Re: Silly Season 20/21

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Locked
Fdskebo
Posts: 1101
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Fdskebo »

AIK pratar med Melker om att ansluta senare.
Inte omöjligt att det kan bli så.

Dörren står på glänt, så att säga.
Gezim
Posts: 160
Joined: 03 Jul 2011, 17:49

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Gezim »

Har jag missat nåt? Var det inte överenskommet om värvningsstop i SHL? Pratades ju om att man inte ens fick förlänga kontrakt?
Förstår ingenting
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Skidrow »

Även Aho och Lindholm x 2 borde kunna vara intressanta.
Torsgatan
Posts: 943
Joined: 14 May 2020, 13:04

Re: Silly Season 20/21

Post by Torsgatan »

Gezim wrote:Har jag missat nåt? Var det inte överenskommet om värvningsstop i SHL? Pratades ju om att man inte ens fick förlänga kontrakt?
Förstår ingenting
Detta. Dom här överenskommelserna verkar inte väga mycket.
User avatar
Erwynn
Posts: 2393
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Silly Season 20/21

Post by Erwynn »

Gäller förlängningar för 21/22, dvs helt verkningslöst
Hata allt.
User avatar
nr86
Posts: 5255
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by nr86 »

Ja dessa spelare som inte sitter på kontrakt ännu som ser hela säsongen gå upp i rök börjar förstås bli mer och mer desperata efter jobb. Det kan ju bli så att en hel säsong går upp i rök om pandemin fortsätter som den gör.(Vilket allt tyder på) I bästa fall kanske det börjar bli mer "normalt" mars/april då ett vaccin förhoppningsvis finns att tillgå för de riskgrupper vi har i samhället. Så som Coronan drar fram tror jag snart Sverige kommer att få vår så kallade flock immunitet. I alla fall många hockeyklubbar kommer att ha antikroppar i alla fall. Men värvningsstoppet kommer ju snart för SHL så värvningar likt Calof Ehn mm kommer vi säkert att se mer av.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 20/21

Post by p-play »

Plastsjö har ju visat modellen för hur man kan göra. Skicka en spelare som inte lyckats ta någon stor roll till ett allsvenskt lag där de bara behöver stå för ett belopp motsvarande en rookielön. Sedan tar man in en mer etablerad spelare. Alla lag kommer nog att göra så här. Jacob Olofsson till Timrå är väl det mest uppenbara då han inte har någon speciellt stor roll, varken offensivt eller defensivt, och inte heller visar tecken till att kunna ta en sådan. Det skulle vara rätt så kul om Timrå plötsligt får ett riktigt vasst lag och går upp. :)
andreas22222
Posts: 1415
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by andreas22222 »

Frågan är vart i Timrå Olofsson just nu skulle ta plats. Dom har redan två riktigt bra PP.

Sen hur länge spelare vågar vänta på kontrakt samt när NHL ger besked om sin säsong.

Börjar NHL kan plötsligt Allsvenska stå utan mycket spets spelare då i stort sett alla lag har förstärkts med NHL spelare utan kontrakt.

Västervik var väl först drabbas då bärande back skrev nytt NHL kontrakt och fick lämna.
Gargamel
Posts: 510
Joined: 29 Mar 2019, 10:32

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Gargamel »

p-play wrote: 27 Oct 2020, 11:13
Rollie wrote: 27 Oct 2020, 08:18 Våra 50-60% är högt jämfört med de flesta klubbar. Groko har väl typ 0% i lyckade transatlantvärvningar
Connolly är ju en riktigt lyckad värvning. Bäst träffprocent har nog Kenttä även om det är mycket lättare att hitta en bra transatlant för Hockeyallsvenskan. Man ser verkligen skillnad på försäsongsmatcher och tävlingsmatcher. Morley dominerade när han fick lite mer ytor. Jag tror dock att han kan bli bra på sikt då det finns bra intentioner i spelet. I en annan typ av kedja så skulle han nog också kommer mer till sin rätt. Det kommer nog tyvärr att ta längre tid för JJ. Allt handlar om scouting och kontakter/referenser. Oskarshamn har ju gjort några riktigt bra transatlantvärvningar. De lär få svårt att behålla Kelleher om han fortsätter så här.
Chris & Cam Abbott
Gargamel
Posts: 510
Joined: 29 Mar 2019, 10:32

Re: Silly Season 20/21

Post by Gargamel »

p-play wrote: 07 Nov 2020, 11:48 Plastsjö har ju visat modellen för hur man kan göra. Skicka en spelare som inte lyckats ta någon stor roll till ett allsvenskt lag där de bara behöver stå för ett belopp motsvarande en rookielön. Sedan tar man in en mer etablerad spelare. Alla lag kommer nog att göra så här. Jacob Olofsson till Timrå är väl det mest uppenbara då han inte har någon speciellt stor roll, varken offensivt eller defensivt, och inte heller visar tecken till att kunna ta en sådan. Det skulle vara rätt så kul om Timrå plötsligt får ett riktigt vasst lag och går upp. :)
Blir ju skitkul för AIK att kvala mot TIK sedan... Kom inte och säg att risken inte finns.

Har man uppenbara drömspelare med koppling till laget att plocka in som Melker så visst. Har man inte det, är risken att man förstör mer än man bygger i den situation AIK befinner sig i just nu är min bestämda åsikt.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 20/21

Post by p-play »

Gargamel wrote: 07 Nov 2020, 13:19
p-play wrote: 07 Nov 2020, 11:48 Plastsjö har ju visat modellen för hur man kan göra. Skicka en spelare som inte lyckats ta någon stor roll till ett allsvenskt lag där de bara behöver stå för ett belopp motsvarande en rookielön. Sedan tar man in en mer etablerad spelare. Alla lag kommer nog att göra så här. Jacob Olofsson till Timrå är väl det mest uppenbara då han inte har någon speciellt stor roll, varken offensivt eller defensivt, och inte heller visar tecken till att kunna ta en sådan. Det skulle vara rätt så kul om Timrå plötsligt får ett riktigt vasst lag och går upp. :)
Blir ju skitkul för AIK att kvala mot TIK sedan... Kom inte och säg att risken inte finns.

Har man uppenbara drömspelare med koppling till laget att plocka in som Melker så visst. Har man inte det, är risken att man förstör mer än man bygger i den situation AIK befinner sig i just nu är min bestämda åsikt.
Du menar när man är inne i en förlusttrend och spelar som man skulle vara sämst i serien? :) Att röra om i laget skulle nog vara positivt. Att Oskar Nilsson är näst bäste back säger ganska mycket om backsidan just nu. Det är också främsta anledning att Lindvall plötsligt ser ut att sänkt sin nivå. Jag varnade innan säsongen att han skulle prövas på ett annat sätt i år och jag hade rätt. Om Morley och Kiiskinen fortsätter så här så lär man knappast förlänga till nästa säsong. V får hoppas att Morley kommer igång då skickligheten finns där. Om inte så lär de allsvenska toppklubbarna stå i kö för honom för en billig peng. Han skulle dominera stort där då spelet är mycket öppnare. 1-2 fysiskt starka forwards, 1-2 högerfattade backar och kanske en bra tvåvägscenter som kan teka skulle göra enormt mycket för det här laget.
Gargamel
Posts: 510
Joined: 29 Mar 2019, 10:32

Re: Silly Season 20/21

Post by Gargamel »

p-play wrote: 07 Nov 2020, 15:58
Gargamel wrote: 07 Nov 2020, 13:19
p-play wrote: 07 Nov 2020, 11:48 Plastsjö har ju visat modellen för hur man kan göra. Skicka en spelare som inte lyckats ta någon stor roll till ett allsvenskt lag där de bara behöver stå för ett belopp motsvarande en rookielön. Sedan tar man in en mer etablerad spelare. Alla lag kommer nog att göra så här. Jacob Olofsson till Timrå är väl det mest uppenbara då han inte har någon speciellt stor roll, varken offensivt eller defensivt, och inte heller visar tecken till att kunna ta en sådan. Det skulle vara rätt så kul om Timrå plötsligt får ett riktigt vasst lag och går upp. :)
Blir ju skitkul för AIK att kvala mot TIK sedan... Kom inte och säg att risken inte finns.

Har man uppenbara drömspelare med koppling till laget att plocka in som Melker så visst. Har man inte det, är risken att man förstör mer än man bygger i den situation AIK befinner sig i just nu är min bestämda åsikt.
Du menar när man är inne i en förlusttrend och spelar som man skulle vara sämst i serien? :) Att röra om i laget skulle nog vara positivt. Att Oskar Nilsson är näst bäste back säger ganska mycket om backsidan just nu. Det är också främsta anledning att Lindvall plötsligt ser ut att sänkt sin nivå. Jag varnade innan säsongen att han skulle prövas på ett annat sätt i år och jag hade rätt. Om Morley och Kiiskinen fortsätter så här så lär man knappast förlänga till nästa säsong. V får hoppas att Morley kommer igång då skickligheten finns där. Om inte så lär de allsvenska toppklubbarna stå i kö för honom för en billig peng. Han skulle dominera stort där då spelet är mycket öppnare. 1-2 fysiskt starka forwards, 1-2 högerfattade backar och kanske en bra tvåvägscenter som kan teka skulle göra enormt mycket för det här laget.
Problemet är just att spetsen underlevererar totalt just nu och är de som skall leda laget. Vilka skulle du ersätta? Jocke? Möller
? Petter? Kan få rätt stora konsekvenser sett till dynamiken och hierarkin i laget. Visst, det kan funka, men jag är väldigt tveksam till om det är rätt väg att gå. AIK har egentligen haft rejäl flyt med skador så här långt och spelare längre ned i hierarkin som överpresterat och spets som underlevererat. Större konsekvenser att möblera om för mkt i spelartruppen i det läget menar jag.
User avatar
nr86
Posts: 5255
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by nr86 »

Vi har ett jwm som stundar så har vi möjlighet att bredda till en vettig peng ska vi göra det. Sedan håller jag med om att vi inte ska röra om bara för att. Olofsson tycker jag vi måste ha lite tålamod med. Tycker mig se att både han och Jonsson börjar visa fina intentioner. Det är vår spets som underpresterar på tok för mycket. Morley och Kiiskinen tycker jag bidrar minst med tanke på speltid. Möller kämpar och sliter även om det inte lossnar. Nu när Lundberg varit borta märks det vilken otrolig bra back det är. Hela vårt försvarsspel har svajat sedan han uteblivit. Petter är den stora besvikelsen på backsidan.
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by marre »

Så nu har HV Covid i laget.Fattar inte hur det här ska gå ihop.
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 20/21

Post by krysset »

En center och en back är det jag kan tänka mig in.
shaquille
Posts: 1955
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by shaquille »

marre wrote: 08 Nov 2020, 12:50 Så nu har HV Covid i laget.Fattar inte hur det här ska gå ihop.
Covid ? Aldrig hört namnet back eller forward ? :D
Frantisek Pospisil
Posts: 1377
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly Season 20/21

Post by Frantisek Pospisil »

Den 11:e kommer då jag att vara på ladan å glo på Lejon-Boden.
Kontos över 30 poäng på 10 matcher!!!!
Känns som en måstesespelare.
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 20/21

Post by krysset »

Han leder poängligan i hela div I rätt överlägset.

Kanske något för oss?
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly Season 20/21

Post by Snuskhummern »

Nja, kolla på Becker som tokdominerade i Piteå för två säsonger sedan för att helt försvinna i SSK. Steget från ettan till SHL för producerande spelare är rätt stort när ytorna blir mindre och spelarna mycket skickligare.
Frantisek Pospisil
Posts: 1377
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly Season 20/21

Post by Frantisek Pospisil »

Ber om ursäkt då jag överdrev hans poänggörande. Han har bara gjort 25 poäng på 11 matcher. Rätt ska va rätt.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly Season 20/21

Post by Snuskhummern »

Hur länge väntar Melker tror vi? Spontant känns det som att om han inte fått NHL-kontrakt än så kommer det inte ske i år. Om inte Seattle prompt vill ha honom framledes.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 20/21

Post by p-play »

Jag skulle tro att en hel del spelare signar för SHL-klubbar. Det är nog knappast så lockande att åka till Ryssland. Blir du allvarligt sjuk så kanske de bara bryter kontraktet och säger upp lägenheten och då är du i problem. Vad man har läst så brukar spelare där ju också få vitamintillskott och liknande via sprutor utan att den berörde har någon bra översikt av det. Jag tror inte att de är så många som vill utsätta sig för risken att de plötsligt bestämmer sig för att vaccinera alla spelare. Att få ett kontrakt i Sverige för 40-50' per månad låter som ett väldigt tryggt erbjudande i dessa tider.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by bsa »

Hur ser skatteregler för en som varit borta 6 år. Måste han vänta till efter nyår, är det som för förstaårs utlands perioden eller blir det andra regler.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by bsa »

Hur ser skatteregler för en som varit borta 6 år. Måste han vänta till efter nyår, är det som för förstaårs utlands perioden eller blir det andra regler.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 20/21

Post by p-play »

Snuskhummern wrote: 09 Nov 2020, 14:42 Hur länge väntar Melker tror vi? Spontant känns det som att om han inte fått NHL-kontrakt än så kommer det inte ske i år. Om inte Seattle prompt vill ha honom framledes.
Han skriver nog på snart. En 30-årig utländsk spelare som snittar 15 p per säsong lär knappast var högvilt för NHL-klubbarna. Schweiz är stängt och Ryssland är nog inte så lockande.
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 20/21

Post by krysset »

Rent logiskt vad tror ni....

Kommer någon spelare in?
Vilka?
När?
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by marre »

Spara pengarna.säsongen måste ju stoppas snart.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Skidrow »

Farbror Melker känns nära sen möjligtvis Aho.
User avatar
Erwynn
Posts: 2393
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Silly Season 20/21

Post by Erwynn »

Frantisek Pospisil wrote:Den 11:e kommer då jag att vara på ladan å glo på Lejon-Boden.
Kontos över 30 poäng på 10 matcher!!!!
Känns som en måstesespelare.
Hur var matchen
Hata allt.
Frantisek Pospisil
Posts: 1377
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly Season 20/21

Post by Frantisek Pospisil »

Erwynn wrote: 12 Nov 2020, 13:20
Frantisek Pospisil wrote:Den 11:e kommer då jag att vara på ladan å glo på Lejon-Boden.
Kontos över 30 poäng på 10 matcher!!!!
Känns som en måstesespelare.
Hur var matchen
Som vanligt kom annat emellan.
Locked