Lagbygge/formationer 18/19

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

p-play
Posts: 6772
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by p-play »

Jag hoppas verkligen inte att man hugger på Scott. Palushaj skulle vara en bättre värvning på den lönenivån. Palushaj och Hedberg skulle vara ett mycket bra forwardspar för en andrakedja. Det finns definitivt även en del intressanta spelare i de lag som kvalar till SHL.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3023
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by Foppas skridskocoach »

Sett till hur de presterat på sistone kan jag tänka mig att behålla både Linkan och Jimmie förutsatt att prislappen är den rätta. Vilket betyder en ganska rejäl sänkning jämfört med lönen de lyfte för några år sedan.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3023
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by Foppas skridskocoach »

Sedan tycker jag även att Alm har sett bättre ut i slutspelet (även om Linkan och Filip är de klarast lysande utropstecknen på backen).
Tigerränderna går aldrig ur.
p-play
Posts: 6772
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by p-play »

Foppas skridskocoach wrote: 30 Mar 2018, 17:42 Sett till hur de presterat på sistone kan jag tänka mig att behålla både Linkan och Jimmie förutsatt att prislappen är den rätta. Vilket betyder en ganska rejäl sänkning jämfört med lönen de lyfte för några år sedan.
Det är dags att säga adjö till de spelarna, liksom Pontus P. En spelare som Jimmie kommer inte att spela för småsmulor och hans skador har gjort att han inte kan prestera ordentligt. De pengarna gör mer nytta på annat håll. Man måste våga säga nej trotjänare även om man gillar dem som personer.
User avatar
ossian
Posts: 3645
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by ossian »

Tycker som sagt att vi borde splittra på Holloway och Jimmie. De är för långsamma för att lira i samma kedja, ingen av dem är snabb i vändningarna och de vinner få lösa puckar. Med fullt lag, varför inte prova Olofsson med Adam och Bud, och sen peta in Jimmie med Hetta och Petterström?
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by BigGuyJohan »

ossian wrote: 30 Mar 2018, 19:38 Tycker som sagt att vi borde splittra på Holloway och Jimmie. De är för långsamma för att lira i samma kedja, ingen av dem är snabb i vändningarna och de vinner få lösa puckar. Med fullt lag, varför inte prova Olofsson med Adam och Bud, och sen peta in Jimmie med Hetta och Petterström?
fel tråd ;) denna är ju för nästa säsong.
User avatar
nr86
Posts: 5340
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by nr86 »

Har kollat igenom gårdagens match och oj vad 33an är bra! Gör ju inte ett fel på isen. Lustigt också att se när Pennerborn tackar Olofsson så säger han ju ”vi ses i höst” typ. Olofsson har visat att han har kvaliteer men det är ju det defensiva spelet han fallerar. I hedberg hoppas jag vi får mer av den varan. Vi har möjligheter att få ett riktigt bra lag 18/19. Vi uppgraderar på Matts position och jag tror vi får en mer komplet spelare i Hedberg. Ortio blir svår att ersätta som han spelat i slutspelet men det är ingen omöjlighet. Kul Silly hur som helst. Men signa upp 33 och 24 nu Lindgren!
p-play
Posts: 6772
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by p-play »

nr86 wrote: 30 Mar 2018, 21:54 Har kollat igenom gårdagens match och oj vad 33an är bra! Gör ju inte ett fel på isen. Lustigt också att se när Pennerborn tackar Olofsson så säger han ju ”vi ses i höst” typ. Olofsson har visat att han har kvaliteer men det är ju det defensiva spelet han fallerar. I hedberg hoppas jag vi får mer av den varan. Vi har möjligheter att få ett riktigt bra lag 18/19. Vi uppgraderar på Matts position och jag tror vi får en mer komplet spelare i Hedberg. Ortio blir svår att ersätta som han spelat i slutspelet men det är ingen omöjlighet. Kul Silly hur som helst. Men signa upp 33 och 24 nu Lindgren!
Hedberg har tyvärr också lite halvdålig inställning i det defensiva spelet så det är väl lite tveksamt om det är någon uppgradering då Olofsson ändå är mycket bättre i år än ifjol i den delen av spelet. Hedberg är dock bättre i spelet med puck och är en snäppet bättre skridskoåkare. Båda har bra skott, men Olofsson är en mer utpräglad målgörare.
User avatar
nr86
Posts: 5340
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by nr86 »

Tror Bert kan få fason på defensiven. Det trodde man om Olofsson också men jag har en bra känsla ang Hedberg. Har alltid gillat hans sätt att spela hockey sedan jag först fick se honom i Modo.
p-play
Posts: 6772
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by p-play »

Jag tycker att man har gjort stora framsteg med Olofssons defensiv. Det kommer att bli intressant att se Hedberg i en bättre klubb där han får tillbringa mer tid i anfallszon. Jag hoppas att vi bygger laget huvudsakligen på speed, men även adderar någon forward som är urstark i spelet kring kassen så att vi även klarar fysiska matcher där motståndarna klarar av att strypa tempot.
dovienya
Posts: 2204
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by dovienya »

p-play wrote: 30 Mar 2018, 23:13 Jag tycker att man har gjort stora framsteg med Olofssons defensiv. Det kommer att bli intressant att se Hedberg i en bättre klubb där han får tillbringa mer tid i anfallszon. Jag hoppas att vi bygger laget huvudsakligen på speed, men även adderar någon forward som är urstark i spelet kring kassen så att vi även klarar fysiska matcher där motståndarna klarar av att strypa tempot.
Ja, nu på slutet har han börjat checka på riktigt, men bättre beslut. Han är ingen stjärna i egen zon, ens på division 1-nivå; han behöver fortfarande ha farten uppe, men längre upp har det börjat se klart bättre ut.
User avatar
ossian
Posts: 3645
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by ossian »

Jimmie är fortfarande ruggigt bra som rollspelare. Fredrik Lindgren, wow, betydligt bättre än sista säsongen hos oss. Riktigt jävla bra mot Färjestad, bästa back tillsammans med Berglund. Håller kroppen för dessa två och ifall de har motivationen kvar är jag inte främmande för förlängning. De behöver inte spela i förstafemman.
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by LeeGoren »

Jeppe O är ju rena rama åPatrice Bergeron i defensiven om man jämför med Edvin Hedberg. Att tro att Hedberg kan vara mer komplett än bådeJeppe och Matt är antingen okunnigt eller naivt.
Det är ingen slump att Cam Abbott inte alls gillade Hedbergs attityd och karaktär.
Med tanke på den behandling som tex Emil Pettersson, Calof och Jeppe O har fått av Bert så känns Hedberg som ett stort risktagande. Då måste isf Tommy Samuelsson ensam kliva in och ta honom under sina vingar.
p-play
Posts: 6772
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by p-play »

LeeGoren wrote: 31 Mar 2018, 11:35 Jeppe O är ju rena rama åPatrice Bergeron i defensiven om man jämför med Edvin Hedberg. Att tro att Hedberg kan vara mer komplett än bådeJeppe och Matt är antingen okunnigt eller naivt.
Det är ingen slump att Cam Abbott inte alls gillade Hedbergs attityd och karaktär.
Med tanke på den behandling som tex Emil Pettersson, Calof och Jeppe O har fått av Bert så känns Hedberg som ett stort risktagande. Då måste isf Tommy Samuelsson ensam kliva in och ta honom under sina vingar.
Att hantera den här typen av spelare är nog inte Berts starka sida. Hedberg känns nästan som ett ännu svårare fall då intrycket är att det även finns en bokstavskombination inblandad. Jag tycker att det är ett misstag att skeppa Olofsson. Tålamod är viktigt. Det tog lång tid att få ordning på Tim Heeds spel. När han kom kunde han knappt åka skridskor, men när han lämnade var han dominant med sina uppåkningar.
marre
Posts: 3176
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by marre »

Fast vet vi om Jeppe vill va kvar? Eller vilken lön FBK erbjudit? Finns ju många faktorer som spelar in.Däremot tror jag vi kan räkna i Granberg till nästa säsong :D
p-play
Posts: 6772
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by p-play »

ossian wrote: 31 Mar 2018, 11:27 Jimmie är fortfarande ruggigt bra som rollspelare. Fredrik Lindgren, wow, betydligt bättre än sista säsongen hos oss. Riktigt jävla bra mot Färjestad, bästa back tillsammans med Berglund. Håller kroppen för dessa två och ifall de har motivationen kvar är jag inte främmande för förlängning. De behöver inte spela i förstafemman.
Nej, de behöver inte spela i förstafemman, men åtminstone Jimmie vill nog ha en lön som i princip motsvarar det. Det är där problemet sitter.
User avatar
ossian
Posts: 3645
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by ossian »

Tim Heed var typ SHLs bästa back under andra säsongen hos oss, han var bättre under andra säsongen än under den tredje. Men han var heeeelt värdelös första säsongen.
User avatar
ossian
Posts: 3645
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by ossian »

p-play wrote: 31 Mar 2018, 12:25
ossian wrote: 31 Mar 2018, 11:27 Jimmie är fortfarande ruggigt bra som rollspelare. Fredrik Lindgren, wow, betydligt bättre än sista säsongen hos oss. Riktigt jävla bra mot Färjestad, bästa back tillsammans med Berglund. Håller kroppen för dessa två och ifall de har motivationen kvar är jag inte främmande för förlängning. De behöver inte spela i förstafemman.
Nej, de behöver inte spela i förstafemman, men åtminstone Jimmie vill nog ha en lön som i princip motsvarar det. Det är där problemet sitter.
Det är han inte värd efter den sportsliga prestationen, men om han är ok med att ta en lön efter sin roll borde han vara välkommen att stanna.
p-play
Posts: 6772
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by p-play »

marre wrote: 31 Mar 2018, 12:23 Fast vet vi om Jeppe vill va kvar? Eller vilken lön FBK erbjudit? Finns ju många faktorer som spelar in.Däremot tror jag vi kan räkna i Granberg till nästa säsong :D
Han sade i en intervju att han inte hade hört något från Lindgren så klubben var nog inte speciellt intresserad av en förlängning. I alla fall gav intervjun sken av det. Med tanke på hans familjesituation och inköpt villa så tror jag nog att hade föredragit att stanna såvida han inte har hamnat på kant med någon.
p-play
Posts: 6772
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by p-play »

ossian wrote: 31 Mar 2018, 12:27
p-play wrote: 31 Mar 2018, 12:25
ossian wrote: 31 Mar 2018, 11:27 Jimmie är fortfarande ruggigt bra som rollspelare. Fredrik Lindgren, wow, betydligt bättre än sista säsongen hos oss. Riktigt jävla bra mot Färjestad, bästa back tillsammans med Berglund. Håller kroppen för dessa två och ifall de har motivationen kvar är jag inte främmande för förlängning. De behöver inte spela i förstafemman.
Nej, de behöver inte spela i förstafemman, men åtminstone Jimmie vill nog ha en lön som i princip motsvarar det. Det är där problemet sitter.
Det är han inte värd efter den sportsliga prestationen, men om han är ok med att ta en lön efter sin roll borde han vara välkommen att stanna.
Det är nog svårt att få en sådan tidigare dominant spelare att spela för en lön lägre än genomsnittet, för det är där som hans prestation på isen är för närvarande. Han ser nog sig själv fortfarande som en ledande spelare (vilket är en bra egenskap). Skador och ålder tar till sist ut sin rätt.
User avatar
nr86
Posts: 5340
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by nr86 »

LeeGoren wrote: 31 Mar 2018, 11:35 Jeppe O är ju rena rama åPatrice Bergeron i defensiven om man jämför med Edvin Hedberg. Att tro att Hedberg kan vara mer komplett än bådeJeppe och Matt är antingen okunnigt eller naivt.
Det är ingen slump att Cam Abbott inte alls gillade Hedbergs attityd och karaktär.
Med tanke på den behandling som tex Emil Pettersson, Calof och Jeppe O har fått av Bert så känns Hedberg som ett stort risktagande. Då måste isf Tommy Samuelsson ensam kliva in och ta honom under sina vingar.
Ja vi får se ven som framstår som okunnig och naiv när vi spelat 1/3 av nästa års säsong. Jag tror på Hedberg och får väl äta upp det om jag har fel. Men jag är inte den som inte kan erkänna när man har fel. Facit får vi om några månader :)
User avatar
smogz
Posts: 5690
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by smogz »

p-play wrote:Jag tycker att man har gjort stora framsteg med Olofssons defensiv. Det kommer att bli intressant att se Hedberg i en bättre klubb där han får tillbringa mer tid i anfallszon. Jag hoppas att vi bygger laget huvudsakligen på speed, men även adderar någon forward som är urstark i spelet kring kassen så att vi även klarar fysiska matcher där motståndarna klarar av att strypa tempot.
Edit. Vadd i hjärnan idag.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
p-play
Posts: 6772
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by p-play »

För mycket påskmust? :D
User avatar
smogz
Posts: 5690
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by smogz »

Måste vara det, jag läste att du tyckte det skulle bli intressant att se Olofsson i en bättre klubb. Och kommenterade att du inte skulle få det eftersom han ska till en sämre. Men det var ju Hedberg..
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by Snuskhummern »

Tycker det ska bli intressant att se vad Hedberg kan göra i ett lag som inte blir lika tillbakatryckt som Rögle.
User avatar
ossian
Posts: 3645
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by ossian »

En tanke bara, är redo att bli sågad. Låter som alla räknar med att Söderlund drar till NHL/AHL nästa år. Efter vi resignat Ohlsson/Wingerli, skulle inte Berggren fungera som kugge i den kedjan i en liknande roll?

Både Ohlsson och Wingerli är väldigt duktiga defensivt i hemjobbet, men de behöver hjälp med kreativiteten. En snabb kreativ spelare passar bra in där precis som Söderlund är, och visst fan är Berggren just det?
marre
Posts: 3176
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by marre »

Nja,snabb är han väl inte men grymt spelskicklig är väl inte helt olik Axel? Det funkade ju bra!
User avatar
ossian
Posts: 3645
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by ossian »

Jag tycker han såg bra ut på rören när han var uppe, bra skridskoteknik och det gick rätt fort utan att det såg ut som Jeppe, Lindgren, Ohlsson och Söderlund etc. Var jag blind ? Däremot har killen tydliga brister i defensiv och närkampsspel, men det kommer säkert efter Bert och Thomson fått sätta klorna i honom och plåga grabben.
User avatar
ossian
Posts: 3645
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by ossian »

Axel är väl typ sämst på rören någonsin efter möjligtvis Harkins?
dovienya
Posts: 2204
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by dovienya »

Håller med ossian lite här...
Håller även med marre om skridskosnabbheten. Dock är han ju bara 17 än och går ju faktiskt skola till lite. Tycker snarare han påminner om Jocke i spelstilen än någon annan, kvick på små ytor och bra blick för spelet; inte närkampsvinnare - än - och inte lika hal...

Bortsett från första matchen han fick lite ströbyten i (där jag lade märke till ovanstående) så tycker jag han har sett tagen ut av "stundens allvar" och inte presterat av den anledningen snarare än något annat.
Post Reply