Re: Silly Season 20/21

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Locked
User avatar
Oliman
Posts: 344
Joined: 15 Jun 2011, 23:06

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Oliman »

Lagkompis med T Broadhurst förra säsongen.

Samt spelade eventuell samtidigt som Lucas Wallmark i Hurricanes för 3 säsonger sen.

Enda skellkopplingarna jag hittat.
Torsgatan
Posts: 941
Joined: 14 May 2020, 13:04

Re: Silly Season 20/21

Post by Torsgatan »

Jag är försiktigt positiv pga förnamnet.
gvargo
Posts: 102
Joined: 25 Sep 2020, 18:02

Re: Silly Season 20/21

Post by gvargo »

Skulle kunna tolkas som att Broberg blir kvar i Kanada.
I hadd aller vorte aintjeli
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly Season 20/21

Post by Snuskhummern »

gvargo wrote: 19 Dec 2020, 02:17 Skulle kunna tolkas som att Broberg blir kvar i Kanada.
Man kan ju hoppas.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by bsa »

Vi kan väl säga att AIK har fått en bredd på toppen. Båda spelar för ett NHL kontrakt nästa år. Melker lite mindre men ändå. En AHL back som fått chansen att hålla igång för att slåss om en NHL plats nästa år borde vara mer motiverad än en som åker till Europa när NHL drömmen kraschat.
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Chippen »

Så länge lånebacken är bättre än Broberg blir det succe.
Någon som hittat vilken backtyp han är?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by p-play »

Chippen wrote: 19 Dec 2020, 09:26 Så länge lånebacken är bättre än Broberg blir det succe.
Någon som hittat vilken backtyp han är?
Jag har inte sett honom spela, men skall man tro av utlåtanden på forum och annat så är han en rörlig tvåvägsback precis som det skrivs i ett par inlägg upp. Han verkar ha varit en poängback med styrkor i offensiven i tidiga år, men fått jobba på defensiven och därmed blivit mer av en allroundback. Han verkar dock inte riktigt vara ett prospekt för de två första backparen längre utan är mer en kille som på sikt är tänkt att kunna logga minuter längre ned i hierarkin.
Empress
Posts: 6989
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Empress »

Chippen wrote: 19 Dec 2020, 09:26 Så länge lånebacken är bättre än Broberg blir det succe.
Någon som hittat vilken backtyp han är?
Han kan alla fall veva med armarna, Forre ville väl hålla lagets ”5 plus Game streak ” i liv ?? :)

User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by BubbelVe »

Av de backar vi har ... får Broberg skit..? .... en av få backar som får NÅGOT att hända . En av de ENDA som kan få en puck in i anfallszon . Visst jag håller med om att det sker någon tabbe ....men när man spelar på den risknivån är det rätt självklart .

Petter G spelar på en risknivå på ca 5 % av Brobergs och lyckas likt förbannat till 80% ge pucken till motståndare .

PG är sexhundra procent starkare än unge nr5 men när det kommer till att ha pucken med sig ur en närkamp är den unge "värdelösa" backen så monumentalt mycket bättre än den store mannen utan bollsinne.

När såg ni mannen med störst kroppshydda i laget faktiskt bli träffad av en puck sist ? Tror ni på fullaste allvar att skotten mirakulöst missar Petter och går in bakom en skymd Gurra medans de träffar den hälften så store Burström 22 gånger varje match? Det är inte en slump ....

Ni som kritiserar Broberg och samtidigt hyllar Petter, jag måste fråga er : när ni föll från taket på Sara kulturhus (som vågar) hur kunde ni bara slå i huvudet ?
😎😊👍
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Chippen »

Empress wrote: 19 Dec 2020, 09:58
Chippen wrote: 19 Dec 2020, 09:26 Så länge lånebacken är bättre än Broberg blir det succe.
Någon som hittat vilken backtyp han är?
Han kan alla fall veva med armarna, Forre ville väl hålla lagets ”5 plus Game streak ” i liv ?? :)

Hamnade ju på backen, jaja...
En ny #55 då. Hoppas han är bättre än Urbom 🤣
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Chippen »

BubbelVe wrote: 19 Dec 2020, 10:07 Av de backar vi har ... får Broberg skit..? .... en av få backar som får NÅGOT att hända . En av de ENDA som kan få en puck in i anfallszon . Visst jag håller med om att det sker någon tabbe ....men när man spelar på den risknivån är det rätt självklart .

Petter G spelar på en risknivå på ca 5 % av Brobergs och lyckas likt förbannat till 80% ge pucken till motståndare .

PG är sexhundra procent starkare än unge nr5 men när det kommer till att ha pucken med sig ur en närkamp är den unge "värdelösa" backen så monumentalt mycket bättre än den store mannen utan bollsinne.

När såg ni mannen med störst kroppshydda i laget faktiskt bli träffad av en puck sist ? Tror ni på fullaste allvar att skotten mirakulöst missar Petter och går in bakom en skymd Gurra medans de träffar den hälften så store Burström 22 gånger varje match? Det är inte en slump ....

Ni som kritiserar Broberg och samtidigt hyllar Petter, jag måste fråga er : när ni föll från taket på Sara kulturhus (som vågar) hur kunde ni bara slå i huvudet ?
😎😊👍
Du har totalt missat den taskiga attityden pojkvaskern uppvisar?
Hur loj han är på plan och skiter i att jobba tillbaka en tappad puck?

Håller med om att Broberg får saker att hända men inga bra saker. Att han ska vara ett toppdraftval känns märkligt då man ser honom spela.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Jocko Homo
Posts: 483
Joined: 15 Jun 2011, 23:21

Re: Silly Season 20/21

Post by Jocko Homo »

Dubbelvinst om Broberg stannar i Kanada! Hoppas det totalt onödiga kapitlet i AIK:s historia avslutas så snart som möjligt. Ser satsningen som totalt meningslös redan från början. Vi ger en back som inte alls är redo för SHL massor av istid och utbildning trots noll koppling till klubben och noll chans till NHL-pengar. Enda möjliga vinsten att visa andra unga att vi vågar ge dom istid, men den bilden av AIK är redan etablerad. Under tiden har det inte gett nästan nån utdelning framåt, utan bara minus på poängkontot.

Man kan ju fundera varför vi prompt skulle ha kvar Broberg det här året och inte ta hem en egen spelare som Häman-Aktell, till exempel. Broberg kunde väl ha spelat i Örebro eller nåt.

Men kanske är det att hoppas på för mycket att Broberg blir kvar i Nordamerika. I värsta fall är väl PG trasigare än trott, som nån var inne på.

Är positiv till Rolle pga förnamnet men hoppas att AIK värvat klart. För att vinna guld så behövs så mycket annat också rustas upp. Ovärt med en sån satsning i år.
Empress
Posts: 6989
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Empress »

Frödeen-Winge-Berggren
Möller-Karlsson-Lindström
Nowick-Morley-Kisk
LL-Sundsvik-vem som helst

Det borde räcka för topp 6
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by BubbelVe »

Som värvning gör han nog inte så stor skillnad .... årets problem I tabellen är enbart (nja ...lite dåligt målskyttet också) att våra målvakter är på en nivå där vi inte ens vinner matcher vi driver ...efter en kvart i anfallszon är det psykiskt jobbigt ceepern släpper in första skottet motståndarna får läge till (och än värre när det inte ens är ett läge)
Gurra har MÅNGA procent i sitt spel som måste upp innan vi har ett långt slutspel framför oss . Med dagens nivå lär vi inte ens nå slutspel som de kastar in puckar .... det positiva är att det är rätt basala grejor bägge målvakterna felar med . Det är små justeringar i förflyttningar, positionering av handskar, kontakt mot stolpar och att inte offra position (#slutasimmapåmage) vilket gör att när det sitter har vi plötsligt en toppmålvakt igen .
Gargamel
Posts: 510
Joined: 29 Mar 2019, 10:32

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Gargamel »

BubbelVe wrote: 19 Dec 2020, 11:00 Som värvning gör han nog inte så stor skillnad .... årets problem I tabellen är enbart (nja ...lite dåligt målskyttet också) att våra målvakter är på en nivå där vi inte ens vinner matcher vi driver ...efter en kvart i anfallszon är det psykiskt jobbigt ceepern släpper in första skottet motståndarna får läge till (och än värre när det inte ens är ett läge)
Gurra har MÅNGA procent i sitt spel som måste upp innan vi har ett långt slutspel framför oss . Med dagens nivå lär vi inte ens nå slutspel som de kastar in puckar .... det positiva är att det är rätt basala grejor bägge målvakterna felar med . Det är små justeringar i förflyttningar, positionering av handskar, kontakt mot stolpar och att inte offra position (#slutasimmapåmage) vilket gör att när det sitter har vi plötsligt en toppmålvakt igen .
Jag saknar Gabers sidledsförflyttningar och inställning. Svenssons förmåga att totalt stänga igen, Dickens lugn och Ortios klubbhantering... Nostalgi.
Gargamel
Posts: 510
Joined: 29 Mar 2019, 10:32

Re: Silly Season 20/21

Post by Gargamel »

Torsgatan wrote: 19 Dec 2020, 02:00 Jag är försiktigt positiv pga förnamnet.
Samma här. Rolle är helt klart gångbart, hoppas han inte smutsar ner sin namne Stoltz minne på den här korta sejouren. Nu vill jag bara ha in en Dick också. Finns ingen sådan i AHL nånschtans?
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by bsa »

Empress wrote: 19 Dec 2020, 10:56 Frödeen-Winge-Berggren
Möller-Karlsson-Lindström
Nowick-Morley-Kisk
LL-Sundsvik-vem som helst

Det borde räcka för topp 6
Hugg är väl inte kattskit :mrgreen:
dovienya
Posts: 2167
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by dovienya »

BubbelVe:
Petter har faktiskt flest blockade skott i laget, före Nisse som spelar 4 minuter mer per match (15,7 min speltid per blockerat skott vs 24,24 min per blockerat skott för Nisse)
[/rättskavararätt]
Petter har även nära tre gånger så många tacklingar som den back med näst flest tacklingar. Med det sagt borde han ha vunnit pucken vid fler tillfällen.

Håller med i övrigt, att han blir av med pucken för ofta och ger bort den för ofta.
Last edited by dovienya on 19 Dec 2020, 11:41, edited 1 time in total.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Skidrow »

Granberg tycker jag har steppat upp mycket iår, han känns rörligare och mer delaktig i spelet.
Empress
Posts: 6989
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Empress »

bsa wrote: 19 Dec 2020, 11:22
Empress wrote: 19 Dec 2020, 10:56 Frödeen-Winge-Berggren
Möller-Karlsson-Lindström
Nowick-Morley-Kisk
LL-Sundsvik-vem som helst

Det borde räcka för topp 6
Hugg är väl inte kattskit :mrgreen:
Glömde Hugg i Roland-hypen....
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by p-play »

Chippen wrote: 19 Dec 2020, 10:18
BubbelVe wrote: 19 Dec 2020, 10:07 Av de backar vi har ... får Broberg skit..? .... en av få backar som får NÅGOT att hända . En av de ENDA som kan få en puck in i anfallszon . Visst jag håller med om att det sker någon tabbe ....men när man spelar på den risknivån är det rätt självklart .

Petter G spelar på en risknivå på ca 5 % av Brobergs och lyckas likt förbannat till 80% ge pucken till motståndare .

PG är sexhundra procent starkare än unge nr5 men när det kommer till att ha pucken med sig ur en närkamp är den unge "värdelösa" backen så monumentalt mycket bättre än den store mannen utan bollsinne.

När såg ni mannen med störst kroppshydda i laget faktiskt bli träffad av en puck sist ? Tror ni på fullaste allvar att skotten mirakulöst missar Petter och går in bakom en skymd Gurra medans de träffar den hälften så store Burström 22 gånger varje match? Det är inte en slump ....

Ni som kritiserar Broberg och samtidigt hyllar Petter, jag måste fråga er : när ni föll från taket på Sara kulturhus (som vågar) hur kunde ni bara slå i huvudet ?
😎😊👍
Du har totalt missat den taskiga attityden pojkvaskern uppvisar?
Hur loj han är på plan och skiter i att jobba tillbaka en tappad puck?

Håller med om att Broberg får saker att hända men inga bra saker. Att han ska vara ett toppdraftval känns märkligt då man ser honom spela.
Du måste komma ihåg att det är en ung spelare. Han kommer att blir en back som så småningom går in på första två backpar i NHL. Problemet är tränarna som ger han fria tyglar att spela ett spel han inte behärskar på den här nivån. Han har dessutom en istid på över 19 minuter per match i genomsnitt. Hur många backar i hans ålder klarar av det och fortfarande upprätthålla ett stabilt spel? Hade de gett honom 12-13 minuter samt klarare direktiv så hade det sett mycket bättre ut. Vårt stora problem är tränarna. Berggren, Wingerli, Frödén skojade rätt så friskt med de ryska backarna under de två perioder som de fick mot Ryssland och var bra även idag. Vem som helst kan se att Frödén och Berggren har kemi, men i serien så här långt har de vad jag kan komma ihåg fått en period (mot Leksand) tillsammans. Istället har man matchat Frödén med Möller, två spelare som hela tiden åker in i varandras åkriktningar.
Gargamel
Posts: 510
Joined: 29 Mar 2019, 10:32

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Gargamel »

p-play wrote: 19 Dec 2020, 12:16
Chippen wrote: 19 Dec 2020, 10:18
BubbelVe wrote: 19 Dec 2020, 10:07 Av de backar vi har ... får Broberg skit..? .... en av få backar som får NÅGOT att hända . En av de ENDA som kan få en puck in i anfallszon . Visst jag håller med om att det sker någon tabbe ....men när man spelar på den risknivån är det rätt självklart .

Petter G spelar på en risknivå på ca 5 % av Brobergs och lyckas likt förbannat till 80% ge pucken till motståndare .

PG är sexhundra procent starkare än unge nr5 men när det kommer till att ha pucken med sig ur en närkamp är den unge "värdelösa" backen så monumentalt mycket bättre än den store mannen utan bollsinne.

När såg ni mannen med störst kroppshydda i laget faktiskt bli träffad av en puck sist ? Tror ni på fullaste allvar att skotten mirakulöst missar Petter och går in bakom en skymd Gurra medans de träffar den hälften så store Burström 22 gånger varje match? Det är inte en slump ....

Ni som kritiserar Broberg och samtidigt hyllar Petter, jag måste fråga er : när ni föll från taket på Sara kulturhus (som vågar) hur kunde ni bara slå i huvudet ?
😎😊👍
Du har totalt missat den taskiga attityden pojkvaskern uppvisar?
Hur loj han är på plan och skiter i att jobba tillbaka en tappad puck?

Håller med om att Broberg får saker att hända men inga bra saker. Att han ska vara ett toppdraftval känns märkligt då man ser honom spela.
Du måste komma ihåg att det är en ung spelare. Han kommer att blir en back som så småningom går in på första två backpar i NHL.
Detsamma sades om Johan Fransson när han kom fram i LHF. Alla dessa ursäkter om en offensiv, skridskostark back som skulle till NHL och göra succé där och förtjänade speltid högt i backhierarkin, men som var värdelös defensivt, spelade för sig själv som prio ett och sket i lagspelet.

Då var det ändå en egen lovande spelare på väg upp vilket Broberg inte är...
Anti Allo
Posts: 643
Joined: 16 Jun 2011, 09:52

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Anti Allo »

Empress wrote: 19 Dec 2020, 12:10
bsa wrote: 19 Dec 2020, 11:22
Empress wrote: 19 Dec 2020, 10:56 Frödeen-Winge-Berggren
Möller-Karlsson-Lindström
Nowick-Morley-Kisk
LL-Sundsvik-vem som helst

Det borde räcka för topp 6
Hugg är väl inte kattskit :mrgreen:
Glömde Hugg i Roland-hypen....
Även om han inte gjort succè, så skulle jag hellre ge Jonathan Johsson en plats i laget före Morley.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by bsa »

Ja han också, och Robertsson, då ser det inte så tunt ut. Det har inte behövts så många borta för att det ska se otroligt tunt.
persson82
Posts: 653
Joined: 30 Jun 2011, 11:44

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by persson82 »

Empress wrote: 19 Dec 2020, 12:10
bsa wrote: 19 Dec 2020, 11:22
Empress wrote: 19 Dec 2020, 10:56 Frödeen-Winge-Berggren
Möller-Karlsson-Lindström
Nowick-Morley-Kisk
LL-Sundsvik-vem som helst

Det borde räcka för topp 6
Hugg är väl inte kattskit :mrgreen:
Glömde Hugg i Roland-hypen....
Skulle hellre se Robertsson-sundsvik-hugg Linus Lindström är inte bättre än 13:e och kommer aldrig vara bättre än 13:e
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by p-play »

persson82 wrote: 19 Dec 2020, 14:15
Empress wrote: 19 Dec 2020, 12:10
bsa wrote: 19 Dec 2020, 11:22
Empress wrote: 19 Dec 2020, 10:56 Frödeen-Winge-Berggren
Möller-Karlsson-Lindström
Nowick-Morley-Kisk
LL-Sundsvik-vem som helst

Det borde räcka för topp 6
Hugg är väl inte kattskit :mrgreen:
Glömde Hugg i Roland-hypen....
Skulle hellre se Robertsson-sundsvik-hugg Linus Lindström är inte bättre än 13:e och kommer aldrig vara bättre än 13:e
LL gör ett bra jobb i BP. Robertsson tillför ingenting för närvarande. Det är bättre att låta honom spela juniorhockey eller låna ut honom till Hockeyallsvenskan.
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Chippen »

p-play wrote: 19 Dec 2020, 12:16 Du måste komma ihåg att det är en ung spelare. Han kommer att blir en back som så småningom går in på första två backpar i NHL. Problemet är tränarna som ger han fria tyglar att spela ett spel han inte behärskar på den här nivån. Han har dessutom en istid på över 19 minuter per match i genomsnitt. Hur många backar i hans ålder klarar av det och fortfarande upprätthålla ett stabilt spel? Hade de gett honom 12-13 minuter samt klarare direktiv så hade det sett mycket bättre ut. Vårt stora problem är tränarna. Berggren, Wingerli, Frödén skojade rätt så friskt med de ryska backarna under de två perioder som de fick mot Ryssland och var bra även idag. Vem som helst kan se att Frödén och Berggren har kemi, men i serien så här långt har de vad jag kan komma ihåg fått en period (mot Leksand) tillsammans. Istället har man matchat Frödén med Möller, två spelare som hela tiden åker in i varandras åkriktningar.
Så klart att det är en ung spelare som har mycket att lära, men pojkvaskern håller ju för fan knappt SHL-klass. Är ju en belastning för oss, ett totalt misslyckat projekt som vi får nada för, för några NHL-pengar blir det väl inte?

Jag hade haft mera förståelse om det varit en spelare som kommit upp genom våra egna led, men detta?

Skiter i hur lovande hans tros vara, för spelet på isen är katastrof och det är det som räknas.
Och nej, jag tror inte han kommer bli en back för de två första backparen i NHL, möjligen i AHL.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Empress
Posts: 6989
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Empress »

Anti Allo wrote: 19 Dec 2020, 13:22
Empress wrote: 19 Dec 2020, 12:10
bsa wrote: 19 Dec 2020, 11:22
Empress wrote: 19 Dec 2020, 10:56 Frödeen-Winge-Berggren
Möller-Karlsson-Lindström
Nowick-Morley-Kisk
LL-Sundsvik-vem som helst

Det borde räcka för topp 6
Hugg är väl inte kattskit :mrgreen:
Glömde Hugg i Roland-hypen....
Även om han inte gjort succè, så skulle jag hellre ge Jonathan Johsson en plats i laget före Morley.
Jag glömde JJ också. Hade inte hunnit med morgonkaffet...
Larionov
Posts: 209
Joined: 10 Aug 2011, 10:07

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Larionov »

Jag skulle föreslå ett byte med Modo. De får Johnsson som jag förutom att jag tycker är klappkass (lyckas någon med kass skridskoåkning sen öbba?) inte ser någon plats i laget! I byte tar vi Ohlsson som är betydligt mer användbar som laget ser ut nu.

Förövrigt går jag emot strömmen, Broberg kommer att bli riktigt bra, liten svacka nu på slutet, men han är ung.

Granberg är den enda back som kan hålla rent framför kassen. Saknaden av Granberg är enorm då vi möter tex Leksands förstalina.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Snuskhummern »

Larionov wrote: 19 Dec 2020, 15:16 Jag skulle föreslå ett byte med Modo. De får Johnsson som jag förutom att jag tycker är klappkass (lyckas någon med kass skridskoåkning sen öbba?) inte ser någon plats i laget! I byte tar vi Ohlsson som är betydligt mer användbar som laget ser ut nu.
Hur många spelare har inte varit usla sin första säsong här för att sedan bli landslagsmässiga? Om man har en plan för att utveckla spelare så kan man ju inte skeppa dom så fort dom inte levererar på tilltänkt nivå direkt. Hade hellre sett att man skrev ett 3-årigt kontrakt från början för att kunna jobba med honom över längre tid.
Locked