Silly season 19/20

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Locked
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly season 19/20

Post by Snuskhummern »

nr86 wrote: 29 Nov 2019, 16:42 När man hör på ros senaste pod som ju var intressant med en agent som deltog. Det gångna uppehållet är tydligen vanligt att man gör klart med spelare samt förlänger befintliga kontrakt. Hos AIK har det varit tyst men det är säkert så att man gjort klart med spelare ändå. Men är det så att man förlängt borde man gått ut med det. Lite spännande att se vad som händer med Adam P och Robin A. Båda har utgående med relativt dyra kontrakt. Adam är en riktig kulturbärare i föreningen men är rätt dyr om jag tolkade senaste förhandlingen rätt. Tycker han bidrar med hårt jobb varje kväll och kan sprätta in någon puck då och då. Vinner mycket puck och har AIK i blodet vilket jag tycker är ett plus i dagens SHL. Allt har sitt pris men jag hoppas ändå att vi får se honom fortsätta i AIK. Gillar Alvarez också men han har inte riktigt fått ut sitt max känns det som. Skapar lägen och är oöm med bra storlek. Pudas har utgående och som han spelar nu hoppas jag nästan att han prövar lyckan i KHL. Det är för många gånger han skapat turnovers mot oss även om hans offensiva uppsida är enorm. Wilsby kan axla hans mantel tycker jag. Mycket är säkert klart med lagbygget 20/21 men inte mycket vi vet här inne...........Spännande.
Nu får verkligen Forsell sätta sin prägel på laget. En huvudtränare ska ju in också.......
Personligen så har jag aldrig riktigt förstått poängen med att ha hyfsat sega powerforwards som M. Lundberg, Hetta och Alvarez i truppen. Dom är i regel väldigt dyra sett till vad dom tillför. Skulle hellre se en mer offensivt skicklig spelare för 1:a eller 2:a kedjan på den löneposten och sen tillföra bredd en snabb BP-spelare från AS för en billig peng. Hoppas Forssell kan lasta upp rejält för Aho som ersättare för Pudas.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly season 19/20

Post by snorhyveln »

Snuskhummern wrote: 29 Nov 2019, 20:06
nr86 wrote: 29 Nov 2019, 16:42 När man hör på ros senaste pod som ju var intressant med en agent som deltog. Det gångna uppehållet är tydligen vanligt att man gör klart med spelare samt förlänger befintliga kontrakt. Hos AIK har det varit tyst men det är säkert så att man gjort klart med spelare ändå. Men är det så att man förlängt borde man gått ut med det. Lite spännande att se vad som händer med Adam P och Robin A. Båda har utgående med relativt dyra kontrakt. Adam är en riktig kulturbärare i föreningen men är rätt dyr om jag tolkade senaste förhandlingen rätt. Tycker han bidrar med hårt jobb varje kväll och kan sprätta in någon puck då och då. Vinner mycket puck och har AIK i blodet vilket jag tycker är ett plus i dagens SHL. Allt har sitt pris men jag hoppas ändå att vi får se honom fortsätta i AIK. Gillar Alvarez också men han har inte riktigt fått ut sitt max känns det som. Skapar lägen och är oöm med bra storlek. Pudas har utgående och som han spelar nu hoppas jag nästan att han prövar lyckan i KHL. Det är för många gånger han skapat turnovers mot oss även om hans offensiva uppsida är enorm. Wilsby kan axla hans mantel tycker jag. Mycket är säkert klart med lagbygget 20/21 men inte mycket vi vet här inne...........Spännande.
Nu får verkligen Forsell sätta sin prägel på laget. En huvudtränare ska ju in också.......
Personligen så har jag aldrig riktigt förstått poängen med att ha hyfsat sega powerforwards som M. Lundberg, Hetta och Alvarez i truppen. Dom är i regel väldigt dyra sett till vad dom tillför. Skulle hellre se en mer offensivt skicklig spelare för 1:a eller 2:a kedjan på den löneposten och sen tillföra bredd en snabb BP-spelare från AS för en billig peng. Hoppas Forssell kan lasta upp rejält för Aho som ersättare för Pudas.
Som du skriver händer nog mycket i det fördolda.
Har på sistone sett (med en form av äckel) en hel del matcher med grodorna. Ser det som rent slöseri att en som Häman-Aktell spelar i det laget. Oavsett vad P-play säger anser jag han vara den lysande backstjärnan i Allsvenskan.
I nuläget ser jag tyvärr det som oundvikligt att inte tattarna går upp i elitserien och skulle dom göra detta kan vi nog säga kissandgoodbye till en återkomst av x Aho.
Blir dessutom spännande se vad som händer med Kenttä när han får en stor plånbok. Fortsätter han fynda eller får han svullskalle?
panzerfaust
Posts: 72
Joined: 10 Aug 2014, 19:37

Re: Silly season 19/20

Post by panzerfaust »

Aho skrev på nytt kontrakt just innan han drog?
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly season 19/20

Post by Snuskhummern »

panzerfaust wrote: 29 Nov 2019, 23:09 Aho skrev på nytt kontrakt just innan han drog?
Det bryts väl rimligen med NHL-klausulen, men visar ändå på att han haft en vilja att spela här, är ju trots allt AIK som fostrat honom till en elitspelare.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 19/20

Post by p-play »

snorhyveln wrote: 29 Nov 2019, 20:17
Snuskhummern wrote: 29 Nov 2019, 20:06
nr86 wrote: 29 Nov 2019, 16:42 När man hör på ros senaste pod som ju var intressant med en agent som deltog. Det gångna uppehållet är tydligen vanligt att man gör klart med spelare samt förlänger befintliga kontrakt. Hos AIK har det varit tyst men det är säkert så att man gjort klart med spelare ändå. Men är det så att man förlängt borde man gått ut med det. Lite spännande att se vad som händer med Adam P och Robin A. Båda har utgående med relativt dyra kontrakt. Adam är en riktig kulturbärare i föreningen men är rätt dyr om jag tolkade senaste förhandlingen rätt. Tycker han bidrar med hårt jobb varje kväll och kan sprätta in någon puck då och då. Vinner mycket puck och har AIK i blodet vilket jag tycker är ett plus i dagens SHL. Allt har sitt pris men jag hoppas ändå att vi får se honom fortsätta i AIK. Gillar Alvarez också men han har inte riktigt fått ut sitt max känns det som. Skapar lägen och är oöm med bra storlek. Pudas har utgående och som han spelar nu hoppas jag nästan att han prövar lyckan i KHL. Det är för många gånger han skapat turnovers mot oss även om hans offensiva uppsida är enorm. Wilsby kan axla hans mantel tycker jag. Mycket är säkert klart med lagbygget 20/21 men inte mycket vi vet här inne...........Spännande.
Nu får verkligen Forsell sätta sin prägel på laget. En huvudtränare ska ju in också.......
Personligen så har jag aldrig riktigt förstått poängen med att ha hyfsat sega powerforwards som M. Lundberg, Hetta och Alvarez i truppen. Dom är i regel väldigt dyra sett till vad dom tillför. Skulle hellre se en mer offensivt skicklig spelare för 1:a eller 2:a kedjan på den löneposten och sen tillföra bredd en snabb BP-spelare från AS för en billig peng. Hoppas Forssell kan lasta upp rejält för Aho som ersättare för Pudas.
Som du skriver händer nog mycket i det fördolda.
Har på sistone sett (med en form av äckel) en hel del matcher med grodorna. Ser det som rent slöseri att en som Häman-Aktell spelar i det laget. Oavsett vad P-play säger anser jag han vara den lysande backstjärnan i Allsvenskan.
I nuläget ser jag tyvärr det som oundvikligt att inte tattarna går upp i elitserien och skulle dom göra detta kan vi nog säga kissandgoodbye till en återkomst av x Aho.
Blir dessutom spännande se vad som händer med Kenttä när han får en stor plånbok. Fortsätter han fynda eller får han svullskalle?
"Den lysande backstjärnan" är väl att ta i? Han är bra och kommer säkert att spela i SHL nästa år (och förhoppningsvis hos oss), men sprider emellanåt puckar när han sätts under press. Lite grann som några av våra backar gör just nu. Både i dagens match och i förra omgången var det just en sådan händelse som ledde till ett jätteläge för motståndarna. Det är dessutom skillnad på intensiteten i presspelet i SHL och Allsvenskan. Det som talar för honom jämfört med en del andra är att han har storlek för att spela fysiskt, samtidigt som han har bra puckbehandling. Jag har inte sett Västerås speciellt mycket så jag kan inte uttala mig om Leduc, men Hedberg i Modo är nog den mest framträdande backen som jag sett i alla fall. Man såg att han hade stor potential redan i Leksand och jag tyckte att HV gjorde en bra värvning när de signade honom. Det har dock tagit några år för honom att komma in i seniorhockeyn. Norlinder som en av forumisterna här uppmärksammade redan innan han hunnit debutera i Allsvenskan är en skridskoelegant som sportcheferna i SHL knappast kan ha missat. Det känns som han har en enorm höjd i sitt spel. Wilsby har också varit bra i de matcher jag sett honom. Det finns faktiskt en hel del duktiga backar i årets upplaga av Allsvenskan.
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly season 19/20

Post by krysset »

Häman och wilsby in. Broberg far väl och kanske Norén.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly season 19/20

Post by snorhyveln »

Häman å Katic, ja tack.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 19/20

Post by p-play »

Det är väl inte helt omöjligt att det finns ytterligare andra backar som kan lämna. Arvid L kan säkert få erbjudande från andra ligor. Edmonton kanske vill inpränta lite disciplin i Berglunds spel och lyfta över honom till AHL. Och vad händer med Jacob A? Man kommer säkert att ha tålamod till i slutet av serien för att se om han kan ta en ordinarie plats på 6 backar och vara en back som driver spelet och loggar mycket tid i PP, men just nu har han en utfyllnadsroll.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Silly season 19/20

Post by Trollet »

Snuskhummern wrote: 29 Nov 2019, 23:24
panzerfaust wrote: 29 Nov 2019, 23:09 Aho skrev på nytt kontrakt just innan han drog?
Det bryts väl rimligen med NHL-klausulen, men visar ändå på att han haft en vilja att spela här, är ju trots allt AIK som fostrat honom till en elitspelare.
Kontraktet bryts inte, däremot går hans kontrakt med AIK ut efter den här säsongen.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
lobo
Posts: 1574
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Silly season 19/20

Post by lobo »

Kollade snabbt igenom kontrakten under "Truppen 19/20"
Adam Pettersson
Gustav Lindvall
Pudas
är de överlägset viktigaste förlängningarna

Sent from my SM-G973F using Tapatalk



"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly season 19/20

Post by krysset »

Beror mkt på vem som är tränare nästa säsong. Tror inte de förlänger med Tommy. Undrar vem det i så fall blir?
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Silly season 19/20

Post by nishog04 »

krysset wrote: 30 Nov 2019, 20:12 Beror mkt på vem som är tränare nästa säsong. Tror inte de förlänger med Tommy. Undrar vem det i så fall blir?
Hedlund/Aaro - garanterat.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly season 19/20

Post by Snuskhummern »

nishog04 wrote: 30 Nov 2019, 20:16
krysset wrote: 30 Nov 2019, 20:12 Beror mkt på vem som är tränare nästa säsong. Tror inte de förlänger med Tommy. Undrar vem det i så fall blir?
Hedlund/Aaro - garanterat.
Något du vet säkert?
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Silly season 19/20

Post by nishog04 »

Snuskhummern wrote: 30 Nov 2019, 20:23
nishog04 wrote: 30 Nov 2019, 20:16
krysset wrote: 30 Nov 2019, 20:12 Beror mkt på vem som är tränare nästa säsong. Tror inte de förlänger med Tommy. Undrar vem det i så fall blir?
Hedlund/Aaro - garanterat.
Något du vet säkert?
Absolut inte! Men när Aaro återvände och Tommy gick in på sitt sista fick jag en känsla.
VonCheese
Posts: 791
Joined: 15 Jun 2011, 17:31

Re: Silly season 19/20

Post by VonCheese »

nishog04 wrote:
Snuskhummern wrote: 30 Nov 2019, 20:23
nishog04 wrote: 30 Nov 2019, 20:16 Hedlund/Aaro - garanterat.
Något du vet säkert?
Absolut inte! Men när Aaro återvände och Tommy gick in på sitt sista fick jag en känsla.
Redan klart att Aaro tar steget upp.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly season 19/20

Post by Snuskhummern »

Vad står han för någon hockey då?
nishog04 wrote: 30 Nov 2019, 20:29
Snuskhummern wrote: 30 Nov 2019, 20:23
nishog04 wrote: 30 Nov 2019, 20:16 Hedlund/Aaro - garanterat.
Något du vet säkert?
Absolut inte! Men när Aaro återvände och Tommy gick in på sitt sista fick jag en känsla.
Vad står han för någon hockey då? Något måste seriöst göras på tränarsidan, injektion av nya idéer.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly season 19/20

Post by Snuskhummern »

lobo wrote: 30 Nov 2019, 20:04 Kollade snabbt igenom kontrakten under "Truppen 19/20"
Adam Pettersson
Gustav Lindvall
Pudas
är de överlägset viktigaste förlängningarna

Sent from my SM-G973F using Tapatalk
Frågan är ju om Lindvall vill vara kvar ifall det stämmer att Ortio kommer tillbaka nästa säsong. Tror nog Gurra siktar på att ta första platsen någonstans.
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly season 19/20

Post by krysset »

Ortio? Hm. Källa?
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly season 19/20

Post by Snuskhummern »

Vissa jag tjötat med har hävdat att han är klar till nästa, sen är det väl nån här på forumet som hört nått tror jag, Snorhyveln? Ah! ta det för vad det är.
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly season 19/20

Post by krysset »

Tror de kör med Gurra och varför inte Filip Gustafsson.
VonCheese
Posts: 791
Joined: 15 Jun 2011, 17:31

Re: Silly season 19/20

Post by VonCheese »

krysset wrote:Tror de kör med Gurra och varför inte Filip Gustafsson.
Ortio e klar
User avatar
ossian
Posts: 3666
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly season 19/20

Post by ossian »

Ortio ar en helt otrolig malis nar han ar i slag. Nar han ar i form ar han den basta malis vi nagonsin haft. Tyvarr ar han ojamn, men definitivt en malvakt som kan vinna matcher pa egen hand. Hoppas!
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Silly season 19/20

Post by Lidlund »

ossian wrote: 30 Nov 2019, 22:22 Ortio ar en helt otrolig malis nar han ar i slag. Nar han ar i form ar han den basta malis vi nagonsin haft. Tyvarr ar han ojamn, men definitivt en malvakt som kan vinna matcher pa egen hand. Hoppas!
Hade han varit jämnare så är det KHL och NHLs om gäller.. Sen tycker jag hans lägsta nivå är något överdriven.. Hans lägsta är ju MIL högre än de två (tre) vi har!
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 19/20

Post by p-play »

Lidlund wrote: 30 Nov 2019, 22:25
Hade han varit jämnare så är det KHL och NHLs om gäller.. Sen tycker jag hans lägsta nivå är något överdriven.. Hans lägsta är ju MIL högre än de två (tre) vi har!
Det är lite som lumpen: Man kommer bara ihåg de positiva sakerna. ;)
https://www.eliteprospects.com/team/22/ ... ?tab=stats
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly season 19/20

Post by Snuskhummern »

Dock vill jag minnas att Gurra spelade mot svagare motstånd i sina matcher. Inte för att det ger en hel förklaring.
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly season 19/20

Post by krysset »

Gurra har visat klass. Han och ev j målisen kan bilda par nästa säsong.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly season 19/20

Post by snorhyveln »

Snuskhummern wrote: 30 Nov 2019, 21:33 Vissa jag tjötat med har hävdat att han är klar till nästa, sen är det väl nån här på forumet som hört nått tror jag, Snorhyveln? Ah! ta det för vad det är.
Inte hört nåt.
Bara hoppas.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly season 19/20

Post by snorhyveln »

Kan Hända jag missat nåt inlägg, men någon undrade om Nisse och varför han inte spelade.
Enligt vad Samuelsson sa igår så är det en misstänkt hjärnskakning. Om allt går som det borde är han spelklar till nästa match.
Ber ödmjukast om ursäkt om detta redan är känt av den samlade gemenheten, men för mig var det nyheter.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Silly season 19/20

Post by Skidrow »

snorhyveln wrote: 01 Dec 2019, 08:51 Kan Hända jag missat nåt inlägg, men någon undrade om Nisse och varför han inte spelade.
Enligt vad Samuelsson sa igår så är det en misstänkt hjärnskakning. Om allt går som det borde är han spelklar till nästa match.
Ber ödmjukast om ursäkt om detta redan är känt av den samlade gemenheten, men för mig var det nyheter.
Hoppas du har rätt, att han återkommer på Torsdag.
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly season 19/20

Post by nr86 »

snorhyveln wrote: 01 Dec 2019, 08:51 Kan Hända jag missat nåt inlägg, men någon undrade om Nisse och varför han inte spelade.
Enligt vad Samuelsson sa igår så är det en misstänkt hjärnskakning. Om allt går som det borde är han spelklar till nästa match.
Ber ödmjukast om ursäkt om detta redan är känt av den samlade gemenheten, men för mig var det nyheter.
Tack för info!
Hade ingen aning vilken skada han haft. Nisse behövs!
Locked