Sportchef Mikael Lindgren

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3045
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Sportchef Mikael Lindgren

Post by Foppas skridskocoach »

kurin wrote:
p-play wrote:Ingen som känner honom eller har jobbat med honom och kan beskriva vilken typ av person han är.

!997 var jag arbetslös o fick då jobb hos aik i 4 mån.Mikael spelade då i aik.hade långt hår o kallade sig för Jagr minns jag
Tack. Det där besvarade alla frågor jag hade. 8-)
Tigerränderna går aldrig ur.
Norrland74
Posts: 875
Joined: 12 Jun 2014, 18:26

Re: Sportchef Mikael Lindgren

Post by Norrland74 »

IMG_5711.jpg
IMG_5711.jpg (83.33 KiB) Viewed 9294 times
Nye sportchefen. Kan bli hårda bud!
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Sportchef Mikael Lindgren

Post by jokarfo »

Foppas skridskocoach wrote:
kurin wrote:
p-play wrote:Ingen som känner honom eller har jobbat med honom och kan beskriva vilken typ av person han är.

!997 var jag arbetslös o fick då jobb hos aik i 4 mån.Mikael spelade då i aik.hade långt hår o kallade sig för Jagr minns jag
Tack. Det där besvarade alla frågor jag hade. 8-)
Tack! Då känner i alla fall jag lugnet. :mrgreen:
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Sportchef Mikael Lindgren

Post by p-play »

Är det inte någon mer än mig som tycker att det är otroligt märkligt att LJ skall bygga årets lag och sedan är det någon annan som skall ta ansvar för det. Och dessutom skall lagbygget vara klart innan den 15:e maj. Det känns otroligt stressat och ogenomtänkt. Om det havererar senare kommer ingen att vilja kännas vid situationen.
Rollie
Posts: 2044
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Sportchef Mikael Lindgren

Post by Rollie »

Har framfört exakt samma här inne förra veckan, känns ganska märkligt.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Sportchef Mikael Lindgren

Post by smogz »

Har Lindgren slutat sitt gamla jobb än då? Tycker ändå att lösningen med att LJ åtminstone värvar de flesta känns som minst dåligt som läget är nu.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Markman
Posts: 7831
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Sportchef Mikael Lindgren

Post by Markman »

Jag törs garantera att Lindgren redan är involverad i värvningsarbetet, även om det är Lasses namn som syns överallt. Precis som tidigare finns det ett helt gäng med namn bakom varje värvning, och jag skulle bli MYCKET förvånad om inte ett av de namnen är "Mikael Lindgren" för alla värvningar som tillkommit efter det att han blev klar som ny sportchef. Han har kanske inte varit den som haft sista ordet, men han har definitivt varit med i processen!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Sportchef Mikael Lindgren

Post by p-play »

Markman wrote:Jag törs garantera att Lindgren redan är involverad i värvningsarbetet, även om det är Lasses namn som syns överallt. Precis som tidigare finns det ett helt gäng med namn bakom varje värvning, och jag skulle bli MYCKET förvånad om inte ett av de namnen är "Mikael Lindgren" för alla värvningar som tillkommit efter det att han blev klar som ny sportchef. Han har kanske inte varit den som haft sista ordet, men han har definitivt varit med i processen!
Ja, men i dagsläget lär han ännu inte hunnit skaffa sig auktoritet, så det lär nog vara LJ som styr värvningsarbetet fullt ut.
Fetisov
Posts: 131
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: Sportchef Mikael Lindgren

Post by Fetisov »

Är alternativet att Lasse bara ska sitta och håva in lönen samtidigt som andra lag presenterar nyförvärv på rad föredrar jag läget som det är nu
User avatar
groenahulken
Posts: 241
Joined: 15 Jun 2011, 22:10

Re: Sportchef Mikael Lindgren

Post by groenahulken »

Det är just det här med deadline 15/5 ska truppen vara klar som låter oroväckande. Men alla värvningar hittills, förutom Hanses, har varit klockrena så det känns ändå ok.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Sportchef Mikael Lindgren

Post by smogz »

Markman wrote:Jag törs garantera att Lindgren redan är involverad i värvningsarbetet, även om det är Lasses namn som syns överallt. Precis som tidigare finns det ett helt gäng med namn bakom varje värvning, och jag skulle bli MYCKET förvånad om inte ett av de namnen är "Mikael Lindgren" för alla värvningar som tillkommit efter det att han blev klar som ny sportchef. Han har kanske inte varit den som haft sista ordet, men han har definitivt varit med i processen!
Självklart är han till en del involverad. Åtminstone informerad. Men han jobbar ju heltid på Repay(?) Och har inte börjat i AIK än så jag tror inte han är så operativt involverad än. Sportchef är nog en av de jobb med högst press på en av alla jobb som finns i sport-Sverige. Att ta över som sportchef i AIK efter Lasse är nog steget värre än genomsnitt. Med det i åtanke tycker jag det känns rätt att överlämna en i princip full trupp till honom så han slipper gå in i väggen första sommaren.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14279
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sportchef Mikael Lindgren

Post by Chippen »

Markman wrote:Jag törs garantera att Lindgren redan är involverad i värvningsarbetet, även om det är Lasses namn som syns överallt. Precis som tidigare finns det ett helt gäng med namn bakom varje värvning, och jag skulle bli MYCKET förvånad om inte ett av de namnen är "Mikael Lindgren" för alla värvningar som tillkommit efter det att han blev klar som ny sportchef. Han har kanske inte varit den som haft sista ordet, men han har definitivt varit med i processen!
Jag skulle bli förvånad om han haft så mycket att säga till om.
Ser som inte anledningen till det hela. Naturligtvis är han informerad om vad som händer, vilka som är i pipen etc, men knappast delaktig alls.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Oliman
Posts: 360
Joined: 15 Jun 2011, 23:06

Re: Sportchef Mikael Lindgren

Post by Oliman »

Jag har lite tvivelaktig magkänsla till ML. Försöker förstå varför med en sammanfattande +/- -lista nedan:

-(minus)
*snackar öppet om värvningar med pressen. och säger egentligen inget som ger speciellt mycket förtroende. uttalar sig främst i nivå med andra sportchefer som jag tyckt agerat clowmässigt, exempelvis Osten.

*går ut och tydligt och återkommande snackar om varför han inte valt att föra diskussioner med Jimmy. Känns bara kontraproduktivt. Nästan som om han vill göra en poäng av att han tycker Jimmy var en sopa förra säsongen. Lite samma som med Pontus, att vänta in i det sista för att sen dessutom ge honom kaptensbindeln.

*värvar så långt mest transatlanter, och känns inte riktigt som om han har en plan för lagbygget. inget direkt sinne för att upptäcka talanger. Visst, vi har värvat Pudas, men pudas var ju på kartan redan när han flyttade från oss. Så det var inte direkt välscoutat av honom. resten uteslutande transatlanter. 5 st faktiskt.

*litar definitivt inte på hans skills att lägga sig i laguttagning/coachning etc. i jämförelse med Lasse så såg jag Lasse som betydligt mer banbrytande i sin syn på hockey och med mer fingertoppskänsla när han påverkade spelet och laguttagningar..i korthet. ser ML som direkt okunnig vad gäller modern hockey.

+(plus)

*Han spänner biceps och försöker se tuff ut på samtliga bilder när han är med i pressen. det är underhållande.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Sportchef Mikael Lindgren

Post by smogz »

Håller med föregående talare. Egentligen har jag ingen större åsikt om det han levererat ännu. Är lite oroad för amerikaniseringen med Modo som nån sorts varnande exempel. Men ännu inget specifikt att anmärka på.

Det jag främst håller med om är att han pratar så mycket i pressen, finns ingen anledning. Om om man gör det så kan man hålla det mycket mer neutralt. "Vi har inte pratat med Jimmy ännu för att han fortfarande rehabbar och det inte finns något att prata om." typ, hade varit bättre.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Oliman
Posts: 360
Joined: 15 Jun 2011, 23:06

Re: Sportchef Mikael Lindgren

Post by Oliman »

Denna artikeln liksom:

http://www.expressen.se/sport/hockey/sh ... eslut-tas/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vi hade för många spelare som inte riktigt var redo i slutspelet, efter långa uppehåll, av olika anledningar
-jadu ML. vem talar du om här?
Att jag skulle vara den sportchef som inte skulle erbjuda Jimmie nytt kontrakt har jag väl kanske inte riktigt tänkt på så, säger Mikael Lindgren.
- Men tyvärr måste det tas den här typen av beslut, som är obekväma Jag vet att han hade stora problem under säsongen, och lät honom vara direkt efter avslutad säsong. Men när tiden gick och han inte kunde rehaba under sommaren så beslutade vi oss för att gå vidare.
-Trumpvarning på första citatet. Resten känns oklart om varför det ska fortsätta basuneras ut, att Jimmie är skadad vet alla.
Ska man vara redo för en nu säsong, så är det viktigt att komma förberedd på ett bra sätt. Allra helst när man varit skadad
-För han var inte det förra året? Eller är detta en viktig poäng att göra för alla horder av oförberedda oredo spelar som vill spela för oss, för att avskräcka?
Tyvärr verkar det som skadan sätter stopp för honom, men jag har inte sett honom på hallen och tror han vill undvika frågor och spekulationer
Så ML har inte träffat/sett honom och tror nu att Jimmy vill att han ska befria honom från frågor och spekulationer?
Det blir en tuff uppgift att ersätta Jimmie. Men vi har vinnartyper på andra sätt, men Jimmie är unik. Det måste jag väl erkänna
-"måste" "väl" "erkänna". vet att det är ett sätt att säga saker på, Meningen hade kunnat sluta med "Vi har vinnartyper på andra sätt, men Jimmie är unik.".

Ser inget fel i att hylla Jimmie.

Jag kommer väl lite närmre laget, och vi tror att det kan bli bra med en övergripande som sitter på läktaren
-Vi har nu en sportchef som med bristande hockeykunskap/utbildning ska vara den "övergripande".


Sorry för att jag djupdyker i detta, men tycker det är tydligt att ngt är strange, i relationen med Jimmie, i föreningen. Är ML den som tar oss mot ett nytt guld så blir jag förvånad å gigantiska mått. Finns väl inga beslut han tagit så långt som pekar mot någon slags långsiktig framtid. Hjälp.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Sportchef Mikael Lindgren

Post by svea_man »

Ta det nu lungt gott folk jag tycker vi måste få ge han en säsong till innan vi kan döma han.
Sen om man över analyserar allt kan man få allt att låta fel..
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Sportchef Mikael Lindgren

Post by Skidrow »

En sportchef anställer spelarna ja men tränarna får alltid säga sitt och helt övertygad dom pratar vi vill ha en spelare som det här sen söker sportchefen det och presenterar alternativ, men ja känns som ML lämnar att vi ska ha bara små och "svaga" spelare.
User avatar
nr86
Posts: 5352
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Sportchef Mikael Lindgren

Post by nr86 »

Inte är han lik Lasse J i rollen som sportchef. Lasse kändes mer långsiktig i tänket kring hela föreningen. Micke är mer typen som släcker bränder. Mot media är han också grön det märks. Taffliga svävande svar. Den pondus Lasse hade är som bortblåst och det gör att jag får en liten klump i magen när jag hör honom uttala sig i medierna. Det känns som att man litar på de stjärnor man har och inte litar på tillväxten. Hemvändarna flyr till andra klubbar (Lundberg)
Vad händer när Lindström;Lindholm och Möller inte finns i roostern? Då känns kvalsträcket obehagligt nära.Jag låter som om domedagen är nära men AIK känns inte på långa vägar som det gamla AIK med många nya på uppgång och spelare som VILL till oss. Hoppas så klart jag har fel ang Lindgren men i media känns han velig och tafflig.
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Sportchef Mikael Lindgren

Post by schteffe »

Oliman, du brukar oftast ha vettiga inlägg men här verkar du hamnat snett tycker jag. Döm inte för snabbt. Amerikaniseringen av SHL är generell och ni kan lika gärna dra paralleller till VLH och hyllade Evertsson som Modo och Svartvadet et al. Sen var ju Lasse inget under av mediehantering, visst är ML lite oprecis ibland men det är långt ifrån någon PEO-nivå.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
User avatar
Oliman
Posts: 360
Joined: 15 Jun 2011, 23:06

Re: Sportchef Mikael Lindgren

Post by Oliman »

Hoppas innerligt att jag har fel. Och ledsen om jag ter mig som snett ute. Fick bara en så tydlig kejsarens-nya-kläder-vibbar över det hela..

Hade dessutom glömt calof/lundberg/pesonens flykt till Växjö. :(

Att vi blir hårt brandskattade pga att vi är bra förstår jag. Men sättet att komma runt det är att fortsätta plocka in billiga guldkorn. Inte att fylla på med "färdiga" spelare.

Och ja, ngt är fishy med ML och hans relation med spelarna.
står fast vid den åsikten.
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Sportchef Mikael Lindgren

Post by BigGuyJohan »

-Vi har nu en sportchef som med bristande hockeykunskap/utbildning ska vara den "övergripande".

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=8440

så 15+ säsonger som spelare och även varit 2 säsonger som coach i A-jaur är bristande hockeykunskap/utbildning?
User avatar
Oliman
Posts: 360
Joined: 15 Jun 2011, 23:06

Re: Sportchef Mikael Lindgren

Post by Oliman »

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=8440

så 15+ säsonger som spelare och även varit 2 säsonger som coach i A-jaur är bristande hockeykunskap/utbildning?
Tveklöst ja.

Spelat på låga nivåer och var coach senast för 10 år sen.

jag vänder på din fråga:

så 15+ säsonger som spelare i div1 och div2 samt två år som coach i div2 är lämplig hockeykunskap/utbildning för att ha ett övergripande ansvar över en trupp där samtliga spelare/ledare spelat på högre nivå än honom samt där samtliga ledare har mer hockeykunskap/utbildning?

Dessutom ligger inte min kritik av ML och hans bristande kunskap/utbildning i hans år av erfarenhet utan främst i att han varit borta från hockeyn i 10 år och arbetat civilt. Det gör honom en bra förhandlare möjligtvis. Men sjukt mycket har hänt i hockeyn sen dess.

Ska försöka sluta tänka på detta nu, tror att hela grejen med övergripande nog är ngn slags olycklig felformulering, och ja, egentligen även sportcheftiteln. :o
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Sportchef Mikael Lindgren

Post by p-play »

Jag tycker nog att de frågor som Oliman ställer är ganska befogade även om jag inte håller med om allt. Lindgren bör nog få lite mer tid på sig innan man ger något definitivt omdöme, men jag tycker att man kan skönja vissa saker, både positiva och negativa.
+ Media: Jag tycker att hanteringen av media är ganska okej eller t o m bra, eller åtminstone var det fram till MrMadhawk-intervjun (podcast). Att han grät ut över hur dåligt han mådde av anonyma kommentarer på nätet var ett mycket märkligt utspel. Innan han tog jobbet (som jag tror att varje man i Skellefteå skulle vilja ha) kan det knappast ha undgått honom hur det ser ut i Norrans kommentarsfält där alla är nästintill 100%-igt positiva och hyllar sportchefen vid en värvning (oavsett vem det är) för att sedan såga densamma när den inte faller väl ut. Att på det här sättet gråta ut ger inga pluspoäng. Med alla välbetalda jobb finns det nackdelar. Gillar man inte läget så skall man söka sig någon annanstans.
+ Noggrannhet: Han verkar var noggrann vid värvningar och gör ordentligt research, d v s det värvas inte någon ”video-jugge”. Katic var en lysande värvning som alla sportchefer i SHL missade. Det ryktades t o m att Katic bjöds ut till Allsvenskan och att de lagen inte direkt var entusiastiska.
+ Handlingskraftig: Är inte rädd för att göra förändringar om det krävs (Öberg och Hanses).
+ Ledaregenskaper: Han verkar vara en trevlig och ärlig person med bra generella ledaregenskaper.
+ Förhandling: LJ uppgav att det var den delen av jobbet som han inte tyckte om. Lindgren bör ha vana av det från näringslivet, vilket gör att han kanske kan hantera det lite bättre.
+ Fysik: Han pratar i varje intervju om fysik och storlek på spelare, vilket ger intryck av att han ser problematiken.
- Fysik: I praktiken har forwardssidan ändå blivit svagare i och med att Axel och Jimmie lämnat. Hetta är den enda spelare som har det naturligt i sig att driva på kassen. Holloway överraskade positivt och visade att han har utvecklat den delen av spelet en aning. Annars så saknar vi den spelartypen och det känns som att laget har blivit fysiskt svagare och svagare för varje år som går.
- Spelmodell: Vilket spelsystem förespråkar Lindgren egentligen i detalj? I intervjuer säger han Skellefteå-modellen (underförstått att det är något väldefinierat), men vad är det? Spelsystemet har ändrats ganska mycket sedan guldåren. Han känns mer som en tjänsteman som vill bevara något och inte som någon hockeyfilosof med idéer om hur spelet skall byggas. Mer Peo Larsson än LJ med andra ord. Det känns inte som att han har ett tydligt hockeytänk hur han vill att det skall se ut, men det kanske är ett resultat av han har varit borta från hockeyn ganska länge? Kanske kan han växa in i det?
- & +: Budgivning: Han verkar vara mer benägen att buda på redan kända spelare än LJ. Fördelen är att man vet vad man får och nackdelen att det blir dyrare och lämnar mindre över till resten av bygget.
- Lagbygget: Jag säger inte att det saknas någon röd tråd, men det är lite svårt att se tydligheten. Lindgren ärvde i princip en förstakedja och ett gäng unga spelare för fjärdekedjan, samtidigt som han har fått chansen att sätta prägel på andra- och tredjekedjan. Laget känns som ett hopplock med ett gäng dyra stjärnor, unga spelare från J20 och ett gäng spelare som är bra på att forechecka. Vi har fem riktigt bra offensiva spelare och motståndarna kommer att rikta in sig på att ta bort förstakedjan. Personligen är jag lite rädd för att det kommer att se ut som ifjol, d v s att om inte förstakedjan levererar så får vi svårt att producera. Jag tycker att det saknas en fysisk spelare som kan trycka sig in på kassen och som helst är tillräckligt bra för att ta plats i en andrakedja. Eftersom det brukar ta 1-2 säsonger för en spelare att tillgodogöra sig vår träning så brukar LJ alltid fylla på truppen med 1-2 spelare (ofta från allsvenskan) som får utvecklas i en tredje- eller fjärdekedja (och utgör producerande bredd) innan denne tar steget till att bli en ledande spelare. Pär Lindholm är bara ett av många exempel. Lindgren verkar inte följa den modellen och jag håller med Oliman om att det kan bli ett problem nästa eller då nästa år. Linus Lindström och Tim Söderlund lär spela i NHL/AHL då så de är inte den spelaren.
User avatar
Markman
Posts: 7831
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Sportchef Mikael Lindgren

Post by Markman »

Oliman wrote:
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=8440

så 15+ säsonger som spelare och även varit 2 säsonger som coach i A-jaur är bristande hockeykunskap/utbildning?
Tveklöst ja.

Spelat på låga nivåer och var coach senast för 10 år sen.

jag vänder på din fråga:

så 15+ säsonger som spelare i div1 och div2 samt två år som coach i div2 är lämplig hockeykunskap/utbildning för att ha ett övergripande ansvar över en trupp där samtliga spelare/ledare spelat på högre nivå än honom samt där samtliga ledare har mer hockeykunskap/utbildning?

Dessutom ligger inte min kritik av ML och hans bristande kunskap/utbildning i hans år av erfarenhet utan främst i att han varit borta från hockeyn i 10 år och arbetat civilt. Det gör honom en bra förhandlare möjligtvis. Men sjukt mycket har hänt i hockeyn sen dess.

Ska försöka sluta tänka på detta nu, tror att hela grejen med övergripande nog är ngn slags olycklig felformulering, och ja, egentligen även sportcheftiteln. :o
Om man då säger så här, vad hade Lasse för erfarenhet innan han blev GM/huvudtränare i AIK? Lasse har aldrig spelat hockey på någon högre nivå alls vad jag kan hitta, och hade bara tränat Piteå i ett par år, och sedan AIKs J20 ett år innan han blev GM. Lindgren har nog mer kvalitativ erfarenhet av hockey som spelare och ledare än vad Lasse hade, och det är ju inte direkt någon som klagar över Lasses kvalitéer.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Sportchef Mikael Lindgren

Post by p-play »

Gérard Houllier på frågan hur han kan vara en så framgångsrik manager trots att han aldrig spelat fotboll annat än på gärdsgårdsnivå:
- ”Tja, man behöver inte ha varit häst tidigare för att bli en bra kusk”.

Frågetecknet med Lindgren som ännu inte rätats ut är att han ännu inte i någon intervju förklarat hur han vill att laget skall spela och hur han vill bygga laget för att uppnå detta: Vill han ha fysiska yttrar, vindsnabba yttrar eller puckhållande yttrar för ett mer kontrollerande spel ? Hur skall laget bygga sitt eget spel? Hur skall spelet utan puck se ut? I dagsläget känns det som att han har satt ihop ett lag med ett antal dyra, duktiga spetsspelare och fyllt ut det med komplementspelare snarare än att ha haft någon klar filosofi bakom. Kort och gott, vilken är Lindgrens hockeyfilosofi?
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Sportchef Mikael Lindgren

Post by Skidrow »

Vi har inte byt ut många spelare, han har tagit in en center som kan teka vilket var vår största svaghet förra säsongen, han har gjort vår backlinje större och tyngre vilket också kändes som ett problem förra säsongen.
Chippen
Posts: 14279
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sportchef Mikael Lindgren

Post by Chippen »

Oliman wrote:Denna artikeln liksom:

http://www.expressen.se/sport/hockey/sh ... eslut-tas/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vi hade för många spelare som inte riktigt var redo i slutspelet, efter långa uppehåll, av olika anledningar
-jadu ML. vem talar du om här?
Att jag skulle vara den sportchef som inte skulle erbjuda Jimmie nytt kontrakt har jag väl kanske inte riktigt tänkt på så, säger Mikael Lindgren.
- Men tyvärr måste det tas den här typen av beslut, som är obekväma Jag vet att han hade stora problem under säsongen, och lät honom vara direkt efter avslutad säsong. Men när tiden gick och han inte kunde rehaba under sommaren så beslutade vi oss för att gå vidare.
-Trumpvarning på första citatet. Resten känns oklart om varför det ska fortsätta basuneras ut, att Jimmie är skadad vet alla.
Ska man vara redo för en nu säsong, så är det viktigt att komma förberedd på ett bra sätt. Allra helst när man varit skadad
-För han var inte det förra året? Eller är detta en viktig poäng att göra för alla horder av oförberedda oredo spelar som vill spela för oss, för att avskräcka?
Tyvärr verkar det som skadan sätter stopp för honom, men jag har inte sett honom på hallen och tror han vill undvika frågor och spekulationer
Så ML har inte träffat/sett honom och tror nu att Jimmy vill att han ska befria honom från frågor och spekulationer?
Det blir en tuff uppgift att ersätta Jimmie. Men vi har vinnartyper på andra sätt, men Jimmie är unik. Det måste jag väl erkänna
-"måste" "väl" "erkänna". vet att det är ett sätt att säga saker på, Meningen hade kunnat sluta med "Vi har vinnartyper på andra sätt, men Jimmie är unik.".

Ser inget fel i att hylla Jimmie.

Jag kommer väl lite närmre laget, och vi tror att det kan bli bra med en övergripande som sitter på läktaren
-Vi har nu en sportchef som med bristande hockeykunskap/utbildning ska vara den "övergripande".


Sorry för att jag djupdyker i detta, men tycker det är tydligt att ngt är strange, i relationen med Jimmie, i föreningen. Är ML den som tar oss mot ett nytt guld så blir jag förvånad å gigantiska mått. Finns väl inga beslut han tagit så långt som pekar mot någon slags långsiktig framtid. Hjälp.
Hm...du kan inte lyssnat så bra alls måste jag.
När han pratar om spelare som haft uppehåll innan slutspelet, av olika anledningar, så nämner han Oscar, Burström, Hetta, Katic och nämner även tappet av Kyle.

Sedan att Jimmie inte varit upp på arenan för att undvika frågor/spekulationer är väl rätt logiskt? Många vill veta om det verkligen är slut på karriären osv.

När du sedan skriver om hur beslutet togs om Jimmie, så glömmer du även bort att ML fortsätter att det bar i samförstånd (vilket iofs är en klyscha) och att Jimmie tyckte själv det var rätt.

Tycker nog faktiskt att du överanalyserar detta och försöker hitta fel som görs mot Jimmie specifikt.
Samtidigt kan jag även tycka att det är lite konstigt med historiken av värvingar av skadade spelare, samtidigt som jag tycket det är skönt att vi klipper den vägen. Trist att skulle ske före Jimmie bara, samtidigt som vi nog inte har koll på hur illa skadad han egentligen är/var.
Har fått höra en del, och med det i bagaget så tycker jag det är rätt beslut från båda håll.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Oliman
Posts: 360
Joined: 15 Jun 2011, 23:06

Re: Sportchef Mikael Lindgren

Post by Oliman »

Markman wrote: Om man då säger så här, vad hade Lasse för erfarenhet innan han blev GM/huvudtränare i AIK? Lasse har aldrig spelat hockey på någon högre nivå alls vad jag kan hitta, och hade bara tränat Piteå i ett par år, och sedan AIKs J20 ett år innan han blev GM. Lindgren har nog mer kvalitativ erfarenhet av hockey som spelare och ledare än vad Lasse hade, och det är ju inte direkt någon som klagar över Lasses kvalitéer.
1) Lasse blev aldrig huvudtränare i AIK. Han blev dock GM.
2) Lasse hade byggt ett lag, en förening utifrån sina idéer som sportchef innan han blev GM.
3) Lasse hade redan i Piteå och J20 påbörjat framtagandet av vår spelmodell.
4) Lasse hade purfärsk erfarenhet av att utveckla och banbryta nutida hockey.
5) Piteå & J20 är tyngre ledarerfarenhet än MG/Arvidjaur (bemöter ditt argument där du hävdar tvärtom)
User avatar
Oliman
Posts: 360
Joined: 15 Jun 2011, 23:06

Re: Sportchef Mikael Lindgren

Post by Oliman »

Chippen wrote:Hm...du kan inte lyssnat så bra alls måste jag.
När han pratar om spelare som haft uppehåll innan slutspelet, av olika anledningar, så nämner han Oscar, Burström, Hetta, Katic och nämner även tappet av Kyle.
-Inte lyssnat alls. Läste/citerade artikeln. Vidare ogillar jag att vi helt plötsligt blev en förening som kommer med ursäkter..
Sedan att Jimmie inte varit upp på arenan för att undvika frågor/spekulationer är väl rätt logiskt? Många vill veta om det verkligen är slut på karriären osv.
-Kommenterade inget kring huruvida det var logiskt. Kände mer att han spekulerade kring Jimmys status och att han rimligtvis tagit beslutet om att stänga dörren utan att prata med Jimmy pga att han inte "sett honom på hallen"(SIC!) . En annan sportchef hade gissningsvis sagt: "En skadefri Jimmy vore en tillgång för oss." samt antagligen haft en dialog med honom. (oklart om han har eller har haft en dialog med Jimmy, men får känslan av denna artikeln att de inte haft det, den senaste rapporterade kontakten dem emellan som jag kan hitta så sa Jimmy: "Vi ses i hallen då och då, och han har mitt nummer" typ.. )

När du sedan skriver om hur beslutet togs om Jimmie, så glömmer du även bort att ML fortsätter att det bar i samförstånd (vilket iofs är en klyscha) och att Jimmie tyckte själv det var rätt.
-Samförståndet framgick inte i texten vilken jag refererade till. Klart Jimmy inte kan kräva att någon ska vänta på honom. Men en "öppen dörr för en skadefri Jimmy" känns som ett bättre sätt att lämna det på, snarare än att säga att "dörren är stängd, oavsett framtida skadestatus".
Tycker nog faktiskt att du överanalyserar detta och försöker hitta fel som görs mot Jimmie specifikt.
Samtidigt kan jag även tycka att det är lite konstigt med historiken av värvingar av skadade spelare, samtidigt som jag tycket det är skönt att vi klipper den vägen. Trist att skulle ske före Jimmie bara, samtidigt som vi nog inte har koll på hur illa skadad han egentligen är/var.
Har fått höra en del, och med det i bagaget så tycker jag det är rätt beslut från båda håll.
-PM:a gärna vad du hört då jag som sagt är väldigt intresserad av detta. Och ja, jag överanalyserar nog, men känslan infann sig antagligen pga att jag tycker att en sportchef ska uttala sig annorlunda gällande Kaptenen. Liksom varför får Jimmie själv inte berätta när/om hans karriär är slut?
Chippen
Posts: 14279
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sportchef Mikael Lindgren

Post by Chippen »

Oliman: All text är ju tagen från Podcasten där ML blir intervjuad av Mr Madhawk, så om du lyssnar på den så faller flera bitar på plats än om bara läsa texten.
För i intervjun hyllar han Jimmie på ett riktigt bra sätt måste jag säga, och allt faller i en annan dager.

Så jag tycker att du ska lyssna på den och se om du tycker samma sak efter det.
Du får ett PM.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Post Reply