Re: Silly Season 20/21

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Locked
User avatar
nr86
Posts: 5333
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by nr86 »

Tog nog i lite men som han spelar nu är han vårt bästa anfallsvapen och i mitt tycke bäste spelare i laget de senaste matcherna. Han spelar i ett lag på undre halvan av tabellen och har inte samma omgivning och trygga spelsätt i laget vilket gör att jag tycker det är än mer imponerande.
Undrar hur det ligger till med Hugg och Fröden som också torde vara spelare man vill förlänga med. Började otroligt bra men som hela laget dalat i prestation men det känns självklart att aik vill behålla om det går.
Torsgatan
Posts: 960
Joined: 14 May 2020, 13:04

Re: Silly Season 20/21

Post by Torsgatan »

Men sen har vi förlängningen ingen vill prata om, nr 16. Varför Forre varför?!
Ultron
Posts: 379
Joined: 24 Apr 2012, 08:51

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Ultron »

#16: Positiv Corsi, positiv Fenwick, blockar näst flest skott av alla forwards, kan logga 15 min istid per match, spelar mest BP av alla forwards sett till istid per match i BP, tekar 60%-igt i offensiv zon, (gissar att han fått ett mycket) rimligt lönekuvert, spelar sin bästa hockey om fem år?, noll onödiga utvisningar i år på 29 matcher (faktiskt noll utvisningar ö h t), egen produkt, trogen AIK, framtida kulturbärare?

(Och ja, det finns minus också.)

Bra kråka! Gräset är sällan grönare på annat håll, däremot ofta dyrare.
Last edited by Ultron on 11 Jan 2021, 22:21, edited 1 time in total.
marre
Posts: 3171
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by marre »

Lirre är helt rätt förlänga med.Felet är ju rollen han fått p.g.a vår usla centersida.Dessutom bra i slutspel.
päran
Posts: 536
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by päran »

Ultron wrote:#16: Positiv Corsi, positiv Fenwick, blockar näst flest skott av alla forwards, kan logga 15 min istid per match, spelar mest BP av alla forwards sett till istid per match i BP, tekar 60%-igt i offensiv zon, (gissar att han fått ett mycket) rimligt lönekuvert, spelar sin bästa hockey om fem år?, noll onödiga utvisningar i år på 29 matcher (faktiskt noll utvisningar ö h t), egen produkt, trogen AIK, framtida kulturbärare?

(Och ja, det finns minus också.)

Bra kråka! Gräset är sällan grönare på annat håll, däremot ofta dyrare.
+1 får alldeles för lite cred. Sliter i varje byte.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


p-play
Posts: 6766
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by p-play »

Skulle man värva in någon annan sitället för LL så skulle man dessutom få betala övergångssummor, vilket man säkert vill undvika när ekonomin påverkas så mycket som den gör just nu. Han är en bra rollspelare i en defensiv kedja.
User avatar
Erwynn
Posts: 2407
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Silly Season 20/21

Post by Erwynn »

Typ Martin Lundberg
Hata allt.
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by LeeGoren »

p-play wrote: 11 Jan 2021, 22:47 Skulle man värva in någon annan sitället för LL så skulle man dessutom få betala övergångssummor, vilket man säkert vill undvika när ekonomin påverkas så mycket som den gör just nu. Han är en bra rollspelare i en defensiv kedja.
Vad tänker du på för övergångssummor? Behöver ju inte värva någon som är under kontrakt från SHL, de allsvenska spelarna går att värva in utan någon extra kostnad, oavsett avtal eller ej.
User avatar
nr86
Posts: 5333
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by nr86 »

Ultron wrote: 11 Jan 2021, 22:13 #16: Positiv Corsi, positiv Fenwick, blockar näst flest skott av alla forwards, kan logga 15 min istid per match, spelar mest BP av alla forwards sett till istid per match i BP, tekar 60%-igt i offensiv zon, (gissar att han fått ett mycket) rimligt lönekuvert, spelar sin bästa hockey om fem år?, noll onödiga utvisningar i år på 29 matcher (faktiskt noll utvisningar ö h t), egen produkt, trogen AIK, framtida kulturbärare?

(Och ja, det finns minus också.)

Bra kråka! Gräset är sällan grönare på annat håll, däremot ofta dyrare.
Väl formulerat. Linus tar hela tiden kliv och hans defensiva egenskaper behövs verkligen samt att offensiven kommer mer och mer. Vi har ganska många kontrakt som går ut nu bland etablerade spelare. Blir intressant hur vi lyckas behålla de vi vill behålla samt om vi vågar att "kill your darlings". Tänker på Granberg.
Sedan är det intressant att se hur det går för Anton Lindholm som blivit skickad till ahl. Kanske ett byte med Granberg?
Wilsby, Lundberg, Burström, Nilsson, Lindholm och Eriksson vore en bra backsida att starta säsongen 21/22 med.
p-play
Posts: 6766
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by p-play »

LeeGoren wrote: 12 Jan 2021, 08:38
p-play wrote: 11 Jan 2021, 22:47 Skulle man värva in någon annan sitället för LL så skulle man dessutom få betala övergångssummor, vilket man säkert vill undvika när ekonomin påverkas så mycket som den gör just nu. Han är en bra rollspelare i en defensiv kedja.
Vad tänker du på för övergångssummor? Behöver ju inte värva någon som är under kontrakt från SHL, de allsvenska spelarna går att värva in utan någon extra kostnad, oavsett avtal eller ej.
https://www.hockeynews.se/articles/13974/
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by LeeGoren »

p-play wrote: 12 Jan 2021, 11:07
LeeGoren wrote: 12 Jan 2021, 08:38
p-play wrote: 11 Jan 2021, 22:47 Skulle man värva in någon annan sitället för LL så skulle man dessutom få betala övergångssummor, vilket man säkert vill undvika när ekonomin påverkas så mycket som den gör just nu. Han är en bra rollspelare i en defensiv kedja.
Vad tänker du på för övergångssummor? Behöver ju inte värva någon som är under kontrakt från SHL, de allsvenska spelarna går att värva in utan någon extra kostnad, oavsett avtal eller ej.
https://www.hockeynews.se/articles/13974/
Vet inte riktigt vad du vill få fram?
SHL-klubbarna lägger lika mkt pengar var i en ersättningspotten, som HA-klubbarna tar del av. Om en SHL-klubb sedan värvar 1 eller 10 spelare från HA spelar ingen roll, kostnaden(pengarna till potten) är densamma.
User avatar
nr86
Posts: 5333
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by nr86 »

Det allra bästa/billigaste är ju att fostra egna spelare vilket ju är vår strategi. Blir onekligen intressant att se om SHL lagen värvar mindre från allsvenskan i och med den "markanta ökningen i ersättning" som det står i artikeln. Måste sätta mig in mer i detta om det är så att alla delar på potten spelar det ju ingen roll men det verkar ju konstigt. Med det sagt tror jag ändå att det finns riktiga guldkorn i allsvenskan som garanterat skulle lyckas även i SHL. Fröden passade som hand i handske hos oss. Johnsson tycker jag har visat på fina intentioner och bidrar offensivt även om det finns mer att hämta fysiskt. Räknar med ett mycket bättre 2a år även om jag hoppas på en vår med stigande formkurva.
p-play
Posts: 6766
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by p-play »

LeeGoren wrote: 12 Jan 2021, 12:15
p-play wrote: 12 Jan 2021, 11:07
LeeGoren wrote: 12 Jan 2021, 08:38
p-play wrote: 11 Jan 2021, 22:47 Skulle man värva in någon annan sitället för LL så skulle man dessutom få betala övergångssummor, vilket man säkert vill undvika när ekonomin påverkas så mycket som den gör just nu. Han är en bra rollspelare i en defensiv kedja.
Vad tänker du på för övergångssummor? Behöver ju inte värva någon som är under kontrakt från SHL, de allsvenska spelarna går att värva in utan någon extra kostnad, oavsett avtal eller ej.
https://www.hockeynews.se/articles/13974/
Vet inte riktigt vad du vill få fram?
SHL-klubbarna lägger lika mkt pengar var i en ersättningspotten, som HA-klubbarna tar del av. Om en SHL-klubb sedan värvar 1 eller 10 spelare från HA spelar ingen roll, kostnaden(pengarna till potten) är densamma.
Som jag förstått det så betalar den enskilda, värvande SHL-klubben ut ersättningen till den allsvenska klubben, men om det inte är så så har jag i sådana fall uppfattat det fel. Om det är som du säger så har de andra SHL-klubbarna i sådana fall finansierat utbildningsersättningen för ganska många av Oskarshamns värvningar.
p-play
Posts: 6766
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by p-play »

nr86 wrote: 12 Jan 2021, 12:53 Det allra bästa/billigaste är ju att fostra egna spelare vilket ju är vår strategi. Blir onekligen intressant att se om SHL lagen värvar mindre från allsvenskan i och med den "markanta ökningen i ersättning" som det står i artikeln. Måste sätta mig in mer i detta om det är så att alla delar på potten spelar det ju ingen roll men det verkar ju konstigt. Med det sagt tror jag ändå att det finns riktiga guldkorn i allsvenskan som garanterat skulle lyckas även i SHL. Fröden passade som hand i handske hos oss. Johnsson tycker jag har visat på fina intentioner och bidrar offensivt även om det finns mer att hämta fysiskt. Räknar med ett mycket bättre 2a år även om jag hoppas på en vår med stigande formkurva.
Om det är som så att SHL-klubbarna gemensamt betalar ut utbildningsersättningen så är det absolut billigaste att inte bedriva någon ungdomsverksamhet alls och bara plocka in spelare från Hockeyallsvenskan som någon annan klubb har utbildat.
Trollet
Posts: 8475
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Trollet »

p-play wrote: 12 Jan 2021, 15:01
nr86 wrote: 12 Jan 2021, 12:53 Det allra bästa/billigaste är ju att fostra egna spelare vilket ju är vår strategi. Blir onekligen intressant att se om SHL lagen värvar mindre från allsvenskan i och med den "markanta ökningen i ersättning" som det står i artikeln. Måste sätta mig in mer i detta om det är så att alla delar på potten spelar det ju ingen roll men det verkar ju konstigt. Med det sagt tror jag ändå att det finns riktiga guldkorn i allsvenskan som garanterat skulle lyckas även i SHL. Fröden passade som hand i handske hos oss. Johnsson tycker jag har visat på fina intentioner och bidrar offensivt även om det finns mer att hämta fysiskt. Räknar med ett mycket bättre 2a år även om jag hoppas på en vår med stigande formkurva.
Om det är som så att SHL-klubbarna gemensamt betalar ut utbildningsersättningen så är det absolut billigaste att inte bedriva någon ungdomsverksamhet alls och bara plocka in spelare från Hockeyallsvenskan som någon annan klubb har utbildat.
Det är precis så. Ersättningen är dessutom cappad på 8 miljoner kronor per säsong för hela SHL.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
nr86
Posts: 5333
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by nr86 »

Juniorer som slussas upp till a laget kostar mindre än allsvenska spelare det är jag övertygad om. Fröden har nog mer i lön än vad Wingerli hade innan han förlängde. Johnsson har nog en ganska bra lön också som vinnare av poängligan. Nu skrev han säkert på tidigare men klar för oss blev han precis i sluttampen av serien. Många juniorer tjänar inte mycket mer än 30 000 i månaden. Robertsson skrev ju nyss ett sådant. Berggren är ett annat exempel. Det är ju bara det att vi måste få fram dessa som konkurrerar om platser också ;) vilket ju är den stora utmaningen.
krysset
Posts: 1998
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 20/21

Post by krysset »

Att förlänga med spelare ur egna led är vettigt. Vi har ju gått ut med att målet är att få fram egna. Detta ger bra signaler ner till juniorer att vi har chansen om vi gör det som krävs.
Linus är ingen poängkung men viktig i BP och i det defensiva. Många tror att en Junior som gör mkt poäng blir stjärna men det är inte givet. Blir ofta skriverier och denna skrivs upp. Det är viktigt att ta motgångar och kämpa så kanske det lossnar något år senare.
Bra i BP har fått högre status på senare år. Hela laget och hallen reser sig när du dödar utvisning och täcker skott. Fungerar som bensin.

AIK har faktiskt alltid varit bra i BP och det är en trygghet då specialtea. Ns är viktigt.

Wilsby ja skadefri blir han intressant.
Chippen
Posts: 14269
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Chippen »

Undra om vi måste in med en till back för Broberg, eller om han har bra läkkött?

https://mobile.twitter.com/Bob_Stauffer ... F17927%2F
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Empress
Posts: 7117
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Empress »

Chippen wrote: 12 Jan 2021, 21:28 Undra om vi måste in med en till back för Broberg, eller om han har bra läkkött?

https://mobile.twitter.com/Bob_Stauffer ... F17927%2F
Tränade dock idag.
Chippen
Posts: 14269
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Chippen »

Oki men i rött antar jag
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Empress
Posts: 7117
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Empress »

Chippen wrote: 12 Jan 2021, 21:59 Oki men i rött antar jag



Philip Broberg spelade skadad i junior-VM och har sedan hemkomsten stått utanför AIK-laget. Under tisdagens träning körde han för fullt och är nu åter tillgänglig för AIK-tränarna efter att ha fått grönt ljus från AIK:s medicinska stab.”
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by svea_man »

Empress wrote: 12 Jan 2021, 22:09
Chippen wrote: 12 Jan 2021, 21:59 Oki men i rött antar jag



Philip Broberg spelade skadad i junior-VM och har sedan hemkomsten stått utanför AIK-laget. Under tisdagens träning körde han för fullt och är nu åter tillgänglig för AIK-tränarna efter att ha fått grönt ljus från AIK:s medicinska stab.”
De gick fort
marre
Posts: 3171
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by marre »

Antar att Andersson blir bänkad och Broberg blir 7:e back.
Empress
Posts: 7117
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Empress »

marre wrote: 12 Jan 2021, 22:59 Antar att Andersson blir bänkad och Broberg blir 7:e back.
Klockare & Co matchar ju sällan efter vem som varit sämst sista 1-2 matcherna - för då borde Granberg ta platsen på läktaren. Lite samma problem som JJ - seg och långsam.
Men det blir säkert som du gissar.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by svea_man »

Tror JJ kommer komma lite mer tålamod bara tror på explosion nästa år
Jocko Homo
Posts: 484
Joined: 15 Jun 2011, 23:21

Re: Silly Season 20/21

Post by Jocko Homo »

Nån med pejl på hur Filip Gustavsson tänker om sin karriär? (om det inte blir NHL snart...)

Tyckte det sved rejält när en så klockren egen produkt valde Luleå i HG. Det var väl en extra målvaktstränare som lockade (och bevisat bra målvaktsskola), men nu bör ju det vara en icke-faktor om han inte känner att han är skyldig klubben nåt på nåt vis. Dörren iaf stängd till förstaspade där itp Lassinanttis långstidskontrakt.
Frantisek Pospisil
Posts: 1406
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Frantisek Pospisil »

marre wrote: 12 Jan 2021, 22:59 Antar att Andersson blir bänkad och Broberg blir 7:e back.
Tycker lite synd om Andersson. Killen utvecklas för varje match som går å som han får förtroende. Borde vara långt ifrån bänken enligt mitt sätt att se det. Några av vinterns vackraste assist står på hans konto.
User avatar
nr86
Posts: 5333
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by nr86 »

Skulle vara intressant att se hur Andersson reagerat på samma istid som Nilsson fått. Nilsson brister i skridskoåkningen då han ofta inte hänger med i back checkningen. Andersson tycker även jag har växt då istiden gjort detsamma i och med att 5 och 8 varit borta. Nu tror jag att AIK redan bestämt sig för att han inte ingår i framtidsplanerna vilket är riktigt synd då jag tycker han tar kliv varje match trots den begränsade istiden.
marre
Posts: 3171
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by marre »

Fast Nilsson är given i min bok.Hade alla hans inställning och passion skulle vi ligga ett antal placeringar upp.Är tudelad till Granberg. Ser naturligtvis problemen han har men samtidigt smäller det fint i sargerna och vem ska stå upp mot typ Sylvegård och Joel Lundqvist.
marre
Posts: 3171
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by marre »

Tycker Granberg behövs i år men hoppas på nåt nytt nästa säsong.Anton drömvärvningen.
Locked