 6770
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 21/22

Post by p-play »

Linus Karlsson behöver jobba lite på skridskoåkningen, men annars har han ju mycket av det man vill se i en forward. I ett slutspel blir det ju mer av ett ställningskrig med mycket närkamper och mindre höghastighetshockey så det är möjligt att han ändå kan vara en faktor redan första året i slutspelet. Petter Granberg har varit bäste back i slutspelet och det är uppenbart att slutspelshockey är en annan sport med högre bedömningsnivå. Jag hoppas att man tar in Anton Lindholm då det är tydligt att den backtypen gynnas när det skall spelas om pokalen. Jag vill också se en storväxt powerforward som dominerar spelet runt kassen. Det borde vara en högprioriterad värvning. Det är väl ingen överraskning att Frödén faller bort då han behöver en murbräcka i sin kedja för att få loss ytor och JJ inte direkt är det och Möller är upptagen med att täcka upp i defensiven. Vi såg det redan ifjol att han blev bättre när han fick Holm i sin kedja. Nu gör han en hel del mål i PP, men man skulle få ut oerhört mycket mer av honom i en annan konstellation, kanske med Melker. Tränarna har så mycket sparkapital investerat i den här dysfunktionella formationen och de lär knappast ändra på något då de tror att de har hittat en helig statistisk graal. Man mår får en dålig känsla varje gång man ser de passiva fågelholkarna i båset. Sundsvik borde få mycket mer istid och nästa år tror jag att han kommer att kunna vara en spelare som också driver laget.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1607
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly Season 21/22

Post by Dwight_Shrute »

p-play wrote: 25 Apr 2021, 12:54 Linus Karlsson behöver jobba lite på skridskoåkningen, men annars har han ju mycket av det man vill se i en forward. I ett slutspel blir det ju mer av ett ställningskrig med mycket närkamper och mindre höghastighetshockey så det är möjligt att han ändå kan vara en faktor redan första året i slutspelet. Petter Granberg har varit bäste back i slutspelet och det är uppenbart att slutspelshockey är en annan sport med högre bedömningsnivå. Jag hoppas att man tar in Anton Lindholm då det är tydligt att den backtypen gynnas när det skall spelas om pokalen. Jag vill också se en storväxt powerforward som dominerar spelet runt kassen. Det borde vara en högprioriterad värvning. Det är väl ingen överraskning att Frödén faller bort då han behöver en murbräcka i sin kedja för att få loss ytor och JJ inte direkt är det och Möller är upptagen med att täcka upp i defensiven. Vi såg det redan ifjol att han blev bättre när han fick Holm i sin kedja. Nu gör han en hel del mål i PP, men man skulle få ut oerhört mycket mer av honom i en annan konstellation, kanske med Melker. Tränarna har så mycket sparkapital investerat i den här dysfunktionella formationen och de lär knappast ändra på något då de tror att de har hittat en helig statistisk graal. Man mår får en dålig känsla varje gång man ser de passiva fågelholkarna i båset. Sundsvik borde få mycket mer istid och nästa år tror jag att han kommer att kunna vara en spelare som också driver laget.
Jag gillar Hugg. Tror jag skulle fungera bra med Fröden. Kanske ihop med Melker?

Och ja, Sundsvik är en man för nästa säsong. Hoppas vi inte slarvar bort honom...
Frantisek Pospisil
Posts: 1408
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly Season 21/22

Post by Frantisek Pospisil »

Hävdar envist att nyckeln på vårt "grit"problem är ganska enkelt att lösa.
Ser matchen Örebroplast mot Plast där en kille dominerar. Killen heter Martin Lundberg.
Vilken lirare!!
User avatar
TigerShark
Posts: 3848
Joined: 24 Jan 2012, 20:47

Re: Silly Season 21/22

Post by TigerShark »

Frantisek Pospisil wrote: 25 Apr 2021, 16:18 Hävdar envist att nyckeln på vårt "grit"problem är ganska enkelt att lösa.
Ser matchen Örebroplast mot Plast där en kille dominerar. Killen heter Martin Lundberg.
Vilken lirare!!
Hur många öl har du druckit?
User avatar
GroovyEd
Posts: 1848
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Silly Season 21/22

Post by GroovyEd »

Vem är Martin Lundberg? Aldrig hört talas om.
Frantisek Pospisil
Posts: 1408
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly Season 21/22

Post by Frantisek Pospisil »

Avogheten mot ML är ju bland det barnsligaste som finns.
Att han efter USA/Kanadautflykten skulle komma tillbaka och spela för den spottstyver han spelat för före fanns ju bara inte. Tycker han gjorde helt rätt som gick dit han fick lön för skitgörat han gör dagligen. Faktum är att han utvecklats å det grymmaste i det offensiva spelet å är inte längre den tiddödare han tidigare var.
Klart, han lär inte vara gratis numera.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1848
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Silly Season 21/22

Post by GroovyEd »

Okej. Men vem är han?
Rollie
Posts: 2043
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Silly Season 21/22

Post by Rollie »

Jag är absolut för att ta in Martin i laget. Saknade den typen oerhört mot Groko. Inte fruktsamt vara långsint.
p-play
Posts: 6770
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 21/22

Post by p-play »

Frantisek Pospisil wrote: 25 Apr 2021, 19:00 Avogheten mot ML är ju bland det barnsligaste som finns.
Att han efter USA/Kanadautflykten skulle komma tillbaka och spela för den spottstyver han spelat för före fanns ju bara inte. Tycker han gjorde helt rätt som gick dit han fick lön för skitgörat han gör dagligen. Faktum är att han utvecklats å det grymmaste i det offensiva spelet å är inte längre den tiddödare han tidigare var.
Klart, han lär inte vara gratis numera.
7 p på 50 grundseriematcher och 0 p på 6 slutspelsmatcher. Han spelar för övrigt numera för en rätt så modest lön då han inte hade många alternativ att välja på givet de skadeproblem han har haft.
Jocko Homo
Posts: 484
Joined: 15 Jun 2011, 23:21

Re: Silly Season 21/22

Post by Jocko Homo »

Jag vill också ha tillbaka Martin. Seriös med träningen, tror han kan hålla rätt många år till på precis den nivå han är på nu. Skadeproblemen (höft var det väl?) verkar då inte hämma honom nu, han åker ju skridskor lika bra som förr.

Tror att han vill komma hem också.
User avatar
nr86
Posts: 5340
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 21/22

Post by nr86 »

Var ju Micke Lindgren som ratade honom. Säger en del....
User avatar
Humlannitton
Posts: 1494
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Silly Season 21/22

Post by Humlannitton »

Kommer det ingenting från egna led? Ingen Melker, Arvidsson, Martin Lundberg eller David Rundblad? Ingen Adam Larsson, Erixon eller Pär Lindholm?

Vad säger ni som har koll på juniorerna? Vet att några varit med som utfyllnad vissa grundseriematcher, men är det någon som får det att pirra till lite extra i hockeyhjärtat? Nån grinder, nån elak jävel, nån vinnarskalle? Nån gudabenådad skytt, skridskoåkare eller passningsgeni?
marre
Posts: 3172
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 21/22

Post by marre »

Salomonsson är ju jävligt vass.
User avatar
Humlannitton
Posts: 1494
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Silly Season 21/22

Post by Humlannitton »

Vilka är Salomonssons spetsegenskaper?

Av de som gjort A-lagsdebut, är det någon av dem som är stabila nog att börja nosa på platser i fjärdefemman?

Gabbe Säll, Måns Forsfjäll, Elias Stenman?
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Silly Season 21/22

Post by LeeGoren »

Salomonsson är den största talangen i föreningen just nu. Visst, Robertson är riktigt bra i sin åldersgrupp men är det någon som kan bli en riktigt bra spelare i NHL är det Salo. Fantastiskt lugn med pucken, bra spelsinne och storlek. Rörlig och bra skott. Finns definitivt likheter med Adam Larsson.
User avatar
Oliman
Posts: 359
Joined: 15 Jun 2011, 23:06

Re: Silly Season 21/22

Post by Oliman »

nr86 wrote: 25 Apr 2021, 20:28 Var ju Micke Lindgren som ratade honom. Säger en del....
"Släpp Lindgren nu"?
User avatar
nr86
Posts: 5340
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 21/22

Post by nr86 »

Var ju diskussionen som urartade om aik ville förlänga eller om man ville ta ett annat spår. Nu blev det Forsell och det är jag mycket glad över. Spännande blir det att se vilken forward som kommer in. Finns väl en backplats kvar också misstänker jag.
gvargo
Posts: 102
Joined: 25 Sep 2020, 18:02

Re: Silly Season 21/22

Post by gvargo »

Har sett flera av Växjös matcher i slutspelet. Martin har varit jättenyttig för dom. Skulle inte ha nåt emot en återkomst i Skellefteå.
I hadd aller vorte aintjeli
krysset
Posts: 1998
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 21/22

Post by krysset »

Beror på vilka vi tänker landa och ekonomi.
sikt
Posts: 52
Joined: 16 Jun 2011, 22:44

Re: Silly Season 21/22

Post by sikt »

Om det varit tveksamheter kring Burström så visar slutspelet att han ska vara kvar om han inte kräver monsterlöner
päran
Posts: 536
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Silly Season 21/22

Post by päran »

sikt wrote:Om det varit tveksamheter kring Burström så visar slutspelet att han ska vara kvar om han inte kräver monsterlöner
+1

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Fdskebo
Posts: 1108
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Silly Season 21/22

Post by Fdskebo »

Gärna en förlängning på Burström för min del.

Jag skulle även vilja få in Anton Lindholm, eller iaf en spelartyp som honom. Jag tycker att det saknas i dagens lag.
En fysisk back som kan stå upp bra.

Granberg är stor och stark (men snäll som en nallebjörn)
Burström är elak och småful (men för liten och vek), om han nu får förlängt.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1848
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Silly Season 21/22

Post by GroovyEd »

Hörde ett rätt långväga rykte att Adam Larsson ansluter till nästa år (brorsans kollegas brorsas kompis som typ känner Adams mamma, så ta det för vad det är).
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly Season 21/22

Post by Snuskhummern »

Pudas
Granberg
Wilsby
Nilsson
Kapla
Roos

Dessa 6st backar antigen har kontrakt eller har ryktats vara klara. Ifall det senare stämmer så kommer vi inte att få se några fler backförlängningar eller värvningar. 7:e platsen lär tas av Oscar Eriksson alternativt Salomonsson.
Fdskebo
Posts: 1108
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Silly Season 21/22

Post by Fdskebo »

Snuskhummern wrote: 28 Apr 2021, 14:59 Pudas
Granberg
Wilsby
Nilsson
Kapla
Roos

Dessa 6st backar antigen har kontrakt eller har ryktats vara klara. Ifall det senare stämmer så kommer vi inte att få se några fler backförlängningar eller värvningar. 7:e platsen lär tas av Oscar Eriksson alternativt Salomonsson.
Nja, jag tror nog att det kompletteras med åtminstone ytterligare en även om ovan nämnda är klara.
Ytterst tveksam till att vi skulle ställa upp med 2st (på SHL-nivå) helt oprövade kort på topp 6.
king_louie
Posts: 572
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Silly Season 21/22

Post by king_louie »

Snuskhummern wrote: 28 Apr 2021, 14:59 Pudas
Granberg
Wilsby
Nilsson
Kapla
Roos

Dessa 6st backar antigen har kontrakt eller har ryktats vara klara. Ifall det senare stämmer så kommer vi inte att få se några fler backförlängningar eller värvningar. 7:e platsen lär tas av Oscar Eriksson alternativt Salomonsson.
Tror snarare 8:e platsen tas av någon av påläggskalvarna.
Isf en plats ledig. Adam L är förstås drömmen. Skulle gärna behålla Burström också men vi har antagligen inte råd.
Post Reply