Re: Silly Season 20/21

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Locked
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Snuskhummern »


Hur får du det till 30k? Jag får det till 60, men är inte säker på att jag räknat, eller förstått reglerna kring böter, rätt.

Jag var lite snabb i uträkningen, ska såklart vara 60k. Inte för att det ändrar något i min mening då det är lågt betalt för en SHL-spelare.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by p-play »

Snuskhummern wrote: 06 Dec 2020, 16:44

Hur får du det till 30k? Jag får det till 60, men är inte säker på att jag räknat, eller förstått reglerna kring böter, rätt.

Jag var lite snabb i uträkningen, ska såklart vara 60k. Inte för att det ändrar något i min mening då det är lågt betalt för en SHL-spelare.
Slås inte den beräkningsgrundande lönen ut på en 12-månaders period? Med andra ord kan han kanske ha sign-off och liknande som inte räknas in här då han har kontrakt även nästa år? Sedan brukar väl importspelare också ha fri bil, lägenhet, flygresor och att klubben står för förmånsbeskattningen på det?
User avatar
Erwynn
Posts: 2416
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Silly Season 20/21

Post by Erwynn »

p-play wrote:
Snuskhummern wrote: 06 Dec 2020, 16:44

Hur får du det till 30k? Jag får det till 60, men är inte säker på att jag räknat, eller förstått reglerna kring böter, rätt.

Jag var lite snabb i uträkningen, ska såklart vara 60k. Inte för att det ändrar något i min mening då det är lågt betalt för en SHL-spelare.
Slås inte den beräkningsgrundande lönen ut på en 12-månaders period? Med andra ord kan han kanske ha sign-off och liknande som inte räknas in här då han har kontrakt även nästa år? Sedan brukar väl importspelare också ha fri bil, lägenhet, flygresor och att klubben står för förmånsbeskattningen på det?
Nja mycket av det där stämmer väl inte?
Hata allt.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 20/21

Post by p-play »

Erwynn wrote: 06 Dec 2020, 17:22
p-play wrote:
Snuskhummern wrote: 06 Dec 2020, 16:44

Hur får du det till 30k? Jag får det till 60, men är inte säker på att jag räknat, eller förstått reglerna kring böter, rätt.

Jag var lite snabb i uträkningen, ska såklart vara 60k. Inte för att det ändrar något i min mening då det är lågt betalt för en SHL-spelare.
Slås inte den beräkningsgrundande lönen ut på en 12-månaders period? Med andra ord kan han kanske ha sign-off och liknande som inte räknas in här då han har kontrakt även nästa år? Sedan brukar väl importspelare också ha fri bil, lägenhet, flygresor och att klubben står för förmånsbeskattningen på det?
Nja mycket av det där stämmer väl inte?
Vad är det som inte stämmer förutom möjligtvis att sign-on/sign-off slås ut över hela kontraktsperioden vid beräkning av bötesstraffet? Jag är ej säker på hur de behandlas.
https://www.expressen.se/kvallsposten/s ... ut-botern/
https://www.idrottensaffarer.se/kroniko ... e-miljoner
Last edited by p-play on 06 Dec 2020, 18:33, edited 1 time in total.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by nishog04 »

päran wrote: 06 Dec 2020, 15:02
Trollet wrote:Älskar att Nowick är begränsad, oborstad och vårdslös. Exakt vad jag väntade mig, exakt vad jag ville ha, exakt vad vi behöver.
Enda forward förutom Robertsson som inte platsar i special teams. Fansens favorit för att han tacklas och är frejdig. Dock lika otajmad och bortkommen som Widerström var. Dessutom tydligen svårt att hålla huvudet kallt vilket är viktigt för en enforcer.

Givetvis ska ha vara kvar nu när vi har tunn trupp och alla säger att han är billig, men inte tillför han jättemycket förutom ett och annat jubel när han träffar en tackling och inte kommer sent

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Det är nog ingen slump att Jocke vaknade till liv i samma veva som Nowick klev in i första kedjan. Nowick är en spelare som gräver fram pucken och skapar utrymme för spelare som Jocke.

En EXTREMT viktig spelare!
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly Season 20/21

Post by Snuskhummern »

Just det här är något jag grunnat på ett tag: vad kostar en spelare egentligen? När vi nu räknar ut att Nowick får 60 000 i månaden, hur stor är den faktiska kostnaden för klubben? Nu spekulerar jag grovt:

Om vi utgår ifrån att människor inom hockeybranschen tolkar "lön" på precis samma sätt som vi vanliga dödliga gör borde summorna som omnämns i media (som ju ofta baseras på disciplinnämndens bötessystem) vara spelarens bruttolön. Men att Nowick får 60 000 i månadslön innebär inte att AIK:s totala kostnad för ett tolvmånaderskontrakt är: 60 000 X 12 = 720 000. Arbetsgivaren har ju såklart en rad andra kostnader:

- Arbetsgivaravgift. Den lagstadgade arbetsgivaravgiften är 21.42 %
- Allmän löneavgift Den lagstadgade allmänna löneavgiften är 9,65 %
- Tjänstepension SHL-spelare är bundna av kollektivavtal och vad gäller tjänstepensionen är det idrottsutövarpensionsplanen (IUP) som gäller (http://sico.nu/media/Kollektivavtal-SHL.pdf).

Avgiften arbetsgivaren betalar är 6% av bruttolönen. Vad gäller direktpensionen är kostnaden betydligt högre. Hur mycket som avsätts i direktpension vet jag inte, men har hört nämnas 30-40% av lönen. Eftersom att en direktpension är en avsättning av lönen är den egentligen ingen extra avgift, utan bara en utfästelse om att betalning kommer vid ett senare tillfälle. Lönen vi får ut i våra uträkningar talar är däremot den faktiska månadslönen (eftersom att SHL:s bötessystem visar att Nowick ligger i spannet 50-70k och dem rimligtvis baserar böter på spelarens månadslön, inte hans pension)

- Försäkringar - Trygghetsförsäkring och tjänstegrupplivförsäkring, Kanske runt 1% i premie?

- Materialkostnader
Bara klubbor för en säsong kostar ungefär 150 000 kr. Övrig utrustning kostar säkert därikring med.(https://sverigesradio.se/artikel/3309700). Den här posten är bara relevant om klubben räknar med materialkostnader i spelarbudgeten.

- Bonusar
Helt omöjligt att ens spekulera i. Jhonas Enroth fick 600k i bonus bara för att ÖHK undvek kval (https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -per-match). Nowick har garanterat inte fått lika mycket.. Men kostnader för bonussystem och sign-on-bonusar ska inte avfärdas med en axelryckning, även om kostnaderna troligtvis inte skenar iväg om det inte rör sig om toppspelare.

- Övriga kostnader
Leasade bilar, boende, lunch i restaurangen - allt möjligt! Även här är det omöjligt att avgöra hur mycket en given spelare kostar i det här sammanhanget och det är heller knappast relevant eftersom att kostnaderna ligger utanför spelarbudgeten.

Så vad kostar Nowick?
60 000 X 1,3807 (totala kostnaden för ovanstående avgifter) = 82800kr/mån. I övrigt har Darren troligtvis en direktpension, låt oss säga på 30% av lönen. Vi adderar därför 21 000kr (70 000 X 0,3) och landar på 100 800kr/månad + eventuella bonusar. Den faktiska kostnaden för klubben i förhållande till i media redovisad lön är alltså (i det här fallet) 68% högre.

Om vi däremot ska börja röra oss mot den verkliga toppen måste vi nästan lägga till ytterligare en variabel: Ju mer du tjänar desto mer har du råd att lägga undan i pension. Detta varierar såklart från spelare till spelare, men det är inte orimligt att en spelare som tjänar 250 -300 000 kronor i månaden har råd (och förnuft nog) att lägga en stor del på en skattemässigt fördelaktig direktpension. 40% känns knappast överdrivet i det här sammanhanget. För att ta ett verkligt exempel tittar vi på Jonas Holös. Jonas fick under tiden i Växjö 250 000 kr/mån + en sign on bonus på 2 miljoner kronor på ett 2-års-kontrakt (https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... /dromlonen). Den totala kostnaden för Växjö var alltså, om Jonas fick 40% av lönen i direktpension: 250 000 X 1,78 X 12 = 5 340 000 + sign on bonus värd 1 miljon/år = 6 340 000 SEK /år, eller drygt 530 000 kr/månaden.

Jocke Lindström skulle alltså (med extrem reservation för uppskattningar vad gäller pensioner samt bonusar och baserat på hans böter från förra säsongen) kunna kosta klubben ungefär:
270 000 X 1,78 X 12 =5 767 000 + 500 000 i sign on = 6 267 000kr/år eller 522 000 kr/månaden.

Vad kan vi dra för slutsats av det här? Även om ovanstående är mycket rena spekulationer är det knappast orimligt att en i media redovisad topplön i själva verket kostar klubben ungefär dubbelt så mycket, i förhållande till spelarbudgeten. Att värva typ fem spelare av hög SHL-klass ( med en månadslön på i snitt 200 000) skulle alltså kosta klubben 2 000 000 SEK / mån, eller 24 miljoner kronor på ett år.
Last edited by Snuskhummern on 06 Dec 2020, 21:00, edited 1 time in total.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Snuskhummern »

När man applicerar det här på den lista (även den spekulativ) MrMadhawk la ut på vad shl-spelarna tjänade förra säsongen så inser jag snabbt att jag i viss mån har ha räknat för liberalt och kommer fram till att det egentliga utfallet lutar mer åt en 38-40% kostnadsökning jämfört med redovisade lönen. Nu behöver inte (så vitt jag vet) sign-on / sign-off bonusar redovisas i personalkostnader och kan således inte behöva påverka spelarbudgeten.

Med en spelarbudget på ca 43 milj (https://bunkersnack.se/budgetligan/budg ... l-2019-20/ inte bästa källan, jag vet) och Madhawks lista får vi ut att spelarnas löner endast skulle gjort av med 30 120 000kr förra säsongen. 30 120 000 x 1,40 = 42 168 000 gör att vi hamnar lite närmare mål.

250.000 kronor och uppåt i månaden:
Joakim Lindström, forward
Oscar Möller, forward
150-200.000 kronor i månaden:
Niclas Burström, back
Petter Granberg, back
Jonathan Pudas, back
120-150.000 kronor i månaden:
Mantas Armalis, målvakt
Arvid Lundberg, back
Robin Alvarez, forward
Adam Pettersson, forward
90-120.000 kronor i månaden:
Andreas Wingerli, forward
70-90.000 kronor i månaden:
Gustaf Lindvall, målvakt
50-70.000 kronor i månaden:
Patrik Norén, back
Filip Berglund, back
Jesper Frödén, forward
Linus Lindström, forward
30-50.000 kronor i månaden:
Oskar Östlund, målvakt
Jacob Andersson, back
Rickard Hugg, forward
30.000 kronor eller lägre i månaden:
Philip Broberg, back
Adam Wilsby, back
Jonatan Berggren, forward
Albin Eriksson, forward
Jacob Olofsson, forward
Nettolön som import:

Tom Pyatt, forward (150-200.000 US-dollar per säsong)

Tuomas Kiiskinen, forward (150-200.000 Euro per säsong)
marre
Posts: 3179
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by marre »

Forre verkar inte ens försöka låna nån spelare till veckan.Tycker detta är bedrövligt,AS lagen brukar inte vara omöjliga till det.
marre
Posts: 3179
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by marre »

Sen prata om att vi har så jävla bra junisar att ta upp är ju bara bullshit.
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 20/21

Post by krysset »

Ifjol gnälldes det också om att vi hade lite spelare och att vi inte tog in spelare, det gjorde vi till slut.
Hur var februari månad?
andreas22222
Posts: 1563
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by andreas22222 »

Sen vet i alla fall inte jag vad styrelsen säger kan ju vara en sak vad Forsell vill och vad styrelsen godkänner. Fast visst tycker tyvärr det visat sig att när juniorerna inte ens spelar i J20 så räcker dom just nu inte till på SHL nivå. Så det är klart vi åtminstone över JVM behöver stärka upp truppen. Rätt var det är fungerar inte bubblan heller och Sverige spelar inte JVM. Nu har ju redan två bärande spelare fått lämna återbud.
marre
Posts: 3179
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by marre »

Du har naturligtvis rätt.Styrelsen måste ju ge klartecken.
persson82
Posts: 660
Joined: 30 Jun 2011, 11:44

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by persson82 »

Vilken back lånas ut enligt norran?

Har vi inte nog med få spelare....eller har vi någon back på g?
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by nr86 »

Kul med Robertsson! Tror han kommer att bli riktigt 😅.
Dessutom fostrad i aik vilket är ett stort plus i min bok. Men nu vore det kul med någon ny forward som kan bredda laget.
Empress
Posts: 7163
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Empress »

persson82 wrote: 07 Dec 2020, 09:52 Vilken back lånas ut enligt norran?

Har vi inte nog med få spelare....eller har vi någon back på g?
Oscar Eriksson till Västervik...
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by p-play »

Den verklige vinnaren i år i SHL kommer att vara den som går runt på den minsta spelarbudgeten utan att komma sist eller näst sist. Det saknas definitivt både spelare och spelartyper i det här lagbygget, men jag tycker att man gör helt rätt som är mycket försiktig. Det finns mycket potential i laget bara coacherna ändrar om i formationerna. Man kan lösa det kortsiktigt genom att spela med tre kedjor och sedan ha en juniorkedja som kommer in och gör något avlastande byte. Om Morley inte får ordning på spelet innan transferdeadline så borde man åtminstone kunna göra något byte med någon finsk klubb och få in en spelare som fungerar bättre i en defensiv roll i en fjärdefemma och det utan att man påverkas ekonomiskt.
Last edited by p-play on 07 Dec 2020, 11:56, edited 1 time in total.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Snuskhummern »

p-play wrote: 07 Dec 2020, 10:38 Den verklige vinnaren i år i SHL kommer att vara den som går runt på den minsta spelarbudgeten utan att komma sist eller näst sist. Det saknas definitivt både spelare och spelartypen i det här lagbygget, men jag tycker att man gör helt rätt som är mycket försiktig. Det finns mycket potential i laget bara coacherna ändrar om i formationerna. Man kan lösa det kortsiktigt genom att spela med tre kedjor och sedan ha en juniorkedja som kommer in och gör något avlastande byte. Om Morley inte får ordning på spelet innan transferdeadline så borde man åtminstone kunna göra något byte med någon finsk klubb och få in en spelare som fungerar bättre i en defensiv roll i en fjärdefemma och det utan att man påverkas ekonomiskt.
Medhåll. Här gäller det att försöka göra laget så bra som möjligt med det man har tillgängligt. Krävs ju dock att man är villig att testa andra laguppställningar, låt Morley centra Berggren och Hugg någon match till exempel.

Förövrigt, var det inte stopp på att skriva fast spelare eller är det över?
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Chippen »

Empress wrote: 07 Dec 2020, 10:23
persson82 wrote: 07 Dec 2020, 09:52 Vilken back lånas ut enligt norran?

Har vi inte nog med få spelare....eller har vi någon back på g?
Oscar Eriksson till Västervik...
Det känns lite bakvänt att vi lånar du den back som borde kliva in som 7:e back iom att Broberg försvinner över JVM.
Fattar inte riktigt hur man tänkt här om det inte är så att det är något annat nytt på väg in typ Anton Lindholm eller eller så.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1865
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by GroovyEd »

p-play wrote: 07 Dec 2020, 10:38 Den verklige vinnaren i år i SHL kommer att vara den som går runt på den minsta spelarbudgeten utan att komma sist eller näst sist. Det saknas definitivt både spelare och spelartyper i det här lagbygget, men jag tycker att man gör helt rätt som är mycket försiktig. Det finns mycket potential i laget bara coacherna ändrar om i formationerna. Man kan lösa det kortsiktigt genom att spela med tre kedjor och sedan ha en juniorkedja som kommer in och gör något avlastande byte. Om Morley inte får ordning på spelet innan transferdeadline så borde man åtminstone kunna göra något byte med någon finsk klubb och få in en spelare som fungerar bättre i en defensiv roll i en fjärdefemma och det utan att man påverkas ekonomiskt.
Håller med. Med tillägget att den verkliga vinnaren är de som hamnar på plats 11-12.
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 20/21

Post by krysset »

Någon som hört något kring Pudas?
Sed
Posts: 1612
Joined: 15 Jun 2011, 22:42

Re: Silly Season 20/21

Post by Sed »

krysset wrote:Någon som hört något kring Pudas?
På väg bort från Jokerit?
andreas22222
Posts: 1563
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by andreas22222 »

Uttagen till nästa landskampsturnering i alla fall.
Spelat 21 matcher 2 mål 6 assist. +3
Låst artikel men enligt NSD varit petad någon match.
Vad jag kan se har Jokerit spelat 26 matcher Pudas 21.
Sed
Posts: 1612
Joined: 15 Jun 2011, 22:42

Re: Silly Season 20/21

Post by Sed »

Snittar 19:40 min / match. 17.58 i senaste matchen spelad. Men fick inte spela senaste matchen. Men spelar nu ikväll.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly Season 20/21

Post by svea_man »

Sigalet till Frölunda ja hur kan dom jämt ha pengar
marre
Posts: 3179
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by marre »

10 000 på matcherna? Konstigt dom inte är ännu rikare.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly Season 20/21

Post by svea_man »

Dom har vell inte nån där nu...
Sen att dom tar in 10000 per match gör nog ingen jätteskillnad gemfört med oss vad tror du Scandinavium kostar att hyra..
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 20/21

Post by Chippen »

svea_man wrote: 08 Dec 2020, 00:43 Sigalet till Frölunda ja hur kan dom jämt ha pengar
Brynäs är ju desperata över att bli av med honom, så skulle tro att Frölunda får honom till ett reapris.
Skulle tro att fördelningen är 40/60 i lönekostnad
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly Season 20/21

Post by Snuskhummern »

Brynäs kommer backa förmodligen mest av alla klubbar denna säsong, inte undra på att dom vill göra sig av med dyra spelare som underpresterat.
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 20/21

Post by krysset »

Är ganska övertygad om att AIK gör sig av med spelare om någon vill ta över och man i och med det har ersättare. Morley tycker folk ska bort men i så fall måste vi ha en lösning tillbaka. Att bara skicka spelare utan lösning är korkat.

Jag ställer mig funderande varför Morley kunde prestera så bra innan säsongen? Många såg honom som spets efter det han presterade då. Självklart hoppas jag att det lossnar rejält. Frågan är bara hur klubben resonerar.

Att vi släpper en back betyder kanske att en back är på ingång och att det är bättre att göra som med Wilsby ifjol dvs låna ut en back som förhoppningsvis utvecklas och får speltid i seniorhockey. Funkade med Wilsby och bör funka nu.

En back är nog på väg in och det kan lika väl vara en toppback som en som finner sig i att vara back 6-7.
marre
Posts: 3179
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by marre »

Linkan?
Locked