Luleå-Skellefteå AIK 19/1 kl 1900

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

p-play
Posts: 6770
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Luleå-Skellefteå AIK 19/1 kl 1900

Post by p-play »

Jag tycker inte att spelmodellen är bra när man bryter ned den i olika spelmoment. Det är fin linje mellan bra och dåligt på den här nivån, men Luleå har en mycket bättre struktur, medan vi går mer på individuell skicklighet och chans. De får ju gång på gång vända på oss och driva genom mittzonen. Det som är bättre är att vi är mycket piggare i benen, vilket sammanfaller med hur det såg ut förra säsongen. Antingen så börjar man kunna hantera den tunga träningen eller så kör man en annorlunda typ av träning vid den här tiden på året. Jag vidhåller att vi har en väldigt bra forwardsbesättning, kanske t o m den bästa ytterforwardsbesättningen i serien.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1849
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Luleå-Skellefteå AIK 19/1 kl 1900

Post by GroovyEd »

Ja visst, men visst är det spännande när man inte riktigt vet vad som ska hända? Man kan vara helt utspelade en period för att sedan komma tillbaka och så ser det i princip ut som att de lirar asfaltsbandy med polarna helt plötsligt :D
lobo
Posts: 1561
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Luleå-Skellefteå AIK 19/1 kl 1900

Post by lobo »

Är det nån mer än jag som tycker att när vi kommer i 3 mot 2 eller liknande, så kommer vi i full fart i en rak linje..? Ingen som släpar, passen ska alltid rakt i sidled, och de bryts (ingen kan gå rakt på mål heller men det är mer naturligt eftersom alla har så hög fart redan..) Men släpa lite för att få en vinkel för skott? Det lärde man sig ju i P-10
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
p-play
Posts: 6770
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Luleå-Skellefteå AIK 19/1 kl 1900

Post by p-play »

Morley skall tydligen ha varit bäst på plan i matchen mot Frölunda och satte även en del fina tacklingar. Hade inte tjurskallen Klockare satt honom att ruttna bort i en ytterforwardsroll i en fjärdeformation så hade vi kanske haft en uppgraderad andrecenter där. JJ ser så tung ut att han inte borde få beträda isen. Han vinner inte en närkamp och orkar knappt åka för byte efter sina skift. Morley kanske inte är en ledande förstecenter som kan driva spelet i den här ligan, men man kunde tydligt på försäsongen se att han hade kvaliteter. När formationerna sattes för månader sedan och de vägrar att ändra på dem kan man förstå att han inte var så motiverad.
Frantisek Pospisil
Posts: 1409
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Luleå-Skellefteå AIK 19/1 kl 1900

Post by Frantisek Pospisil »

Rätt stor skillnad i bedömningen från sida 3 till sida 5 här på forumet.
Hur ska ni ha det?

Tycker segern är klockren. AIK det definitivt bättre laget om man undantar de första 20, men å andra sidan hade Lulä inga egentliga farligheter i första.
4 raka och klagokören fortsätter. Undrar ibland när någonting ska bli bra, för tillbaka till guldåren kommer vi aldrig, det kan alla härinne fetglömma.
p-play
Posts: 6770
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Luleå-Skellefteå AIK 19/1 kl 1900

Post by p-play »

Frantisek Pospisil wrote: 19 Jan 2021, 23:14 Rätt stor skillnad i bedömningen från sida 3 till sida 5 här på forumet.
Hur ska ni ha det?

Tycker segern är klockren. AIK det definitivt bättre laget om man undantar de första 20, men å andra sidan hade Lulä inga egentliga farligheter i första.
4 raka och klagokören fortsätter. Undrar ibland när någonting ska bli bra, för tillbaka till guldåren kommer vi aldrig, det kan alla härinne fetglömma.
Den här truppen är tillräckligt bra för att gå långt i ett slutspel. Vi kan sätta ihop två kedjor av bra landslagsklass, vilket inte många andra lag kan. Det är därför extremt irriterande att se att man inte tar hand om de små detaljerna i spelet. För att ta ett exempel så tjatades det hela tiden under framgångsåren om betydelsen om att spela klubba mot klubba men det verkar var helt bortblåst nu i spelet i egen zon. Luleås ena mål kom efter just det där Berggren åter igen slarvade. Jag kan säkert lista 10 sådana här saker och det är det som gör att vi inte har någon stabilitet. Det ser stundtals ut som juniorhockey där alla bara går ut och kör. En huvudtränare måste vara högsta prioritet till nästa år.
Frantisek Pospisil
Posts: 1409
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Luleå-Skellefteå AIK 19/1 kl 1900

Post by Frantisek Pospisil »

p-play wrote: 19 Jan 2021, 23:39
Frantisek Pospisil wrote: 19 Jan 2021, 23:14 Rätt stor skillnad i bedömningen från sida 3 till sida 5 här på forumet.
Hur ska ni ha det?

Tycker segern är klockren. AIK det definitivt bättre laget om man undantar de första 20, men å andra sidan hade Lulä inga egentliga farligheter i första.
4 raka och klagokören fortsätter. Undrar ibland när någonting ska bli bra, för tillbaka till guldåren kommer vi aldrig, det kan alla härinne fetglömma.
Den här truppen är tillräckligt bra för att gå långt i ett slutspel. Vi kan sätta ihop två kedjor av bra landslagsklass, vilket inte många andra lag kan. Det är därför extremt irriterande att se att man inte tar hand om de små detaljerna i spelet. För att ta ett exempel så tjatades det hela tiden under framgångsåren om betydelsen om att spela klubba mot klubba men det verkar var helt bortblåst nu i spelet i egen zon. Luleås ena mål kom efter just det där Berggren åter igen slarvade. Jag kan säkert lista 10 sådana här saker och det är det som gör att vi inte har någon stabilitet. Det ser stundtals ut som juniorhockey där alla bara går ut och kör. En huvudtränare måste vara högsta prioritet till nästa år.
Då får man sammanfatta det hela med att 4 raka segrar trots allt är godkänt då allt ändå är fel.
Jag ser vad du skriver och tar det med mig.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1849
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Luleå-Skellefteå AIK 19/1 kl 1900

Post by GroovyEd »

Vet inte om någon skrivit det tidigare, men nog vill man se Roland i PP?
User avatar
nr86
Posts: 5340
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Luleå-Skellefteå AIK 19/1 kl 1900

Post by nr86 »

GroovyEd wrote: 20 Jan 2021, 10:24 Vet inte om någon skrivit det tidigare, men nog vill man se Roland i PP?
Du vet väl att i AIK ändrar vi INTE på kedjorna! ;)
p-play
Posts: 6770
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Luleå-Skellefteå AIK 19/1 kl 1900

Post by p-play »

Frantisek Pospisil wrote: 20 Jan 2021, 08:03
p-play wrote: 19 Jan 2021, 23:39
Frantisek Pospisil wrote: 19 Jan 2021, 23:14 Rätt stor skillnad i bedömningen från sida 3 till sida 5 här på forumet.
Hur ska ni ha det?

Tycker segern är klockren. AIK det definitivt bättre laget om man undantar de första 20, men å andra sidan hade Lulä inga egentliga farligheter i första.
4 raka och klagokören fortsätter. Undrar ibland när någonting ska bli bra, för tillbaka till guldåren kommer vi aldrig, det kan alla härinne fetglömma.
Den här truppen är tillräckligt bra för att gå långt i ett slutspel. Vi kan sätta ihop två kedjor av bra landslagsklass, vilket inte många andra lag kan. Det är därför extremt irriterande att se att man inte tar hand om de små detaljerna i spelet. För att ta ett exempel så tjatades det hela tiden under framgångsåren om betydelsen om att spela klubba mot klubba men det verkar var helt bortblåst nu i spelet i egen zon. Luleås ena mål kom efter just det där Berggren åter igen slarvade. Jag kan säkert lista 10 sådana här saker och det är det som gör att vi inte har någon stabilitet. Det ser stundtals ut som juniorhockey där alla bara går ut och kör. En huvudtränare måste vara högsta prioritet till nästa år.
Då får man sammanfatta det hela med att 4 raka segrar trots allt är godkänt då allt ändå är fel.
Jag ser vad du skriver och tar det med mig.
Jag tycker att man bör titta lite närmare på prestationen och hur det ser ut och inte bara på poängen. Det går att besegra alla lag i serien med mindre bra struktur i spelet och genom att kämpa hårdare, men man får mycket i retur med noggrannhet med detaljer och ett bra spelsystem. Man skall också komma ihåg att de flesta andra lag har matchat mycket hårdare än oss på sistone och vi därigenom har en fördel. Redan nu är laget bra, men skulle man t ex få in en lite oöm ytterforward som är stark i spelet kring kassen och också kan göra lite poäng eller en bra center så skulle man på papperet ha ett lag som kan utmana vilket annat lag som helst i en lång slutspelsserie.
Last edited by p-play on 20 Jan 2021, 13:34, edited 1 time in total.
User avatar
nr86
Posts: 5340
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Luleå-Skellefteå AIK 19/1 kl 1900

Post by nr86 »

Alvarez har lämnat ett stort tomrum efter sig! Melker har bidragit med liknande spel men han är för ensam. Just förmågan att spela efter motståndet är en konst få lag klarar av. Visst vill man ha ett eget spel som man i första hand prioriterar men att kunna "adjust and adapt" är en mycket viktig egenskap om man inte har ett lag som vi hade 12-15 med 2 sm guld som borde varit fler om vi just hade kunnat anpassa oss efter motståndet.
Vilket klockrent inlägg i Mikaelsson bloggen! Analysen av PP spelet är spot on!
https://parmikaelsson.blogspot.com/2021 ... e-och.html
king_louie
Posts: 572
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Luleå-Skellefteå AIK 19/1 kl 1900

Post by king_louie »

Trevligt och faktiskt tycker jag även rättvist med 2p till slut.

Men jag blir GALEN på tekningarna!
Winge & Linus torskar minst 2/3 i egen zon, återigen ett i baken efter tek-torsk, den här gången Wingerlis tur. Och de får fortsätta ta viktiga tekningar.
Ta vem f-n som helst, en back eller målisen, någon måste väl ändå kunna lära sig teka?
Hugg har väl tagit 6 tek och vunnit alla, varför inte testa att låta han teka ist för Winge?
Hur svårt kan de va?
User avatar
GroovyEd
Posts: 1849
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Luleå-Skellefteå AIK 19/1 kl 1900

Post by GroovyEd »

nr86 wrote: 20 Jan 2021, 10:27
GroovyEd wrote: 20 Jan 2021, 10:24 Vet inte om någon skrivit det tidigare, men nog vill man se Roland i PP?
Du vet väl att i AIK ändrar vi INTE på kedjorna! ;)
Just ja, glömde det..
krysset
Posts: 1998
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Luleå-Skellefteå AIK 19/1 kl 1900

Post by krysset »

Tror nog att de i båset borde vara lämpligare än vi på forumet att leda laget.
Post Reply