Ny tränare nästa säsong?

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Ny tränare nästa säsong?

Post by smogz »

Min känsla är att det börjar vara dax att byta tränare till nästa säsong. Utan att veta kontraktsläge skulle jag vilja byta till nya tränare.

Min känsla är att laget senaste 3-4 säsongerna gått från ett modernt aggressivt pressförsvar till ett klassiskt styrspelsförsvar som i år dessutom utförs dåligt. Man sätter ingen press i anfallszon och man stänger inte mittzon. Man sätter dessutom halvhjärtad press i försvarszon så att puckhållaren inte är pressad, men det innebär ändå att den närmaste spelaren går på lite halvhjärtat, någon annan försöker ta hans position men det blir väldigt snabbt rörigt och alltid finns nån jävel fri framför mål.

Summa summarum, det ser inte bra ut, varken framåt eller bakåt och det är svårt att se några linjer i spelet, svårt att förstå hur tränarna tänkt. Det kanske är solklart för spelarna men jag tvivlar på det, då skulle det se bättre ut.

Ok, vad göra.

Bert och Klockare har varit med på hela resan ner, vilket får mig att spekulera i att de inte har en bättre plan. Öberg har jag ingen koll på men det har ju blivit ännu sämre med honom i båset.

Vad göra då? Nya tränare tycker jag. Plus en ordentlig utvärdering internt över hur Skellefteå AIK ska spela hockey. När det är klart måste de hitta tränare som kan ta den röda tråden och utveckla den.

Vilka tränare skulle det vara då?

Jag har ingen aning. Vilken typ av hockey spelat topplagen i allsvenskan? Nån tränare därifrån som kan vara intressant? Västervik, Pantern och Mora har överraskat mig positivt. Spelar någon av de lagen AIKs hockey? Har de tränare som kan vara intressanta? Finns några andra där ute?

Nån sa Kari Jalonen, vad har han för meriter som tränare? Hur vill han spela?

Andra? Mårts? Dahlen? Garpen? Nä va?

Andra förslag? Hur tänker ni inför nästa säsong? Eller ska vi byta redan nu?
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Larstage
Posts: 685
Joined: 15 Jun 2011, 22:41

Re: Ny tränare nästa säsong?

Post by Larstage »

Jo, tränarfrågan blir nog nummer 1 att lösa. Det brukar vara svårt att bygga ett lag och att hitta intressanta spelare som vill spela för ett lag, om man inte vet vem som ska träna laget.
I en tid av universellt bedrägeri är sanningen en revolutionär handling - George Orwell
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Ny tränare nästa säsong?

Post by Markman »

Bert har kontrakt till 18/19, Klockares går ut efter säsongen. Öberg lär ju inte ha skrivit ettårskontrakt, tänker jag mig i alla fall...
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
VonCheese
Posts: 791
Joined: 15 Jun 2011, 17:31

Re: Ny tränare nästa säsong?

Post by VonCheese »

Visst, jag håller med er. Att få in en ny tränartrio vore ultimat, helst kanske redan nu inför slutspelet om det fanns en möjlighet till det.

Men - tror ni på fullaste allvar att Skellefteå kommer komma till den insikten att det är spelsystemet (dvs tränartrion) som inte håller måttet? Det har stadigt försämrats ett par år nu, men det hittas alltid andra ursäkter. Förra året vann dom inte för Svensson var skadad sas det, medan sanningen är att dom aldrig hade slagit Frölunda ifjol, om dom så hade haft Ben Bishop i kassen. Året innan det så hade Pesonen en bruten tumme, osv osv.

Nä, som sagt. Jag tror faktiskt inte ens att ett tränarbyte kommer diskuteras, tyvärr.

Därmed, det är bara att inse att vi är det "nygamla Färjestad". Allting ska komma inifrån föreningen, och man inser inte att det går åt helvete, innan det är försent.

Förövrigt, är så fruktansvärt less på alla ursäkter till förluster som kommer från Berts mun. Det är Calofs fel, det är en massa jävla oflyt hit och dit, för att sedan nästa match när det går bra, säga "tur är någonting man förtjänar".
Tål inte att lyssna på att dom tar med sig 3e perioden från dagens match mot Färjestad. Visst, det är enda perioden i matchen man får hålla pucken inom laget mer än 10 sekunder, men det beror på att Färjestad i princip redan vunnit matchen, backar hem och fredar sitt mål, och det lyckas dom fantastiskt bra med. AIK hade ju förfan inte ett farligt läge på hela 3e perioden.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Ny tränare nästa säsong?

Post by p-play »

smogz wrote:Min känsla är att det börjar vara dax att byta tränare till nästa säsong. Utan att veta kontraktsläge skulle jag vilja byta till nya tränare.


Bert och Klockare har varit med på hela resan ner, vilket får mig att spekulera i att de inte har en bättre plan. Öberg har jag ingen koll på men det har ju blivit ännu sämre med honom i båset.
Ja, det har blivit sämre med Öberg än Wallson och då skall det ändå noteras att våra problem i högsta grad var synliga ifjol och även i ett par år före det. Coachningen är obefintlig i år. Ifjol togs det åtminstone timeouter och gjordes förändringar av kedjor under spelet. Uppspelen varierades mer och det var tätare defensivt sett i mittzonen även om det inte var bra. Wallson föredrog oftast också att starta med förstalinan i anfallszonen och någon av de defensiva linorna i egen zon, vilket vi ser mindre av i år.
Öberg har kontrakt nästa år. Bert har kontrakt till 2019. Dock så tror jag att Klockares kontrakt går ut. Jag skulle gissa på att man inte gör någon förändring utan kommer att officiellt landa i att skadebesvären har påverkat resultaten. Tyvärr är förnekelse en mänsklig synd.
Jalonen vet jag inte om jag tror på. I de matcher som han coachat tycker jag att speluppbyggnaden varit ganska lättläst.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Ny tränare nästa säsong?

Post by nishog04 »

Jalonen (som jag ropade efter) tog VM-silver härom året och har sedan tidigare sju guld i finska ligan. Plockades in mitt under brinnande säsong 13/14 till Lev Praha och tog laget hela vägen till final (med Zacke och Sevc i laget). Dessutom var han ju kung här för en massa år sedan (som spelare, dock). För tillfället leder han NLA (Lasse och Walle ligger tvåa).

Men meriter hit eller dit, Jalonens fokus är en stabil defensiv och ett snabbt och dödligt anfallsspel. Special teams brukar han ha koll på dessutom. Alla ska bidra, ingen tillåts glida.

***EDIT***

P-play: Visst, så kan det vara. Men trots ett lättläst(?) spelsystem vinner han överlägset fler matcher än han förlorar.

Minus på Jalonens konto är dock att han ser ut som en förnärmad fågelholk ibland :o
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Ny tränare nästa säsong?

Post by smogz »

Jalonen känns som han i spelstil ligger rätt långt ifrån AIKs vision om att äga puck och åka skridskor. Parkera buss och kontra röstar iallafall jag nej till. Då förlorar vi ju hela den röda tråden som föreningen jobbat med i flera år. Vi bli mindre attraktiva som klubb och jag har svårt att se att det skulle vara positivt för juniorernasv utveckling.

Nej tack till Jalonen från mig.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
burk
Posts: 668
Joined: 18 Mar 2012, 18:58

Re: Ny tränare nästa säsong?

Post by burk »

Vem bryr sig om ett spel är roligt eller tråkigt egentligen ? Jag skulle mycket hellre se en stark defensiv som tar guld än en stark offensiv som inte tar guld. Jag skulle säga att Frölunda och Växjö vann guldet mot AIK för att dom hade en mycket starkare defensiv än AIK
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Ny tränare nästa säsong?

Post by LeeGoren »

Frölunda hade klart mycket bättre offensiv också. Både backar och forwards hade mer spel i sig.
Om Skellefteå ska sikta på en tränare på uppgånng är Jeremy Colliton det givna valet. Verkar inte finnas ett enda ont ord om honom. Väldigt bra med spelarna, har bra disciplin samtidigt som han är en players coach. Väldigt bra kombination. Förordar en hockey med hög press och lite mer rakt på mål än vad Skellefteå spelar. Finns inte många lag i SHL/HA som är så omständiga som Skellefteå. Ibland blir man gråhårig över hur svårt det verkar vara att ta pucken till mål. Tränartrojkan och spelarna borde specialstudera vad det är i Viktor Arvidssons och Filip Forsbergs spel som gör dem så framgångsrika just nu.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Ny tränare nästa säsong?

Post by smogz »

burk wrote:Vem bryr sig om ett spel är roligt eller tråkigt egentligen ? Jag skulle mycket hellre se en stark defensiv som tar guld än en stark offensiv som inte tar guld. Jag skulle säga att Frölunda och Växjö vann guldet mot AIK för att dom hade en mycket starkare defensiv än AIK
Jag tror det är viktigt för lilla Skellefteå att spela en hockey som är kreativ och attraktiv. Inte för publikens skull, den är mer beroende av resultat. Men för förmågan att locka skickliga spelare och att fortsätta utveckla skickliga juniorer.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Ny tränare nästa säsong?

Post by p-play »

Colliton har väl varit på glid till Brynäs om man får tro ryktena? Jag tror inte att vi värvar någon etablerad utifrån. Vi har ett system med delat ansvar vilket antagligen innebär att även lönepotten för tränarna är delad, d v s våra tränare har säkerligen bättre betalt än andra assisterande, men sämre än en huvudtränare. Om det blir någon förändring, så tror jag att det antingen blir en intern lösning eller kanske någon billigare lösning utifrån som kan inordna sig i systemet, kanske någon från förbundet.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Ny tränare nästa säsong?

Post by Chippen »

p-play wrote:Colliton har väl varit på glid till Brynäs om man får tro ryktena? Jag tror inte att vi värvar någon etablerad utifrån. Vi har ett system med delat ansvar vilket antagligen innebär att även lönepotten för tränarna är delad, d v s våra tränare har säkerligen bättre betalt än andra assisterande, men sämre än en huvudtränare. Om det blir någon förändring, så tror jag att det antingen blir en intern lösning eller kanske någon billigare lösning utifrån som kan inordna sig i systemet, kanske någon från förbundet.
Det kanske är dax att bryta det systemet?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
msoe
Posts: 1630
Joined: 10 Apr 2012, 14:52

Re: Ny tränare nästa säsong?

Post by msoe »

Ett problem denna säsong tycker jag är att vi försöker spela nån sorts kombination av press/styrspel, vilket leder till att vi varken sätter tillräckligt mycket press på motståndarna för att stressa dem till misstag eller på annat sätt kunna erövra pucken, men vi backar inte heller hem och täpper till mittzonen. Det blir liksom det sämsta av 2 världar, halvdan forecheck och halvdant styrspel. Istället för att skapa numerära övertag i varje situation, som var det bakomliggande syftet med vårat spel, och som lyckades bra för nåt år sedan, kommer vi in för sent i situationerna och lyckas skapa numerära underlägen hela tiden eftersom de spelare som ska sätta press inte hinner göra detta i tid och därför enkelt blir överspelade.
Detta var extremt tydligt i matchen mot FBK igår då de hela tiden spelade back-back, sen ett långt pass förbi våra forwards och kunde komma till 3 mot2-lägen i vår zon.
Har ingen koll på hur juniorlagen spelar, men om man nu följer den omtalade röda tråden inom föreningen, börjar det bli dags att sätta sig ner och fundera på hur vi kan utveckla vårat spel. Bland annat genom att titta på hur de lag som går bättre än oss spelar.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Ny tränare nästa säsong?

Post by p-play »

Chippen wrote:
p-play wrote:Colliton har väl varit på glid till Brynäs om man får tro ryktena? Jag tror inte att vi värvar någon etablerad utifrån. Vi har ett system med delat ansvar vilket antagligen innebär att även lönepotten för tränarna är delad, d v s våra tränare har säkerligen bättre betalt än andra assisterande, men sämre än en huvudtränare. Om det blir någon förändring, så tror jag att det antingen blir en intern lösning eller kanske någon billigare lösning utifrån som kan inordna sig i systemet, kanske någon från förbundet.
Det kanske är dax att bryta det systemet?
Ja, du behöver inte övertyga mig om det då jag redan tidigare deklarerat var jag står i frågan.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Ny tränare nästa säsong?

Post by Chippen »

I know. Var mest en öppen fråg :)
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Sed
Posts: 1612
Joined: 15 Jun 2011, 22:42

Re: Ny tränare nästa säsong?

Post by Sed »

Ja.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Ny tränare nästa säsong?

Post by snorhyveln »

Vilket system?
Enda jag sett i år är det inne på CK åsså det uppe på Solbacken.
king_louie
Posts: 589
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Ny tränare nästa säsong?

Post by king_louie »

Enkelt. AIK ska spela Wallson-hockey. Inget j-a burskydd, sarg ut eller icing som man ser i parti och minut nu. Fart och fläkt. Vaska om i kedjorna. Jag ser hellre det och en förlust än det menlösa spel man får genomlida nu. Blir knappt glad längre när de vinner, för oftast beror det på att PP funkar bra, att Jocke eller Ortio avgör på ren individuell skicklighet, eller på ren tur. Och nu hoppas alla på frälsaren Möller, visst han kommer att stänka dit några puckar, men spelet blir inte bättre för det.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Ny tränare nästa säsong?

Post by p-play »

king_louie wrote:Enkelt. AIK ska spela Wallson-hockey. Inget j-a burskydd, sarg ut eller icing som man ser i parti och minut nu. Fart och fläkt. Vaska om i kedjorna. Jag ser hellre det och en förlust än det menlösa spel man får genomlida nu. Blir knappt glad längre när de vinner, för oftast beror det på att PP funkar bra, att Jocke eller Ortio avgör på ren individuell skicklighet, eller på ren tur. Och nu hoppas alla på frälsaren Möller, visst han kommer att stänka dit några puckar, men spelet blir inte bättre för det.
Men det är just Wallson-hockey vi spelar och det är det som är problemet. Det gick ju t o m långsammare ifjol i uppspelsfasen. Vi tog nästan alltid burskydd ifjol, vilket vi inte gör i år. Det enda som är ändrat i spelmodellen från ifjol är att vi gått ifrån V-uppspelet och försöker spela upp direkt, samt att vi ställer upp en aning mer i styrspel.
Att Wallson är en bättre matchcoach och är bättre på att känna av vilka som är heta håller jag dock med om. Jag har faktiskt inte sett en sämre matchcoach hos oss än Öberg sedan Taavolas dagar. Förhoppningsvis kan Öberg vakna till slutspelet och vara aktivare.
Last edited by p-play on 02 Mar 2017, 20:31, edited 1 time in total.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Ny tränare nästa säsong?

Post by bsa »

Forsberg????? :o
shaquille
Posts: 1969
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Ny tränare nästa säsong?

Post by shaquille »

bsa wrote:Forsberg????? :o
Ha ha visst skämtar du ?
burk
Posts: 668
Joined: 18 Mar 2012, 18:58

Re: Ny tränare nästa säsong?

Post by burk »

Forsberg var ju ändå den tränare som införde den offensiva hockeyn med hög press och snabba uppspel som Wallson tog över och gjorde lite mer defensiv för varje år som gick och mer å mer burskydd
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Ny tränare nästa säsong?

Post by bsa »

Forsberg hade ett spelarmatrial med en.fysik som stod ut då.

Men du kan prata Silverberg och vad du vill han körde sin matchplan och ändrade aldrig och coachade bort guldet mot Brynes. Hade vi inte bytt bort honom så hade vi haft ett guld totalt.

MODO trodde också han var bra, men AIK var bra trots honom, en av många spikar i MODO kistan.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Ny tränare nästa säsong?

Post by smogz »

Men trots allt så har vi aldrig spelat så bra hockey som under Forsberg. Sen har vi aldrig och kommer förmodligen aldrig att ha ett så bra lag som vi hade då. Men faktum kvarstår att det var en mycket aggressivare och modernare hockey under honom. Sen Wallson kom in blev hockeyn mycket tråkigare.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
persson82
Posts: 660
Joined: 30 Jun 2011, 11:44

Re: Ny tränare nästa säsong?

Post by persson82 »

smogz wrote:Men trots allt så har vi aldrig spelat så bra hockey som under Forsberg. Sen har vi aldrig och kommer förmodligen aldrig att ha ett så bra lag som vi hade då. Men faktum kvarstår att det var en mycket aggressivare och modernare hockey under honom. Sen Wallson kom in blev hockeyn mycket tråkigare.
Men liksförbanat så van vi serien under åren som Wallson ledde laget ;)
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Ny tränare nästa säsong?

Post by Markman »

burk wrote:Forsberg var ju ändå den tränare som införde den offensiva hockeyn med hög press och snabba uppspel som Wallson tog över och gjorde lite mer defensiv för varje år som gick och mer å mer burskydd
Nja, det var väl Lasse och Company som satte ihop spelsystemet, och värvade in en tränare som kunde genomföra föreningens system..
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Ny tränare nästa säsong?

Post by p-play »

Nja. Anders Forsberg jobbade på förbundet vid den tiden och var den som författade (teoretiserade) förbundets utbildningsmaterial/manual för spel med hög press. Vid den här tidpunkten var det bara Skellefteå AIK (och då främst på juniorsidan) och Jonas Rönnqvist som tänkte i banor med presspel. Med lite perspektiv var det ganska naturligt att LJ plockade in Bert Robertsson och Anders Forsberg. Med lite perspektiv kanske det också är naturligt att förstå att det inte slutade så väl då det faktiskt skiljer sig något hur presspelet utförs i Rönnqvists system och Forsbergs. Sedan verkar inte Anders Forsberg helt enkel att jobba med, vilket kanske är något annat. Han var även en ytterst begränsad matchcoach och uppträde ungefär som Öberg gör nu. Jag är övertygad om att vi hade haft något fler guld om vi hade valt det andra pressystemet då det är lättare att hålla laget kompakt med det.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Ny tränare nästa säsong?

Post by smogz »

Jag hängde inte riktigt med. Vilket var det ena och vilket var det andra pressystemet? Och vad är skillnaden?
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
ossian
Posts: 3667
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Ny tränare nästa säsong?

Post by ossian »

Rönken, tränaren med den tråkigaste hockeyn NÅGONSIN i svensk hockey. Tar hellre silvret än att genomlida en säsong med honom.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Ny tränare nästa säsong?

Post by p-play »

Skillnaden illustreras enklast av Jonas Rönnqvist vs Roger Rönnberg. I det första fallet överbelastas det alltid i forechecken för att täcka spelytor och skapa 2 mot 1 eller 3 mot 1, medan i det andra så ligger ytterforwards närmare motståndarbackarna (checkar nästan man-man) och centern i en mer klassisk centerposition och värderar situationen om den skall gå fram och checka (och överbelasta) eller backa av. Sedan kan man alltid diskutera hur stora skillnaderna var i början då olika tränare säkerligen provade sig fram tills de hittade något som de tyckte fungera. Vi och Brynäs ligger närmare den första modellen, medan Frölunda, Växjö, Linköping, HV 71 och Färjestad ligger närmare den andra. HV 71 tycker jag har ändrat en del i sin forecheck i år, i princip från den första modellen till mer åt Frölundahållet. Skillnaderna är väl inte jättestora mellan modellerna då båda går ut på presspel och då speciellt om lagen uppträder lite passivt, vilket vi såg Linköping göra igår.
Jag tycker dock rent generellt att det finns fördelar med den senare då det är lättare att hålla laget kort och stänga mittzonen, samt även lättare att hinna fram och sätta press. Numera spelar de flesta motståndarna bara back-back och vi får svårt att komma till och sätta press. En annan fördel är att det krävs mindre av centrarna i form av kondition för att klara av positionen då de inte behöver åka och överbelasta varenda situation.
Post Reply