Lagbygge/formationer 18/19

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by p-play »

Han var helt enkelt inte mogen för SHL-spel. För att ta ett exempel så var han lite dålig på att skydda sig från tacklingar. Vem vet hur det ser ut efter sommaren. Det är otroligt svårt att förutspå unga spelares utveckling och det bästa är att låta det komma naturligt något som klubben är mycket duktiga på. Jag tycker att man är oerhört skickliga på att matcha in unga spelare i A-laget.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by snorhyveln »

Forsell får sparken av Malmö vad jag förstår.
Locka hem honom igen, pronto.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by smogz »

Är han inte för skadebenägen?
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
ante08
Posts: 2584
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by ante08 »

snorhyveln wrote: 13 Apr 2018, 12:42 Forsell får sparken av Malmö vad jag förstår.
Locka hem honom igen, pronto.
Forssell har köpt hus i Malmö och säljer huset i Skellefteå. Han kanske spelar i Malmö nästa säsong, men tar beslut om detta senare. Det är därför han finns med på listan över de som får lämna.
User avatar
nr86
Posts: 5353
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by nr86 »

Det blir spännande att se vilket lag vi kommer att ställa på isen 18/19. Vi har det bra ställt på backsidan och framåt finns spetsen. Lindgren kommer att behöva träffa mer rätt ang spetsen då jag tycker han missat i fallet Ellis och Anderson. Bud har inte heller presterat i paritet till vad som förväntats men jag hyser ändå vissa förhoppningar om bättring under Tommys vingar. En stjärncenter måste in då vi tappar Pär. Jag hoppas Linus kommer att ta kliv nästa år och att Adam kan axla en ännu större offensiv roll men den där Lindholm typen kommer vi att behöva då han kommer att lämna ett stort tomrum efter sig. Kan Holmström vara ett namn för AIK? Justin Azevedo har jag bara droppat efter att ha lyssnat på Möller i podden som nyligen kom ut. Men säkerligen finns det flera spår som Lindgren följer och det kan ju vara så att det redan är klart med flera spelare. Greg Scott är en annan fd Brynäsare som känns som en typisk Lindgren värvning. Nu har vi gått långt igen i årets slutspel och det påverkar budgeten i positiv riktning så någon stjärna kan vi säkert landa:) Tycker också att Hetta lyft sig flera nivåer i slutspelet och han kommer att bli saknad. Även Olofsson har gjort det så jag hoppas ersättarna fyller deras skor/skridskor. Det viktiga är ju att hitta spelare som funkar hos oss och inte bara funkat i andra lag och ligor. Vi har bommat en del genom åren på just detta och det blir ofta mycket kostsamt. Och andra sidan finns det exempel på spelare som gjort motsatt resa. Kanske Lasse bidrar med lite efter sina år i alplandet? Har för mig att både Olofsson och Hetta kostade lite kosing så det lär finnas pengar för ersättare. I år är det Ortio som tagit oss till final. Nästa år hoppas jag laget skaffar sig ett riktigt bra utgångsläge inför slutspelet i och med en bättre tabellplacering. Just det Ortio ska ersättas och det viskas om Mantas Armalis som ersättaren. Hoppas det faller väl ut då Lindgren verkligen lyckades i fallet Ortio.
User avatar
kopitar
Posts: 2575
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by kopitar »

ante08 wrote: 13 Apr 2018, 14:03
snorhyveln wrote: 13 Apr 2018, 12:42 Forsell får sparken av Malmö vad jag förstår.
Locka hem honom igen, pronto.
Forssell har köpt hus i Malmö och säljer huset i Skellefteå. Han kanske spelar i Malmö nästa säsong, men tar beslut om detta senare. Det är därför han finns med på listan över de som får lämna.
Har hört tvärt om, att Forsell håller på bygga nytt i Skellefteå.
User avatar
cechise
Posts: 471
Joined: 10 Aug 2011, 01:55

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by cechise »

Har hört samma sak, på Eriksberg.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by Lidlund »

En sak är i alla fall klar. Erik Forssell och hans familj bor kvar i Skåne. Man planerar inte att lämna huset i Tygelsjö.
Huset i Skellefteå ligger ute till försäljning och Tygelsjö blir basen det närmsta. I alla fall just nu.
– Det stämmer att vi säljer huset i Skellefteå. Vi har planerat att bo kvar här i ett år till att börja med. Så är planen, säger Forssell.

https://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/ ... r-i-skane/

Hindrar han förvisso inte att bygga hus i stan, men ska mycket till för han ska lämna södra Sverige

golf
Posts: 19
Joined: 15 Jun 2011, 21:18

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by golf »

Huset blir klart nästa vår på Eriksberg, då flyttar han hem igen.

Nu då han inte fick förlängt med Mif, siktar han på att få ett åt i Europa någonstans.
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by BubbelVe »

ante08 wrote: 13 Apr 2018, 14:03
snorhyveln wrote: 13 Apr 2018, 12:42 Forsell får sparken av Malmö vad jag förstår.
Locka hem honom igen, pronto.
Forssell har köpt hus i Malmö och säljer huset i Skellefteå. Han kanske spelar i Malmö nästa säsong, men tar beslut om detta senare. Det är därför han finns med på listan över de som får lämna.
Forsell säljer huset i Skellefteå för han bygger nytt i Skellefteå....
marre
Posts: 3179
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by marre »

Så är det
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by p-play »

Det vore perfekt att få in Forsell som tränare i J18 eller J20. Jag tror han kan bli en vass tränare så småningom.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by smogz »

Forsell och Jimmie tar över J18, sen J20 och om 4 år A-laget
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
PackSwede
Posts: 1014
Joined: 21 Jun 2011, 20:36
Location: Umeå

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by PackSwede »

smogz wrote:Forsell och Jimmie tar över J18, sen J20 och om 4 år A-laget
Början på nästa dynasti!
dovienya
Posts: 2218
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by dovienya »

Kan Jimmie komma att slå någon form av målrekord för Skellefteå om han lirar en säsong till?
I den mkt opålitliga statistik jag hittar så skiljer det 13 mål till Rolle Stoltz om att ha gjort flest mål i AIK?
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by Markman »

dovienya wrote: 27 Apr 2018, 15:56 Kan Jimmie komma att slå någon form av målrekord för Skellefteå om han lirar en säsong till?
I den mkt opålitliga statistik jag hittar så skiljer det 13 mål till Rolle Stoltz om att ha gjort flest mål i AIK?
Det låter osannolikt, på EP säger de att Jimmie ligger på 126 mål i grundserien, 179 totalt. Mikaelsson är den som ligger före totalt med 222. I grundserien är Jimmie sjua efter Pär Mikaelsson, Per Johansson, Thomas Hedin, Roland Stoltz, Jörgen Wännström, Hardy Nilsson och Jonny Forsman.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
dovienya
Posts: 2218
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by dovienya »

Tack för uppdateringen ;)
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by p-play »

Min gissning (utan att veta) är att Lindgren bygger laget, rent strukturellt, på liknande sätt som under fjolårets säsong med två toppkedjor och två komplementkedjor. Ytterforwardsparen i de två toppkedjorna är nog redan satta. Hedberg (om han nu kommer vilket allt pekar på) går nog i par med Holloway. Med andra ord så skall det främst in en dyr toppcenter. Jag tror dessutom att han tar in ytterligare en etablerad forward och då helst en center. Man kan nog förvänta sig att resterande platser fylls ut med förlängningar på Pontus P, juniorer, någon svensk hyggligt etablerad spelare som Brodecki eller Ridderwall, någon allsvensk spelare som Lang och kanske någon utländsk spelare. På backsidan kör han nog med säkra kort och förlänger med minst en av Lindgren och Alm, kanske t o m båda.
päran
Posts: 536
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by päran »

Gustaf Lindvall/Mantas Armalis

Oscar Möller - Ny - Joakim Lindström
Jonathan Pudas - Petter Granberg

Jonathan Berggren - Ny - Bud Holloway/ Ny
Fredrik Lindgren - Emil Djuse

Adam Petterson - Andreas Wingerli - Jimmie Ericsson
Johan Alm - Filip Berglund

Albin Eriksson - Linus Lindström - Edvin Hedberg
Patrik Norén - Felix Dahlrot

Tror Jonathan B gör succé i vinter om han blir lite snabbare och starkare. Hoppas Jimmie signar. Har inte så så stora förhoppningar på Edvin Hedberg. Hoppas han inte är dyr så han kan ta en roll i fjärde, skulle kunna funka. Vill att det satsas på starka tvåvägscentrar och att Bud skickas för att frigöra pengar och utrymme för en ny vass forward.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by p-play »

päran wrote: 18 May 2018, 11:53 Gustaf Lindvall/Mantas Armalis

Oscar Möller - Ny - Joakim Lindström
Jonathan Pudas - Petter Granberg

Jonathan Berggren - Ny - Bud Holloway/ Ny
Fredrik Lindgren - Emil Djuse

Adam Petterson - Andreas Wingerli - Jimmie Ericsson
Johan Alm - Filip Berglund

Albin Eriksson - Linus Lindström - Edvin Hedberg
Patrik Norén - Felix Dahlrot

Tror Jonathan B gör succé i vinter om han blir lite snabbare och starkare. Hoppas Jimmie signar. Har inte så så stora förhoppningar på Edvin Hedberg. Hoppas han inte är dyr så han kan ta en roll i fjärde, skulle kunna funka. Vill att det satsas på starka tvåvägscentrar och att Bud skickas för att frigöra pengar och utrymme för en ny vass forward.
Hedberg var en av Rögles dyraste spelare förra säsongen så han är nog inte billig. Jag skulle tro att han i första hand är påtänkt för en andrakedja. Angående Holloway så har jag sett att en del hävdar att han var hämmad mer eller mindre hela säsongen av en skada. Huruvida det stämmer vet jag inte, men det skulle åtminstone delvis förklara den bedrövliga insatsen ifjol.
User avatar
nr86
Posts: 5353
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by nr86 »

Kommer Bud upp i gammalt slag är det som ett nyförvärv! Hedberg tror även jag kostar mycket flis. Men jag tror att Olofsson också var ganska dyr så de tar kanske ut varandra en aning.
Tror AIK kan komma att ställa upp så här.

Möller, Ny, Lindström
Holloway, Pettersson, Hedberg
Ny, L Lindström, Berggren
Ny, Wingerli, Eriksson
päran
Posts: 536
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by päran »

p-play wrote: 18 May 2018, 12:21
päran wrote: 18 May 2018, 11:53 Gustaf Lindvall/Mantas Armalis

Oscar Möller - Ny - Joakim Lindström
Jonathan Pudas - Petter Granberg

Jonathan Berggren - Ny - Bud Holloway/ Ny
Fredrik Lindgren - Emil Djuse

Adam Petterson - Andreas Wingerli - Jimmie Ericsson
Johan Alm - Filip Berglund

Albin Eriksson - Linus Lindström - Edvin Hedberg
Patrik Norén - Felix Dahlrot

Tror Jonathan B gör succé i vinter om han blir lite snabbare och starkare. Hoppas Jimmie signar. Har inte så så stora förhoppningar på Edvin Hedberg. Hoppas han inte är dyr så han kan ta en roll i fjärde, skulle kunna funka. Vill att det satsas på starka tvåvägscentrar och att Bud skickas för att frigöra pengar och utrymme för en ny vass forward.
Hedberg var en av Rögles dyraste spelare förra säsongen så han är nog inte billig. Jag skulle tro att han i första hand är påtänkt för en andrakedja. Angående Holloway så har jag sett att en del hävdar att han var hämmad mer eller mindre hela säsongen av en skada. Huruvida det stämmer vet jag inte, men det skulle åtminstone delvis förklara den bedrövliga insatsen ifjol.
Detta är vad jag hoppas/förväntar mig, inte vad jag tror att Lindgren har för fokus. Jag tror precis som du att Hedberg är tänkt till andralinan. Jag tror bara inte att det blir leverans. Min förhoppning är att Berggren då kan fylla upp den kostymen.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by bsa »

Om han producerat i ett bottenlag varför ska han inte produsera i ett (förhoppningsvis) topplag. Snabb på grillorna, arbetsvillig, säkrare kort än så har floppat, men jag ser det som en bra värvning. Men ALLA spelare har mellanår.
päran
Posts: 536
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by päran »

bsa wrote: 18 May 2018, 14:29 Om han producerat i ett bottenlag varför ska han inte produsera i ett (förhoppningsvis) topplag. Snabb på grillorna, arbetsvillig, säkrare kort än så har floppat, men jag ser det som en bra värvning. Men ALLA spelare har mellanår.
Jag är inte imponerad av vad jag sett, men tokhoppas att jag får fel.
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by schteffe »

Är det givet att 10 och 45 ska spela ihop i första? Det var ju inte en succé i finalen, och öht var 10 blek i slutspelet.
dovienya
Posts: 2218
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by dovienya »

Möller - Pettersson - Lindström -- ge Adam 10-15 matcher ihop med dem, ge honom verkligen chansen att spela in sig med dem; inte bara en eller två matcher som tidigare..
Holloway - Wingerli - Hedberg -- se ovan. Blir jävelbra fart med en droppande Holloway på direktskott...
Berggren - LinusL - Albin E -- offensiv bonuskedja... ge dem 10 byten i sträck istället för första eller andrakedjan och gå på tre kedjor under tiden.
Junis - Junis - Junis -- pannbenskedja med snabba fötter och bra fysik; typ Sebbe Ohlsson.
Ser ganska tunt ut på forwardssidan, faktiskt. Skulle helst vilja se Berggren och AlbinE i en producerande roll. Jag både anser och inser att en checkingroll är livsviktig ur utbildningssynpunkt, men trots det så är det förmodligen inte huvudsyftet med Albin och Jonathan i framtiden.

Kan ju vara en bra roll för att lära sig SHL-tempot iofs i en inledningsfas. Men skulle verkligen vilja se en Arvidssonutveckling på dem så de får inte fastna i checkingrollen likt Tim/Seb.

Backparen går kombinera hej vilt; känns som en bra balans, sålänge man undviker stötbrytarAlm och stötbrytarDjuse i samma backpar.
Linkan - Filip Berglund
Petter - Djuse
Norén - Dalroth
Alm - Pudas
Ingen inbördes rangordning i backparen.. Pudas behöver få upp sin consistency för att bli en toppback i SHL.
dovienya
Posts: 2218
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by dovienya »

Saknas ganska mycket tyngd på forwards/centerpositionerna?
84kg i snitt, och bara Albin E (93) och Jocke L (92) över 90kg, och Jocke använder egentligen aldrig sina kilon. Siffrorna från EP iofs.
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by schteffe »

Förra säsongen hade vi ligans i genomsnitt kortaste lag och näst lättviktigaste lag.

Tycker kommande säsongs lagbygge ser bra ut. Skulle säga att backsidan är topp-tre, bak VLH och jämte BIF.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by Chippen »

Alm borde vara 7:e back.
Kan inte tänka mig att man värvat Norén för att initialt ha honom som 7:e.

Tänker typ (utan någon rangordning på de tre första):
Djuse-Pudas
Linkan-Berglund
Norén-Granberg
Alm-Dahlroth

Pudas-Linkan
Berglund-Granberg
Djuse-Noren
Alm-Dahlroth
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
ossian
Posts: 3666
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by ossian »

Berglund var riktigt bra med både Djuse och Lindgren. Jag hade nog satt Berglund med Djuse, för att Lindgren har visat att han kan anpassa sitt spel till vem som helst.

Pudas är grym framåt, men gör lite misstag ibland hemåt. Hade satt honom med Granberg.

Mina backpar:

Berglund-Djuse
Pudas-Granberg
Norén-Lindgren
Alm

Dahlrot får börja som reserv.
Post Reply