Überstatistiktråden

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Post Reply
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Überstatistiktråden

Post by Zimme »

Med tanke på att vi spammat sönder "spelidé"-tråden behövs en enkom statistiktråd som kan fyllas med massor med helt onödig och irrelevant information under säsongens gång.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Überstatistiktråden

Post by Lidlund »

Kan börja med att Upplysa att PP/BP räknas på tillfällen/mål
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Überstatistiktråden

Post by Zimme »

Precis, vilket vi kom fram till egentligen är en ganska dålig siffra utan man måste räkna antal tillfällen i resp spelform också.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Überstatistiktråden

Post by Zimme »

Har nån önskemål på nått man vill ha fram så är det bara skriva.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Überstatistiktråden

Post by Lidlund »

Zimme wrote:Precis, vilket vi kom fram till egentligen är en ganska dålig siffra utan man måste räkna antal tillfällen i resp spelform också.
Det är ju det man gör :)

Antal BP tillfällen som man släppt in mål på av sitt totala antal tillfällen, och vice versa på PP.

Sen minuter är också knepigt.. Det är ju lättare klara av 3*2 min än 1*5 min
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Überstatistiktråden

Post by svartgulsubkultur »

And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: Überstatistiktråden

Post by Colton »

Vi har tagit minst antal 2 minuters utvisningar i ligan(22 st). Vilka som hade mest minns jag inte (djurgården?) på 45 utvisningar
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Überstatistiktråden

Post by Trollet »

Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
DomarnaPunktSe
Posts: 1
Joined: 11 Oct 2011, 22:30

Re: Überstatistiktråden

Post by DomarnaPunktSe »

Hej på er, domarna.se här. Kul att ni har hittat min sajt och att ni har helt renodlad statistiktråd.

Tänkte bara tipsa om att ni även kan kika på den mobilanpassade sajt som jag håller på med. Ni surfar till demo:n på http://m.domarna.se. Där kan ni borrar er ner i materialet som alltid hålls uppdaterat.

Jag är tacksam för alla tips och idéer, hör av er bara! Tack för ordet. :)
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Überstatistiktråden

Post by svartgulsubkultur »

DomarnaPunktSe wrote:Hej på er, domarna.se här. Kul att ni har hittat min sajt och att ni har helt renodlad statistiktråd.

Tänkte bara tipsa om att ni även kan kika på den mobilanpassade sajt som jag håller på med. Ni surfar till demo:n på http://m.domarna.se. Där kan ni borrar er ner i materialet som alltid hålls uppdaterat.

Jag är tacksam för alla tips och idéer, hör av er bara! Tack för ordet. :)
Väldigt nördigt och superintressant :)
Det jag fördjupat mig mest i på sistone är förbundets vansinne med att räkna in straffläggningen i MV-stats och poängligan (finns en artikel i ämnet på förstasidan).
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Überstatistiktråden

Post by Markman »

Lite mer nörderier i form av en statistisk jämförelse mellan årets upplaga och fjolårets dito under motsvarande del av säsongen, en så kallad "kvartalsavstämning", fast för en femtedel av serien: http://northpower.nu/wordpress/?p=2530
Dessutom uppdatering av den aktuella målvaktsstatistiken med vad NP-red anser vara rätt sätt att räkna den på, till skillnad från hockeyligans sätt.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Überstatistiktråden

Post by svartgulsubkultur »

Älskar när man tar en traktorskopa med nuffror och översätter det till svenska.
Härligt MM.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Lubbe
Posts: 1315
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Überstatistiktråden

Post by Lubbe »

Seger mot Modo ikväll och därmed gick vi om Linköping i elitseriens maratontabell.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Überstatistiktråden

Post by Lidlund »

Lubbe wrote:Seger mot Modo ikväll och därmed gick vi om Linköping i elitseriens maratontabell.
VIKTIGT för oss här nere :D
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Überstatistiktråden

Post by svartgulsubkultur »

Lubbe wrote:Seger mot Modo ikväll och därmed gick vi om Linköping i elitseriens maratontabell.
Dessutom jubileum iom den trehundrade segermatchen i ES (Enbart fulltidsvinster, vi har dessutom 16 OT-vinster och 7 vinster efter straffavgörande).
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
anton95uppsala
Posts: 669
Joined: 15 Jun 2011, 20:00
Location: Uppsala

Re: Überstatistiktråden

Post by anton95uppsala »

WOW! Denna funktion räddar en om man på ett enkelt och snabbt sätt vill se hur tabellen ser ut efter ett visst resultat. Kul om man inte har nåt för sig! :) Blir väl dock mer intressant när det år få omgångar kvar, för man verkar inte kunna skriva in en enskild omgång tyvärr, minus för det!

http://estat.hockeyligan.se/c/LTableCal ... px?LId=248
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Überstatistiktråden

Post by Lidlund »

Kan någon bekfräfta eller förneka min tro att vi numera är det lag som gjort mål i flest matcher i rad? Någonsin i Elitserien?
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Überstatistiktråden

Post by svartgulsubkultur »

lidlund wrote:Kan någon bekfräfta eller förneka min tro att vi numera är det lag som gjort mål i flest matcher i rad? Någonsin i Elitserien?
Du menar sviten som bröts i lördags?
Zimme hade väl siffror på det, men att den sviten inte toppas av nån 70-talsupplaga av Brynäs eller 80-talsupplaga av FBK känns osannolikt.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Überstatistiktråden

Post by Lidlund »

svartgulsubkultur wrote:Zimme hade väl siffror på det, men att den sviten inte toppas av nån 70-talsupplaga av Brynäs eller 80-talsupplaga av FBK känns osannolikt.
Yepp!

Har för mig att jag läste nånstans att vi tangerat rekordet.. Tror det var Petterssons blogg.. Återkommer.
Bob Probert
Posts: 255
Joined: 15 Jun 2011, 22:59

Re: Überstatistiktråden

Post by Bob Probert »

Kanske fel tråd men skit samma....

Satt och såg highlights från Frölunda - Luleå och irriterade mig över Johan Harjus andraass på första målet. Hur enkelt är det egentligen att "snacka" till sig poäng? Känns som att ärliga spelare som exempelvis Erik Forsell aldrig skulle göra något sådant och det får ju en fruktansvärt missvisande statistik när vissa spelare snackar till sig andraass till höger och vänster...

Se länken och bedöm själva. Harju passar Ville Viitaluoma, som passar vidare till Vihko för att sedan få tillbaka pucken i ett dropp och skjuter sen i mål. Detta kan väl omöjligt ska bli ett andraass till Harju då det egentligen är Ville Viitaluoma som ska ha andrasset (förstår att det inte går men ni fattar principen), eller kan nån bedömningsexpert berätta hur det funkar?

http://www.elitserienplay.se/#/video.1236088000001
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Überstatistiktråden

Post by Lidlund »

Jag röstar stenhårt på att ta bort andra assist överhuvudtaget!
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Überstatistiktråden

Post by Lidlund »

http://hockeysverige.se/blogg/mjornberg ... cial-teams

Tankar om Specialteams, inte om ES men likväl lite intressant..

Ju sämre serie desto mindre roll har specialteams?
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Überstatistiktråden

Post by 374 »

Man ska inte överdriva betydelsen av special teams.
User avatar
anton95uppsala
Posts: 669
Joined: 15 Jun 2011, 20:00
Location: Uppsala

Re: Überstatistiktråden

Post by anton95uppsala »

lidlund wrote:Jag röstar stenhårt på att ta bort andra assist överhuvudtaget!
Håller helt klart med på den punkten. Ett andraass kan ju komma genom en passning i egen zon mellan två backar exempelvis. Känns inte som att man har särskilt mkt att göra med själva målet då..
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Überstatistiktråden

Post by Zimme »

I div 1 där vissa lag vinner med 7-8 mål varje match är ST utan större betydelse. I ES är det däremot bra att kunna. Ska man kolla rent krasst på statistiken är vi egentligen inte speciellt mycket sämre de andra lagen, 7 mål i pp är lika många som Luleå och två mindre än lhc som är tvåa, alla utom brynäs ligger på 7-10 mål i pp så här långt, enda skillnaden är att vi får mycket mer utvisningar med oss än de flesta andra lagen. Totalt sett är PP uselt i året serie, bara Brynäs är över 20%.
I BP har vi släppt 5puckar och gjort 4, vilket ger -1 så här långt i spelformen och det får väl sägas vara riktigt bra.
Vi är +6 i Specialteams (11-5), jämfört med de andra lagen
Solna är +2 (11-9)
Brynäs är +6 (16-10)
Djurgården är -2 (9-11)
Frölunda är +5 (11-6)
Färjestad är +3 (9-6)
HV 71 är +2 (10-8)
LHC är -2 (10-12)
Luleå är -2 (7-9)
Modo är -9 (4-13)
Timrå är -9 (10-19)
VLH är +0 (11-11)

Vi har alltså bäst målskillnad i Special teams tillsammans med BIF, en dåligt PP kompenseras av att vi får mer utvisningar med oss än mot oss (61-39 tillfällen i resp spelform), bra bp och det faktum att vi gjort flest mål SH.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Überstatistiktråden

Post by svartgulsubkultur »

Bra genomgång av nuffrorna.
Som vi konstaterat tidigare så är PP% och PK% ingen heltäckande statistik för spel i numerära över- och underlägen.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Überstatistiktråden

Post by svartgulsubkultur »

Bra genomgång.
Som vi konstaterat tidigare så är PP% och PK% ingen heltäckande statistik för spel i numerära över- och underlägen.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Überstatistiktråden

Post by Zimme »

Så här ser specialteams effektiviteten ut när man räknar med antal tillfällen i resp spelform samt PPGA och SHGF
Skellefteå...220%
Frölunda.....183%
Brynäs........160%
Färjestad....150%
HV 71........125%
AIK IF ........122%
VLH..........100%
LHC...........83%
Djurgården..81%
Luleå........77%
Timrå.......52%
Modo .......31%
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Überstatistiktråden

Post by 374 »

Zimme wrote:Så här ser specialteams effektiviteten ut när man räknar med antal tillfällen i resp spelform samt PPGA och SHGF
Skellefteå...220%
Frölunda.....183%
Brynäs........160%
Färjestad....150%
HV 71........125%
AIK IF ........122%
VLH..........100%
LHC...........83%
Djurgården..81%
Luleå........77%
Timrå.......52%
Modo .......31%
Hur har du räknat ut det? Ifrågasätter inte, bara nyfiken.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Überstatistiktråden

Post by Zimme »

ja.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Post Reply