Überstatistiktråden

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Post Reply
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Überstatistiktråden

Post by Lidlund »

Trollet wrote:
lidlund wrote:Eller kanske ännu viktigare, antalet förluster? (fast räknar då lägst=bäst)
Då skulle alltså Växjö leda maratontabellen med Väsby som tvåa. Jo men det lät vettigt.
Hmm.. tankevurpa :) Du får ju för bövelen ha överseende med mig! Utbildning 2 dagar i rad!! Jag har ju för faan suttit på helstpännt för att jag kan råka smittas av.. kunskap...
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Überstatistiktråden

Post by Zimme »

Otur när du tänkte eller? :-D
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Überstatistiktråden

Post by Lidlund »

Zimme wrote:Otur när du tänkte eller? :-D
Något.. Snöret gick av halvvägs :(
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Überstatistiktråden

Post by Markman »

I så fall måste man ju givetvis räkna i procent av spelade matcher, vare sig det handlar om vinster eller förluster.. Men nja, jag räknar nog hellre antal vinster totalt sett..
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Überstatistiktråden

Post by Lidlund »

Tanken jag hade med att räkna förluster var att man skulle få med oavgjorda. För det är även en styrka att INTE förlora matcher.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Überstatistiktråden

Post by Markman »

Utvisningsstatistik över spelförstörande utvisningar de senaste åren: http://domarna.se/post/2011/12/18/Spelf ... ingar.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: Überstatistiktråden

Post by lazerkrobbe »

Markman wrote:Utvisningsstatistik över spelförstörande utvisningar de senaste åren: http://domarna.se/post/2011/12/18/Spelf ... ingar.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Då stämmer alltså upplevelsen att man mer och mer tillåter dom spelförstörande momenten från domarhåll. En trist trend som skadar ishockeyn, vem vill se Luleås hakningshockey i längden? (ja förutom ett gäng hasafötter från korgbollsnästet)
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Überstatistiktråden

Post by Markman »

Verkligen trist! Detta dessutom efter att de för några år sedan skulle "ta krafttag mot spelförstörande element" i Elitserien.. Där ser vi ju hur mycket det var värt.. :(
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Überstatistiktråden

Post by Bilderberg »

Luleå är väl det enda laget som hakar mindre än AIK? 92 st tvåminutare mot AIK's 96, men kan man kolla upp för vad lagen åkt ut för? Luleå är definitivt snällast i Elitserien, det kan man inte ta ifrån dom.
User avatar
Konk
Posts: 250
Joined: 17 Jun 2011, 00:23
Location: Hudiksvall

Re: Überstatistiktråden

Post by Konk »

http://www.hockeyligan.se/artikel/17188/" onclick="window.open(this.href);return false; Hockeyligan ändrar sig angående målvaktsstatistiken. Seger?
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Überstatistiktråden

Post by Markman »

SEGER!!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Überstatistiktråden

Post by svartgulsubkultur »

ÄNTLIGEN!
Hakar swehockey också på tåget?
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Überstatistiktråden

Post by Zimme »

Kör vidare med MV stasen:
Hadelöv har på sina 18 matcher 10_3_5 med 3 strafförluster i OT matcherna.
Jocke E har på sina 20 matcher 9_6_5 Med 1 OTL, 2 PSL och 3 PSW.

Med Hade i mål tar laget 61% av poängen (33 av 54)
Med Jocke i mål tar laget 60% (36 av 60).

Skillnaden är med andra ord ganska försumbar, laget går lika bra oavsett vem som står, Hade tar mer trepoängare medan Jocke är vassare i straffläggningar.
I segrar räknat leder Jocke med 12-8 mot Hades 10-8 men Hadelöv kompenserar genom fler treor.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Poet
Posts: 2476
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: Überstatistiktråden

Post by Poet »

I slutspel så är det vinster som räknas dock.
2012-05-19
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Überstatistiktråden

Post by Zimme »

Poet wrote:I slutspel så är det vinster som räknas dock.
sant men då finns det inga straffar heller.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Überstatistiktråden

Post by Bilderberg »

AIK har helt enkelt lyckats hitta den där "klockrena" balanserade konkurrensen som man så länge strävat efter, som bidrar till två stycken toppresterande målvakter. Exakt såhär har alla velat ha det ända sen vi gick upp i Elitserien, ser ingen som helst anledning till minsta lilla tillstymelse av gnäll..

Håll käft och njut!
Bob Probert
Posts: 255
Joined: 15 Jun 2011, 22:59

Re: Überstatistiktråden

Post by Bob Probert »

Någon som vet rekordet för antal SH-mål under en säsong i Elitserien? Bellemare borde ju fan kunna ta det....
Tompa
Posts: 488
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: Überstatistiktråden

Post by Tompa »

Bob Probert wrote:Någon som vet rekordet för antal SH-mål under en säsong i Elitserien? Bellemare borde ju fan kunna ta det....
Då får han kämpa på! Per-Åge Skröder, 8 mål säsongen 2006-2007 är rekordet.
Winning isn't everything, it's the only thing
User avatar
Konk
Posts: 250
Joined: 17 Jun 2011, 00:23
Location: Hudiksvall

Re: Überstatistiktråden

Post by Konk »

Jag oroar mg lite smått när jag när jag använder inbördes möten-funktionen och konstaterar att mot top 4 i tabellen har AIK 3 vinster och 7 förluster. Mot alla andra lag har vi 20 vinster och 9 förluster. Vad kan detta bero på? Någon som har en aning?
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Überstatistiktråden

Post by Trollet »

Konk wrote:Jag oroar mg lite smått när jag när jag använder inbördes möten-funktionen och konstaterar att mot top 4 i tabellen har AIK 3 vinster och 7 förluster. Mot alla andra lag har vi 20 vinster och 9 förluster. Vad kan detta bero på? Någon som har en aning?
Kanske att vi har en väldigt jämn nivå vilket oftast resulterar i vinst mot sämre lag, men sämre utdelning mot topplagen.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Konk
Posts: 250
Joined: 17 Jun 2011, 00:23
Location: Hudiksvall

Re: Überstatistiktråden

Post by Konk »

Alltså är vi sämre än de bästa lagen och kommer troligtvis inte ens till en SM-Final i vår? Blev inte bättre med oron nu ;)
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Überstatistiktråden

Post by Zimme »

Konk wrote:Jag oroar mg lite smått när jag när jag använder inbördes möten-funktionen och konstaterar att mot top 4 i tabellen har AIK 3 vinster och 7 förluster. Mot alla andra lag har vi 20 vinster och 9 förluster. Vad kan detta bero på? Någon som har en aning?
Vi mötte bla Brynäs 2ggr när vi hade svackan i Nov plus ett par torskar på straffar/ot som med lite flyt varit segrar så att dra några stora slutsatser av det är liten vits, händer ju att ett lag går 5-0 mot ett annat lag för att sen åka i kvarten mot samma lag.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Überstatistiktråden

Post by Trollet »

Konk wrote:Alltså är vi sämre än de bästa lagen och kommer troligtvis inte ens till en SM-Final i vår? Blev inte bättre med oron nu ;)
Jag är inte här för att stilla din oro.

Nädå. Vi hade en rejäl svacka i november och mötte en hel rad topplag i samband med det. HV- och Luleåförlusterna borta i sudden bidrar också, och så har vi nog en del av förklaringen.

Jag vet ärligt talat inte hur mycket vikt man ska lägga vid det där heller. Klart att det inte är helt bra. Samtidigt, hade det känts bättre om vi tagit poängen mot topplagen och bränt mot bottenskrapet?
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Konk
Posts: 250
Joined: 17 Jun 2011, 00:23
Location: Hudiksvall

Re: Überstatistiktråden

Post by Konk »

Jag vet att jag har fått svar på min fråga nu så jag tackar och bockar! Men är ni säkra på att svackan inte verkade som en svacka för att vi just mötte topplag?

Jag skulle hellre haft samma poäng och krossat topplag. Även jag vet att grundserielunken allt som oftast inte visar vilket lag som blir det bästa i ett slutspel men skulle vart skönare om det sett bättre ut statistiskt. ;)
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Überstatistiktråden

Post by Trollet »

22 okt till 26 november räknar jag som riktig svacka. Vi mötte de flesta lag under den tiden faktiskt.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Überstatistiktråden

Post by Lidlund »

Lite som trollet säger.. Man kan vinkla det där lite som man vill..

Om man kollar topp 4 så ligger vi inte bra till.. Men det ser iaf bättre ut för oss än för HV.. Och om man kollar internt HV-BIF-LHF så har HV bara tagit 2 poäng..

Men sen så har vi kanske mött topplagen i "fel" läge.. Där man haft 3-4 vinster med sig.. Jag skulle vilja säga så här.. Att det viktigaste under seriespel är att vinna mot bottenlag.

För att "bevisa" min tes.

Gör en inbördes tabell mellan TIK och topp-4 så ligger TIK på 20 poäng, i mitten..
Men gör du en tabell på botten-4, TIK-LHC-DIF och Växjö ligger TIK sist på 10 poäng
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Überstatistiktråden

Post by Zimme »

Konk wrote:Jag vet att jag har fått svar på min fråga nu så jag tackar och bockar! Men är ni säkra på att svackan inte verkade som en svacka för att vi just mötte topplag?

Jag skulle hellre haft samma poäng och krossat topplag. Även jag vet att grundserielunken allt som oftast inte visar vilket lag som blir det bästa i ett slutspel men skulle vart skönare om det sett bättre ut statistiskt. ;)
4 av 6 ordinarie backar var ju skadade ett tag under den perioden.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Überstatistiktråden

Post by 374 »

Det väsentliga i grundserien är att samla ihop så många poäng som möjligt, hur detta sker saknar betydelse.

Det enda tillfälle det kan spela roll att ha tagit färre poäng mot topplagen är om varken poäng, målskillnad eller antal gjorda mål kan skilja lagen åt. Om så är fallet avgör inbördes möten.

När slutspelet väl börjar har det som timat tidigare ringa betydelse.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Überstatistiktråden

Post by Markman »

För nöjes skull satt jag och beräknade tabellen på hockeyligan som jag helst skulle vilja att den slutade:
1 Skellefteå 55 39 16 157 - 114 +43 116
2 HV71 55 33 22 154 - 131 +23 97
3 Brynäs 55 31 24 146 - 135 +11 91
4 MODO 55 30 25 148 - 145 +3 89
5 Växjö 55 29 26 132 - 136 -4 89
6 Frölunda 55 27 28 133 - 126 +7 87
7 Luleå 55 26 29 125 - 120 +5 79
8 Timrå 55 27 28 133 - 157 -24 77
----------------------------------
9 Linköping 55 25 30 117 - 131 -14 74
10 Djurgården 55 24 31 134 - 153 -19 71
----------------------------------
11 Färjestad 55 19 36 122 - 143 -21 61
12 AIK 55 20 35 137 - 147 -10 59

Inbördes poäng är ju mindre viktigt, och lagen 4-8 är inte jätteviktigt placeringsmässigt, men det vore kul för norrlandshockeyn om alla norrlandslagen skulle komma till slutspel.. Ännu roligare vore det om både Gnaget och FBK hamnade i kvalserien, och helst kunde de båda två åka ur också... En utopi, men det är roligt att tänka så i alla fall.. :)
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Überstatistiktråden

Post by Markman »

Haha, nästan.. De tappar sex poäng på kvarvarande matcher, tre poäng mot oss och några kryss.. Men om alla andra mina matcher går in så kan de tappa totalt åtta poäng och ändå klara det.. ;)
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Post Reply