Halvtidsavstämning 20/21

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Post Reply
User avatar
schteffe
Posts: 1918
Joined: 25 May 2011, 15:50

Halvtidsavstämning 20/21

Post by schteffe »

Juluppehåll och AIK har spelat precis halva säsongen, 26 matcher av totalt 52. Laget återfinns på en sjundeplats, men räknar man poängsnitt ligger vi istället nia med 1.4 i poängsnitt. Laget började säsongen hyfsat för att sedan förlora fem raka matcher under månadsskiftet oktober/november, och har därefter haltat fram och har 4 segrar på de 10 senaste matcherna. Boxplay är fortfarande lysande, medan power play har dalat rejält från fina siffror inledningsvis. Senaste 10 matcherna har man näst sämst power play med 15,6 procent. Corsi ser fortfarande bra ut, senaste 10 matcherna är man trea och endast slagen av Rögle och Luleå. Skott från skottsektorn - där är man på en fullt godkänd femteplats. Skottprocenten är under samma period medioker, medan räddningsprocenten åt det svagare hållet - strax under 90 procent. En kategori man briljerar i är effektiva utvisningsminuter där man är etta.

Vad utläsa av detta. Ett svagt målvaktsspel och dåligt PP är det mest enkelt identifierbara faktorerna bakom sämre resultat. Jag försöker personligen inte se för mycket på Leksandsmatchen, för det var bland det sämsta jag sett på jag vet inte hur länge. Riktigt så dåligt spel - från egen förlängda mållinje och framåt - ska vi inte behöva ha. Men det jag tycker jag saknade allra mest då var hur få gånger uppspelen satt på forwards som hade bra fart framåt och där backarna spelade bort 1-2 av motståndarnas checkande forwards. Det behöver sitta mycket bättre framgent. Det och attacken mot mål som så ofta saknas från de våra. Det är ofta allt för mycket båga runt och etablera spel och spela runt och söka läge och till slut ett backskott som i bästa fall inte tar på täckande forwards och skapar kontring och kanske till och med kan skapa en retur där våra felvända forwards framme vid mål kanske på något mirakulöst sätt ska vara först på och pilla in.

Det gör också dagens besked om Melkmans återkomst ännu mer glädjande, äntligen en kille som kan spela center och driva på kassen och som har lite attack-psyke. Jag skulle bli mycket förvånad om man inte sätter ihop KLM-kedjan igen, och inte mig emot. Spela dem i PP1 också - varför i hela friden står Wingerli som någon sorts samtalsterapeft i höga slottet och ska valla puck med backarna? In med Melkman framför mål och med Jocke och Möller på varsin kant och sätt Wilsby i mitten på blå och Nisse i en fri lurig roll bakom förlängda mållinjen så backarna får vrida på huvudet. Sätt sedan ihop Wingerli och Berggren med Fröden för att få dit en skarpskytt och ge dem speltid som en andralina, och försöka matcha dem i många tekningar i egen zon, för där finns störst förmåga och potential till både snabba spelvändningar och, om inte det är möjligt, att bära in pucken och etablera spel i anfallszon. Jocke vill man helst inte ha på isen när vi inte har pucken, det är som att spela med 4,5 spelare. Och varför kan inte hela laget ryta ifrån och förklara att hans eviga tvåminutare är oacceptabla!

AIK! :twisted:
Empress
Posts: 7141
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Halvtidsavstämning 20/21

Post by Empress »

Mycket bra sammanfattat. Själv är jag mest konfunderad över tre-tränarsystemet. Kanske är det en bra ide, men frågan om just dessa tre gubbar är den rätta kombon?
User avatar
nr86
Posts: 5340
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Halvtidsavstämning 20/21

Post by nr86 »

Det jag tänker tänker på så här direkt är alla dessa jämna matcher vi förlorar. Det känns som att det är 7-8 sådana matcher som vi fört spelet men pga av dåligt attackpsyke och bekvämlighet framför mål så har utdelningen uteblivit. Dessutom har krutet varit blött hos 10 och 45 inledningsvis vilket också gjort att vi inte fått den utdelning vi borde haft.(Förs det någon stats på ramträffar? Vi borde leda den ligan överlägset då Jocke inte gjorde annat i början. Dvs träffa ramverket.) Inledningsvis kändes som att vi hade det bästa målvaktsparet i ligan och allt var frid och fröjd. Nu är jag livrädd varje gång motståndarna höjer på klubban för skott. Självförtroendet har dalat ordentligt hos framförallt Lindvall och det var länge sedan han "vann" en match åt oss. Det gjorde han flera gånger under förra säsongen. Visst ska försvarsspelet ha sig en släng av sleven men jag upplever ändå att det är vår oförmåga att göra mål trots det spelövertag/chanser vi har som är det mest avgörande. Komma till snabbare avslut kanske är en väg att gå? Nu ska det etableras och snurras på innan skott avlossas. Ofta har vi nött på i anfallszon och motståndarna har gjort mål på sin första chans de fått. RBK borta är ett tydligt sådant exempel. Det 1a målet är SÅ VIKTIGT! Ofta har vi fått kämpa i underläge och då förlorar vi ofta matchen. Hoppas nu att Melker är frisk och kry och kan gå in och bidra med speed och attityd. Han kommer att spela med ett stort AIK hjärta och det värmer en supporter in i själen! Bara de signaler det sänder ut i hockeysverige betyder mycket. Omstarten för oss på annandagen blir grymt viktig och jag hoppas vi kan ro hem några segrar så vi klättrar i tabellen för 9a ska inte AIK ligga med det spelarmaterial vi har.
Gargamel
Posts: 511
Joined: 29 Mar 2019, 10:32

Re: Halvtidsavstämning 20/21

Post by Gargamel »

nr86 wrote: 16 Dec 2020, 10:24 Det jag tänker tänker på så här direkt är alla dessa jämna matcher vi förlorar. Det känns som att det är 7-8 sådana matcher som vi fört spelet men pga av dåligt attackpsyke och bekvämlighet framför mål så har utdelningen uteblivit. Dessutom har krutet varit blött hos 10 och 45 inledningsvis vilket också gjort att vi inte fått den utdelning vi borde haft.(Förs det någon stats på ramträffar? Vi borde leda den ligan överlägset då Jocke inte gjorde annat i början. Dvs träffa ramverket.) Inledningsvis kändes som att vi hade det bästa målvaktsparet i ligan och allt var frid och fröjd. Nu är jag livrädd varje gång motståndarna höjer på klubban för skott. Självförtroendet har dalat ordentligt hos framförallt Lindvall och det var länge sedan han "vann" en match åt oss. Det gjorde han flera gånger under förra säsongen. Visst ska försvarsspelet ha sig en släng av sleven men jag upplever ändå att det är vår oförmåga att göra mål trots det spelövertag/chanser vi har som är det mest avgörande. Komma till snabbare avslut kanske är en väg att gå? Nu ska det etableras och snurras på innan skott avlossas. Ofta har vi nött på i anfallszon och motståndarna har gjort mål på sin första chans de fått. RBK borta är ett tydligt sådant exempel. Det 1a målet är SÅ VIKTIGT! Ofta har vi fått kämpa i underläge och då förlorar vi ofta matchen. Hoppas nu att Melker är frisk och kry och kan gå in och bidra med speed och attityd. Han kommer att spela med ett stort AIK hjärta och det värmer en supporter in i själen! Bara de signaler det sänder ut i hockeysverige betyder mycket. Omstarten för oss på annandagen blir grymt viktig och jag hoppas vi kan ro hem några segrar så vi klättrar i tabellen för 9a ska inte AIK ligga med det spelarmaterial vi har.
Åtminstone RBK, IKO, LHF, VF har haft fler stolpskott i snitt per match än AIK. Kan vara fler lag, orkar inte räkna ut snitt per lag vilket skulle krävas då det är så ojämnt antal matcher.
msoe
Posts: 1624
Joined: 10 Apr 2012, 14:52

Re: Halvtidsavstämning 20/21

Post by msoe »

Bra sammanfattat Schteffe! Jag vill minnas att spelet såg riktigt lovande ut i början av säsongen, förutom att vi, som du skriver, hade lätt att fastna i hörnen. på senare tid har dock spelet dalat ganska ordentligt med bl a uselt passningsspel och statiskt pp-spel. kan vi hitta tillbaka till spelet som vi inledde säsongen med och addera en Melker i hyfsat slag, som kanske dessutom kan lyfta 10 och 45 så ser det här riktigt spännande ut.
Ultron
Posts: 379
Joined: 24 Apr 2012, 08:51

Re: Halvtidsavstämning 20/21

Post by Ultron »

Ja, AIK är 4:a totalt och 5:a om man räknar snitt. 0,85 ramträffar per match. Men 48% av alla våra skott går utanför eller i täck, så det är vi i a f värst i ligan på.

(Dock tar vi ju många avslut, så det är ju en relativt hög siffra att applicera de där procenten på.)
king_louie
Posts: 572
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Halvtidsavstämning 20/21

Post by king_louie »

Plus:
+ Berggren (speciellt) men även Hugg har varit bättre än förväntat liksom Frödén, Oskar Nilsson har också vuxit, Wilsby bra men ojämn
+ Linan med Berggren, WIngerli, Hugg
+ BP
+ PP i början (men sedan spräcktes vår bästa PP-lina av någon anledning)
+ Jocke startade uselt men på slutet har han sett piggare ut än på länge och då har poängen börjat droppa in
+ Högstanivån är hög (när spelet stämmer är vi riktigt bra, men av någon anledning är vi fruktansvärt ojämna)

Minus:
- Lägstanivån är för låg
- Svagt målvaktsspel, Lindvall har långt till fjolårsformen
- Tränarna har inte fått ut max av tex Morley och Kiiskinen
- Svag start i flera matcher
- Tekningarna som vanligt, vi har släppt in ganska många mål direkt efter tekningsförlust i egen zon
- PP på slutet, ser ofta trögt och förutsägbart ut jämfört med i början
- Jockes pucktapp på offensiv blå och onödiga 2:or
- Svagt skytte, vi har noll backar med bra skott och inte många forwards heller för den delen

Fler minus än plus så här långt men tycker faktiskt att vi har material för att ligga högre upp i tabellen än vi gör.
Återstår att se om Melkers intåg kan ge den positiva boost som behövs.
Överst på önskelistan till tomten står en back med bra skott.
User avatar
nr86
Posts: 5340
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Halvtidsavstämning 20/21

Post by nr86 »

Nu när jag tittar på skellefte trion i landslaget och hur de dominerar så måste de få fortsätta ihop. De har fått spela ihop sig och jag tycker till skillnad från jonas A att de har fin kemi. Vilka grymma 2 första linor vi har tillgång till nu då Melker anslutit. Hoppas att nya backen kan balansera upp backsidan och kanske bli en härförare likt Gustafsson i lhf. Längtar till öhk hemma något oerhört 😀
krysset
Posts: 1998
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Halvtidsavstämning 20/21

Post by krysset »

Är han likt Gustavsson, en härflrare, då borde väl inte hans klubb lånat ut honom.
marre
Posts: 3172
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Halvtidsavstämning 20/21

Post by marre »

Känns som en Elis värvning.Tror tyvärr på fiasko.
Empress
Posts: 7141
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Halvtidsavstämning 20/21

Post by Empress »

marre wrote: 20 Dec 2020, 12:48 Känns som en Elis värvning.Tror tyvärr på fiasko.
Vore intressant veta vad Roland kostar aik. Om Canes tar lönen så känns det ändå som en rimlig grej. Det kan ju tom bli bra...
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Halvtidsavstämning 20/21

Post by svea_man »

Tror Roland är riktigt billig är nog bara försäkringar o bonde o lite sånt verka mer vara nhl som vill att spelarna får speltid då de inte är säkert att det blir nån säsong i Ahl i år..
marre
Posts: 3172
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Halvtidsavstämning 20/21

Post by marre »

Har ju aldrig sett han spela,kan ju bli succé. Är tyvärr få backar från NHL/AHL som lyckats i SHL.Hoppas han är grym på grillerna.
Jirikucera
Posts: 65
Joined: 21 Feb 2019, 21:47

Re: Halvtidsavstämning 20/21

Post by Jirikucera »

Eran svaghet är ju försvarsspelet som håller oerhört låg nivå. Skyll inte på Målvakterna. Framåt har ni ju en riktigt bra uppsida, men i försvarszon verkar det oerhört virrigt....med det sagt, har ni ju bra backar, men saknas röd tråd.
Jocko Homo
Posts: 484
Joined: 15 Jun 2011, 23:21

Re: Halvtidsavstämning 20/21

Post by Jocko Homo »

Jirikucera har rätt. Vårt extremt otajta försvarsspel ställer ju målisarna inför hur många svåra lägen som helst per match. Behöver stramas upp rejält från hela laget.
p-play
Posts: 6770
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Halvtidsavstämning 20/21

Post by p-play »

nr86 wrote: 20 Dec 2020, 09:43 Nu när jag tittar på skellefte trion i landslaget och hur de dominerar så måste de få fortsätta ihop. De har fått spela ihop sig och jag tycker till skillnad från jonas A att de har fin kemi. Vilka grymma 2 första linor vi har tillgång till nu då Melker anslutit. Hoppas att nya backen kan balansera upp backsidan och kanske bli en härförare likt Gustafsson i lhf. Längtar till öhk hemma något oerhört 😀
Du skall nog inte hoppas alltför mycket på de där kedjesammansättningarna. :D
Klockare uttalar sig: "Men vi tycker att Jonathan Johnson, Oscar Möller och Jesper Frödén har hållit en hög standard tillsammans sedan den 11 november och varit en ledande kedja för oss. Och ska vi ändra i en kedja blir det följer på andra ställen."
https://norran.se/nyheter/artikel/klock ... p/joxx851j
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Halvtidsavstämning 20/21

Post by Snuskhummern »

p-play wrote: 23 Dec 2020, 00:10 Du skall nog inte hoppas alltför mycket på de där kedjesammansättningarna. :D
Klockare uttalar sig: "Men vi tycker att Jonathan Johnson, Oscar Möller och Jesper Frödén har hållit en hög standard tillsammans sedan den 11 november och varit en ledande kedja för oss. Och ska vi ändra i en kedja blir det följer på andra ställen."
https://norran.se/nyheter/artikel/klock ... p/joxx851j
Direkt tjänstefel att inte åtminstone prova KLM-kedjan.
krysset
Posts: 1998
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Halvtidsavstämning 20/21

Post by krysset »

Låt de köra 3 matcher sedan kan Klockare utvärdera. Visst är det bra med 4 producerande men vi har inte material till det.
Länge sedan jag träffade Klockare men ska höra mig för om jag träffar honom.
Fdskebo
Posts: 1108
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Halvtidsavstämning 20/21

Post by Fdskebo »

Inte konstigt om de undviker att sätta Melker i en ledande kedja direkt från början. Han måste få några matcher. I februari så centrar han Möller och Jocke, var så säkra.
User avatar
nr86
Posts: 5340
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Halvtidsavstämning 20/21

Post by nr86 »

Fdskebo wrote: 24 Dec 2020, 00:37 Inte konstigt om de undviker att sätta Melker i en ledande kedja direkt från början. Han måste få några matcher. I februari så centrar han Möller och Jocke, var så säkra.
Det där kan ju ses på olika sätt. Kanske den perfekta inkörsporten att spela in sig i nygammal miljö för att lättare komma in i det och få en snabbare fil in i form och lag. Jag tycker det är självklart att KLM kedjan ska återuppstå.
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: Halvtidsavstämning 20/21

Post by BubbelVe »

Jirikucera wrote: 21 Dec 2020, 07:42 Eran svaghet är ju försvarsspelet som håller oerhört låg nivå. Skyll inte på Målvakterna. Framåt har ni ju en riktigt bra uppsida, men i försvarszon verkar det oerhört virrigt....med det sagt, har ni ju bra backar, men saknas röd tråd.
Har du sett puckarna som släppts in ???
Som gammal målvaktstränare får man ju frispel så dåligt grundspel bägge haft .
Det är ju 2 mål per match de borde göra 10 armhävningar i TV för att de slarvar med baskunskaper.... fördelen är att de är ( borde vara) lätta att rätta till ...
Norrland74
Posts: 875
Joined: 12 Jun 2014, 18:26

Re: Halvtidsavstämning 20/21

Post by Norrland74 »

Ok. Här är mina ingredienser för en god anrättning :

1) Möller måste börja göra mål.
2) Lindvall måste vinna nån match åt oss ibland
3) Spela enklare. Mer skott från backar i anfallszon
4) Wingerli, Fröden, Berggren tillsammans

5) Vara med direkt i matcherna.

Enkelt va !?
Empress
Posts: 7141
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Halvtidsavstämning 20/21

Post by Empress »

Norrland74 wrote: 25 Dec 2020, 16:59 Ok. Här är mina ingredienser för en god anrättning :

1) Möller måste börja göra mål.
2) Lindvall måste vinna nån match åt oss ibland
3) Spela enklare. Mer skott från backar i anfallszon
4) Wingerli, Fröden, Berggren tillsammans

5) Vara med direkt i matcherna.

Enkelt va !?
Adderar gärna 6) Spela mer på insidan. Hata sargen.
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: Halvtidsavstämning 20/21

Post by BubbelVe »

Norrland74 wrote: 25 Dec 2020, 16:59 Ok. Här är mina ingredienser för en god anrättning :

1) Möller måste börja göra mål.
2) Lindvall måste vinna nån match åt oss ibland
3) Spela enklare. Mer skott från backar i anfallszon
4) Wingerli, Fröden, Berggren tillsammans

5) Vara med direkt i matcherna.

Enkelt va !?
1 Möller måste börja skjuta direktskott igen ...på ALLT!
Nu väljer han och tänker ....och siktar ...och kollar om det går passa...NÄ jag skjuter nog ...fan vad det ligger spelare ivägen ....skjuter ändå ....undrar vad frun gör ....jag skjuter....målvakten har satt sig till rätta och skrapat upp snövallar där han inte når ....fy fan denna kommer att sitta i krysset ..... nu skjuter jag ....fan va ful tejpen är på bladet, det måste jag tejpa om...båset skriker "skjut" ....klockan räknar ner .... så ..... POOFF .
Pucken tar rätt i klubmärket på målvakten .....FAAN OTUR igen🤔😏

2 Gurra tänker .... få se nu 🤔 Man ska stå med neutral balans med avslappnade händer på rätt höjd baserat på puckens placering och gå mot stolpar om jag ska flyttas snabbt och långt. Det blev jag seriens bästa ceeper på...... Fast om jag ISTÄLLET ställer mig lite längre ut flyttar mig yvigt och inte prickar stolparna så kommer jag ju se ut som Dominik Hasak som på gamla goda tiden i landhockey 😋😎 Holm : Sluta larva dig och sätt grundspelet först .
Gurra ... nu blir jag kränkt jag var bäst ifjol och då bestämmer jag för det säger pedagogerna på dagis . (För helvette Gurra ....Det heter FÖRSKOLA)

3 Mer skott från backarna i anfallszon ....är du dum ?
Vår försteback Petter G slår ju alla på fingrarna med sargstudsen han och Johan Alm stod månader och finslipa på Norrvalla .... det är ju bara forwards som inte fattar ....😖

4 Hur deras läggning eller familjekonstellation ska se ut tycker jag inte vi har med att göra ....

5 ....What .... har väl oftast varit med i matcherna men då Gurra står och skriker:
"Den går om, jag visste inte det var böört" !!! (Fortfarande kvar på landhockeyn)

är det rätt svårt driva matcher ....

Sedan är det väl inte så lätt med fem materialare och en läkare i båset veta vad man ska ändra på .... gott nytt år (snart) på er ❤
Post Reply