Växjö - Skellefteå AIK 21/9 18:00

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

SimonL
Posts: 89
Joined: 10 Jun 2017, 18:36

Re: Växjö - Skellefteå AIK 21/9 18:00

Post by SimonL »

Första fyra matcherna är bättre än man hoppats på, visst finns en del att slipa på och försäsongen sitter i benen än men laget är 7,3 gånger bättre än senaste åren. Vi har lätt seriens bästa backsida, defensivt i alla fall. Våra målisar får så sjukt bra hjälp av backarna. Forre har verkligen prickat rätt i värvningarna. Finslipar de detaljerna som felpassen och tendensen att överarbeta ibland så har jag svårt att se att de missar topp 4.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Växjö - Skellefteå AIK 21/9 18:00

Post by snorhyveln »

SimonL wrote: 22 Sep 2019, 09:19 Första fyra matcherna är bättre än man hoppats på, visst finns en del att slipa på och försäsongen sitter i benen än men laget är 7,3 gånger bättre än senaste åren. Vi har lätt seriens bästa backsida, defensivt i alla fall. Våra målisar får så sjukt bra hjälp av backarna. Forre har verkligen prickat rätt i värvningarna. Finslipar de detaljerna som felpassen och tendensen att överarbeta ibland så har jag svårt att se att de missar topp 4.
Defensivt??
Jag kallar inte Broberg defensiv. Å Nisse störtar ju på mål oftare än vissa av våra forwards. Tycker även Berglund verkar ha fått nya order.

Många ska hyllas, men personligen tycker jag Nisse är det genomjävligast bästa förvärvet i år. Smart, brytsäker, sur, lägger snabba pass framåt, samt störtar på mål när tillfälle ges.
p-play
Posts: 6768
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Växjö - Skellefteå AIK 21/9 18:00

Post by p-play »

Lakers största problem är att de har fyllt laget med centrar. Jag tror inte att en del spelare som kanske är lovade en centerposition i de två översta formationerna är så nöja med att hamna på en vinge med kanske defensivt ansvar längre ned i hierarkin. Laget känns felbalanserat. Vad gäller vår prestation var BP, PP och spelet utan puck riktigt bra. Backsidan är nog bäst i serien och Broberg drar verkligen med sig de andra. Pyatt vann mycket tekningar. Jag håller dock med om ett av de tidigare inlägg att många av målchanserna beror på individuella prestationer. Alla är också 100% påkopplade till skillnad med matchen i Leksand. Det finns ganska mycket förbättringspotential beträffande spelet med puck i mittzonen och ingångarna i anfallszonen (och ja, jag tror att det har en del med att göra att våra centrar kanske inte är de allra spelskickligaste). Det blir lätt puckdump. Oskarshamn är ett väldigt bra exempel på ett lag med ett tydligt agerande i den spelfasen. Överlag så har det i matcherna mot Färjestad och Växjö sett otroligt mycket bättre ut spelmässigt jämfört med ifjol. Riktigt kul! :)
krysset
Posts: 1998
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Växjö - Skellefteå AIK 21/9 18:00

Post by krysset »

Vad beror det på att AIK iår spelar likt guldåren fast light?

Gör spelartruppen minus Ahltonen, Olimb, Hedberg så mkt?

Har Forsell sagt åt Tommy *Du vet vi gjorde så här då vi var med men du måste ju göra det du tror på". Tommy tänker till.

Berror det på att vi har unga, hungriga spelare?

Tror kombination av mycket men då Jocke, Arvid, Nisse, Oscar, Winge, pyatt, alvarez som har rutin går i fronten och de andra höjs. Vi var totalt sågade och efter Oskarshamn var vi missnöjda Oskarshamn de har ju vunnit allt efter detta.

Men vi har spelat 4 omgångar men som Jocke sa igår kommer det att gå upp och ner.
Chippen
Posts: 14270
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Växjö - Skellefteå AIK 21/9 18:00

Post by Chippen »

Widerström anmäld till DN för Late Hit alt charging
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
nr86
Posts: 5340
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Växjö - Skellefteå AIK 21/9 18:00

Post by nr86 »

Blir anmälning per automatik när det blir skada efter matchstraff. Gissar på 2 matcher.
krysset
Posts: 1998
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Växjö - Skellefteå AIK 21/9 18:00

Post by krysset »

Tacklingen var inte ok. Tänk om det var ombytta roller ex Shiminin kört över låt säga Broberg.
Tror det blir avstängning ett par matcher gissar minst 3.
Visst ska Andersson även ta ett ansvar men man ska inte tacklas så sent vi pratar om en sekund ju inte en tiondel. Tackling hör hockey till och gillar det.
Chippen
Posts: 14270
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Växjö - Skellefteå AIK 21/9 18:00

Post by Chippen »

Ingen avstängning
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Växjö - Skellefteå AIK 21/9 18:00

Post by Skidrow »

Känns som att det är hårt att räkna en tackling som är 2sec efter pucken lämnat spelaren som sen tackling, det finns många tacklingar per omgång som händer inom 2sek.

Däremot känns det som det blev bra för AIK att man knöt händerna och spelade ännu bättre efter den händelsen.
User avatar
ossian
Posts: 3643
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Växjö - Skellefteå AIK 21/9 18:00

Post by ossian »

Bra att Widerstrom inte fick en avstangning. Trakigt att Andersson fick en skada, men tycker det ar 100% ratt att vara spelare markerar att ifall nagon smaller vara spelare kommer vi att smalla tillbaka. Motstandarna vet nu om att ifall de kor over vara killar kommer deras spelare ocksa att bli overkorda. Ett viktigt budskap att Skelleftea AIK star upp for sina lagkompisar.
User avatar
PackSwede
Posts: 1008
Joined: 21 Jun 2011, 20:36
Location: Umeå

Re: Växjö - Skellefteå AIK 21/9 18:00

Post by PackSwede »

Jag missade första minuterna och kom in i matchen strax före Widerström åkte ut, som det lät på Nisse i intervjun efter perioden så hade någon i AIK åkt på en smäll som han tyckte var värre, var smällen som renderade i matchstraff payback? Hur ful var den som AIK åkte på?
User avatar
nr86
Posts: 5340
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Växjö - Skellefteå AIK 21/9 18:00

Post by nr86 »

Oj vad fel jag hade. Ingen avstängning. Var säker på minst 2 matcher. Nu lägger man mer ansvar på mottagaren. Widerström var bra de få minuter han var med. Kul för han kommer garanterat vara taggad på torsdag.
Anti Allo
Posts: 647
Joined: 16 Jun 2011, 09:52

Re: Växjö - Skellefteå AIK 21/9 18:00

Post by Anti Allo »

PackSwede wrote: 22 Sep 2019, 12:19 Jag missade första minuterna och kom in i matchen strax före Widerström åkte ut, som det lät på Nisse i intervjun efter perioden så hade någon i AIK åkt på en smäll som han tyckte var värre, var smällen som renderade i matchstraff payback? Hur ful var den som AIK åkte på?
Tror de var Martin Lundbergs tackling på Arvid i första bytet. Svårt att se hur den var då det inte visades några repriser på den. Men det verkade som Martin hade armen ganska högt och lättade från isen/hoppade in tacklingen. Men som sagt det var svårt att se exakt va som hände.
medli
Posts: 267
Joined: 04 Aug 2011, 20:54

Re: Växjö - Skellefteå AIK 21/9 18:00

Post by medli »

Gillar Pyatt starkt, att han redan är så här bra efter 4 matcher bådar gott. Teka kan han också.

Blir intressant sen när dom adderar Kiiskinen till det här, alltid tyckt han varit bra i Lakers. Bara hoppas skadeproblematiken inte infinner sig.
SimonL
Posts: 89
Joined: 10 Jun 2017, 18:36

Re: Växjö - Skellefteå AIK 21/9 18:00

Post by SimonL »

snorhyveln wrote: 22 Sep 2019, 09:39
SimonL wrote: 22 Sep 2019, 09:19 Första fyra matcherna är bättre än man hoppats på, visst finns en del att slipa på och försäsongen sitter i benen än men laget är 7,3 gånger bättre än senaste åren. Vi har lätt seriens bästa backsida, defensivt i alla fall. Våra målisar får så sjukt bra hjälp av backarna. Forre har verkligen prickat rätt i värvningarna. Finslipar de detaljerna som felpassen och tendensen att överarbeta ibland så har jag svårt att se att de missar topp 4.
Defensivt??
Jag kallar inte Broberg defensiv. Å Nisse störtar ju på mål oftare än vissa av våra forwards. Tycker även Berglund verkar ha fått nya order.

Många ska hyllas, men personligen tycker jag Nisse är det genomjävligast bästa förvärvet i år. Smart, brytsäker, sur, lägger snabba pass framåt, samt störtar på mål när tillfälle ges.
Offensivt är laget kanske inte lika vasst, vi har ingen supersnajper som kan bomba från blå, även om det finns en del kvalitet framåt också. Broberg är lite oslipad än men kan nog va nyttig i vinter. The unsung hero är dock Arvid. fi fan vad bra han är.

Att tekningar funkar är också jävligt skönt och lär spara laget en hel del bekymmer i vinter. Överlag är värvningarna klockrena och man verkar ha fått till grunderna och spelidén på ett sätt som saknats senaste åren.
User avatar
StigVig
Posts: 1564
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Växjö - Skellefteå AIK 21/9 18:00

Post by StigVig »

Magiskt bra match av AIK, man kunde tro att lagen bytt tröjor med varandra :)
Kunde inte se hela matchen men det jag såg överträffade alla fjolårets matcher
Hoppas publiken fyller ladan på torsdag och att spelarna fixar att spela inför fulla läktare ;)
Krossa Skiten!!!!!
Fdskebo
Posts: 1108
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Växjö - Skellefteå AIK 21/9 18:00

Post by Fdskebo »

Tom Pyatt har tagit flest tekningar hittills och har massiva 69,64%. Grymt!
gestur
Posts: 114
Joined: 27 Jun 2011, 22:46

Re: Växjö - Skellefteå AIK 21/9 18:00

Post by gestur »

StigVig wrote: 22 Sep 2019, 22:41 Magiskt bra match av AIK, man kunde tro att lagen bytt tröjor med varandra :)
Kunde inte se hela matchen men det jag såg överträffade alla fjolårets matcher
Hoppas publiken fyller ladan på torsdag och att spelarna fixar att spela inför fulla läktare ;)
Så ska det låta Stig :D ;)
User avatar
StigVig
Posts: 1564
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Växjö - Skellefteå AIK 21/9 18:00

Post by StigVig »

gestur wrote: 23 Sep 2019, 09:02
StigVig wrote: 22 Sep 2019, 22:41 Magiskt bra match av AIK, man kunde tro att lagen bytt tröjor med varandra :)
Kunde inte se hela matchen men det jag såg överträffade alla fjolårets matcher
Hoppas publiken fyller ladan på torsdag och att spelarna fixar att spela inför fulla läktare ;)
Så ska det låta Stig :D ;)
Ha Ha Ha
Fortfarande skeptisk till målvakterna
MEN som någon sa backarna hjälper målisen denna säsong, så det vore väl underbart om målvakterna håller hela säsongen (inklusive slutspelet)
Inte det lättaste att värva en bra keeper mitt under säsongen :? :?
Krossa Skiten!!!!!
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Växjö - Skellefteå AIK 21/9 18:00

Post by LeeGoren »

StigVig wrote: 22 Sep 2019, 22:41 Magiskt bra match av AIK, man kunde tro att lagen bytt tröjor med varandra :)
Kunde inte se hela matchen men det jag såg överträffade alla fjolårets matcher
Hoppas publiken fyller ladan på torsdag och att spelarna fixar att spela inför fulla läktare ;)
😮😃
Post Reply