Re: Silly Season 20/21

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Locked
User avatar
ossian
Posts: 3603
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by ossian »

p-play wrote: 05 May 2020, 16:18
nr86 wrote: 05 May 2020, 15:49 Visst har ML fått erbjudande av vlh?
Han verkar ha tackat nej till det. Utan att veta så lär det erbjudandet säkert ha reflekterat hans skadeproblematik.
ML har dammat in 12 kassar och 24 poang pa 121 matcher for Vaxkop, ett poangsnitt pa 0.2 per match i SHL. Aven minus i plusminus. Hur hog lon kan en sadan spelare krava?
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by p-play »

Ultron wrote: 06 May 2020, 20:29 Vi har alltså sex (?) centrar på kontrakt nu? Morley, Wingerli, Johnson, Lirre, Olofsson och Sundsvik. Lägg därtill Nowick och Burström som båda gick center vissa matcher ifjol.

Ska vi gissa att Sundsvik får A-lagsrutin i allsvenskan i år i en utlåning? Fast mer kittlande är ju att starta upp ett b-lag som kan snuva Löven på elitserieplatsen. Ett allsvenskt lag med vilka som helst av de åtta ovanstående skulle ha den seriens bästa centrallina.

Ser fram emot att se det här laget ta nästa steg.

(Sedan finns ju även ett tredje scenario, där Morley och Johnson floppar, Nowick är avstängd och Olofsson skadas. Då blir det lättare att formera laget.)
Ja, vi ha sex centrar, men förutom Wingerli så är de ju i dagsläget i princip av allsvensk klass. Den där ledande tvåvägscentern saknas. Jag gillar värvningen av Johnson, men att han skall kunna komma in och vara en ledande center första året är nog lite väl mycket begärt. Han kommer säkert att göra sin poäng i PP, men han behöver bygga upp styrkan. Morley känns som en kul publikvärvning (nu väntar jag bara på att man skall plocka in Pereskokov också :D), men det hade varit intressant med en intervju med Forsell hur man tänker där när man redan har den flera spelare av den spelartypen i laget. Laget blev betydligt bättre ifjol när Alvarez var tillbaka och man fick in Holm och Nowick, d v s mer tyngd. Man hade då flera spelare som var starka på puck och kunde hålla i anfallen och skapa ytor. Nu kanske Morley visar sig vara en supervärvning, men känslan på förhand är att man borde ha prioriterat en tung ytterforward istället. Backsidan med i princip bara vänsterfattade backar kommer att bli ett problem. Det är svårare som puckförande back att driva spelet från "fel" sida. Det var ju likadant en säsong för några år sedan och då betonade man efteråt att det skulle förändras till den efterkommande säsongen vilket det också gjordes.
Ultron
Posts: 364
Joined: 24 Apr 2012, 08:51

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Ultron »

Absolut skulle man gärna ha bytt de sex habila centrarna mot fyra lite uppgraderade. Samtidigt är det svårt att välja och vraka, särskilt som situationen ser ut just nu, med stor yttre osäkerhet och en budget som inte kan mäta sig med de rikaste klubbarna. Att våra centrar i dagsläget skulle vara av i princip ”allsvensk klass” kan man ju vrida och vända på, då hög allsvensk klass funkar rätt ok även i SHL, men det mest spännande är ju vilken klass dessa spelare håller efter i sommar, och efter nästa jul. Man hoppas ju på Frödén-resor för några av de yngre och/eller oprövade spelarna om de får hålla sig hela. Kan Jacke och Berggren få spela en hel säsong nu, please?

Sen ska man förstås alltid vara kritisk, det har vi ju i vårt svartgula blod. Samtidigt var fjolårets unga lag fjärde bäst i Sverige (hur nu det gick till?), så lite smygpepp måste man väl ändå få tillåta sig att vara och hoppas på ett par Frödén/Lindvall-resor även i år. Men förstås även floppar, för vad vore hockeyn utan dem? ;)
User avatar
StigVig
Posts: 1557
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by StigVig »

Morley spännande men Galnahöken skrev nåt om att han varit aktuell för svenska klubbar under en längre tid.
Varför då kan man ju undra över :roll:
Krossa Skiten!!!!!
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by krysset »

Längre tid vi kanske bestämde oss kring alvarez osv och eftersom han fanns på marknaden så gjorde man valet.
Jag tycker han verkar mer spännande än Pyatt. Killen har 2 säsonger i Finland.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by p-play »

Ultron wrote: 06 May 2020, 22:26 Absolut skulle man gärna ha bytt de sex habila centrarna mot fyra lite uppgraderade. Samtidigt är det svårt att välja och vraka, särskilt som situationen ser ut just nu, med stor yttre osäkerhet och en budget som inte kan mäta sig med de rikaste klubbarna. Att våra centrar i dagsläget skulle vara av i princip ”allsvensk klass” kan man ju vrida och vända på, då hög allsvensk klass funkar rätt ok även i SHL, men det mest spännande är ju vilken klass dessa spelare håller efter i sommar, och efter nästa jul. Man hoppas ju på Frödén-resor för några av de yngre och/eller oprövade spelarna om de får hålla sig hela. Kan Jacke och Berggren få spela en hel säsong nu, please?

Sen ska man förstås alltid vara kritisk, det har vi ju i vårt svartgula blod. Samtidigt var fjolårets unga lag fjärde bäst i Sverige (hur nu det gick till?), så lite smygpepp måste man väl ändå få tillåta sig att vara och hoppas på ett par Frödén/Lindvall-resor även i år. Men förstås även floppar, för vad vore hockeyn utan dem? ;)
Vi hade en riktigt bra backsidan i fjol. De underpresterade under höstsäsongen, men visade klass i slutet. Det skall bli intressant att se hur Lindvall ser ut kommande säsong med en lite svagare backsida framför sig. Morley är garanterat ingen billig spelare. De bästa spelarna i finska ligan är rejält högavlönade. Personligen hade jag lagt de pengarna på antingen en ytter som är bra i spelet runt kassen eller en bra tvåvägscenter. Jag hoppas att säsongen kommer igång för vi har ett otroligt spännande och spelskickligt lag på papperet.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by p-play »

"På tal om centrar, men på en annan nivå, så har Skellefteå värvat Tyler Morley, 28, från Tappara. Så här beskriver en NHL-meriterad scout kanadensaren:

– Lysande centerfynd från Nordamerika då han kom till Österrike 2017/18. Var enastående sin första EBEL-säsong för Zagreb. Spelade mycket utan att tröttna, skapade massor offensivt för sig själv och sina kedjekamrater utan att offra defensiven.

– Var mycket bra i Finland också de senaste två säsongerna, vilket många tyckte. Hade många erbjudanden nu…"

https://vikfancentral.se/silly-zs-cente ... kelleftea/
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Snuskhummern »

Lär ju iaf. vara publikfriande och fartfylld hockey som kommer att spelas nästa säsong med tanke på laguppställningen. Frågan är ju om det inte kommer in en Widerström även nästa säsong för att täcka upp med lite tyngd.
Schillgard
Posts: 27
Joined: 08 Apr 2020, 08:25

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Schillgard »

Jag snackade med Forssell tidigare och han sa att de faktiskt letade efter någon som kan fylla ut tomma platser på läktaren (genom avstängning eller icke-prestation) och som sedan kan skickas till någon konkurrent.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Silly Season 20/21

Post by Markman »

p-play wrote: 05 May 2020, 14:37 Jag har inte speciellt bra koll på finska ligan eller denna spelare, men efter att ha kollat runt lite så verkar det som att styrkorna återfinns i det offensiva spelet där han är en skicklig playmaker och mönsterbrytare. Han verkar dock vara rätt så svag i det defensiva spelet så någon ny Forsell är det nog inte.
Jag har inte kollat särskilt mycket på klipp, men han själv beskriver sig så här:
"– Jag ska bara spela mitt spel för sättet jag spelar på passar in i de flesta system. Jag jobbar över hela banan, trivs runt nätet och är en rätt bra defensiv center som även kan bidra offensivt."
Visserligen är väl inte kanadicker kända för ödmjukhet rent generellt, men jag tycker att det känns långsökt att han skulle vara så svag i defensiven om han beskriver sig så.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
GroovyEd
Posts: 1828
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by GroovyEd »

Schillgard wrote: 07 May 2020, 01:13 Jag snackade med Forssell tidigare och han sa att de faktiskt letade efter någon som kan fylla ut tomma platser på läktaren (genom avstängning eller icke-prestation) och som sedan kan skickas till någon konkurrent.
:D
ante08
Posts: 2554
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Silly Season 20/21

Post by ante08 »

Nu är det bekräftat att Oscar Lindberg hamnar i KHL och Dymano Moskva.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1828
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by GroovyEd »

https://hockeysverige.se/2020/05/09/mot ... -knapptyst

Jag vet inte jag, har svårt att tro att man bara la locket på från föreningens sida.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly Season 20/21

Post by Snuskhummern »

Ändå rätt synd då Alvarez hade varit en mönsterbrytande nyckelspelare i laget med blandningen mellan tyngd och skicklighet. Frågan lär ju bli om det hade varit smartare att satsa på honom än tex. Morley? Ja den som lever får se.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1828
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by GroovyEd »

Jag hade mycket gärna sett Alvarez kvar i laget nästa säsong men det är också smart att hålla i stålarna som läget är just nu iom Corona.
lobo
Posts: 1525
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Silly Season 20/21

Post by lobo »

Jemen precis, jag kan inte riktigt hitta nån anledning att vi inte skulle kunna signa honom... Pengar, njaaooo.. Kanske, men vi släppte ju Adam (helt rätt och kul för honom,) en Alvarez skulle vi behöva! Känns knepigt och som det är en parameter vi inte riktigt ser

Sent from my SM-G973F using Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
User avatar
Erwynn
Posts: 2393
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Silly Season 20/21

Post by Erwynn »

”Det är knäpptyst” ”vi håller kontakten”?
Hata allt.
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by krysset »

Kan ju begärt hög lön plus kanske kontrakt på mer än ett år.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Skidrow »

Kan nog vara en mix av "för hög lön" och längre kontrakt när man börjar komma upp i ålder som Alvarez är.
Fdskebo
Posts: 1101
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Fdskebo »

Det är klart att det är så, Alvarez står ju inför att skriva karriärens ”bästa” kontrakt. Han är 32 år och gjorde sin bästa säsong någonsin ifjol. Givetvis vill han skriva ett flerårskontrakt med så hög lön som möjligt. Det är ju nu han ska casha in. Fullt förståeligt, men med tanke på världsläget så är det trist för hans del.

Jag tror inte det är omöjligt att han spelar i AIK till hösten, men då måste han nog omvärdera situationen. Och i så fall blir det nog ett 1-kontrakt, med samma eller aningens lägre lön.

Den som lever får se.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly Season 20/21

Post by Snuskhummern »

Blir nog Nowick och Robertsson på sista platserna. En uppställning som borde kunna se ut som följande:

Möller - Johnson - Lindström

Kiiskinen - Morley - Nowick

Wingerli - Lindström - Frödén

Berggren - Olofsson - Hugg

Sundsvik / Robertsson
User avatar
ossian
Posts: 3603
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 20/21

Post by ossian »

Hoppas Alvarez stannar, gjort 2 st fina sasonger med uppoffrande spel och bra malskytte. Dessutom en tuffing som smaller pa, den enda forwarden i laget som kan tacklas
päran
Posts: 536
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Silly Season 20/21

Post by päran »

Frödén -Wingerli - Lindström
Möller - Johnson - Berggren
Kiiskinen - Morley - Olofsson
Sundsvik - Lindström - Novick
Hugg/ Robertsson
Tre kedjor som producerar och har balans offensivt och defensivt, tröghet och fart. Sedan en fjärde line som blir otroligt jobbig att möta. Sundsvik och Morley blir årets positiva överraskningar. Wilsby blir detsamma på backen.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


Last edited by päran on 10 May 2020, 15:35, edited 1 time in total.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by p-play »

"En center man uppvaktade och var intresserade av var den kanadensaren Tyler Morley, som presenterades av Skellefteå under tisdagen.
– Vi gick faktiskt inte vidare med honom. Jag måste få besked från säljsidan kring hur mycket vi har att röra oss med. Det är ingen jättedyr spelare och Tyler Morley är riktigt bra, vi har tittat på honom och han hade passat bra in i SHL, så det är bara att gratulera Skellefteå. Det hade varit ett par miljoner till för oss, men jag vill först se hur försäljningen funkar. Vi vill tjäna pengar varje år också. Nu avvaktar vi och ser, går försäljningen bra kommer vi att ta in. Det kommer finnas bra spelare på marknaden även framöver, säger han."
https://hockeynews.se/articles/14292/
User avatar
nr86
Posts: 5255
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by nr86 »

Hoppas det visar sig vara ett fynd!
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by marre »

User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly Season 20/21

Post by Snuskhummern »

Kändes som ett psykologiskt sänke, både han och Emil Pettersson. Skapade nog bara röta i gruppen, vill också minnas att han var bänkad stundtals förra säsongen.
Frantisek Pospisil
Posts: 1376
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly Season 20/21

Post by Frantisek Pospisil »

2 årskontrakt för Pudas i Jokerit.
User avatar
Odgers
Posts: 39
Joined: 11 May 2020, 11:25

Re: Re: Silly Season 20/21

Post by Odgers »

Har inte varit så sugen på hockey sen säsongen 06-07. Tycker att truppen ser riktigt intressant ut, skyhög potential. Mest nyfiken på Fröden, Wilsby och Bergren. Tror även på 10+ poäng på Jocke då har bör få spela med Möller hela säsongen, man borde ändå få bra med poäng från andrakedjan. Även tredje och fjärde bör kunna producera en del.
Ps: Brukar kallas optimist, men varför inte...
User avatar
Erwynn
Posts: 2393
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Silly Season 20/21

Post by Erwynn »

Odgers wrote:Har inte varit så sugen på hockey sen säsongen 06-07. Tycker att truppen ser riktigt intressant ut, skyhög potential. Mest nyfiken på Fröden, Wilsby och Bergren. Tror även på 10+ poäng på Jocke då har bör få spela med Möller hela säsongen, man borde ändå få bra med poäng från andrakedjan. Även tredje och fjärde bör kunna producera en del.
Ps: Brukar kallas optimist, men varför inte...
Minst sagt optimistiskt att gissa 10+ på Jocke!
Hata allt.
Locked