AIK - BIF 5/12 15.15

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
Special Brew
Posts: 9898
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: AIK - BIF 5/12 15.15

Post by Special Brew »

6:a i tabellen och lagen bakom oss har upp till 6 färre matcher spelade än oss. Vi är ett bottenlag i år
Torsgatan
Posts: 941
Joined: 14 May 2020, 13:04

AIK - BIF 5/12 15.15

Post by Torsgatan »

In med en mental coach! Vi tappar ju hela konceptet emellanåt och därefter tappar poäng. Alternativt ge mig en mental coach för jag pallar snart inte mer.
Last edited by Torsgatan on 05 Dec 2020, 17:54, edited 1 time in total.
Empress
Posts: 6990
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: AIK - BIF 5/12 15.15

Post by Empress »

Så vilka saknas på tisdag: Sundsvik, Robertsson, Broberg, Nowick. Kiskinen får man hoppas inget allvarligt.
Morley får väl en lotteri-avstängning.
Tar hellre Forsell på isen än några lån från Piteå.
User avatar
vonschnauser
Posts: 923
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: AIK - BIF 5/12 15.15

Post by vonschnauser »

Men alltså tycker Rödin borde åka för diving snarare än att morley ska få nån avstängning? (Inte för att det gör nått om han är borta...) men hans matchstraff är ett skämt. Har vi åkt på matchstraff 3 raka matcher nu?
User avatar
nr86
Posts: 5253
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: AIK - BIF 5/12 15.15

Post by nr86 »

Vet inte vad efter den här matchen. 4-2 är surt att tappa. 3 poängare var det länge sedan vi rodde hem. Men underhållande något djuriskt var det! Visst är man färgad men Granbergs tackling är ju klockren! Lika bra att ta bort tacklingar i hockey nu. Möller och framförallt Jocke var bäst på plan. Jockes bästa match den här säsongen. Det som är oroande är det svajiga målvaktsspelet. Lindvall är en skugga från förra säsongen.
Märkte knappt att Kiiskinen inte var med efter 1a perioden. Morley lite bättre med Jocke innan 5 an. Vi har några matchstraff nu. Måste vara flest i ligan. Bara det en bedrift.
Strffa
Posts: 254
Joined: 21 Nov 2019, 14:15

Re: AIK - BIF 5/12 15.15

Post by Strffa »

Vi är solklart mittenlag. Finns för många dåliga lag i år
User avatar
Special Brew
Posts: 9898
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: AIK - BIF 5/12 15.15

Post by Special Brew »

nr86 wrote: 05 Dec 2020, 18:02 Vet inte vad efter den här matchen. 4-2 är surt att tappa. 3 poängare var det länge sedan vi rodde hem. Men underhållande något djuriskt var det! Visst är man färgad men Granbergs tackling är ju klockren! Lika bra att ta bort tacklingar i hockey nu. Möller och framförallt Jocke var bäst på plan. Jockes bästa match den här säsongen. Det som är oroande är det svajiga målvaktsspelet. Lindvall är en skugga från förra säsongen.
Märkte knappt att Kiiskinen inte var med efter 1a perioden. Morley lite bättre med Jocke innan 5 an. Vi har några matchstraff nu. Måste vara flest i ligan. Bara det en bedrift.
Underhållande för en neutral kanske. Jag tyckte att matchen sög mestadels. Några få godbitar dock
Empress
Posts: 6990
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: AIK - BIF 5/12 15.15

Post by Empress »

Leif Boork på twitter:

Skelleftetränaren ska tacka sina spelare att de grejade segern efter en fullkomligt obegriplig TO vid ledning 4-2 i 3:e! Ett fall framåt för Brynäs. Spännande men knappast någon riktigt bra match. Patrik Berglund bra idag också. Har gjort sina två bästa matcher nu på slutet
Frantisek Pospisil
Posts: 1371
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: AIK - BIF 5/12 15.15

Post by Frantisek Pospisil »

Empress wrote: 05 Dec 2020, 17:55 Så vilka saknas på tisdag: Sundsvik, Robertsson, Broberg, Nowick. Kiskinen får man hoppas inget allvarligt.
Morley får väl en lotteri-avstängning.
Tar hellre Forsell på isen än några lån från Piteå.
Undrar om dom inte hittar en 7 matchers avstängning på Granberg åsså. Han hade trots allt armbågen i bröstvårtehöjd, så 7 matcher är nog att vänta.
Morley troligtvis 9 matcher.
hillbilly
Posts: 845
Joined: 15 Jun 2011, 20:28

Re: AIK - BIF 5/12 15.15

Post by hillbilly »

Grislaget gör det igen. 4 matchstraff på 5 matcher. Orättvist bedömt?
hillbilly
Posts: 845
Joined: 15 Jun 2011, 20:28

Re: AIK - BIF 5/12 15.15

Post by hillbilly »

Vi vinner då utvisningsligan. Alltid något med tanke på att vi bara har snurrande dvärgar i laget 😐
petterrr_dd
Posts: 298
Joined: 15 Jun 2011, 23:08

Re: AIK - BIF 5/12 15.15

Post by petterrr_dd »

Skiter i hur dåliga vi var idag, mitt enda fokus idag är domarn, fyfasen! Jag tycker att detta var en jäkla domarskandal... helt sjuka utv på AIK! missar helt solklara på bif. Matchstraffet??? Granbergs tackling??? Solklara utvisningen när dom sänker wingerli? Eller på burström? Fyfan har fasen aldrig sett värre insats än detta!

Sen måste jag få säga att sanny går mig nå så otroligt på nerverna, världens gris när han själv spela och nu är han så in i bängen PK så att det är pinsamt! FYYYYYYY VAD ÄCKLAD JAG BLIR!
päran
Posts: 536
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: AIK - BIF 5/12 15.15

Post by päran »

nr86 wrote:Vet inte vad efter den här matchen. 4-2 är surt att tappa. 3 poängare var det länge sedan vi rodde hem. Men underhållande något djuriskt var det! Visst är man färgad men Granbergs tackling är ju klockren! Lika bra att ta bort tacklingar i hockey nu. Möller och framförallt Jocke var bäst på plan. Jockes bästa match den här säsongen. Det som är oroande är det svajiga målvaktsspelet. Lindvall är en skugga från förra säsongen.
Märkte knappt att Kiiskinen inte var med efter 1a perioden. Morley lite bättre med Jocke innan 5 an. Vi har några matchstraff nu. Måste vara flest i ligan. Bara det en bedrift.
Bra analys. Sedan blir JJ bättre och bättre och gör att den kedjan faktiskt börjar fungera, konstigt nog. Det är också en gåta att när Lundberg är en katastrof undgår han all kritik. Broberg klart den bästa i det backparet idag.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Frantisek Pospisil
Posts: 1371
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: AIK - BIF 5/12 15.15

Post by Frantisek Pospisil »

päran wrote: 05 Dec 2020, 19:39
nr86 wrote:Vet inte vad efter den här matchen. 4-2 är surt att tappa. 3 poängare var det länge sedan vi rodde hem. Men underhållande något djuriskt var det! Visst är man färgad men Granbergs tackling är ju klockren! Lika bra att ta bort tacklingar i hockey nu. Möller och framförallt Jocke var bäst på plan. Jockes bästa match den här säsongen. Det som är oroande är det svajiga målvaktsspelet. Lindvall är en skugga från förra säsongen.
Märkte knappt att Kiiskinen inte var med efter 1a perioden. Morley lite bättre med Jocke innan 5 an. Vi har några matchstraff nu. Måste vara flest i ligan. Bara det en bedrift.
Bra analys. Sedan blir JJ bättre och bättre och gör att den kedjan faktiskt börjar fungera, konstigt nog. Det är också en gåta att när Lundberg är en katastrof undgår han all kritik. Broberg klart den bästa i det backparet idag.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Klockrent!

Hade tänkt ta upp det efter Lulämatchen, men det försvann i den allmänna besvikelsen.
Målvakterna!
Arvid startade som en frälsare, men har ju definitivt hamnat pladask.
Gurra känns som en ordinär kortsiktsvärvning från Solna AIK en annan säsong på en annan galax.

Suttit å slötittat på OIK-HV där man inser att med en Canata i AIK hade vi sluppit snacka om att de andra lagen har 5 matcher mindre spelade än oss. Med Canata hade vi fan ledat serien.

I vilket fall, skönt med 2 pinnar.
Nu kör vi ända in i kaklet, AIK.
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: AIK - BIF 5/12 15.15

Post by krysset »

Tycker att vi har bra målvakter. Visst har några tavlor gjorts men finns utespe som är svajjiga också.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: AIK - BIF 5/12 15.15

Post by p-play »

Försvarsspelet är den största anledningen till att målvaktsspelet inte ser så bra ut som ifjol. Jag flaggade för det redan innan säsongen. Även om spelet hackar betänkligt så har vi så mycket bättre spets än Oskarshamn, Djurgården, Linköping, Brynäs och Malmö att vi inte bör bli inblandade i bottenstriden. Spetsspelarna visar ändå klass i idag. Det är lagspelet som inte är bra.
Last edited by p-play on 05 Dec 2020, 23:42, edited 1 time in total.
päran
Posts: 536
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: AIK - BIF 5/12 15.15

Post by päran »

p-play wrote:Försvarsspelet är den största anledningen till att målvaktsspelet inte ser så bra ut som ifjol. Jag flaggade för det redan innan säsongen. Även om spelet hackar betänkligt ut så har vi så mycket bättre spets än Oskarshamn, Djurgården, Linköping, Brynäs och Malmö att vi inte bör bli inblandade i bottenstriden. Spetsspelarna visar ändå klass i idag. Det är lagspelet som inte är bra.
Håller med om att målvaktsspelet är beroende av försvaret och en målvakts betydelse är grovt överskattad. Det måste harmonisera.

Med det sagt är det en målvakts uppgift att täcka isen när skott kommer. Det kan inte skyllas på backarna.

Ingen av målvakterna är i zonen just nu.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

User avatar
ossian
Posts: 3592
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: AIK - BIF 5/12 15.15

Post by ossian »

Antonia får sig en liten dutt där och ramlar gråtandes till isen. Visst är hon en av de duktigaste damspelarna i Sverige, men knappast en av de tuffaste. Domare Öhlund spänner ögonen i Morley, man slår inte tjejer! Nu blir det matchstraff och 20 matchers avstängning, sen ska jag plocka ut er för minsta lilla grej resten av matchen och serien. Antonia gråter och plockar fram en näsduk och torkar bort den rinnande mascaran. Morley har nu lärt sig att man får inte åka för nära Antonia för då blire utvisning.

Domarna i SHL är så jääääävulskt dåliga, och det blir aldrig bättre. Inget lysande spel av AIK men det är domarnas förtjänst att bottenlaget kniper en poäng. Domarna har alltså sett i efterhand när idioten Emil Larsson blindsidesmäller Sundh stenhårt rätt i skallen, han får ingenting? Sen crosscheckar Brynässpelaren Leksingen stenhårt rätt i fejjan, och får 2 minuter? Morley delar ut en lätt knuff, och får 5? Allt för att domarna är skitnödiga och inte vill hamna i media. Oj glömde Fröden... som såklart fick fem. Herregud!

Det är ren och skär parodi. Match efter match, domarskandal efter domarskandal.

Kan inte ligan samla ihop en pott från klubbarna och hyra in riktiga domare från AHL, Finland, Tyskland... Rumänien? Kan fansen skramla? Känner flera stycken som slutat se hockey pga att domarna är så jävla dåliga.
Frantisek Pospisil
Posts: 1371
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: AIK - BIF 5/12 15.15

Post by Frantisek Pospisil »

I J VM blir det bara Canukk/jänkedomare.
Något säger mig att man gör så för att slippa bjuda in svenska dummare.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1828
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: AIK - BIF 5/12 15.15

Post by GroovyEd »

ossian wrote: 05 Dec 2020, 21:58 Text
Alltså. Visst, kritisera Rödin, men använd inte tjejnamn på ett nedsättande sätt. Du kan bättre.
andreas22222
Posts: 1401
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: AIK - BIF 5/12 15.15

Post by andreas22222 »

Rödin är i sina bästa stunder en riktigt bra spelare men hans filmande är frustrerande se. Dessutom spelar han fult och tjuv smäller samma crosschekingen han blev avstängd för hade han en identisk mot Skellefteå i första matchen men ingen utv då.

Malmö vs Djurgården identiska högklubba på Händemark men han står upp då slutar det med en tvåa.

Man har i länge pratat om förselesen ska straffas inte utfallet men det är bullshit.

Förstår dom som ledsnar följa hockeyn för det är en externt lotteri vad som bedöms vara vad.

Håller med om analysen Skellefteå har bättre spets är tex Djurgården, Malmö men man spelar som yra höns i egen zon och kan då förlora mot alla SHL lag.

Det är i mångt och mycket en coach grej.

Vilket också man hör på Falk i intervjuer/ presskonferenser.

Att man sen står med sådan tunn trupp kan bli extremt kostsamt.

Tyvärr har våra juniorer som får chansen väldigt tufft. Robertson är mest hela tiden i felsynk.
Empress
Posts: 6990
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: AIK - BIF 5/12 15.15

Post by Empress »

Råkade se denna tweet från Arvid på Norran
den 10 okt:

”Äntligen för Tyler Morley, som fått kämpa rejält för sitt första mål i SHL. Och det lär komma fler. #skeaik.”


Njaaaae.
User avatar
PackSwede
Posts: 999
Joined: 21 Jun 2011, 20:36
Location: Umeå

Re: AIK - BIF 5/12 15.15

Post by PackSwede »


andreas22222 wrote:
Man har i länge pratat om förselesen ska straffas inte utfallet men det är bullshit..
Det är sjukt tröttsamt, det tråkigaste i min värld är att många spelare har insett att om man håller sig för ansiktet och lägger sig så blir straffet större, jag tycker (helt opartiskt...) att AIK sällan eller aldrig gjort så och det uppskattar jag.
Empress
Posts: 6990
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: AIK - BIF 5/12 15.15

Post by Empress »

andreas22222 wrote: 05 Dec 2020, 22:39 Rödin är i sina bästa stunder en riktigt bra spelare men hans filmande är frustrerande se. Dessutom spelar han fult och tjuv smäller samma crosschekingen han blev avstängd för hade han en identisk mot Skellefteå i första matchen men ingen utv då.

Malmö vs Djurgården identiska högklubba på Händemark men han står upp då slutar det med en tvåa.

Man har i länge pratat om förselesen ska straffas inte utfallet men det är bullshit.

Förstår dom som ledsnar följa hockeyn för det är en externt lotteri vad som bedöms vara vad.

Håller med om analysen Skellefteå har bättre spets är tex Djurgården, Malmö men man spelar som yra höns i egen zon och kan då förlora mot alla SHL lag.

Det är i mångt och mycket en coach grej.

Vilket också man hör på Falk i intervjuer/ presskonferenser.

Att man sen står med sådan tunn trupp kan bli extremt kostsamt.

Tyvärr har våra juniorer som får chansen väldigt tufft. Robertson är mest hela tiden i felsynk.
DIF har väl rätt mycket spets med Eklund, Holtz, Axelsson,
Josefsson, Rakshani, men utan tvekan har aik en tunn trupp. Men det är väl ett medvetet val denna corona-säsong. Finns det någon junior i aik förutom Robertsson som skulle platsa i något annat shllag?
User avatar
vonschnauser
Posts: 923
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: AIK - BIF 5/12 15.15

Post by vonschnauser »

GroovyEd wrote: 05 Dec 2020, 22:19
ossian wrote: 05 Dec 2020, 21:58 Text
Alltså. Visst, kritisera Rödin, men använd inte tjejnamn på ett nedsättande sätt. Du kan bättre.
Tummen upp.Tänkte samma sak!
User avatar
nr86
Posts: 5253
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: AIK - BIF 5/12 15.15

Post by nr86 »

vonschnauser wrote: 06 Dec 2020, 00:44
GroovyEd wrote: 05 Dec 2020, 22:19
ossian wrote: 05 Dec 2020, 21:58 Text
Alltså. Visst, kritisera Rödin, men använd inte tjejnamn på ett nedsättande sätt. Du kan bättre.
Tummen upp.Tänkte samma sak!
Håller med!
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: AIK - BIF 5/12 15.15

Post by nishog04 »

ossian wrote: 05 Dec 2020, 21:58
Det är ren och skär parodi. Match efter match, domarskandal efter domarskandal.

Kan inte ligan samla ihop en pott från klubbarna och hyra in riktiga domare från AHL, Finland, Tyskland... Rumänien? Kan fansen skramla? Känner flera stycken som slutat se hockey pga att domarna är så jävla dåliga.
Haha, minns någon detta spektakel? Kan inte säga att våra svenska domare har blivit bättre sedan dess.

https://www.svt.se/sport/ishockey/svens ... aren-skams
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: AIK - BIF 5/12 15.15

Post by Skidrow »

Det som stör mej mest med domarna är att dom återigen har kommit in i extrem instabilitet vad som är utvisning, om dom alltid tog for crosschecking skulle jag vara nöjd men nu är det 1av10 blir utvisning, sen har man börjat tumma på klubba runt handskar där man tar ungefär 50% nu.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: AIK - BIF 5/12 15.15

Post by Skidrow »

Verkar som den inte blev någon granskning av Morley.
User avatar
ossian
Posts: 3592
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: AIK - BIF 5/12 15.15

Post by ossian »

GroovyEd wrote: 05 Dec 2020, 22:19 [Alltså. Visst, kritisera Rödin, men använd inte tjejnamn på ett nedsättande sätt. Du kan bättre.
Jag menar inte att klanka ner på kvinnor eller på de med namnet Antonia. Det kanske är politiskt inkorrekt, men inte illa ment mot någon annan än Antonia. Ungefär som när de frågade Wernblom varför han fick psykbryt och klubbade ned Jäger med en femma som följd: "Det är svårt att stå på benen med högklackat" var hans svar, tror inte Wernblom är misogyn trots det uttalandet som jag själv tycker är ganska roligt.

Tror Antonia har med sig en snuttefilt under skydden, och det skriver jag utan att mena något illa mot barn. På engelska kallas det för "banter".

Vidhåller att Antonia en en kärring och att domarna är sämst.
Post Reply