CHL 1/8 final Storhamar - Skellefteå AIK 6/11 match 1:2

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Empress
Posts: 7163
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: CHL 1/8 final Storhamar - Skellefteå AIK 6/11 match 1:2

Post by Empress »

Söderström skönt uppriktig. Härlig tränartyp.
User avatar
ossian
Posts: 3668
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: CHL 1/8 final Storhamar - Skellefteå AIK 6/11 match 1:2

Post by ossian »

Alm är så oerhört dålig just nu att... svårt att hitta rätt ord. Jag fattar inte varför han får spela/förstöra match efter match?
User avatar
kriwi
Posts: 783
Joined: 21 Jun 2011, 19:35

Re: CHL 1/8 final Storhamar - Skellefteå AIK 6/11 match 1:2

Post by kriwi »

Plocka in Svensson från Storhamar till BP.et. Vill till SHL enligt Söderström. Habil center som är bra i box.
https://www.eliteprospects.com/player/6 ... r-svensson
User avatar
Special Brew
Posts: 10050
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: CHL 1/8 final Storhamar - Skellefteå AIK 6/11 match 1:2

Post by Special Brew »

Vi tar nästan inga poäng, vi har ett uselt PP och ett ännu sämre Bp. Men fan så bra vi spelar.
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: CHL 1/8 final Storhamar - Skellefteå AIK 6/11 match 1:2

Post by BubbelVe »

Albin37 , Linus16, Jonte48 och de unga visar ju INGETING av entusiasm, kämpaglöd de glider ju omkring och gör nästan minst av grovjobbet ??? Helvete en plats i Alaget borde rendera i spelglädje iallafall?? Nyförvärven utom han som gick sönder har semester fortfarande och har en helvettes massa att visa upp ....
Tappa 1-4 och inte visa EN ENDA KÄNSLA???
Jag hade rensat klubbstället och hoppat sönder en flaska men vi i all bedrövelse har ju världens bästa tålamod , man hör Ju varenda intervju att man inte ska ändra något utan det kommer bara man fortsätter...... gräver du av E-fyran upp mot ladan fylls hålet med AIKbilar "vi körde som vi alltid gjort"
User avatar
kopitar
Posts: 2575
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: CHL 1/8 final Storhamar - Skellefteå AIK 6/11 match 1:2

Post by kopitar »

Special Brew wrote: 06 Nov 2018, 20:52
Empress wrote: 06 Nov 2018, 20:47
kopitar wrote: 06 Nov 2018, 20:42 Nattade ungen kommer ut och det står 4-4 sexigt AIK ! Olimb borta jag tror de kan vara bra för laget av någon sjuk anledning. Vi vinner nästa match mot Frölunda. Ska vi lägga ihop en pott alla satsar 100 kr på vinst, vad är oddsen dom måste vara skyhöga.
Förstår ironin med jag tror inte vi har en tillstymmelse till chans slå Frölunda borta. Av det jag sett sista månaden så är aik just nu klart sämst i shl.
Fast vi har mest haft otur. Vi har ju spelat jättebra. :lol: ;)
Du är ju störtskön vi borde ta en öl nån gång :lol:
User avatar
ossian
Posts: 3668
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: CHL 1/8 final Storhamar - Skellefteå AIK 6/11 match 1:2

Post by ossian »

Nu börjar t om jag bli orolig. Vi har landets sämsta back som saboterar och grabbarna visar ingen stake. Jag spelar tuffare när jag kör innebandy med polarna.

Vad är det som händer?
marre
Posts: 3179
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: CHL 1/8 final Storhamar - Skellefteå AIK 6/11 match 1:2

Post by marre »

Dessutom målvakter som släpper in allt....
User avatar
kopitar
Posts: 2575
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: CHL 1/8 final Storhamar - Skellefteå AIK 6/11 match 1:2

Post by kopitar »

ossian wrote: 06 Nov 2018, 21:04 Nu börjar t om jag bli orolig. Vi har landets sämsta back som saboterar och grabbarna visar ingen stake. Jag spelar tuffare när jag kör innebandy med polarna.

Vad är det som händer?
Vi har försökt upplysa dig tidigare. Men du är ju optimisternas optimist vilket jag gillar fortsätt så. Då kan du säga vad var det jag sa till alla medgångssupportrar inklusive mig! ;)
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: CHL 1/8 final Storhamar - Skellefteå AIK 6/11 match 1:2

Post by nr86 »

Såg inte matchen men det är aldrig bra att vi tappar stora ledningar. Det kommer att sätta sig i huvudet på hela laget. Den här säsongen känns nästan körd 1/4 del in på densamma. Nu blir det intressant att se hur allvarligt skadad Olimb är. Tror det kan bli ett lyft för AIK om han inte finns med i några matcher......Alm förstår jag var mindre bra. Tycker det börjar vara dags att bänka spelare som gör sådana misstag som han gör i match efter match. Granberg jr tycker jag ska få chansen i A laget.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: CHL 1/8 final Storhamar - Skellefteå AIK 6/11 match 1:2

Post by snorhyveln »

Jag är aldrig orolig.
Klart man ska åka å dänga upp Norska mästarna på bortaplan, allt annat är en skandal.
Kan hålla med om Alm, men resten ni häver ur er.......
Dussintalet Bröderna Bronett som häcklar spelare, tränare, sportchefen, PeA.
Njaa, jag betackar mig.
marre
Posts: 3179
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: CHL 1/8 final Storhamar - Skellefteå AIK 6/11 match 1:2

Post by marre »

Olimb är ett stort avbräck,varit riktigt bra i slutet.Hedberg faktiskt bättre iaf i denna match som center.Men nu måste Lindgren ut på jakt!!
Empress
Posts: 7163
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: CHL 1/8 final Storhamar - Skellefteå AIK 6/11 match 1:2

Post by Empress »

snorhyveln wrote: 06 Nov 2018, 21:33 Jag är aldrig orolig.
Klart man ska åka å dänga upp Norska mästarna på bortaplan, allt annat är en skandal.
Kan hålla med om Alm, men resten ni häver ur er.......
Dussintalet Bröderna Bronett som häcklar spelare, tränare, sportchefen, PeA.
Njaa, jag betackar mig.
Well låt mig citera dig själv för några inlägg sedan:
”Vad som helst bara jag slipper se Olimb.”

Tror ingen häcklar spelare med möjligt undantag Alm.
Det är en allmän frustration att ett helt lag, i princip utan undantag tappat nästan all form av skills och stamina.
Sedan är det många inlägg med ironi, alla önskar vi framgång till aik. Så känner jag alla fall.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: CHL 1/8 final Storhamar - Skellefteå AIK 6/11 match 1:2

Post by snorhyveln »

Empress wrote: 06 Nov 2018, 21:47
snorhyveln wrote: 06 Nov 2018, 21:33 Jag är aldrig orolig.
Klart man ska åka å dänga upp Norska mästarna på bortaplan, allt annat är en skandal.
Kan hålla med om Alm, men resten ni häver ur er.......
Dussintalet Bröderna Bronett som häcklar spelare, tränare, sportchefen, PeA.
Njaa, jag betackar mig.
Well låt mig citera dig själv för några inlägg sedan:
”Vad som helst bara jag slipper se Olimb.”

Tror ingen häcklar spelare med möjligt undantag Alm.
Det är en allmän frustration att ett helt lag, i princip utan undantag tappat nästan all form av skills och stamina.
Sedan är det många inlägg med ironi, alla önskar vi framgång till aik. Så känner jag alla fall.
OkOk.
Glömde Olimb, men det verkar ha fixat sig själv ikväll.
Har även svårt för Hedbergs betonghandleder, men det håller jag tyst om, typ....
dovienya
Posts: 2218
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: CHL 1/8 final Storhamar - Skellefteå AIK 6/11 match 1:2

Post by dovienya »

Kolla vilket lag vi hade när vi kom till första finalen. Inte var det de namnkunnigaste spelarna direkt. Visst är de namnkunniga nu, men var det inte då.
Mikko Lehtonen förvisso, mr jagkanbaraenfintmenskjuterbrasomfandennasäsong.
Jocke. Rundblad.
Sedan var det "bara" "de övriga": Wargen. Forre. Jimmie. Chrippe. Antos. Adam Larsson. Ivan fucking Majesky. Bellemare. Hagos. Marre. Linkan och Tim. Alm. Oscar Lindberg. Melker. Hadelöv. Joacim Eriksson. Ingen hade slagit igenom ordentligt, inte denna säsong. Men driv som satan fanns det. Vilja att hela tiden göra det bättre. Och det var fan helt ok för vissa (Rundblad) att göra misstag.
Två säsonger senare var det guld; Bud Holloway var motsvarigheten till Lehtonen - förvaltade Jockes pass med onetimers. Övrigt var Ogge en jävligt komplett spelare, Arvidsson vet vi vad han blev och var på väg att bli - en big-game-guy som säsongen efter var sagolikt bra. Melker gjorde fler poäng än Möller och tog sig till NHL till slut osv.
Bellemare likaså. Klingan tog över Rundblads helvetenuharhanpuckeniegenzon-roll... Fortfarande ok att misslyckas, bara man försökte leka lite utemellan. Hårt jävla jobb i Adam, Melker, Ponta, Forre, Pitefoppa, Martin. Stabilitet i backlinjen. Låter "stjärnorna" glänsa genom att ge dem kvalitetstid i PP och i offensiva tekningar.
Vi testade fan typ 20 junisar nån säsong. I år har vi testat 2. Och två 19-åriga halvjunisar som dock är under kontrakt.

Några har tangerat det hela, i denna tråd och lite i övrigt, men inte belyst det helt. Något har saknats på slutet (senaste åren?)
Typ det här: Viljan framåt - junisar som driver på och öser in och lattjar hockey för att ta sig framåt framåt framåt.

Kvar finns följande:
Rutin. Taktik. Jävlaranamma. Arbetsmoral. Skridskoåkning. Kämpaglöd. Laget. Mättnad. Noggrannhet. Trötthet. Rädsla.

Saknas gör också:
Start-stopp. Iver. Hunger. Entusiasm. Driv. Kreativitet. OK att göra misstag.

Jag tror fan att i viljan att göra allt rätt så har man istället gjort det fel att göra något fel; varpå kreativiteten har förlorats, och viljan att vinna har bytts ut om ovilja att förlora; därför har drivet framåt på mål, pucketta osv, saknats.
Edit: Och de som hade entusiasmen i spelet i sig förra säsongen är tyvärr inte kvar allihop. Söderlund och Ohlsson. Ponta. Nu är det bara Wingerli kvar, och eventuellt Möller. Resten tänker för mycket.

Jävligt positivt inlägg det här blev då.

edit igen: Jag såg inte ens matchen... utan det här är det jag ser/känner när jag ser typ alla matcherna idag. Kan var nostalgi eller nåt också; jag vet inte.
Berehowsky
Posts: 216
Joined: 21 Jun 2011, 21:16

Re: CHL 1/8 final Storhamar - Skellefteå AIK 6/11 match 1:2

Post by Berehowsky »

Börjar fan få lite kräks i halsen🤮 försöker sätta fingret på vad som är galet. Känns som ett ordentligt omtag är på sin plats. Om det innebär tränarbyte el spelarbyte vet ej. Det börjar helt ärligt bli trist att se på.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: CHL 1/8 final Storhamar - Skellefteå AIK 6/11 match 1:2

Post by svea_man »

De är lungt vi spelar ju bra bara lite otur
msoe
Posts: 1630
Joined: 10 Apr 2012, 14:52

Re: CHL 1/8 final Storhamar - Skellefteå AIK 6/11 match 1:2

Post by msoe »

svea_man wrote: 06 Nov 2018, 23:05 De är lungt vi spelar ju bra bara lite otur
Jaja, det där var svinkul de första 10 gångerna i den här matchtråden..
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: CHL 1/8 final Storhamar - Skellefteå AIK 6/11 match 1:2

Post by smogz »

Riktigt uselt självförtroende också. Ett mål i röven och allt rasar.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: CHL 1/8 final Storhamar - Skellefteå AIK 6/11 match 1:2

Post by Chippen »

Läste i Norran att ävben Linus Lindström klev av skadad igår.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
marre
Posts: 3179
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: CHL 1/8 final Storhamar - Skellefteå AIK 6/11 match 1:2

Post by marre »

Olimb?
Empress
Posts: 7163
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: CHL 1/8 final Storhamar - Skellefteå AIK 6/11 match 1:2

Post by Empress »

Guttane kommer till schtaan.
Sinnes-sjukt dritt-bra.

http://www.sil.no/2018/10/19/storhamar- ... kelleftea/
User avatar
Vitberget
Posts: 166
Joined: 16 Dec 2016, 11:54

Re: CHL 1/8 final Storhamar - Skellefteå AIK 6/11 match 1:2

Post by Vitberget »

marre wrote:Olimb?
Mathis har fått en smäll på knäskålen. Det har naturligtvis svällt upp, men den röntgen som är gjord visar på inga benbrott. Så han följer nu ett rehabiliteringsprogram och mest sannolikt är han fullt i spel om några dagar, säger AIK:s läkare Erkki Venäläinen

Linus (Lindström) råkat ut för en lindrig hjärnskakning. Så efter vår utvärdering så kommer han följa våra behandlingsprinciper, säger Erkki.

För trion som missade tisdagens match: Andreas Wingerli, Petter Granberg och Felix Dahlroth är det ingen större fara på taket.

De har mindre skavanker.

marre
Posts: 3179
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: CHL 1/8 final Storhamar - Skellefteå AIK 6/11 match 1:2

Post by marre »

Tack!!
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: CHL 1/8 final Storhamar - Skellefteå AIK 6/11 match 1:2

Post by schteffe »

Vi förlorar åter igen på special teams, där särskilt BP var oacceptabelt dåligt, med helt felaktiga prioriteringar i markeringsspelet. När det händer upprepade gånger får tränarna anses ha ett särskilt ansvar.

I övrigt som sagts ingen skam att spela lika på bortaplan mot Norges klart bästa lag som i sin tur slagit ut DIF.
User avatar
Special Brew
Posts: 10050
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: CHL 1/8 final Storhamar - Skellefteå AIK 6/11 match 1:2

Post by Special Brew »

Ingen skam att spela lika, men det sätt man torskar på. Vi leder ju med 4-1.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: CHL 1/8 final Storhamar - Skellefteå AIK 6/11 match 1:2

Post by snorhyveln »

schteffe wrote: 07 Nov 2018, 23:24 Vi förlorar åter igen på special teams, där särskilt BP var oacceptabelt dåligt, med helt felaktiga prioriteringar i markeringsspelet. När det händer upprepade gånger får tränarna anses ha ett särskilt ansvar.

I övrigt som sagts ingen skam att spela lika på bortaplan mot Norges klart bästa lag som i sin tur slagit ut DIF.
Mycket bra analys.
BP ser underligt ut. Att stå uppställd i en fyrkant och inte röra sig trodde jag hörde 60-talet till. Mycket märkligt.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: CHL 1/8 final Storhamar - Skellefteå AIK 6/11 match 1:2

Post by Skidrow »

Känns som i BP vrider man inte på skallen och ser vad som händer bakom sig alls i år, Adam osv kunde det förra året.
User avatar
jimpa99
Posts: 64
Joined: 20 Oct 2011, 10:07

Re: CHL 1/8 final Storhamar - Skellefteå AIK 6/11 match 1:2

Post by jimpa99 »

Vi måste bli bättre på att klara pressen i egen zon. ALLA lag vet att man skall pressa våra backar stenhårt, tom de norska lagen. Låt oss använda oss av den informationen. Pucken måste lämna bladen blixtsnabbt i egen zon och spelare utan puck måste göra sig så spelbara de bara kan så att man inte hinner sätta press på våra backar. Ingen spelare får hålla pucken i ens 2-3 sekunder, då är man över oss direkt.

Vi spelar det svårarare och vackrare spelet i mina ögon men det leder till att vi har svårt att göra mål, motståndarna spelar enklare och mer inriktat på att förstöra vårat spel och sedan uttnytja våra misstag.

Motståndarnas uppgift blir ofta att förstöra vårt spel och sedan kapitalisera på våra misstag. Man kunde höra Storhammars tränare Söderström säga det rakt ut i båset under matchen. Han sa något i stil med till sina spelare : "Bjud inte på en enda puck, våra chanser kommer". Det är precis vad motståndarna gör , de de spelar safe, minimerar misstag och kapitaliserar på det "som kommer", vårt strul och våra misstag och även onödiga utvisningar,vårt svaga boxplay gör att vi straffas och tappar poäng. Vi gör de konstruktiva spelande målen över lag , motståndarna gör skitmålen,eller de enklare målen som jag ser det. Vi får jobba arslet av oss för att vi försöker spela in pucken vackert över mållinjen, det är svårt i dagens hockey att vara överkonstruktiv. Luleå tex sprätte en skitpuck från blå och vann matchen, så rullar det på.

Defense wins championships. Våra problem måste nu lösas systematiskt, först måste trasslet i egen zon redas ut. Vi tappar markeringar,märktes tydligt tex under ett boxplay i Norge där en motspelare helt glömdes bort i markeringen, givetvis gjorde han mål. Vi måste hantera pressen i egen zon bättre. En avvägning i hur konstruktiva våra backar kan vara måste ses över.

Bla pga detta går det dåligt just nu enligt mig :

- Vi gör allvarliga misstag i egen zon när vi sätts under press (klassiskt för oss). Vi måste kunna hantera pressen i egen zon, alla lag känner till vårt spelsystems akilleshäl nr 1 och de uttnytjar det skoningslöst när vi går i den fällan.

- Svårigheten att få in puckarna i mål. Vi spelar för överkonstruktivt i vårt sätt att försöka göra mål samt att vi inte sätter chanserna när de väl kommer. Vi spelar runt runt och försöker skapa öppningar genom att SPELA BORT motståndarna för att få in pucken i mål. Det är ett avancerat och svårt spel i dagens hockey som går så fort. Motståndarna pressar oss även i deras försvars zon - åker bara och stressar oss tills vi tappar pucken.

- Vi måste kriga mycket hårdare i egen zon - hålla markeringar och ligga i skottlinjen konstant, nu slinker för mycket skitpuckar och skott in.

- Vi tar onödig utvisningar. Tar vi inga eller lite utvisningar så får vi spela mindre boxplay, då kan det problemet delvis fasas bort.

- "Special teams" funkar inte alls. (Powerplay och boxplay).

- Vi tappar ledningar i matcherna.

- Flera spelare underpresterar , Holloway är en gåta och får stå i skyltfönstret här. Värvningarna har inte levererat.


Sammanfattningsvis tror jag ändå att en lösning av problemen och spelet i egen zon samt ett minimerande av misstagen, vilket borde leda till att vi släpper in mindre mål kan vara ett viktigt första steg för att ge våra forwards mer andrum och tid att hitta fram till målskyttet utan att vi förlorar massa matcher i rad på vägen.

"Defense wins championchips".
They say defense wins championships.
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: CHL 1/8 final Storhamar - Skellefteå AIK 6/11 match 1:2

Post by nr86 »

Håller inte med om att vi blir mer fast checkade i egen zon. Det är en detalj vi blivit mycket bättre på tycker jag. Som jag ser det är det en kombo av att våra nyförvärv inte presterat så som man kan förvänta sig. Olimb är en spelare jag inte tycker passar in i vårt sätt att spela hockey. Vi äger mycket puck men det tar för lång tid innan avsluten kommer. Mycket snurr och spel i ytterzonerna gör oss ineffektiva och känsliga för kontringar. Vi verkar inte ha riktigt ha tydliga roller i vad som gäller i bp spelet då vi stirrar mycket puck och blir passiva. Aaltonen måste börja leverera nu. Har alltid tyckt att det ser bättre och bättre ut men det är ju mål och poäng som räknas och det kommer inte. Hedberg är ju även han en gåta för att inte tala om Holloway. Vi lider av avsaknaden av en stark center och det måste lösas asp. Tror det kan vända men det börjar brinna i knutarna nu. Kan Lindgren kväva den elden? Jag är tveksam.
Post Reply