Växjö-Skellefteå AIK 7/1 kl 1900

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

dovienya
Posts: 2169
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Växjö-Skellefteå AIK 7/1 kl 1900

Post by dovienya »

dovienya wrote: 07 Jan 2021, 21:06 Nowick är bäst idag. En utvisning när Växjös spelare kör döende svanen, och en när hardy åker in i fasth..
Svarar mig själv: klart att första är en trippingutvisning, men döende svanen är ändå irriterande att se. Att sedan åka på en tvåa extra för att han råkar göra så att Hardy hoppar på honom efter Hardy själv inte har undvikit Fasth.

Ja, jag är irriterad.
Speciellt som Växjö fick hålla fast i Jockes klubba, mörda Möllers fotleder osv i sekvensen innan. Nu hade väl Skellefteå fler chanser i 4v5 än i 5v4 iofs, så det kanske var till det bästa ändå.

Dessutom är det tydligt att Melker är en nivå upp på de flesta framför mål. Grymt smidig, rörlig och stark. Trots att han spelar eventuellt småskadad och otränad/matchotränad.
User avatar
nr86
Posts: 5255
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Växjö-Skellefteå AIK 7/1 kl 1900

Post by nr86 »

Man tittar snart mer på de andra matcherna för att hoppas de andra bottenlagen förlorar. Vi är så dåliga på att hålla en jämn nivå i 60 min. För så bra är inte vlh tycker jag. De är bara stabilare och de misstag vi gör ser man aldrig de göra.
Rubriken på norran är ju lite rolig. ”Vi måste bli bättre på att hålla en högre lägstanivå”. Det gör vi då inte den här matchen.
Last edited by nr86 on 07 Jan 2021, 21:28, edited 1 time in total.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Växjö-Skellefteå AIK 7/1 kl 1900

Post by svea_man »

GroovyEd wrote: 07 Jan 2021, 21:18
svea_man wrote: 07 Jan 2021, 21:12 Bara inse vi är ett bottenlag iår
Med tanke på spelarmaterialet ska man ändå vara topp-8 tycker jag.
Håller helt med spelar materialet är riktigt bra men de är inte där skon klämmer
Frantisek Pospisil
Posts: 1376
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Växjö-Skellefteå AIK 7/1 kl 1900

Post by Frantisek Pospisil »

Orkar inte gå igenom klagomuren här inne, kan bara konstatera att det var håglöst, menlöst och skottpåmållöst.
Jobbigt nu.
Empress
Posts: 7008
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Växjö-Skellefteå AIK 7/1 kl 1900

Post by Empress »



Så enormt skönt om man fick höra såna här känslor av någon i aik.
addebeck
Posts: 537
Joined: 28 Sep 2011, 08:20

Re: Växjö-Skellefteå AIK 7/1 kl 1900

Post by addebeck »

Vi har ju bättre lag på papperet i år, men en mer vägvinnande spelidé lyser med sin frånvaro.

Jag vet inte hur många uppspel eller ska vi kalla det "urspel ur zon" som går ut på att vi spelar på en felvänd forward som har en back på ryggen, och vår forward ska skarva ut pucken ur zon. Pucken går i bästa fall ut i mittzon, men lika ofta kommer pucken inte ur zon, och vi försöker samma sak igen.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Växjö-Skellefteå AIK 7/1 kl 1900

Post by svea_man »

Malmö o Oskarshamn börja närma sig..
Torsgatan
Posts: 943
Joined: 14 May 2020, 13:04

Re: Växjö-Skellefteå AIK 7/1 kl 1900

Post by Torsgatan »

Empress wrote:

Så enormt skönt om man fick höra såna här känslor av någon i aik.
En smula frustration hade definitivt släppt om Möller sagt nått liknande. Tyvärr känns han för snäll(?) för att kunna såga laget i tv.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Växjö-Skellefteå AIK 7/1 kl 1900

Post by p-play »

Det är faktiskt tragiskt att se på det här. Formationer som är dysfunktionella och som känns som de är förutbestämda innan seriespelet drog igång. I match efter match så ser det exakt likadant ut med ett ett evigt åkande i ytterzoner och antingen harmlösa skott eller pucktapp i fel lägen. Försvarsspelet i egen zon (förutom i BP) är i nivå med vad bottenlag brukar visa upp och det är tyvärr vad vi är nu. Man inser nu vilket tungt lass Lasse Johansson verkligen bar när man ser hur det har gått för de tränare som lämnat eller eller blivit kvar. Det går inte heller skylla på en tunn eller svag trupp. Det här laget skall inte vara i närheten av att prestera så här.
persson82
Posts: 653
Joined: 30 Jun 2011, 11:44

Re: Växjö-Skellefteå AIK 7/1 kl 1900

Post by persson82 »

Kan någon förklara varför man tar time out med 38 sek kvar och inte när man släpper 2 mål inom 60sek i början av 2:a perioden 😔
User avatar
StigVig
Posts: 1557
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Växjö-Skellefteå AIK 7/1 kl 1900

Post by StigVig »

Såg bra ut första matcherna med Melker, men tyvärr nu är vi tillbaka till samma skitspel som tidigare.
Ser för jävla illa ut, vill det sig riktigt illa så blir det negativt kval 😠
Krossa Skiten!!!!!
Tjernan
Posts: 696
Joined: 27 Feb 2015, 20:31
Location: Hallsberg / Örebro
Contact:

Re: Växjö-Skellefteå AIK 7/1 kl 1900

Post by Tjernan »

Ger upp den här säsongen. Tränare som inte verkar bry sig, eller om det är okunskap. Spelare som inte värderar situationer (#10 onödiga utvisningar i avgörande delar av matcherna. Bergrens puck out mm) Verkar inte finnas någon tanke med spelet, passningar, tekningar, sargspel, gå på mål. Var är grunderna ? Spela för fn rakare, skott på mål - driv på mål när det inte kuggar. Låt grabbarna hård studera Canada och USAs JWM lag, hur man hjälper varandra och skapar målchanser.

Sparka alla ;P
Empress
Posts: 7008
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Växjö-Skellefteå AIK 7/1 kl 1900

Post by Empress »

Nowick och Tyler fick båda 1 i betyg av NV.
Inte för det spelar någon roll, men har TM fått bättre
än 2 i någon match ?
En vanlig säsong hade han inte varit kvar, nu är det nog bara inse Forre drog nitlotten.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Växjö-Skellefteå AIK 7/1 kl 1900

Post by bsa »

Vi behöver poäng innan det blir allvar. AIK mot Brynäs eller HV i nedflyttnings kval, om vi klarar det så hamnar vi vääldigt lågt i hierarkin att värva oss ur det. :( :( :(
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Växjö-Skellefteå AIK 7/1 kl 1900

Post by svea_man »

Hardy Nilsson är ju ledig
Torsgatan
Posts: 943
Joined: 14 May 2020, 13:04

Re: Växjö-Skellefteå AIK 7/1 kl 1900

Post by Torsgatan »

Jag vill fira AIKs 100-års jubileum i shl. Professor Forre måste ta krafttag och hitta på nånting med själva spelidén för dom tre fågelholkarna i båset står ju bara och låter skiten fortsätta.
User avatar
nr86
Posts: 5255
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Växjö-Skellefteå AIK 7/1 kl 1900

Post by nr86 »

Vi spelar måste matcher varje omgång nu. Svunnen är den tid då en förlust på bortaplan mot bra motstånd kan spela mindre roll. Känns så där jobbigt varje gång man sätter sig i soffan för match. Vad får man se? Allt som oftast hög fart och snurr i anfallszon men väldigt uddlösa. Melker har verkligen gett laget en till dimension men han är på tok för ensam. När han dessutom måste träna ikapp de övriga vilket ju är förståeligt sjunker skutan allt mer. Kiiskinen och Morley är stora floppar så här långt. Hugg har efter en fin start dalat allt mer. Fröden har blött krut och syns inte i matcherna. Våra målvakter har varit mänskliga och inte varit så där tok bra och vunnit matcher åt oss. Ingen tydlig ledare i blåste vad det verkar ja listan blir lång....
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Växjö-Skellefteå AIK 7/1 kl 1900

Post by p-play »

Torsgatan wrote: 08 Jan 2021, 09:25 Jag vill fira AIKs 100-års jubileum i shl. Professor Forre måste ta krafttag och hitta på nånting med själva spelidén för dom tre fågelholkarna i båset står ju bara och låter skiten fortsätta.
Att gå från spelare direkt till sportchef eller tränare är sällan en god idé. Det är direkt otänkbart för de flesta större företag att ta någon från golvet direkt till VD-posten. Att vara sportchef är också ett yrke och ett hantverk som man måste lära sig. Jag påpekade det redan när Lindgren tillträdde och sedan även när Forsell tog över. Det finns naturligtvis undantag som bekräftar regeln, men nog är den en fördel att ha skaffat sig erfarenhet från rollen innan man blir ansvarig för ett SHL-lag. Jag hoppas att man tar tag i spelet, coachningen och formationerna. Jag är inte lika övertygad som en del andra att KLM:s återförening kommer att bli en dunderhit. Senast de spelade ihop var de otroligt bra offensivt, medan spelet i egen zon lämnade en del i övrigt att önska. MK är en bra bit från toppform och de andra två har blivit långsammare. Det skall bli intressant att se dem ihop för något måste göras om man inte skall bli indragen i bottenstriden.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Växjö-Skellefteå AIK 7/1 kl 1900

Post by Snuskhummern »

Visst behöver inte KLM vara über-optimal men hittills har man enbart prövat det i en handfull byten. Vi kan dock konstatera att nuvarande formationer är gravt dysfunktionella. Att man inte spelar Berggren - Wingerli - Frödén är ett ännu större mysterium enligt mig. Ingen missade den kemi dom hade i Tre Kronor.

Som bekant var det när vi fick väl komponerade kedjor vi riktigt kom igång förra säsongen.
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Växjö-Skellefteå AIK 7/1 kl 1900

Post by Chippen »

Jocke-Melker-Nowick, den funkade riktigt bra och där tycker jag Nowick kom till sin rätt.
Berggren-Wingerli.Fröden, de borde spela ihop då de uppenbarligen har kemi direkt i Tre Kronor
Möller-Johnsson-Hugg,tror att Hugg kan ge plats åt de övriga två att spela plus att Möller inte behöver fokusera lika mycket på defensiven.
Morley-Sundsvik-Lirre, ge dem uppgiften att bara jaga och åka åka och skaffa tekning i offensiv zon

Tyvärr hamnar Kiiskinen utanför, men jag vet fan inte var jag ska stoppa in honom. Visst, kanske på det stora hela en stabilare spelare än Morley men inte lika snabb på rören och passar du inte en åka-åka-kedja.

Kan på något sätt även tycka att Morley borde få chansen som center. Han är ju värvad som center, men har ju knappt spelat på den positionen. Kanske testa byta honom mot Johnsson och då spela honom med Möller-Fröden (om man utgår från dagens kedjor).
För ärligt talat så gnälls det mycket på honom, men han spelar ju på en position han inte ska egentligen.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Växjö-Skellefteå AIK 7/1 kl 1900

Post by p-play »

Jag ser gärna att man testar KLM-kedjan, men jag skulle nog prova Möller och Kiiskinen då de hade hyfsad kemi ifjol när de spelade ihop. Olofsson gick center där då om jag kommer ihåg rätt. Morley bör få en ordentlig chans på sin rätta position.
Landslagskedjan
M- Morley - Kiiskinen ( alt. Hugg om Kiiskinen är alltför hämmad av skada)
Nowick - K - L
Sundsvik - LL - Hugg (alt Kiiskinen)
Extraspelare: Robertsson
Gymmet: JJ
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Växjö-Skellefteå AIK 7/1 kl 1900

Post by p-play »

Snuskhummern wrote: 08 Jan 2021, 10:38 Visst behöver inte KLM vara über-optimal men hittills har man enbart prövat det i en handfull byten. Vi kan dock konstatera att nuvarande formationer är gravt dysfunktionella. Att man inte spelar Berggren - Wingerli - Frödén är ett ännu större mysterium enligt mig. Ingen missade den kemi dom hade i Tre Kronor.

Som bekant var det när vi fick väl komponerade kedjor vi riktigt kom igång förra säsongen.
Glöm ej bort att vi värvade Holm och Nowick och fick mycket mer tyngd och attack mot kassen. Alvarez hade väl skadebekymmer under hösten om jag kom ihåg rätt. Adam P som är åtminstone hyfsad på att ta sig in mot kassen har också försvunnit. Jag vet inte om man räknade med ett annat typ av spel med nya domarnivåer och det var därför man satsade på ett mer bandyinriktad lag? De nivåerna gällde dock som bekant som vanligt bara på försäsongen. Det är enormt mycket fasthållningar i matcherna nu. Till nästa år så måste man förutom att hitta en huvudtränare också ta in 1-2 kraftfulla forwards.
Empress
Posts: 7008
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Växjö-Skellefteå AIK 7/1 kl 1900

Post by Empress »

Klockare i NV:

” – Vi har utvärderat matchen från i torsdags. Vi tycker det är en jämn match, men tyvärr har vi en sämre period i andra perioden som blir avgörande, säger Klockare”
Torsgatan
Posts: 943
Joined: 14 May 2020, 13:04

Re: Växjö-Skellefteå AIK 7/1 kl 1900

Post by Torsgatan »

Suck... det är all analys vi får?
lobo
Posts: 1525
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Växjö-Skellefteå AIK 7/1 kl 1900

Post by lobo »

Nu är jag återigen lite djävulens advokat och spelar dummare än jag är, men det KAN vara så att dom funderar på saker 24/7 och har en säsongslång game-plan som dom försöker följa. Det enda jag vet är att dom lägger betydlig mer tid än oss, känner laget mer än oss, pratar med alla mer än oss, funderar mer än oss,..
Om vi fick bestämma hade ju alla kedjor ändrats 10 ggr, bägge målisarna varit sparkade, alla matcher spelats utan domare, och (nästan) alla andra lag sett ut som guldkandidater.

Sent from my SM-G973F using Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
Empress
Posts: 7008
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Växjö-Skellefteå AIK 7/1 kl 1900

Post by Empress »

lobo wrote: 08 Jan 2021, 18:06 Nu är jag återigen lite djävulens advokat och spelar dummare än jag är, men det KAN vara så att dom funderar på saker 24/7 och har en säsongslång game-plan som dom försöker följa. Det enda jag vet är att dom lägger betydlig mer tid än oss, känner laget mer än oss, pratar med alla mer än oss, funderar mer än oss,..
Om vi fick bestämma hade ju alla kedjor ändrats 10 ggr, bägge målisarna varit sparkade, alla matcher spelats utan domare, och (nästan) alla andra lag sett ut som guldkandidater.

Sent from my SM-G973F using Tapatalk
Du har rätt. Men det förtar inte oron det sett relativt illa ut i 30 omgångar, med drygt 20 kvar att spela.
Det oroar mig alla fall.
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Växjö-Skellefteå AIK 7/1 kl 1900

Post by krysset »

Lä om Forres roll att ko direkt från spelarbåset till sportchef. Ifjol gnällde ingen i januari och februari.
Lasse J hade inte mycket kött på benen när han trädde i kraft.
Forres jobb är ju flera personer i föreningen involverad i. Forre vet eftersom han spelat, vad som krävs för att ett förvärv ska kunna lyckas. Brynäs, Linköping, HV kolla vad de värvat, de har misslyckats mer.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Växjö-Skellefteå AIK 7/1 kl 1900

Post by Skidrow »

Empress wrote: 07 Jan 2021, 21:32

Så enormt skönt om man fick höra såna här känslor av någon i aik.
Det där vinner du inget på att ta i tv, det där ska tas mellan 4 ögon.
Post Reply