Silly season 19/20

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Locked
marre
Posts: 3174
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly season 19/20

Post by marre »

Kanske mer troligt
User avatar
kopitar
Posts: 2544
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly season 19/20

Post by kopitar »

Surrade med mrmadhawk ang Omark, han sa det är 100% säkert att Omark inte kommer till skellefteå. Han har dessutom signat nytt kontrakt med khl. Om han kommer tillbaka är det Luleå. Så den tråden kan vi slippa.
marre
Posts: 3174
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly season 19/20

Post by marre »

Ja bara titta på hans stats.Satan vad han levererar
lobo
Posts: 1561
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Silly season 19/20

Post by lobo »

#67 Fröberg skulle funka för mig, ung, kraft, center , bättre än alla andra "topp-centrar" vi hade senaste säsongen.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly season 19/20

Post by Snuskhummern »

Tekade dock sämre än L. Lindström i grundserien.
John
Posts: 254
Joined: 16 Jun 2011, 23:42

Re: Silly season 19/20

Post by John »

Vad står i artikeln ”Sportchefen lämnar öppning för tre spelare”?
ante08
Posts: 2582
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Silly season 19/20

Post by ante08 »

Exitsamtalen är över. Men för tre spelare är framtiden klar. Sportchefen Niclas Lundkvist lämnar en liten dörr öppen för Jimmie Ericsson, Bud Holloway och Tim Söderlund. ”Vi har valt att vara avvaktande när det gäller dem”, säger Lundkvist till Norran.

Det pågår en omstrukturering i AIK, men många pusselbitar har fallit på plats. Målvakts- och backssidan är inte långt från att vara helt klar sett till skrivna kontrakt.

Sju avtal är skrivna och bara en plats är öppen. Lundkvist har tidigare berättat att den åttonde och sista backplatsen blir en form av juniorplats. Backen Adam Wilsby, som fanns med under slutspelet, tros vara den som ligger bäst till att få den chansen.

Ludvig Stenvall, som funnits med till och från, siktar på spel i allsvenskan och Felix Dahlroth som hade platsen under fjolåret, har fått besked att han inte får förnyat avtal.

Öppen dörr
Jimmie Ericsson, 39 år, kom till AIK 2002. Han har varit lagkapten och en av lagets viktigaste spelare i över ett decennium nu. Han skadades allvarligt i hälsenan tidigare den här säsongen.

Men AIK:s sportsliga ledning har ännu inte fattat beslut kring fortsättning. Ericsson har inte heller aviserat hur han funderar.

Bud Holloway har haft stor betydelse för laget och den omtyckte kanadensare har uttryckt önskemål att stanna. 31-åringen ska enligt flera uppgifter vara villig att ta en annan roll än tidigare och gå ned i lön. Hans betydelse som ledare kombinerat med mycket annat gör att AIK ännu är intresserad av kanadensaren.

Även Tim Söderlund finns med i tankebanorna. När kommer ni ta beslut kring dessa spelare?

– Det kan vara allt från en vecka till tio veckor. Det får ta den tid det tar, säger Lundkvist.

Tio forwards är under kontrakt. Två forwards, Hugg och Olofsson, är på väg in. Lägg därtill att juniortalangen Albin Sundsvik sägs också vara på väg in.

Totalt innebär det att 13 namngivna spelare kan vara på väg in. Det innebär att det inte är sannolikt att AIK kommer att behålla både Ericsson, Holloway och Söderlund.

– Vi kommer att 14 eller 15 forwards. Det är ännu inte spikat om det blir det ena eller det andra.

AIK:s lag 2019/20
Målvakter: Mantas Armalis, Gustaf Lindvall

Backar: Arvid Lundberg (ny), Niclas Burström (ny), Jacob Andersson (ny), Filip Berglund, Jonathan Pudas, Petter Granberg, Patrik Norén

På väg in: Adam Wilsby

Forwards: Jesper Frödén (ny), Oscar Möller, Joakim Lindström, Adam Pettersson, Andreas Wingerli, Robin Alvarez, Albin Eriksson, Linus Lindström, Edwin Hedberg, Jonatan Berggren.

På väg in: Albin Sundsvik, Richard Hugg, Jacob Olofsson.

Kontraktslös och ännu aktuell: Jimmie Ericsson, Bud Holloway, Tim Söderlund.
John
Posts: 254
Joined: 16 Jun 2011, 23:42

Re: Silly season 19/20

Post by John »

Tack
Gargamel
Posts: 511
Joined: 29 Mar 2019, 10:32

Re: Silly season 19/20

Post by Gargamel »

Den laguppställningen ser ju inte direkt skräckinjagande ut... :roll:
User avatar
Special Brew
Posts: 10003
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Silly season 19/20

Post by Special Brew »

Av våra 39:åringar hade jag nog helst valt Fredrik Lindgren. Fortfarande en av ligans stabilaste backar. Dessutom brukar backspelet passa lite "äldre" spelare bättre.
zharky
Posts: 89
Joined: 26 Jul 2011, 07:50

Re: Silly season 19/20

Post by zharky »

Gargamel wrote:Den laguppställningen ser ju inte direkt skräckinjagande ut... :roll:
Nä bakom Möller å Jocke är det riktigt tunt. Det behövs spets!!!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
"Det Carew gör med en fotboll gör jag med en apelsin" - Zlatan
marre
Posts: 3174
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly season 19/20

Post by marre »

Blir nog bara en center,blir jobbigt nästa säsong.
User avatar
nr86
Posts: 5340
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly season 19/20

Post by nr86 »

Jag vet inte vad jag ska tycka. På ett sätt känns det bättre än förra säsongen då Aaltonen och Olimb kändes som direkta felrekryteringar på en gång vilket jag tycker de visada sig vara. Dessutom dyra vilket svider. Årets lag verkar helt klart spännande även om de stora namnen saknas. Men jag har för mig att truppen inte har samma prislapp vilket kan öppna för förstärkningar längre fram. Inget snack i norran om Martin L? Antar att han inte spelar hos oss till hösten.
User avatar
schteffe
Posts: 1918
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Silly season 19/20

Post by schteffe »

500 färre årskort ger lägre budget ger mindre flashiga namn.
User avatar
smogz
Posts: 5690
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly season 19/20

Post by smogz »

AIK måste jobba såhär. Går inte blåsa ekonomin på dyra floppar. Hoppas bara vi inte åker ur. Kan han tränaren som värvades tillbaka till J20 vara tänkt som Tommys ersättare när hans kontrakt gått ut?
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly season 19/20

Post by Snuskhummern »

Är det bara en center som ska in så sätter det minst sagt lite press på karaktären av den värvningen.
-----------------
En teoretisk laguppställning i dagsläget skulle kunna se ut som följande:

Oscar Möller - NY - Joakim Lindström
Arvid Lundberg - Jonathan Pudas

Robin Alvarez - Adam Pettersson - Albin Eriksson
Niclas Burström - Petter Granberg

Edwin Hedberg - Andreas Wingerli - Jesper Frödén
Patrik Norén - Filip Berglund

Rickard Hugg - Linus Lindström - Jonatan Berggren
Jacob Andersson

Jacob Olofsson


Man kan konstatera att det är brist på målskyttar i "mellanskiktet", dvs. spelare som kan gå in i en 2:a/3:e-kedja och producera på hyfsat hög nivå och bidra till att laget blir svårare att utmanövrera genom att stänga ned 1:a. Som jag ser det så kommer det krävas att ett antal spelare måste höja sitt spel avsevärt, sett till förra säsongen, för att inte få OS-kedjan syndromet i laget igen.
User avatar
schteffe
Posts: 1918
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Silly season 19/20

Post by schteffe »

Att man väntar med Jimmie, Bud och Tim är väl dels för att deras resp situation inte är klar, men också pga svårigheten att få tag i en C till rimligt pris. Om vi inte får det så talar det väl för att ta en chansning med Jimmie för att få in en C-hybrid som har plus i tekningscirkeln, i annat fall kanske Bud ligger närmare till hands. Tim känns helt enkelt inte redo tyvärr...
krysset
Posts: 1998
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly season 19/20

Post by krysset »

Pesonen om han kan lira hela säsongen och tränar innan? Billigare än Bud? Hur tror ni ett kontrakt som AIK o bud accepterar skulle se ut? Jag har gärna kvar honom. Vad kostar en som pesonen?
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Silly season 19/20

Post by Skidrow »

Har svårt att se att dom tänker behålla Jimmie utan mer man säger så för att få lugn och ro.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly season 19/20

Post by snorhyveln »

Olofsson klar enligt EP.
valhall
Posts: 50
Joined: 15 Jun 2011, 21:19
Location: Umeå

Re: Silly season 19/20

Post by valhall »

User avatar
nr86
Posts: 5340
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly season 19/20

Post by nr86 »

Ja det var ju en illa bevarad hemlighet. Hoppas på fin utveckling hos oss då.
Akerman2
Posts: 815
Joined: 18 Jul 2012, 00:29

Re: Silly season 19/20

Post by Akerman2 »

Snuskhummern wrote: 14 Apr 2019, 20:35 Är det bara en center som ska in så sätter det minst sagt lite press på karaktären av den värvningen.
-----------------
En teoretisk laguppställning i dagsläget skulle kunna se ut som följande:

Oscar Möller - NY - Joakim Lindström
Arvid Lundberg - Jonathan Pudas

Robin Alvarez - Adam Pettersson - Albin Eriksson
Niclas Burström - Petter Granberg

Edwin Hedberg - Andreas Wingerli - Jesper Frödén
Patrik Norén - Filip Berglund

Rickard Hugg - Linus Lindström - Jonatan Berggren
Jacob Andersson

Jacob Olofsson


Man kan konstatera att det är brist på målskyttar i "mellanskiktet", dvs. spelare som kan gå in i en 2:a/3:e-kedja och producera på hyfsat hög nivå och bidra till att laget blir svårare att utmanövrera genom att stänga ned 1:a. Som jag ser det så kommer det krävas att ett antal spelare måste höja sitt spel avsevärt, sett till förra säsongen, för att inte få OS-kedjan syndromet i laget igen.
Helt enig.

Hoppas man tänker sig 15 fw där Sundsvik är en och kan lånas ut till HA. En center av klass och sedan Jimmie/Bud eller möjligtvis M.Lundberg som sista post.

Inte otänkbart att Berggren kan behöva spendera lite HA-tid också så 15fw kan vara klokt.

Men gillar ändå upplägget på något vis. Finns riktigt bra möjligheter för Frödėn, Olofsson, Albin, Hedberg, Berggren, Hugg att flippa. Även Wingerli har lite press att fortsätta sin utveckling.. Ser han som en center i någon av topp 2 kedjorna.
krysset
Posts: 1998
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly season 19/20

Post by krysset »

Om de som nu är centrar överraskar några procent ser det mkt bra ut förutsatt vi får tag i en center som har följande kvalitéer.

Gjort a kamper i landslag
Mycket bra tekare
Stark i passningsspelet
Bra skridskoåkare
Fixar tufft spel
Pådrivare
Bra i pp
Bra i defensiven.
Mer framspelare än målskytt men har hyffsat skott
Läser spelet utomordentligt
Orkar många spelminuter om det krävs

Vem ska uppfylla detta?
User avatar
Miklosoft
Posts: 293
Joined: 16 Jun 2011, 12:13

Re: Silly season 19/20

Post by Miklosoft »

krysset wrote: 15 Apr 2019, 13:16 Om de som nu är centrar överraskar några procent ser det mkt bra ut förutsatt vi får tag i en center som har följande kvalitéer.

Gjort a kamper i landslag
Mycket bra tekare
Stark i passningsspelet
Bra skridskoåkare
Fixar tufft spel
Pådrivare
Bra i pp
Bra i defensiven.
Mer framspelare än målskytt men har hyffsat skott
Läser spelet utomordentligt
Orkar många spelminuter om det krävs

Vem ska uppfylla detta?
Connor McDavid, Sidney Crosby, Evgeni Malkin eller Auston Matthews kanske?
Nä.. Det bör nog vara en som inte lyckats i NHL alternativt är less på KHL, NLA..
----Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.---
lobo
Posts: 1561
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Silly season 19/20

Post by lobo »

Tror vi ska sänka förväntningarna rejält på den sk 1a centern, hemvändare från nhl/ahl/khl ser jag ingen potentiell. Axel hade varit den enda möjliga. Fröberg och Martin närmast till hands.. Inte för att jag tycker Martin tickar alla de boxarna. Jimmie?

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk


"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
User avatar
StigVig
Posts: 1564
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Silly season 19/20

Post by StigVig »

Blir säsongen 2019-2020 säsongen då Skellefteå AIK åkte ur?
Man blir orolig då man ser laguppställningen.
Speciellt då målvaktssidan som jag har förtvivlat svårt att acceptera :?
Krossa Skiten!!!!!
Tokbusk1
Posts: 42
Joined: 04 Sep 2012, 12:28

Re: Silly season 19/20

Post by Tokbusk1 »

Oroväckande kort klubba på Olofsson på bilden...

//Allsvenska lag snart i hallen brevid dig!
User avatar
vonschnauser
Posts: 975
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Silly season 19/20

Post by vonschnauser »

Tycker till skillnad från många andra att vi verkar vara inne på rätt spår igen. Istället för dessa dyra etablerade värvningar så har vi fyllt på med många "low risk high reward" värvningar. Tror detta kan vara vår väg tillbaka mot toppen!
ninja
Posts: 26
Joined: 26 Mar 2019, 12:14

Re: Silly season 19/20

Post by ninja »

vonschnauser wrote: 15 Apr 2019, 14:56 Tycker till skillnad från många andra att vi verkar vara inne på rätt spår igen. Istället för dessa dyra etablerade värvningar så har vi fyllt på med många "low risk high reward" värvningar. Tror detta kan vara vår väg tillbaka mot toppen!
Håller med. Gillar den röda tråden. Kastats bort alldeles för mycket kapital på stjärnvärvningar som inte lyckats dom senaste åren.

Ska vi komma tillbaka till toppen gäller det att hitta framtida landslagsspelare i allsvenskan och det egna ledet.
Locked