Lagbygge/formationer 18/19

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Post Reply
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Lagbygge/formationer 18/19

Post by Snuskhummern »

I.o.m att Silly Season inför nästa säsong i mångt och mycket satt ingång så kan det ju vara intressant att veta hur andra tänker kring det kommande lagbygget.

Detta är laget som säsongen troligtvis inleds med:

Målvakter:
#50 Mantas Armalis (G)
#30 Gustaf Lindvall (G)

Backar:
#28 Johan Alm (L)
#6 Filip Berglund (R)
#7 Felix Dahlroth (R)
#57 Emil Djuse (L)
#8 Petter Granberg (R)
#61 Fredrik Lindgren (L)
#26 Patrik Norén (L)
#64 Jonathan Pudas (R)

Forwards:
#71 Juhamatti Aaltonen (RW)
#27 Robin Alvarez (LW/RW)
#48 Jonatan Berggren (LW/RW)
#21 Jimmie Ericsson (LW)
#37 Albin Eriksson (RW/LW)
#20 Edwin Hedberg (LW/RW)
#4 Bud Holloway (RW)
#10 Joakim Lindström (RW)
#16 Linus Lindström (C)
#45 Oscar Möller (LW)
#46 Mathis Olimb (C)
#12 Adam Pettersson (C/LW)
#24 Andreas Wingerli (W/C)
Last edited by Snuskhummern on 18 Jul 2018, 21:22, edited 1 time in total.
User avatar
ossian
Posts: 3591
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by ossian »

Väldigt hög kvalité på spelarna som har kontrakt nästa år. Hoppas på förlängningar snart med ungdomarna som samtliga har hög kapacitet redan nu, flera av dessa kan komma att blomma ut till storspelare. Tycker själv Tim Söderlund bör erbjudas en roll i en av toppkedjorna och en förlängning bör värdesättas därefter.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by Snuskhummern »

Personligen tycker jag att följande spelare borde få förlängt:

Tim Söderlund
Linus Lindström
Sebastian Ohlsson
Andreas Wingerli
Henrik Hetta
Mark Katic
Michael Kostka (Lyckas man få hem Burström så får Kostka stå åt sidan)
Jimmie Ericsson (Ifall kroppen håller)

På så sätt skulle jag sätta upp följande stomme:

Gustaf Lindvall/Mantas Armalis

Oscar Möller - Adam Pettersson - Joakim Lindström
Jonathan Pudas - Michael Kostka/Niclas Burström

Jimmie Ericsson/NY - NY - Bud Holloway
Mark Katic - Emil Djuse

Tim Söderlund - Linus Lindström - Edwin Hedberg
Patrik Norén - Filip Berglund

Henrik Hetta - Andreas Wingerli - Sebastian Ohlsson
- NY

Jonatan Berggren/Linus Andersson/Albin Eriksson


Som man ser skulle det krävs det 2-3 nyförvärv. En första eller andra center, en potentiell ersättare till Jimmie om han inte spelar mer, samt en 7:e back.
User avatar
ossian
Posts: 3591
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by ossian »

Utan att ha sett honom spela har jag hört mycket gott om skadedrabbade Hardy Häman-Aktell. Kan han vara ett namn för nästa år?
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by Snuskhummern »

ossian wrote: 18 Mar 2018, 15:12 Utan att ha sett honom spela har jag hört mycket gott om skadedrabbade Hardy Häman-Aktell. Kan han vara ett namn för nästa år?
Frågan är ju om han håller för SHL, tänker mig annars Andreas Söderberg som en potentiell 7:e back, lär nog vara rätt billig och har ett stadigt defensivt spel.
User avatar
ossian
Posts: 3591
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by ossian »

Hoppas att vi förlänger med Kostka som jag tycker är en väldigt duktig allround back.
User avatar
kopitar
Posts: 2508
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by kopitar »

ossian wrote: 18 Mar 2018, 21:40 Hoppas att vi förlänger med Kostka som jag tycker är en väldigt duktig allround back.
Håller med! Han kan säkert ta ännu ett kliv nästa säsong. Skulle vilja se han mer i PP, och att han utnyttjar sitt skott. Hans skott är riktigt vasst, och han träffar mål jämfört med typ pudas jesper o.
dovienya
Posts: 2167
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by dovienya »

Det jag kan tycka är lite knepigt är hur man matchar offensiva talanger när de väl får spela i A-laget.
Jamenar, Albin E och Jonatan Berggren är ju framförallt offensiva talanger, men får lira ströbyten i tredje-/fjärdekedjan.
Vore det inte bättre att lira dem med den "produktiva delen" av laget när de väl får spela? Vila Möller, Jocke eller Pär i två-tre byten i rad lite nu och då i matcherna, så att det typ blir Berggren - Möller - Lindholm i minut 7-12 i andra, Jocke - Albin - Möller i minut 15-20 i första osv.

Känns svårt att få ut nåt av dem tillsammans med PP, Olsson, Winge, Jeppe och Hetta om jag ska vara ärlig...

Edit: Berggren fick iofs spela powerplay när OS-folket var borta och gjorde det med den äran, måste jag säga...
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by snorhyveln »

Häman är en coming man. Hans "skada" är egentligen ingen skada utan mera av typen åtgärd (även om det tog en jävla tid att rehabba).
Otroligt "cool", nästan för "cool".

Kotska är i mina ögon ett måste. Man hittar inte sådana killar varje eftermiddag, så förläng, förläng! Med riktig träning så kommer han att vara 15% bättre nästa år.

Albin och Jonatan behöver jag inte nämna. De grabbarna är verkligen något utanför "mainstreamen".
Krekula, nej tack. Låt honom spela något år på lån i annan klubb, typ MoDo.
king_louie
Posts: 544
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by king_louie »

dovienya wrote: 18 Mar 2018, 23:01 Det jag kan tycka är lite knepigt är hur man matchar offensiva talanger när de väl får spela i A-laget.
Jamenar, Albin E och Jonatan Berggren är ju framförallt offensiva talanger, men får lira ströbyten i tredje-/fjärdekedjan.
Vore det inte bättre att lira dem med den "produktiva delen" av laget när de väl får spela? Vila Möller, Jocke eller Pär i två-tre byten i rad lite nu och då i matcherna, så att det typ blir Berggren - Möller - Lindholm i minut 7-12 i andra, Jocke - Albin - Möller i minut 15-20 i första osv.

Känns svårt att få ut nåt av dem tillsammans med PP, Olsson, Winge, Jeppe och Hetta om jag ska vara ärlig...

Edit: Berggren fick iofs spela powerplay när OS-folket var borta och gjorde det med den äran, måste jag säga...
+1
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by Skidrow »

Man bör förlänga med:
Andreas Wingerli
Tim Söderlund
Sebastian Ohlsson
Michael Kostka (om han inte blir för dyr)
Linus Lindström



Kanske förlänga med:
Henrik Hetta
Johan Alm
Mark Katic (om man hittar annan skepa)
Jimmie Ericsson (Ifall kroppen håller)
Joni Ortio (pengar och vad han vill)
Last edited by Skidrow on 19 Mar 2018, 22:20, edited 1 time in total.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by Snuskhummern »

Vad tror ni chanserna är att man lyckas ta hem Burström till nästa säsong?
User avatar
ossian
Posts: 3591
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by ossian »

Kanske Växköp slantar upp, de måste ju fylla sin spelarbudget med någonting? Har ju nästan bara billiga spelare i truppen.
lobo
Posts: 1523
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by lobo »

Burström ville ju inte hem ännu, enligt intervju i förra veckan. Om det blir SHL är AIK "det naturliga valet" som jag tror han sa..
Bland ex-AIK are tycker jag fortfarande det skulle vara spännande (och realistiskt) ifall dom pratar med Petter Granberg
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
Sed
Posts: 1594
Joined: 15 Jun 2011, 22:42

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by Sed »

Det naturliga valet är ju Växjö.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by snorhyveln »

Tror inte Granberg vill hem till morsan.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by Lidlund »

lobo wrote:Burström ville ju inte hem ännu, enligt intervju i förra veckan. Om det blir SHL är AIK "det naturliga valet" som jag tror han sa..
Bland ex-AIK are tycker jag fortfarande det skulle vara spännande (och realistiskt) ifall dom pratar med Petter Granberg
Han var dock tydlig med att det finns inga garantier ;)
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by snorhyveln »

Vi sitter å tittar på sporten ikväll, åsså säger frugan
Hardy var här får ett par veckor sedan.

Faan, dom kan väl för helvete inte anställa...... Nää,,, eller hur,,,,, va?
Gubben har egentligen inget att göra här mig veterligt?
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by Snuskhummern »

Hårde Hardy i båset? Nja föga troligt så här sex år efter pensionen. Han lär väl om inte annat ha släkt och vänner i stan som kan varit anledning till besöket.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by Snuskhummern »

Med tanke på hur laget spelat dom senaste matcherna hur tycker ni detta har ändrat förutsättningarna inför nästa säsong? För mig känns helt plötsligt en förlängning på typ Petterström ändå okej om han gått ner i lön tex.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by svea_man »

Petterström nja det är dax o föryngra Sebbe kan ju ta hans plats
User avatar
nr86
Posts: 5252
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by nr86 »

Blir intressant att se hur AIK kommer att formera laget 18/19. Säkert är mycket redan klart om hur det kommer att se ut men det har varit riktigt tyst kring laget och eventuella förlängningar. Hoppas Tim blir kvar ett år innan han drar över det skulle han må bra av. Kommer att vara dominant n till hösten tror jag. Samma men Linus. Han behöver tid att växa och det skulle han få hos oss. Ohlsson har verkligen bidragit när det gäller som mest. Blir förbannad om det visar sig att vi inte lyckas behålla honom. En riktig karaktärsspelare som drar med sig hela laget och publiken med sitt slit. Wingerli är jag inte lika övertygad om att vi ska behålla men även han tar kliv hela tiden och är fantastiskt rörlig och snabb på skridskorna och passar väl in i vårt sätt att spela hockey.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by p-play »

Frågan man först skall ställa sig är vilket spelsystem vi skall använda oss av. Jag tycker inte att Lindgren har besvarat den frågan ännu. Sedan skall man komma ihåg att grundserie och slutspel är två olika sporter. Vissa spelartyper kommer till sin rätt först i slutspel. Personligen tycker jag att man skall bygga laget kring speediga ytterforwards kombinerat med ett par tunga forwards som är starka i spelet kring kassen. Lägg därtill att man behöver ha några spelskickliga centrar. Man behöver också ta ett par obekväma beslut angående ett par av de äldre spelarna.
User avatar
smogz
Posts: 5683
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by smogz »

Jag tror Wingerli med tiden kan bli en ny Forsell. Tycker definitivt han borde förlängas, med flera år.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2962
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by Foppas skridskocoach »

Det är väl tidernas no-brainer att förlänga med knattarna? Enda braskisen är såklart priset.
Tigerränderna går aldrig ur.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by p-play »

Foppas skridskocoach wrote: 30 Mar 2018, 14:38 Det är väl tidernas no-brainer att förlänga med knattarna? Enda braskisen är såklart priset.
Du får förmodligen allihopa för priset av en Holloway. ;)
Emil Molin är klar för Malmö, liksom Sylvegård. De kommer att ha ett lag som är riktigt tunga fysiskt sett på forwardssidan. Det har ryktats att de kanske plockar upp Immo också.
User avatar
ossian
Posts: 3591
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by ossian »

Jag tycker att vi precis som nu ska försöka bygga laget runt en stabil målvakt och en stabil backlinje, två stycken på papperet starka offensiva formationer, och sen smockfullt med hungriga ungdomar ur egna led. Hellre det än en vass förstafemma och sen halvljumma allsvenskingar i 2-4.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by Snuskhummern »

ossian wrote: 30 Mar 2018, 14:53 Jag tycker att vi precis som nu ska försöka bygga laget runt en stabil målvakt och en stabil backlinje, två stycken på papperet starka offensiva formationer, och sen smockfullt med hungriga ungdomar ur egna led. Hellre det än en vass förstafemma och sen halvljumma allsvenskingar i 2-4.
Håller med dig, men tycker dock att man ändå ska värva minst en allsvensk spetsforward. Både Olle Liss och Michael Lindqvist har ju visat att det är möjligt att gå från AS till SHL och behålla formen.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by p-play »

Snuskhummern wrote: 30 Mar 2018, 15:07
ossian wrote: 30 Mar 2018, 14:53 Jag tycker att vi precis som nu ska försöka bygga laget runt en stabil målvakt och en stabil backlinje, två stycken på papperet starka offensiva formationer, och sen smockfullt med hungriga ungdomar ur egna led. Hellre det än en vass förstafemma och sen halvljumma allsvenskingar i 2-4.
Håller med dig, men tycker dock att man ändå ska värva minst en allsvensk spetsforward. Både Olle Liss och Michael Lindqvist har ju visat att det är möjligt att gå från AS till SHL och behålla formen.
Glöm inte Emil Larsson! 23 mål i ett lag som Luleå är en otrolig bedrift. Ejdsell gjorde det också bra. Jag tycker att vår svaga punkt de här sista två säsongerna har varit bredden på forwardssidan. Med bara två producerande kedjor kan du efter några enstaka skador (vilka alltid kommer) plötsligt bara stå där med en offensiv kedja. Knattarna har dock tagit ett stort steg sista månaderna och gjort det riktigt bra. En kille som David Lindquist hade kunnat göra det väldigt bra i en tredjekedja utan att kostnaden hade varit speciellt hög. Prislappen på t ex Emil Molin är nog betydligt högre. Det är de smarta värvningarna som gör skillnad när de flesta lagen har ungefär lika mycket att röra sig med. Att satsa på de egna killarna från J20 är en självklarhet. Palushaj är en spelare som skulle passa in hos oss och om man kan lösa Holloway från kontraktet kanske man skulle kunna ha råd med honom.
User avatar
nr86
Posts: 5252
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by nr86 »

Det blev tyst kring Scotts återkomst till shl. Är han klar för någon klubb? Jag och några med mig tyckte detta var en typisk Lindgren värvning. Mycket är säkert klart i AIKs lag 18/19 men vi får bara inte veta. Hedberg och Norén klara men sen då? Ortio, Matt, Olofsson, Petterström, Jimmie och Lindgren känns som givna att lämna men sedan känns det ovisst. Ja Lindgren kanske man inte ska räkna bort som han spelar nu:)

Jag önskar mig Granberg och Nisse på backen men det är kanske att sikta för högt?
Post Reply