Omg 12 - Örebro HK - Skellefteå AIK - 27/10 kl 14.30

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
ossian
Posts: 3658
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Örebro - Skellefteå

Post by ossian »

marre wrote: 27 Oct 2018, 23:46Herregud....
Vadå herregud?

Påstår inte att spelet har var bländande bra, men inte katastrofalt dåligt heller. Vi har vart det bättre laget spelmässigt de flesta matcherna och skapat fler målchanser, haft fler skott och har haft pucken mer.

Det är dessa jävla ramträffar som gör en tokig. Hade hälften av dem gått stolpe in istället hade vi haft 7-8 poäng mer, det handlar om en centimeter. Då hade vi legat i toppen och det hade vart frid och fröjd här inne trots att spelet sett exakt likadant ut.

De lag man trodde skulle göra upp om det inför säsongen var oss, Djurgården, Frölunda, Färjestad och Växköp, tycker dessa lagen har de bästa trupperna. Efter 12 omgångar har Växköp 16 poäng och Djurgården har 23 och resten ligger mittemellan. Det är jämnt och det är små marginaler, och förr eller senare kommer pucken att studsa stolpe in.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Örebro - Skellefteå

Post by Skidrow »

Jag säger fortfarande att Linus är den som känns som han passar bäst med Jocke och Möller av vad som finns i AIK.

Sen håller jag med Ossian det syns det låser sej lite för spelarna för att man har stolpe ut, men en dag börjar det gå stolpe in och då slappnar spelarna av och spelet blir bättre. Bud som är en favorit hackkyckling tycker jag har börjat visa mer dock har han 0 självförtroende, Alm mixar bra och dåliga grejer hela tiden och tyvärr märks dom dåliga mest så där har vi ett problem.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Örebro - Skellefteå

Post by p-play »

ossian wrote: 28 Oct 2018, 09:53
marre wrote: 27 Oct 2018, 23:46Herregud....
Vadå herregud?

Påstår inte att spelet har var bländande bra, men inte katastrofalt dåligt heller. Vi har vart det bättre laget spelmässigt de flesta matcherna och skapat fler målchanser, haft fler skott och har haft pucken mer.

Det är dessa jävla ramträffar som gör en tokig. Hade hälften av dem gått stolpe in istället hade vi haft 7-8 poäng mer, det handlar om en centimeter. Då hade vi legat i toppen och det hade vart frid och fröjd här inne trots att spelet sett exakt likadant ut.

De lag man trodde skulle göra upp om det inför säsongen var oss, Djurgården, Frölunda, Färjestad och Växköp, tycker dessa lagen har de bästa trupperna. Efter 12 omgångar har Växköp 16 poäng och Djurgården har 23 och resten ligger mittemellan. Det är jämnt och det är små marginaler, och förr eller senare kommer pucken att studsa stolpe in.
Det var väl ganska väntat att det skulle bli en jämn serie. Botten- och mittengängen har utvecklats taktiskt och det skiljer inte heller så mycket gällande budget. Jag sade redan innan säsongen att media var snett ute beträffande utlåtandena om Linköping, Malmö och Örebro. Växjö har mycket kvar i budgeten så de lär nog förstärka rejält. Jag trodde dock att de skulle ha ca 5 p mer vid nuvarande läge. Jag har inte sett allt för många matcher med dem, men Burström och ML skall tydligen ha inlett jättesvagt så det var bra att Lindgren avstod där. HV är annars den stora besvikelsen. Jag tyckte att forwardsbesättningen såg trött ut bortom förstafemman, men att de skulle ligga under kvalstrecket är högst oväntat då de ändå har ganska många erfarna spelare, skickliga tränare och ett bra spelsystem.
päran
Posts: 536
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Örebro - Skellefteå

Post by päran »

Ändrar absolut inte mitt förhandstips att guldet står mellan AIK, Växjö, Malmö och DIF och om vi inte stöter på någon av dessa är jag säker på minst semi. Vi har ett lag byggt för slutspel, det kommer att visa sig.

Skickat från min moto g(6) play via Tapatalk

Beckis
Posts: 16
Joined: 28 Jun 2011, 23:40

Re: Örebro - Skellefteå

Post by Beckis »

Holloway och Altonen tog upp spelet i anfallszon nästan varje gång de var inne.
De skapade bra tryck och hyfsade chanser, ge de ett par matcher till så kommer det se riktigt bra ut.

I princip hela matchen var det vi som drev och tryckte på, men fick inte riktigt in puckarna bara.

Känslan på plats var att Örebro lyckades göra mål utan att ha något spel.
Örebro slog i princip sarg ut varje gång man var lite stressad, samtidigt som vi ibland gör rena "indianare" men ser hellre det än att bara slänga ut pucken och hoppas man kan erövra den i mittzon.

Robin Alvarez är ju en av de "hetare" spelarna just nu, han skapar saker ur ingenting och tar nästan alltid rätt beslut med och utan puck.
Wingerli behöver man inte nämna att han är bra just nu.

Powerplay..... gillar hur vi spelar runt pucken i början för att få motståndarna att släppa sin press mot pucken.
Ibland blir vi otåliga och slänger in den från blå precis när vi fått bort pressen och det blir blockering och så får vi börja om igen.
När Jocke släpper pucken oftare/tidigare så blir hela spelet bättre, och fler spelare blir involverade(Altonen, Holloway, Möller, osv...).

Jag tycker det ser bättre ut i år än förra säsongen, då vi i år klarar av att skapa press genom att vara "bättre" än motståndarna, och förra året var det förstakedjan eller motståndarna som var trötta/gjorde bort sig.
User avatar
StigVig
Posts: 1568
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Örebro - Skellefteå

Post by StigVig »

Vad gör vi med Sportchefen som har misslyckats med att skapa 2 formationer som kan leverera poäng 2 år i rad.
Kicka han och ge LJ en påse pengar så han kommer tillbaka.
Misslyckade värvningar (alla) och en övertro på en del spelare som är kvar i truppen sen ifjol.
Ser illa ut och i värsta fall så är vi inblandade i bottenstriden till våren.
Huvvaligen!
Krossa Skiten!!!!!
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Örebro - Skellefteå

Post by svea_man »

Nu ska vi på ladan o heja jävlar imorgon ha lyckats ta med mig 4 marginal åskådare till imorgon om alla gör de fyller vi ladan då jävlar😊
User avatar
Special Brew
Posts: 10026
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Örebro - Skellefteå

Post by Special Brew »

svea_man wrote: 29 Oct 2018, 17:59 Nu ska vi på ladan o heja jävlar imorgon ha lyckats ta med mig 4 marginal åskådare till imorgon om alla gör de fyller vi ladan då jävlar😊
Bra jobbat.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Örebro - Skellefteå

Post by snorhyveln »

Mycket bra initiativ.
User avatar
Spökplumpen
Posts: 467
Joined: 15 Jun 2011, 13:20

Re: Örebro - Skellefteå

Post by Spökplumpen »

Man vinner inga guld i oktober. Så här bra hockey har vi inte spelat på fem år, om ni frågar mig alltså. Aaltonen växer för varje match och gör det mesta rätt just nu. Han drar med sig Holloway som också har mer fart än på länge. Olimb måste sluta båga upp, men övertygad om att han går att få rakare. Möller var väl tvärtom men det blev rätt bra, det också. Olimb har många positiva verktyg. Alvarez är het.

De senaste tre matcherna har vi haft två potentiella förstakedjor och två breddkedjor som producerar. Vi har ändå utvecklingspotential i många. Berggren är en. Snacka talang.

Vår sämste back har snittat en poäng per match... det säger en del om nivån och potentialen på backsidan. Vi har tre förluster i ordinarie tid, trots att vi har ett pp och bp som inte kuggat i. 5 mot 5 måste vi ligga jäkligt högt. Pp lyfte enormt med Aaltonen bakom förlängda blå och där verkar man också hittat lösningen.

Därtill har vi en matchcoach för första gången på länge.

Visst. Jag vill också ha en stark center som kan låsa puck och bidra i första. Linus är för svag/långsam för det. Men som det här laget presterat sedan LHC, ligger jag inte sömnlös. Måste vara jobbigt att vara så neurotisk som vissa supportrar är.
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Örebro - Skellefteå

Post by schteffe »

Tack Spökplumpen!

Det enda jag undrar över är var jag hittar ”förlängda blå”?

p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Örebro - Skellefteå

Post by p-play »

Det här är det bästa vi har spelat sedan Lindgren tog över (även om det finns mycket förbättringspotential i spelmodellen) men motståndarna har blivit bättre, både beträffande taktik och fys. Man har sett den här utvecklingen de senaste 5 åren att 1-2 klubbar per år lyft spelet till en högre nivå. PP bör vara toppklass i ligan. Däremot får man nog räkna med att BP fortsätter att vara mediokert då vi tappat en hel rad duktiga BP-spelare utan att egentligen ersätta dem. Precis som påpekat borde en stark center vara högprioriterat. Vi saknar även en vass tekare. Problemet med Lindgren är att han inte verkar tänka på helheten i sina byggen och då blir det lite dysfunktionellt. Vi kommer dock att bli att räkna med i ett slutspel då vi har spets och det spelar roll i slutspel. Om vi skall gå hela vägen så måste dock truppen justeras en aning.
Post Reply