Silly Season 21/22

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
TS_
Posts: 902
Joined: 15 Jun 2011, 21:04
Location: F.d Ursviken, numera Westeros

Re: Silly Season 21/22

Post by TS_ »

p-play wrote: 10 Apr 2021, 13:52 Jag vet inte hur tankarna går kring Anton Lindholm, men jag kan tänka att det är någon som man är intresserad av att ta in om Arvid väljer att lämna. Man får knappast in båda i budgeten.
Skulle inte förvåna mig om Växjö också kommer vara där och dra i Lindholm.
User avatar
Humlannitton
Posts: 1471
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Silly Season 21/22

Post by Humlannitton »

TS_ wrote: 10 Apr 2021, 19:48
p-play wrote: 10 Apr 2021, 13:52 Jag vet inte hur tankarna går kring Anton Lindholm, men jag kan tänka att det är någon som man är intresserad av att ta in om Arvid väljer att lämna. Man får knappast in båda i budgeten.
Skulle inte förvåna mig om Växjö också kommer vara där och dra i Lindholm.
De kan ha en hel backuppsättning som fostrats i Skellefteå. Sen när vi infiltrerat hela truppen så tar vi styrelsen också, och döper om laget till Skellefteå AIK södra.
Frantisek Pospisil
Posts: 1370
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly Season 21/22

Post by Frantisek Pospisil »

Spelar inte Västerviks Kellen Jones i SHL nästa år, tycker jag synd om SHL. Som en Shinnimin fast utan den gubbens konstigheter.
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 21/22

Post by marre »

Är han inte bara uthyrd av nån NHL klubb?
Frantisek Pospisil
Posts: 1370
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly Season 21/22

Post by Frantisek Pospisil »

Tror jag inte. Spelat senaste 3 åren i Europa.
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 21/22

Post by marre »

Ok.
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 21/22

Post by marre »

Nu verkar ju HV ramla ner.Dyra spelare,men kan Forre va intresserad av nån spelare tro? Filip Sandberg?Törngren kanske kan blomma ut?Martinsson och Kinnvall är väl för dyra.
Frantisek Pospisil
Posts: 1370
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly Season 21/22

Post by Frantisek Pospisil »

marre wrote: 16 Apr 2021, 06:17 Nu verkar ju HV ramla ner.Dyra spelare,men kan Forre va intresserad av nån spelare tro? Filip Sandberg?Törngren kanske kan blomma ut?Martinsson och Kinnvall är väl för dyra.
Enda jag skulle vilja se från den där sopstationen är Wedin.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly Season 21/22

Post by Snuskhummern »

Med tanke på det lilla antal platser vi har kvar och det ganska begränsade ekonomiska utrymmet så tror jag inte man är i HVs dyra trupp och letar. Desto mer i AS eller någon juniorliga.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly Season 21/22

Post by svea_man »

Kanske man kan lyckas låna nån större forward av nått nhl lag för är de nått som saknas är de nån powerforward som kan trycka sig in på mål
lh=1
Posts: 533
Joined: 16 Jun 2011, 08:33
Location: Stöckhölm

Re: Silly Season 21/22

Post by lh=1 »

svea_man wrote: 16 Apr 2021, 09:02 Kanske man kan lyckas låna nån större forward av nått nhl lag för är de nått som saknas är de nån powerforward som kan trycka sig in på mål
+1
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 21/22

Post by p-play »

marre wrote: 16 Apr 2021, 06:17 Nu verkar ju HV ramla ner.Dyra spelare,men kan Forre va intresserad av nån spelare tro? Filip Sandberg?Törngren kanske kan blomma ut?Martinsson och Kinnvall är väl för dyra.
Filip Sandberg ligger på strax under 200' i månaden. Det känns som en helt orimlig värvning. Wedin är nog en av seriens bäst betalda spelare och jag kan tänka mig att Timrå lastar in rejält med pengar där. HV har ändå en del intressanta spelare som Andrae, Strömberg med flera, men tar man hänsyn till att det kanske är laget som betalar allra bäst löner i serien och vilka platser som är lediga hos oss så är det nog inte speciellt många om ens någon som är aktuell. Fredrik Forsberg har brister i spelet, men han vet var målet är beläget. Han skulle vara ett intressant utvecklingsprojekt, men man får nog betala en genomsnittslön där. Jag kan tänka mig att han är intressant för Plastsjö eller så återvänder han till Leksand. Som påpekat skulle man gärna se att man tar in en kraftfull powerforward. Lance Bouma skulle kunna vara en sådan, men vi har knappast pengarna för att värva honom.
Last edited by p-play on 16 Apr 2021, 23:06, edited 1 time in total.
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 21/22

Post by krysset »

Om nu Västerviks Kapla är klar så är det bara att gratulera. Talade med en från Västervik som sa att han har bra fart och spelsinne samt dirigerar sina lagkamrater. Snackar hela tiden och manar på. Han är ingen som direkt spelar fysiskt men en del spelare går hårt mot honom men oftast så flyger de när han sätter emot. I trängda lägen i egen zon kommer han antingen ut med pucken eller han slår ett pass.

Den jag surra med sa att Coper som gick från Löven till Oskarshamn var kanske allsvenskans bästa back. Men han menar att Kapla är betydligt bättre och drar inte på sig lika dumma utvisningar.

Frågade vad han tror om Kapla i Shl och han tror att Kapla spelar i PP till vintern slår inte ut Pudas. Kapla har bättre spelsinne medan Pudas har bättre bössa.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly Season 21/22

Post by Snuskhummern »

https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... -shl-spel/

Ca 10 minuter in så sköljer Madhawk beröm över Kapla.
Empress
Posts: 6989
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Silly Season 21/22

Post by Empress »

Linus Karlsson - jag tror han blir succe till hösten. Vilken jäkla sniper.
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Silly Season 21/22

Post by LeeGoren »

Didrik Strömberg är en grym karaktär, stark som en oxe. Bättre med puck och rörligare än PG. Skulle balansera upp den offensiva backsidan på ett bra sätt.
loffen
Posts: 19
Joined: 16 Jun 2011, 02:55

Re: Silly Season 21/22

Post by loffen »

Hört att AIK ville ha Falk Hedlund Robban Olsson i båset nästa säsong. Klockare var inget alternativ alls. Men när Hedlund aviserade att han drar till Schweiz så fick AIK tänka om och nu vill dom behålla Klockare.
User avatar
Humlannitton
Posts: 1471
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Silly Season 21/22

Post by Humlannitton »

Robban Ohlsson får mycket kritik i bland annat SHL-podden för att vara en inaktiv matchcoach, och hans spelidé ska i princip vara play safe, dump and chase. Låter ungefär som raka motsatsen till den spelidé som genomsyrat hela Skellefteås organisation i tio års tid, med puckkontroll och att alltid spela sig ur situationer i egen zon.
Empress
Posts: 6989
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Silly Season 21/22

Post by Empress »

Humlannitton wrote: 17 Apr 2021, 08:50 Robban Ohlsson får mycket kritik i bland annat SHL-podden för att vara en inaktiv matchcoach, och hans spelidé ska i princip vara play safe, dump and chase. Låter ungefär som raka motsatsen till den spelidé som genomsyrat hela Skellefteås organisation i tio års tid, med puckkontroll och att alltid spela sig ur situationer i egen zon.
Han kanske coachade/valde spelsystem efter sitt lags förutsättningar? Nu går han från en trött Datsun till en pigg Maserati.
User avatar
Humlannitton
Posts: 1471
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Silly Season 21/22

Post by Humlannitton »

Empress wrote: 17 Apr 2021, 09:06
Humlannitton wrote: 17 Apr 2021, 08:50 Robban Ohlsson får mycket kritik i bland annat SHL-podden för att vara en inaktiv matchcoach, och hans spelidé ska i princip vara play safe, dump and chase. Låter ungefär som raka motsatsen till den spelidé som genomsyrat hela Skellefteås organisation i tio års tid, med puckkontroll och att alltid spela sig ur situationer i egen zon.
Han kanske coachade/valde spelsystem efter sitt lags förutsättningar? Nu går han från en trött Datsun till en pigg Maserati.
Jag förstår behovet av att hoppas och tro på det bästa, och jag dömer inte ut någon förrän de visat att de förtjänar det. Hittills har Forssell och resten av ledningen visat gott omdöme, så förhoppningsvis gäller det även denna gång.

Tänker dock mest på att Skellefteå har ett ganska föreningsstyrt sätt att spela hockey, om man då kommer in som tränare och förespråkar en helt annan typ av spel - hur bra kommer det då att gifta sig?
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 21/22

Post by p-play »

p-play wrote: 19 Feb 2021, 11:20 "Robban" Ohlsson är en bra tränare och har gjort det väldigt, väldigt bra i år, med ett svagt material. Hans tänkande påminner dock väldigt mycket om nuvarande tränare med ungefär samma styrkor och svagheter där han håller en linje och sedan inte ändrar den nästan oavsett hur det ser ut. Djurgården har rakare uppspel, men annars så känns många av Djurgårdens problem i spelet igen. Aktiv matchcoachning är inte heller hans grej. Djurgården har länge haft problem med special teams. Personligen skulle jag vilja se att man hittar en bra matchcoach och tänkare som ser spelet och kan utveckla spelsystemet, snarare än någon som tänkt färdigt och kommer och implementerar ett system som denne redan anser optimalt.
Jag påpekade det redan när ryktet kom upp. De har antagligen tagit honom för att han tänker ungefär likadant som nuvarande konstellation, men ändå kan tillföra lite nya influenser. Någon matchcoach av stora mått är han inte. Han har dock bra sociala färdigheter och är bra på att få ihop grupper. Det kan säkert bli ett steg upp med honom, då vi just nu överhuvudtaget inte har någon som är huvudansvarig. Jag hade hellre tagit någon som är duktig på att förändra en matchbild. Jag lyssnade på Hockeystudion där de diskuterade att svenska tränare är ruskigt dåliga på att förändra matchbilder. Man har en linje som man man bestämmer innan och sedan låter man det bara rulla på. Hallam har varit ganska unik i det hänseendet. Plastsjö är egentligen det enda laget som förändrar spelsätt under match. Det är faktiskt lite kul att se hur andra tränare och den sammanlagda expertkåren sågat "Bom-Bom" i Brynäs och sedan kommer han in och visar upp en matchcoachning på en nivå man sällan ser. Han matchade inledningsvis en del spelare nästan lite för hårt då de orkade inte hålla uppe tempot. I senaste matchen bänkade han Descheneau när han inledde dåligt, flyttade ut Palve på en kant och lät Sallinen komma in där som center då han inledde bra. Det är sällan man ser sådana rockader i svensk hockey.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly Season 21/22

Post by svea_man »

Skulle kunna tänka mig alvares igen han har lite av vad vi saknar..
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Silly Season 21/22

Post by bsa »

Robban kommer från Frölunda upplägget, ett AIK spelsätt möjligen ett uppgraderat AIK spel.
Han har inte haft samma spelartyper i skansen, så han är nog sugen på att göra sitt egna Frölunda modell. Bra eller dåligt det vet inte jag, men jag tror det är tanken både från Robban och AIK.
User avatar
StigVig
Posts: 1557
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Silly Season 21/22

Post by StigVig »

Vi måste in med några busar/retstickor kommande säsong
I matchserien löven-karlskoga så fixade en 18-åring så att Liss fick lämna matchen 😁
Han har även öst in poäng i några juniorlag
Kanske nåt för AIK i framtiden ☺
https://www.eliteprospects.com/player/4 ... stakkestad
Krossa Skiten!!!!!
Rollie
Posts: 2025
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Silly Season 21/22

Post by Rollie »

Formationer hit och coachning dit, ligger ett stort ansvar på spelarna. Efter en sån här insats så är ju frågan relevant hur många som verkligen har motivation och driv att verkligen offra allt för att vinna. Groko har en uppsjö spelare som aldrig vunnit något och kanske aldrig har chansen att vinna något. Jag undrar om det riktiga drivet finns hos dom som ska vidare och har vunnit förr i AIK (även i andra klubbar ) typ Burström, Lundberg, dom som är klara för KHL typ Frödén, dom som varit med om det mesta typ Möller och Jocke. Dom som mest funderar på NHL typ Broberg och ev Berggren. Särkijärvi må ha varit som han var, men han hade fan rätt när han påpekade att hockey är en kampsport till 80 %.
Slutsatser: motivation slår klass och våga " kill your darlings". Men det här inlägget borde ha legat i matchtråden AIK-Groko, sorry...
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly Season 21/22

Post by svea_man »

Rollie wrote: 17 Apr 2021, 22:43 Formationer hit och coachning dit, ligger ett stort ansvar på spelarna. Efter en sån här insats så är ju frågan relevant hur många som verkligen har motivation och driv att verkligen offra allt för att vinna. Groko har en uppsjö spelare som aldrig vunnit något och kanske aldrig har chansen att vinna något. Jag undrar om det riktiga drivet finns hos dom som ska vidare och har vunnit förr i AIK (även i andra klubbar ) typ Burström, Lundberg, dom som är klara för KHL typ Frödén, dom som varit med om det mesta typ Möller och Jocke. Dom som mest funderar på NHL typ Broberg och ev Berggren. Särkijärvi må ha varit som han var, men han hade fan rätt när han påpekade att hockey är en kampsport till 80 %.
Slutsatser: motivation slår klass och våga " kill your darlings". Men det här inlägget borde ha legat i matchtråden AIK-Groko, sorry...
+1
Gargamel
Posts: 510
Joined: 29 Mar 2019, 10:32

Re: Silly Season 21/22

Post by Gargamel »

StigVig wrote: 17 Apr 2021, 21:34 Vi måste in med några busar/retstickor kommande säsong
I matchserien löven-karlskoga så fixade en 18-åring så att Liss fick lämna matchen 😁
Han har även öst in poäng i några juniorlag
Kanske nåt för AIK i framtiden ☺
https://www.eliteprospects.com/player/4 ... stakkestad
Shinnimin hade passat som hand i handske i AIK
Tompa
Posts: 488
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: Silly Season 21/22

Post by Tompa »

Gargamel wrote: 18 Apr 2021, 13:39
StigVig wrote: 17 Apr 2021, 21:34 Vi måste in med några busar/retstickor kommande säsong
I matchserien löven-karlskoga så fixade en 18-åring så att Liss fick lämna matchen 😁
Han har även öst in poäng i några juniorlag
Kanske nåt för AIK i framtiden ☺
https://www.eliteprospects.com/player/4 ... stakkestad
Shinnimin hade passat som hand i handske i AIK
Vet inte om du som Lulesupporter är seriös, men jag är inne på samma linje.
En sak är säker, den här slutspelsserien hade sett ut på ett helt annat sätt om AIK hade haft en spelare som Shinnimin i laget som Lule fått lägga energi på.
Winning isn't everything, it's the only thing
Gargamel
Posts: 510
Joined: 29 Mar 2019, 10:32

Re: Silly Season 21/22

Post by Gargamel »

Tompa wrote: 18 Apr 2021, 14:11
Gargamel wrote: 18 Apr 2021, 13:39
StigVig wrote: 17 Apr 2021, 21:34 Vi måste in med några busar/retstickor kommande säsong
I matchserien löven-karlskoga så fixade en 18-åring så att Liss fick lämna matchen 😁
Han har även öst in poäng i några juniorlag
Kanske nåt för AIK i framtiden ☺
https://www.eliteprospects.com/player/4 ... stakkestad
Shinnimin hade passat som hand i handske i AIK
Vet inte om du som Lulesupporter är seriös, men jag är inne på samma linje.
En sak är säker, den här slutspelsserien hade sett ut på ett helt annat sätt om AIK hade haft en spelare som Shinnimin i laget som Lule fått lägga energi på.
Ja jag är minst lika seriös Luleåsupporter som du så det är klart att jag menar allvar.
Post Reply