Re: Silly Season 20/21

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Locked
User avatar
nr86
Posts: 5252
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 20/21

Post by nr86 »

Då var det dags!
Fönstret 19/20 är stängt och det är dags att bygga nytt inför framtiden.
Behåll Holm! Oj vilken injektion han varit!
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly Season 20/21

Post by snorhyveln »

Trewor Mingoya.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1828
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by GroovyEd »

Kiiskinen måste förlängas.
persson82
Posts: 653
Joined: 30 Jun 2011, 11:44

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by persson82 »

Ska vi gissa att Melker och ogge är på radarn?
User avatar
nr86
Posts: 5252
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by nr86 »

Gissar att Linus Andersson vita hästen spelar hos oss till hösten. Men vad händer med Adam? Han har vuxit med att få spela med 45&10. Gissar att Forsell tycker han inte presterar i paritet till lön=ej förlängning. Alvarez drar vidare tror jag. Pudas är klar för Schweiz och Norén vill hem. Kiiskinen har verkligen förmågan att lyfta en kedja. Så som han och Nisse lyckats de senaste matcherna är beundransvärt.

Mitt lag:
Lindvall/Brattström

Lundberg/Wilsby
Granberg/Ny
Burström/Andersson
Ny/junior

Jocke, Ogge/Melker, Möller
Fröden,Linus,Holm
Andersson, Wingerli, Berggren
Kiiskinen/Hugg ny Olofsson,Robertsson

Risken finns förstås att Wingerli är för bra i vår och han erbjuds NHL kontrakt. (Jo jag tror det är möjligt) Nu har Nowick startat otroligt starkt och fortsätter han så här är det en no brainer med att förlänga. Tog inte med honom med tanke på de få minuter jag sett. Men det lovar gott. Holm behöver jag inte se mer av. Kemin med Fröden är för bra för att inte göra allt i vår makt för att få till en förlängning. Två guldkorn i mina ögon!
Men det mest intressanta är ju vem som ska leda laget. Ros säger ju att Samuelsson inte blir kvar.
Forsell fick inte ut det som önskandes av Pyatt men oj vad han fått laget slagkraftigt igen. Hoppas nye finnen också blir flipp 😀
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Chippen »

Går Löven upp i SHL, så lär nog Jacob Andersson försvinna dit. Tycker inte det skulle bli en jätteförlust heller.

Personligen hoppas jag att Anton Lindholm kommer hem, om han nu är kontraktslös kommande säsong.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by p-play »

Jag skulle gissa att 3-5 forwards skall in till nästa säsong. Här är prospekts från Allsvenskan och Liiga som skulle kunna vara intressanta:
Allsvenskan:
Tvåvägscenter: Hugo Gustafsson – En talang som skulle passa väl in i vår nuvarande spelmodell givet den typen av centrar som verkar föredras.
Offensiv center: Jonathan Johnson.
Offensiv forward: Jonathan Dahlén; Nick Olesen – Han liknar Alvarez i spelstilen och kan bli hur bra som helst då han har både storlek, teknik, målskytte och skridskoåkning.; Ludwig Blomstrand – Han besitter ett monsterskott och har bra skridskoåkning trots sin storlek och kan även spela BP. Lite begränsad i speluppfattning och teknik. Kan göra samma jobb som Widerström, fast med en offensiv uppsida. Passar väldigt väl in med Olesen och jag tror att de skulle vara jobbiga att möta även i SHL.; Linus Andersson – Han känns inte riktigt SHL-mässig, men är en talang som kan utvecklas och vet var målet är beläget.
Defensiv forward: Sebastian Ohlsson – Det är hög nivå på hans defensiva spel, speciellt i BP. Han skulle kunna bli en ny Petterström om han nu är villig att ta den rollen.
Liiga:
Offensiv forward: Sebastian Dyk – Ytterforward som känns som klippt och skuren för vårt spelsystem med sin intensitet och skridskoåkning.
Last edited by p-play on 16 Feb 2020, 13:56, edited 3 times in total.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by p-play »

Ut forwards (gissningar):
Alvarez försvinner nog då han är väldigt ojämn och i en ganska dyr lönekategori.
Nowick: Det finns bättre spelare i Allsvenskan och vi lär knappast ta in honom på artistkontrakt.
Adam P: Om han hade blivit kvar så hade vi nog redan signat upp honom.
Kiiskinen: Han har varit riktigt bra (ser gärna en förlängning), men Plastsjö lär knappast ha missat det.
Kallela: Antagligen en temporär lösning.
Pyatt, Widerström och Eriksson har redan lämnat.
John
Posts: 250
Joined: 16 Jun 2011, 23:42

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by John »

En halv poäng/match räcker inte för en producerande spelare som Kiiskinen. Jag gillar honom, men hårt arbete (och en del poäng) får andra stå för. Det krävs bättre träffbild än Kiiskinen och Pyatt för att vinna guld.

I samma andetag krävs det billigare spelare än Alvarez på den platsen i hierarkin som han har. Samma sak med Adam Pettersson, även om egen produkt-faktorn är en oerhört viktig faktor.

Jocke - X - Möller
Fröden - Olofsson/Wingerli- X
Berggren - Wingerli/Olofsson - X
Hugg - Sundsvik - Lirre

X - X

Två av kryssen skulle ju kunna vara Holm och Robertsson. Kommer även att acceptera Adam Pettersson. Men de översta två kryssen kräver mer än vad som finns i truppen nu. Lägg Pyatts, Kiiskinens och Alvarez lön på dessa två.
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by krysset »

Avvaktar lite tills säsongen är över. Vill se hur spelare agerar i de avgörande delarna av säsongen. Kan konstatera att nr12 funkar bra med 45 och 10.
3616 28 går bra ge dem lite mer tid. 19 jobbar bra skulle vilja höraom han kan tänka sig vara kvar. Nr 9 avvaktar jag med, har börjat bra. Hugg, Sundsvik jodå ni blir bättre och bättre. Wingerli måste vara kvar. Alvarez? Dyr, frigör lite pengar såvida vi inte går ner i pris.
Olofsson och Berggren ojdå blir som två förvärv. Nya finnen vet vi inte hur väl det slår ut.

Backsudan? Pg kvar och nr6. Broberg får gärna stanna och pudas med men han drar nog. Nisse kvar sedan wilsby och i ska väl en ny gosse då. Jacob A kanske går bättre i annan miljö. Norén? Faktiskt rätt bra och vill behålla.
Målvakter? Gurra såklart sedan Mantas vill nog ha 1a spaden så byter väl klubb. En målis utifrån bör in trots vår junis är bra. Gäller då vi lånar ut ju isen till en klubb.
Tränare? Svårt att veta men givetvis ligger tränar teamet bakom våran just nu fina form.

Nya spelare? Dahlen givetvis sedan så ska vi var försiktig med spelare från andra sidan de kostar ju en del. Undantag spelare som kommer från vår verksamhet såklart.

Summan är alltså om vi får behålla flertalet vore bra för det finns utveckling i alla ju.
Fdskebo
Posts: 1100
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Fdskebo »

En förstecenter MÅSTE ju vara prio 1. Signa Ogge på ett 4års. Sätt Jocke och Möller på varsin sida och vi har SHLs bästa line, och förutsättningarna för ett 25%-igt PP.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by bsa »

Ogge kan vi glömma, Melker har haft några goda år och om han får nytt kontrakt så blir det troligen lägre än det han har. Har gjort sig så pass med strålar att han inte behöver jaga pengar i KHL. Han är möjlig inte Ogge.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Silly Season 20/21

Post by Lidlund »

Skulle bli förvånad om Melker vänder hem, blir han inte kvar i Sharks så lär han få andra erbjudande. Uppskattad defensiv center..
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by krysset »

Kanske vill hem vem vet? Har väl redan tjänat så att han klarar sig.
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by marre »

Blir nog Schweiz.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly Season 20/21

Post by Snuskhummern »

Allt handlar inte om pengar, har man redan tjänat nog mycket för att aldrig mer behöva arbeta så kan man nog nöja sig med en topplön i SHL.
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by marre »

Kan ju handla om annat än pengar.
User avatar
ossian
Posts: 3592
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 20/21

Post by ossian »

Problemet med svensk hockey ar lonerna. Det ar en internationell konkurrens.

Om klubben betalar drygt 300 i manaden sa forsvinner over en tredjedel i arbetsgivaravgifter. Tar spelaren sedan ut lonen i “lon” sa forsvinner nara halften. Kvar blir drygt 100 papp och da ar moms och tillagg ej medraknat.

Om en klubb i Schweiz erbjuder 500 i manaden efter skatt sa ar lonen alltsa 5 ganger hogre.

Om jag vore en hockeyspelare med 10 ar, varav 5 som riktigt hogbetald, att spara ihop kapitalet for resten av livet sa skulle jag spela i Schweiz, Ryssland dar lonerna ar femdubbelt hogre.

Det har urvattnar ligan da de skickligaste spelarna drar, exakt samma som allsvenskan i fotboll som ar en lingonliga. Skillnaden mot fotboll ar att konkurrensen ar hogre dar.
Empress
Posts: 6990
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Silly Season 20/21

Post by Empress »

ossian wrote: 16 Feb 2020, 20:09 Problemet med svensk hockey ar lonerna. Det ar en internationell konkurrens.

Om klubben betalar drygt 300 i manaden sa forsvinner over en tredjedel i arbetsgivaravgifter. Tar spelaren sedan ut lonen i “lon” sa forsvinner nara halften. Kvar blir drygt 100 papp och da ar moms och tillagg ej medraknat.

Om en klubb i Schweiz erbjuder 500 i manaden efter skatt sa ar lonen alltsa 5 ganger hogre.

Om jag vore en hockeyspelare med 10 ar, varav 5 som riktigt hogbetald, att spara ihop kapitalet for resten av livet sa skulle jag spela i Schweiz, Ryssland dar lonerna ar femdubbelt hogre.

Det har urvattnar ligan da de skickligaste spelarna drar, exakt samma som allsvenskan i fotboll som ar en lingonliga. Skillnaden mot fotboll ar att konkurrensen ar hogre dar.
Nåja- det är ju en skattefråga på samma sätt som att folk inom andra yrken väljer utlandet för dra in mer flis.(till sig själv). (Nä jag lägger ingen politisk värdering i detta)
Musslan
Posts: 367
Joined: 20 Jun 2011, 22:10

Re: Silly Season 20/21

Post by Musslan »

Vad jag hört så är en återkomst för #17 rätt så trolig.
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Silly Season 20/21

Post by Trollet »

Musslan wrote: 16 Feb 2020, 21:08 Vad jag hört så är en återkomst för #17 rätt så trolig.
Ska han bryta sitt envägskontrakt värt 8 miljoner per år för att komma hem?
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by bsa »

Kontraktet går ut i vår, inte värt 7 mille utan 17 när det skrevs och sen dess har kronan störtdykt.
En perfekt återvändare, varit ordinarie, inte toppspelare som inte lämnar förrän han är slut. Inte hellre en som harvat i AHL och gått ner sig. Och inte känner behov att jaga pengar.
Det är bara att hoppas.
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Trollet »

bsa wrote: 16 Feb 2020, 21:55 Kontraktet går ut i vår, inte värt 7 mille utan 17 när det skrevs och sen dess har kronan störtdykt.
En perfekt återvändare, varit ordinarie, inte toppspelare som inte lämnar förrän han är slut. Inte hellre en som harvat i AHL och gått ner sig. Och inte känner behov att jaga pengar.
Det är bara att hoppas.
Kontraktet (om vi pratar om Pär) går ut 2021 och är värt 850k dollar per år. Cirka 8.3 miljoner per år med dagens växlingskurs.

Dollarn har för övrigt bara gått upp 4 % sedan det kontraktet skrevs.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
haggloader
Posts: 703
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by haggloader »

Vem pratar ni om?
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Trollet »

#17 för mig är Pär Lindholm. Men bsa kanske hoppade in och pratade om Melker ser jag nu :) läs fem senaste inläggen så ser du "kapningen"!
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly Season 20/21

Post by Snuskhummern »

Om vi nu pratar om Melker (Pär kommer som sagt aldrig bryta sitt kontrakt) så kan man ju undra hur pass bra han skulle prestera i SHL år 2020, tänker att han likt Pyatt varit ett NHL-lags Petterström, ingen skam skall falla över det men man kan ju fråga sig om förstacentern ska vara den sortens spelare eller en något mer offensivt inriktad center. En fundering bara. Hade ändå älskat att ha tillbaka honom.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by bsa »

Om ett par år är Pär där Melker är nu.
fralle73
Posts: 139
Joined: 16 Jun 2011, 18:55

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by fralle73 »

Bellmare då ,skrev han 1 eller 2 år fjol?Var det 2 årskontrakt lär han väl komma tillbaka efter det och avsluta i Skellefteå med ett 2 årskontrakt som 37 åring .
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Trollet »

fralle73 wrote: 17 Feb 2020, 09:34 Bellmare då ,skrev han 1 eller 2 år fjol?Var det 2 årskontrakt lär han väl komma tillbaka efter det och avsluta i Skellefteå med ett 2 årskontrakt som 37 åring .
Han har kontrakt över nästa säsong.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
petterrr_dd
Posts: 298
Joined: 15 Jun 2011, 23:08

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by petterrr_dd »

nr86 wrote: 16 Feb 2020, 11:56 Gissar att Linus Andersson vita hästen spelar hos oss till hösten. Men vad händer med Adam? Han har vuxit med att få spela med 45&10. Gissar att Forsell tycker han inte presterar i paritet till lön=ej förlängning. Alvarez drar vidare tror jag. Pudas är klar för Schweiz och Norén vill hem. Kiiskinen har verkligen förmågan att lyfta en kedja. Så som han och Nisse lyckats de senaste matcherna är beundransvärt.

Mitt lag:
Lindvall/Brattström

Lundberg/Wilsby
Granberg/Ny
Burström/Andersson
Ny/junior

Jocke, Ogge/Melker, Möller
Fröden,Linus,Holm
Andersson, Wingerli, Berggren
Kiiskinen/Hugg ny Olofsson,Robertsson

Risken finns förstås att Wingerli är för bra i vår och han erbjuds NHL kontrakt. (Jo jag tror det är möjligt) Nu har Nowick startat otroligt starkt och fortsätter han så här är det en no brainer med att förlänga. Tog inte med honom med tanke på de få minuter jag sett. Men det lovar gott. Holm behöver jag inte se mer av. Kemin med Fröden är för bra för att inte göra allt i vår makt för att få till en förlängning. Två guldkorn i mina ögon!
Men det mest intressanta är ju vem som ska leda laget. Ros säger ju att Samuelsson inte blir kvar.
Forsell fick inte ut det som önskandes av Pyatt men oj vad han fått laget slagkraftigt igen. Hoppas nye finnen också blir flipp 😀

Linus kan vi glömma! Han vill inte tillbaka 😢
Locked