Re: Silly Season 20/21

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Locked
krysset
Posts: 2000
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 20/21

Post by krysset »

Vi har för få spelare som passar in när det gäller spela tufft. Widerström ok men kanske lite för dålig spelare.
Alvarez saknar jag men vi vet att vi inte kan tänka på honom då han antagligen var rätt dyr i maj.
Vad finns det för spelare som kan spela småfult och är ledig samt hyfsad status för att kunna ta på en svaetgul tröja inom en vecka?

Jimmie...... bara närvaron på isen skulle ge resultat.....

Måste finnas arga, billiga och duktiga spelare till salu.

Finns det kanske spelare som inte är nöjd med situationen i nuvarande lag som kanske skulle kunna tillföra saker hos oss?

Det positiva är väl att vi har en grym högsta nivå och vi har faktiskt kunnat vunnit flera av våra förlustmatcher.

Vi måste också sluta med att dribbla med målisarna. Nu var det inte Arvids fel att vi förlorade men jag tycker har någon gjort en bra match så bör denna stå nästa. Sedan om det är Arvid eller Gurra så har det noll betydelse. Litar på bägge men de ska inte coachas sönder.
Gargamel
Posts: 511
Joined: 29 Mar 2019, 10:32

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Gargamel »

Widerström är ju kontrakterad av FBK. Men Melker är väl ”arg, billig och duktig” nog förutsatt att man fixar försäkringen? Tror det är i stort sett klart med en ny spelare (minst). Varför annars släppa JO just nu?
Gargamel
Posts: 511
Joined: 29 Mar 2019, 10:32

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Gargamel »

Att man inte signade Alvarez som gick via fyndlådan till VF är ju en gåta...
Frantisek Pospisil
Posts: 1410
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly Season 20/21

Post by Frantisek Pospisil »

Widerström?
Har väl sällan sett en spelare med så få verktyg i lådan. Vette fan om han ens hade en verktygslåda.
User avatar
nr86
Posts: 5352
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by nr86 »

First aid kit😂
marre
Posts: 3179
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by marre »

Widerström? Nu får ni lugna er.Satan så risig spelare.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly Season 20/21

Post by Snuskhummern »

Menade inte Widerström per se men...ni fattar vad jag menar, en spelare som kan driva på mål och raka in en och en annan puck. Typ Ryan Stoa (inte för att vi skulle ha råd med honom).
marre
Posts: 3179
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by marre »

Jo,det saknar vi,men kommer Melker är det löst.
krysset
Posts: 2000
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 20/21

Post by krysset »

Alvarez var ju borta i resonemanget då han och AIK var långt ifrån varandra.
Gargamel
Posts: 511
Joined: 29 Mar 2019, 10:32

Re: Silly Season 20/21

Post by Gargamel »

krysset wrote: 23 Nov 2020, 23:12 Alvarez var ju borta i resonemanget då han och AIK var långt ifrån varandra.
När AIK inte förlängde ja. Jag pratar om när VF signade upp honom och löneläget var ett helt annat.

https://hockeynews.se/articles/15843/

En missad straffspark att signa upp vad som hade varit en perfekt pusselbit till lagbygget för kaffepengar.
p-play
Posts: 6786
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 20/21

Post by p-play »

Gargamel wrote: 24 Nov 2020, 08:56
krysset wrote: 23 Nov 2020, 23:12 Alvarez var ju borta i resonemanget då han och AIK var långt ifrån varandra.
När AIK inte förlängde ja. Jag pratar om när VF signade upp honom och löneläget var ett helt annat.

https://hockeynews.se/articles/15843/

En missad straffspark att signa upp vad som hade varit en perfekt pusselbit till lagbygget för kaffepengar.
Underförstått vad som stod i en del artiklar så var prislappen inte samma för Forsell då Frölunda passade bättre geografiskt sett för familjen.
Gargamel
Posts: 511
Joined: 29 Mar 2019, 10:32

Re: Silly Season 20/21

Post by Gargamel »

p-play wrote: 24 Nov 2020, 09:39
Gargamel wrote: 24 Nov 2020, 08:56
krysset wrote: 23 Nov 2020, 23:12 Alvarez var ju borta i resonemanget då han och AIK var långt ifrån varandra.
När AIK inte förlängde ja. Jag pratar om när VF signade upp honom och löneläget var ett helt annat.

https://hockeynews.se/articles/15843/

En missad straffspark att signa upp vad som hade varit en perfekt pusselbit till lagbygget för kaffepengar.
Underförstått vad som stod i en del artiklar så var prislappen inte samma för Forsell då Frölunda passade bättre geografiskt sett för familjen.
Jaså? Källa på det?

Eller är det bara som jag tror att du önskedrömmer och skönmålar Forre?
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by bsa »

Alvares ville ha ett topp kontrakt efter sin bästa SHL säsong ever, AIK ville inte betala.
Sen kom Alvares på att ingen annan hellre ville det, och reade ut sig för att kunna få ett hyfsat kontrakt nästa år, annars mer eller mindre ta ett skit kontrakt 21/22 också. Vid det laget hade det nog redan skitit sig med AIK.
Last edited by bsa on 24 Nov 2020, 13:18, edited 1 time in total.
marre
Posts: 3179
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by marre »

Exakt.Lönen han spelar för i Frölunda skulle han aldrig accepterat i AIK.
p-play
Posts: 6786
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 20/21

Post by p-play »

Gargamel wrote: 24 Nov 2020, 10:18
p-play wrote: 24 Nov 2020, 09:39
Gargamel wrote: 24 Nov 2020, 08:56

När AIK inte förlängde ja. Jag pratar om när VF signade upp honom och löneläget var ett helt annat.

https://hockeynews.se/articles/15843/

En missad straffspark att signa upp vad som hade varit en perfekt pusselbit till lagbygget för kaffepengar.
Underförstått vad som stod i en del artiklar så var prislappen inte samma för Forsell då Frölunda passade bättre geografiskt sett för familjen.
Jaså? Källa på det?

Eller är det bara som jag tror att du önskedrömmer och skönmålar Forre?
Jag hittar inte artikeln angående familjen, men följande är angående lön. Forsell hade varit tvungen att betala mer. Jag tycker ändå att Forsell tog rätt beslut givet situationen. https://www.rakapuckar.com/blog/XkzKpDzllZjOYQa
Gargamel
Posts: 511
Joined: 29 Mar 2019, 10:32

Re: Silly Season 20/21

Post by Gargamel »

p-play wrote: 24 Nov 2020, 13:34
Gargamel wrote: 24 Nov 2020, 10:18
p-play wrote: 24 Nov 2020, 09:39
Underförstått vad som stod i en del artiklar så var prislappen inte samma för Forsell då Frölunda passade bättre geografiskt sett för familjen.
Jaså? Källa på det?

Eller är det bara som jag tror att du önskedrömmer och skönmålar Forre?
https://www.rakapuckar.com/blog/XkzKpDzllZjOYQa
Visst, det skulle ju kunna vara så, men låter inte helt bekvämt att ha familjen i Malmö och spela i Gbg vilket verkar vara upplägget. Inget som nämns heller öht som anledning till varför det blev FHC vad jag kan se.

Oavsett vilket: En spelare jag tycker hade behövts i AIKs lagbygge och som känns som den felande pusselbiten. Kommer Melker in så visst, ännu bättre. Men just nu ser det bara tunt, virrigt, skadekänsligt och dvärgaktigt ut när AIK snurrar i sarghörnen och undviker alla former av kroppskontakt eller fokus på målgård.

En eller två långtidsskador på nyckelspelare som Frödén, Wingerli eller Bergren och det här laget är sämst i serien på riktigt.
p-play
Posts: 6786
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 20/21

Post by p-play »

Gargamel wrote: 24 Nov 2020, 13:45
p-play wrote: 24 Nov 2020, 13:34
Gargamel wrote: 24 Nov 2020, 10:18

Jaså? Källa på det?

Eller är det bara som jag tror att du önskedrömmer och skönmålar Forre?
https://www.rakapuckar.com/blog/XkzKpDzllZjOYQa
Visst, det skulle ju kunna vara så, men låter inte helt bekvämt att ha familjen i Malmö och spela i Gbg vilket verkar vara upplägget. Inget som nämns heller öht som anledning till varför det blev FHC vad jag kan se.

Oavsett vilket: En spelare jag tycker hade behövts i AIKs lagbygge och som känns som den felande pusselbiten. Kommer Melker in så visst, ännu bättre. Men just nu ser det bara tunt, virrigt, skadekänsligt och dvärgaktigt ut när AIK snurrar i sarghörnen och undviker alla former av kroppskontakt eller fokus på målgård.

En eller två långtidsskador på nyckelspelare som Frödén, Wingerli eller Bergren och det här laget är sämst i serien på riktigt.
De har barnvakt i form av föräldrar tillgängliga med det upplägget och det skall vad jag förstått ha varit något som beaktades nu när alla bud skall ha varit ganska låga till följd av läget. Sedan vad man säger officiellt är väl kanske inte nödvändigtvis den enda förklaringen. Jag skulle vilja påstå att vi behöver två fysiskt starka forwards som tar strid framför kassen för att spelet skall förändras och det inte skall se ut som bandy. Ekonomin är dock som den är. Morley är direkt usel för närvarande och får han inte igång spelet innan jul så borde man kunna få någon finsk klubb att ta över delar av det kontraktet.
andreas22222
Posts: 1534
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by andreas22222 »

Tyvärr verkar poängkungar i Finland inte ha det så lätt i SHL. Morley har sämst plus minus i hela SHL -11. Vi släpper in relativt lite mål men gör samtidigt rätt få framåt. Spelet runt kassen både offensivt och defensivt är riktigt dåligt.

En annan stor brist är tekningar där Möller är den enda som har bra procent.

Våran utdelning på avslut / skottprocent är ruskigt låg.

BP och PP är i procent riktigt bra.

Slutsatsen är att största bristen är 5-5 spel och utdelning på avsluten.

Spelare likt 21 Jimmie växer inte på träd men liknande spelartyp skulle kunna göra enorm skillnad i dagens trupp.

Får väl hoppas på Melker och någon till. Samtidigt kan inte Skellefteå vänta hur länge som helst på Melker. Tränar han på is nu? Räcker knappast med en forward in då Nowick verkar dras med skada , Kiiskinen verkar spela halvskadad samt Berggren avstängd. Är ju svårt för J20 spelare glänsa med då deras säsong / serie är pausad.
king_louie
Posts: 577
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by king_louie »

Angående låg skottprocent/dålig utdelning tror jag mycket det beror på att vi har få som är bra på att skjuta.
Jocke och Wingerli har bra handledare, några till är okej men inte mer, däremot har vi flera som är rent ut sagt dåliga skyttar.
Möller är väl den enda med riktigt bra slagskott, men de går ju aldrig i mål den här säsongen.
Vi har INGEN back med bra skott sedan Pudas stack.
Så vi får nog leva med att ha låg skottprocent, ser inte varför det ska ändra sig plötsligt.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly Season 20/21

Post by Snuskhummern »

Man kan ju undra vad Holm hade kostat att behålla, nu ville han säkert hem när Solna drog i honom men jag tycker ändå han gjorde det hyggligt och kompletterade laget. En budget Alvarez typ.
User avatar
nr86
Posts: 5352
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by nr86 »

Kanske Stoa vore något om Melker inte ansluter. Han vill till shl och kan hockeyn i ligan vilket är ett stort plus. Hv lär vara på hugget och där kan vi inte konkurrera tror jag.
User avatar
vonschnauser
Posts: 982
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Silly Season 20/21

Post by vonschnauser »

Undra hur länge man kan ha tålamod och vänta på Melker?

Tror ni Morley blir kvar säsongen ut...? Borde inte någon klubb i fiska ligan vara sugna att ta över honom?(där han bevisligen presterade så sent som förra säsongen)
Frantisek Pospisil
Posts: 1410
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly Season 20/21

Post by Frantisek Pospisil »

Min åsikt är att Nisse borde (under förutsättning att han själv vill) permanent spelar center.
Någon rörlig, biffig elak rightad back in. AHL borde vara översköljd av sådana, och jag pratar inte nödvändigtvis om jänk/canucker.
marre
Posts: 3179
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by marre »

Håller helt med dig.Nisse är grym i anfallszon smart runt kassen.Tror han skulle göra succé igen.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly Season 20/21

Post by svea_man »

Brandon shinamin o Melker in då får vi lite riv i laget😈
Empress
Posts: 7159
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Silly Season 20/21

Post by Empress »

Vilket enormt antiklimax om Melker skulle signa nhl nu.
Han behövs nu, och ännu hellre igår och i förrgår.
Frantisek Pospisil
Posts: 1410
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly Season 20/21

Post by Frantisek Pospisil »

svea_man wrote: 27 Nov 2020, 12:32 Brandon shinamin o Melker in då får vi lite riv i laget😈
Älskar Shinnimin.
Han skulle tillföra den "grit" vi saknar framför mål.
krysset
Posts: 2000
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 20/21

Post by krysset »

Ja Brendan skulle skapa irritation i varje byte. Vad gör han nu?
Frantisek Pospisil
Posts: 1410
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly Season 20/21

Post by Frantisek Pospisil »

Tyvärr precis skrivit på för en tysk klubb ser jag nu.
Scheisse....
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly Season 20/21

Post by Snuskhummern »

Frantisek Pospisil wrote: 26 Nov 2020, 20:22 Min åsikt är att Nisse borde (under förutsättning att han själv vill) permanent spelar center.
Någon rörlig, biffig elak rightad back in. AHL borde vara översköljd av sådana, och jag pratar inte nödvändigtvis om jänk/canucker.
Enig. Hade man gjort som följande så tror jag man hade fått tre rätt giftiga kedjor:

Möller - Johnson - Lindström
Berggren - Wingerli - Hugg
Nowick - Burström - Frödén
Kiiskinen - Lindström - Morley

Lundberg - Wilsby
Andersson - Granberg
Nilsson - Broberg
Locked