AIK-HV71 21/1

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
ossian
Posts: 3603
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: AIK-HV71 21/1

Post by ossian »

bsa wrote: 22 Jan 2021, 12:41 Linköping, medans dom var topp fyra, körde med en topp kedja bäst i serien.
Funka i serielunken, men i slutspel så försöker alla ta bort den. Och det blev inget guld.
Det ar saklart bra att ha en forstakedja som oser in poang, men maste aven skilja pa att ha en bra forstakedja 5mot5 och att ha ett bra PP.
User avatar
ossian
Posts: 3603
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: AIK-HV71 21/1

Post by ossian »

HVs tva forsta femmor igar:

Martinsson - Kinnvall
Bergstrom-Froberg-Sandberg

Stromberg-Bertov
Wedin-Stoa-Ornerud

Tva st dyra och pa papperet toppfemmor i SHL, verkligen inte tva femmor det forvantade bottenlaget staller upp med.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1828
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: AIK-HV71 21/1

Post by GroovyEd »

krysset wrote: 22 Jan 2021, 12:55 Betov anmäld? Är det 1a april. Då borde väl typ 10 spelare per match anmälas.
Är det verkligen 10 spelare per match som sparkar en motståndare? Ja jag kan tycka att den här avstängningen är lite löjlig men samtidigt har sparkar ingenting i hockeyn att göra, om man jämför med till exempel en tackling som tar olyckligt men är utförd på ett bra sätt.
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: AIK-HV71 21/1

Post by krysset »

Nu menar jag inte sparka. Jag menar att det i princip finns många situationer som kan lottas per match. Mckewon tackling, Broberg in mot målisen osv osv. Trodde inte Bertov skulle stängas av.
Många tycker ju Nowick skulle blivit avstängd. Sparkar, fula tacklingar, köra mot målisar hör inte hemma men det verkar ändå vara lotteri och spelare måste bli osäkra. Självklart ska man inte sparka. Men finns ju många situationer per match ju. Det är så jag menar. Sedan kan man undra om det är så lätt att undvika vissa förseelser. Ja då måste man ändra sitt spel.
andreas22222
Posts: 1415
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: AIK-HV71 21/1

Post by andreas22222 »

DN kan jag tycka följer det reglemente som man satt upp.
Problemet är mycket som inte kommer dit.

Svensk hockey valde för några år sedan att se över reglerna en gång per år och inte enbart översätta dom internationella var fjärde år.

Spark är automatiskt matchstraff.
Numera också könsord/kränkande ord. Automatisk matchstraff.

Om utv vid tackling och skada automatiskt matchstraff.

Det är jag inte helt övertygad är rätt väg.

Det innebär att korrekta tacklingar riskerar straffas för mottagaren inte kan ta emot tacklingar.

Att fula tacklingar ej beivras för man inte skadas.

Att någon som är duktig på få igång människor/mobbas men den som är sämre på styra sina känslor får matchstraff för man i affekt använder fel ord.

SHL har en egen domar podd finns tex på Spotify.

Intressant men kan personligen tycka man går åt väldigt känslosamt styrda regler och tenderar få konsekvenser att man riskerar få rätt skeva resultat.
Frantisek Pospisil
Posts: 1377
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: AIK-HV71 21/1

Post by Frantisek Pospisil »

Hedlund på Hockeybladet vänder på det hela och anser att Burström bör avstängas.
Han har tydligen sett en spearing utförd av Nisse (jag kan inte se den) sedan att Nisse crosscheckar Bertov efter sparken.
Mjaaa, Hedlund. HV fan eller?
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: AIK-HV71 21/1

Post by Skidrow »

Regelboken känns tveksam just runt det där med spark och skada, ser inte det där som en spark det Bertov gör utan mer normal rörelse.
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: AIK-HV71 21/1

Post by krysset »

Ja det är ju lite märklig att det bedöms olika om spelare blir skadad eller inte. Menar att det kan vara ren tur att man tacklade just den spelaren.
Post Reply