Damhockey i AIK?

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Damhockey i AIK?

Post by 374 »

Leif Boork har en poäng, all denna hjälp från kommunen men ändå inget damlag. Kanske dags att kommunen börjar ställa krav på motprestation?
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Lappmössan »

Finns ingen anledning att ha ett damlag som går back varje säsong och drar 25 pers på läktaren. Kommunen sponsrar redan Clemens damlag på en marknadsmässig nivå. (AIK får gärna starta ett om det är så viktigt att AIKs namn och logga finns med, men då måste man kunna bära kostnaderna och det är svårt utan intäkter.)
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Lidlund »

374 wrote:Leif Boork har en poäng, all denna hjälp från kommunen men ändå inget damlag. Kanske dags att kommunen börjar ställa krav på motprestation?
Skellefteå har redan ett dam-lag i ishockey, räcker inte det tycker du?
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Skellefteå AIK i media

Post by 374 »

Nej, jag tycker AIK ska ha ett också. Eller ska bara sådant/sådana som kan bära sina egna kostnader få finnas?
User avatar
Special Brew
Posts: 10003
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Special Brew »

Vem ska damlaget vara till för? Finns ju knappt inget intresse för det. Det är ju nästan bara Boork som klagar. De andra lagens supportrar som gnäller över att vi inte har ett damlag gör ju endast det för att dom retar sig på att inte vi slösar några millar som deras lag gör.
Chippen
Posts: 14272
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Skellefteå AIK i media

Post by Chippen »

Varför ska AIK ha ett damlag? Vad är argumenten för det?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
p-play
Posts: 6770
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by p-play »

374 wrote:Nej, jag tycker AIK ska ha ett också. Eller ska bara sådant/sådana som kan bära sina egna kostnader få finnas?
Nix, men frågan är vem som skall betala för det. Ingen mer än nära anhöriga är intresserade av att gå på matcher då damhockey på serienivå i Sverige är ungefär lika underhållande som en korp-match i hockey-bocky. I SHL gör varje miljon skillnad på var man hamnar i tabellen. Vad väljer du hellre, att AIK fortsätter att toppa tabellen eller att de satsar på ett damlag och istället blir 4-5:a?
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Skellefteå AIK i media

Post by 374 »

p-play wrote:Nix, men frågan är vem som skall betala för det. Ingen mer än nära anhöriga är intresserade av att gå på matcher då damhockey på serienivå i Sverige är ungefär lika underhållande som en korp-match i hockey-bocky. I SHL gör varje miljon skillnad på var man hamnar i tabellen. Vad väljer du hellre, att AIK fortsätter att toppa tabellen eller att de satsar på ett damlag och istället blir 4-5:a?
Skellefteå Kraft får väl sponsra lite mer, det är ju en sådan oerhörd vinstaffär för dem.

AIK får väl helt enkelt höja biljettpriserna lite.
Jocko Homo
Posts: 484
Joined: 15 Jun 2011, 23:21

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Jocko Homo »

p-play, att damlag innebär att AIK:s A-lag (herrar) skulle bli 4-5 helt plötsligt känns ju ändå långsökt.

Men varför ska AIK ha ett damlag? Ja, en anledning (av många) kan väl vara att alla barn ska kunna drömma om att bli spelare i världsklass och representera Skellefteå AIK, inte bara hälften.

"TIllsammans" och allt det där.
User avatar
Talbot25
Posts: 1058
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Talbot25 »

Jocko Homo wrote:p-play, att damlag innebär att AIK:s A-lag (herrar) skulle bli 4-5 helt plötsligt känns ju ändå långsökt.

Men varför ska AIK ha ett damlag? Ja, en anledning (av många) kan väl vara att alla barn ska kunna drömma om att bli spelare i världsklass och representera Skellefteå AIK, inte bara hälften.

"TIllsammans" och allt det där.
Vi som inte fick fortsätta spela i AIK för att vi inte var tillräckligt bra, hur skulle AIK hantera oss enligt dig? Skapa flera AIK-lag i varje årskull som spelar i olika divisioner för att göra alla nöjda eller?
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3022
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Foppas skridskocoach »

Ett kälkhockeylag borde ju i så fall vara lika givet somett damlag.
Tigerränderna går aldrig ur.
p-play
Posts: 6770
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by p-play »

Jocko Homo wrote:p-play, att damlag innebär att AIK:s A-lag (herrar) skulle bli 4-5 helt plötsligt känns ju ändå långsökt.

Men varför ska AIK ha ett damlag? Ja, en anledning (av många) kan väl vara att alla barn ska kunna drömma om att bli spelare i världsklass och representera Skellefteå AIK, inte bara hälften.

"TIllsammans" och allt det där.
Kostnaden för ett damhockeylag ligger på minst 1,5 kanske bortåt 2 miljoner för du har väl inte tänkt att de ska betala för klubbor (eller spela med träklubbor) och flygresor själva. Jag skulle tro att vi i dagsläget har mindre spelarbudget än HV, ungefär lika stor spelarbudget som Växjö och 1-2 miljoner högre budget än Linköping, Luleå och några till. HV har dock inte fått valuta för sin budget då de haft en rad dyra, gamla kontrakt som Davidssons och Petraseks. De kommer att bli farliga när de rensat bort detta.
Det är inte svårt att räkna ut att det kommer att göra skillnad om vi drar bort 2 miljoner från vår spelarbudget. Oavsett vad några påstår är budget och sportsliga resultat starkt korrelerat över tid.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Skellefteå AIK i media

Post by 374 »

p-play wrote: Kostnaden för ett damhockeylag ligger på minst 1,5 kanske bortåt 2 miljoner för du har väl inte tänkt att de ska betala för klubbor (eller spela med träklubbor) och flygresor själva. Jag skulle tro att vi i dagsläget har mindre spelarbudget än HV, ungefär lika stor spelarbudget som Växjö och 1-2 miljoner högre budget än Linköping, Luleå och några till. HV har dock inte fått valuta för sin budget då de haft en rad dyra, gamla kontrakt som Davidssons och Petraseks. De kommer att bli farliga när de rensat bort detta.
Det är inte svårt att räkna ut att det kommer att göra skillnad om vi drar bort 2 miljoner från vår spelarbudget. Oavsett vad några påstår är budget och sportsliga resultat starkt korrelerat över tid.
De får väl höja biljettpriserna.
User avatar
Special Brew
Posts: 10003
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Special Brew »

374 wrote:
p-play wrote: Kostnaden för ett damhockeylag ligger på minst 1,5 kanske bortåt 2 miljoner för du har väl inte tänkt att de ska betala för klubbor (eller spela med träklubbor) och flygresor själva. Jag skulle tro att vi i dagsläget har mindre spelarbudget än HV, ungefär lika stor spelarbudget som Växjö och 1-2 miljoner högre budget än Linköping, Luleå och några till. HV har dock inte fått valuta för sin budget då de haft en rad dyra, gamla kontrakt som Davidssons och Petraseks. De kommer att bli farliga när de rensat bort detta.
Det är inte svårt att räkna ut att det kommer att göra skillnad om vi drar bort 2 miljoner från vår spelarbudget. Oavsett vad några påstår är budget och sportsliga resultat starkt korrelerat över tid.
De får väl höja biljettpriserna.
Inte säkert att det ger högre intäkter.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Skellefteå AIK i media

Post by 374 »

Beror på vilka biljettpriser de höjer, elasticiteten varierar.
User avatar
Special Brew
Posts: 10003
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Special Brew »

Varför tycker du att AIK ska ha ett damlag? Är det deras skyldighet för att det är en stor förening?
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Skellefteå AIK i media

Post by 374 »

Mig personligen spelar det ingen roll men jag tycker AIK har ett ansvar för ishockeyns utveckling i Skellefteå.
Chippen
Posts: 14272
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Skellefteå AIK i media

Post by Chippen »

Special Brew wrote:Varför tycker du att AIK ska ha ett damlag? Är det deras skyldighet för att det är en stor förening?
Förvänta dig inget svar. Har ställt exakt samma fråga utan resultat
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Skellefteå AIK i media

Post by 374 »

Du är ju dock ointresserad av svaret.
Chippen
Posts: 14272
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Skellefteå AIK i media

Post by Chippen »

Nej, tycker det ska bli intressant att höra varför du verkar tycka att det är så viktigt att just AIK har ett Damlag.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Skellefteå AIK i media

Post by 374 »

Det tycker du inte alls.

Dessutom har jag redan svarat på det.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Sv: Skellefteå AIK i media

Post by Lidlund »

Chippen wrote:Nej, tycker det ska bli intressant att höra varför du verkar tycka att det är så viktigt att just AIK har ett Damlag.
374 wrote:Mig personligen spelar det ingen roll men jag tycker AIK har ett ansvar för ishockeyns utveckling i Skellefteå.
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Skellefteå AIK i media

Post by BigGuyJohan »

374 wrote:Mig personligen spelar det ingen roll men jag tycker AIK har ett ansvar för ishockeyns utveckling i Skellefteå.
I så fall har man även ett ansvar att göra det på rätt sätt oxå. Och i så fall starta från Grunden med att starta från juniorsidan. Att kräva att AIK ska ha ett damlag utan att komma dithän på rätt sätt är ologiskt. Bygg från barnsben, bygg en stomme med spelare från kommun och länet. Ekonomiskt tvivelaktigt att inte göra en sådan satsning på ett långsiktigt tänk..
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Skellefteå AIK i media

Post by 374 »

Absolut men man måste ju börja på något sätt.
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Skellefteå AIK i media

Post by freddus »

BigGuyJohan wrote:
374 wrote:Mig personligen spelar det ingen roll men jag tycker AIK har ett ansvar för ishockeyns utveckling i Skellefteå.
I så fall har man även ett ansvar att göra det på rätt sätt oxå. Och i så fall starta från Grunden med att starta från juniorsidan. Att kräva att AIK ska ha ett damlag utan att komma dithän på rätt sätt är ologiskt. Bygg från barnsben, bygg en stomme med spelare från kommun och länet. Ekonomiskt tvivelaktigt att inte göra en sådan satsning på ett långsiktigt tänk..
Precis, det finns ingen anledning till att köpa sig till ett topplag i riksserien. Börja från grunden eller inte alls.
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Skellefteå AIK i media

Post by BigGuyJohan »

visst. men då bör man försöka se till att man då kan ha en stomme som fostrats i ett juniordamlag. Starta en Hockeyutbildning för tjejerna på HG. osv osv. Men att BARA starta upp ett Lag utan en långsiktig plan och ett liknande ekonomiskt tänk som finns i AIK bland herrarna är inte hållbart.
p-play
Posts: 6770
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by p-play »

374 wrote:Mig personligen spelar det ingen roll men jag tycker AIK har ett ansvar för ishockeyns utveckling i Skellefteå.
Absolut och det tar de, men de utgör inte breddverksamheten. Den rollen får andra klubbar ta. Det finns inget likhetstecken mellan hockeyns utveckling och kasta iväg 2 miljoner på elitlag i damhockey som ingen förutom nära anhöriga bryr sig om. Jag skulle vilja påstå att det är ekonomiskt tvivelaktigt att göra en sådan satsning på ett långsiktigt tänk: det finns inget som säger att damhockey skulle kunna bli populärt de närmaste 15-20 åren som åskådarsport.
Att höja biljettpriser är ungefär som att säga att man skall höja skatterna för att införa en viss service, d v s man vill ha någon tjänst, men vill helst inte betala så mycket för den själv.
Alla man talar med som har sittplats klagar på biljettpriserna och en del som jag känner har sagt upp dem just på den grunden. Även om det alltid har klagats på biljettpriserna så finns det en smärtgräns och klubben ligger ganska nära den.
User avatar
Special Brew
Posts: 10003
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Special Brew »

Går inte att starta ett damlag och tro att det ska ge nåt ekonomiskt. Hur man än planerar så lär det gå minus i slutänden. Ju bättre damlaget blir desto mer minus. En förening som AIK kan inte bara starta en damverksamhet ur enbart jämställdhetssynpunkt. AIK:s slutprodukt är A-laget (herrar) och det är där fokus ska ligga. Utveckling av juniorspelare, ledare mm, tillhör den satsningen.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Skellefteå AIK i media

Post by 374 »

Så det enda argumentet mot är alltså ekonomiskt, att AIK bara skulle göra fyra miljoner i vinst istället för sex.
User avatar
Special Brew
Posts: 10003
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Special Brew »

Eller att AIK en tung säsong gör ett nollresultat istället för 2 miljoner minus. Tror inte lag som ligger på pottkanten egentligen vill ha ett damlag. Tänker på LHC tex. Tror att enda anledningen till att dom inte lagt ner sitt damlag är att dom inte vill få negativ publicitet i media eller nåt. För om man ligger så pyrt till så borde man se om sitt hus.
Varför ödsla 2 mille på nåt som knappt ingen förutom Boork vill ha.
Post Reply