Damhockey i AIK?

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by p-play »

Om de alltid gjorde 6 miljoner i vinst skulle de inte vara några problem. Om jag kommer ihåg så budgeterar de för ett nollresultat där de går till semi, vilket är ganska ambitiöst. Allt utöver det är bonus.
Man måste också tänka på att LHC och lagen i södra Sverige knappt har några resekostnader för sitt damlag. De gånger de spelar i norra Sverige så så åker de buss. Det skulle kanske skilja 1,5 miljoner i resekostnader.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Skellefteå AIK i media

Post by 374 »

AIK kan ta förluster.
User avatar
Special Brew
Posts: 10026
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Special Brew »

Dumt att ta onödiga förluster.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Skellefteå AIK i media

Post by 374 »

Vilka andra onödiga saker ska AIK dra in på? Det var väl jävligt onödigt att bjuda supportrarna på CHL-semifinalen i Luleå.
User avatar
Special Brew
Posts: 10026
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Special Brew »

Näe, det skapar ett bra band mellan AIK och dess supportrar. En investering. Vet inte hur gammal du är men jag undrar om du var med under AIK:s riktigt tunga år?
Bara för att vi har deg på banken nu så behöver vi inte bränna dom. Fråga Frölunda som brände 40 miljoner på 2 år.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Skellefteå AIK i media

Post by bsa »

Ekonomer räknar pengar och ser vad det kostar. Men det finns andra värden. Spelare åker ut till små föreningar, besöker skolor, barn avdelningar på sjukhus. Du kan räkna ett damlag dit. Jag är helt övertygad om att den normale skogs mansgrisen till hockeynörd som skriver här inte har förmågan att bedöma värdet, nyttan av det extravärdet i samhället. Dom är drygt 50% och får mer och mer att säga till om även i företagsvärlden , trots de flesta på detta forum bromsar efter bästa förmåga. Det skulle kunna vara tungan på vågen till utökad sponsring eller fortsatt sådan. Men den normale manshockeynörden kan nog inte bedöma det.
User avatar
Special Brew
Posts: 10026
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Special Brew »

Har du sett det hända i någon annan förening? Att ett damlag medfört att föreningen fått lukrativa sponsoravtal?
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Skellefteå AIK i media

Post by 374 »

Special Brew wrote:Näe, det skapar ett bra band mellan AIK och dess supportrar. En investering. Vet inte hur gammal du är men jag undrar om du var med under AIK:s riktigt tunga år?
Bara för att vi har deg på banken nu så behöver vi inte bränna dom. Fråga Frölunda som brände 40 miljoner på 2 år.
Visst och den enda garanten att de inte ska bränna pengar är att inte ha ett damhockeylag.
dovienya
Posts: 2212
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Skellefteå AIK i media

Post by dovienya »

Håller med BigGuyJohan här.

Ett damlag BÖR starta "från grunden". Startar man ett damlag idag så får det till följd att clemens damlag läggs ner och då har regionen inte tjänat nåt på det hela överhuvudtaget.

Det blir dock lite hönan och ägget. Är det rätt att starta ett elitlag (köpa in spelare?) och hoppas att regionen vaknar till liv och över tid fostrar egna spelare så tar det ju iaf åtta-tio år innan det börjar bli någon form av ruljans på spelare, eller iallafall lite bredd på intresset och lite fler aktiva spelare. Att diskussionen förs här är ju dock en liten signal om att intresset kanske börjar finnas? Med tiden kanske det går starta ett hockeygymnasium där tjejer är välkomna, men där är vi nog inte än intressemässigt. (Och ett hockeygymnasium är nog inte gratis?)

Däremot kanske göra något, typ team 917-stuket när det begav, att åka ut till skolorna och promota för lokala skolor eller föreningar att starta egen verksamhet osv så att antalet aktiva spelare blir fler.

Innebandy och fotboll föder sig själva nu eftersom det är en jävligt billig sport jämfört med hockey, så de sporterna är naturliga sommar/vintersporter. Lägg därtill mängden träningstider som saknas redan idag. Som sagt så måste det starta ute i regionen och inte i första hand i klubben AIK.
dovienya
Posts: 2212
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Skellefteå AIK i media

Post by dovienya »

Spelar Clemes damlag hemmamatcherna i Malmhallen i Boliden??

Sånt skulle väl AIK kunna bistå med - matchtider i B-hallen eller nåt..
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Skellefteå AIK i media

Post by Chippen »

Nja, visst fan spelar Clemens Damlag sina matcher omi Kopparhallen.
Vart har hört att de spelar i Malmhallen?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Special Brew
Posts: 10026
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Special Brew »

374 wrote:
Special Brew wrote:Näe, det skapar ett bra band mellan AIK och dess supportrar. En investering. Vet inte hur gammal du är men jag undrar om du var med under AIK:s riktigt tunga år?
Bara för att vi har deg på banken nu så behöver vi inte bränna dom. Fråga Frölunda som brände 40 miljoner på 2 år.
Visst och den enda garanten att de inte ska bränna pengar är att inte ha ett damhockeylag.
AIK:s ledning är garanten för att pengar inte bränns i onödan. Jag har ett enormt förtroende för dom. Dom har fått AIK att bli en maktfaktor i Svensk hockey från att ha varit konkursmässiga. Dom beslutade att lägga ner damlaget pga att dom gick typ 1 mille back/år på dem. Det beslutet var ett steg i att stärka ekonomin och göra oss till det vi är idag. Varför börja tumma på det nu? Ska vi satsa 2-3 mille/år på ett lag som kommer att dra 100 pers/match?
ante08
Posts: 2583
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Skellefteå AIK i media

Post by ante08 »

Tisdagens match spelas i Malmhallen av någon andledning. Men merparten av matcherna har givetvis spelats i kopparhallen.

http://www.laget.se/CHCDAM/Division/Game/84575/4271724" onclick="window.open(this.href);return false;
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Skellefteå AIK i media

Post by Chippen »

Hm, låter märkligt. För det borde inte ha krockat med någon J18 match iaf.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
ante08
Posts: 2583
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Sv: Skellefteå AIK i media

Post by ante08 »

Chippen wrote:Hm, låter märkligt. För det borde inte ha krockat med någon J18 match iaf.
Nä bara vanliga hockeyträningar enligt länktipset.
http://www.skelleftea.se/bokningsschema ... allen.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Skellefteå AIK i media

Post by BigGuyJohan »

374 wrote:Vilka andra onödiga saker ska AIK dra in på? Det var väl jävligt onödigt att bjuda supportrarna på CHL-semifinalen i Luleå.

Har inte siffrorna på vad en resa till Luleå kostar. men någonstans mellan 15-25k per buss skulle jag gissa. så det handlade om mellan 30-50k dom la ut på bussarna till CHL matchen i lule. det är inte ens på långa vägar jämförbart med att lägga 2 mille på ett förlustprojekt. För övrigt är den summan som AIK la på bussarna till Luleå en billig grej för att få en massa goodwill.

Kanske inte har sagt det. men jag är för att man startar ett damlag. utan tvekan.. MEN! Man måste gå rätt väg. Och att bara starta upp ett elitlag hipp som happ är idioti, och de bör till och med du inse. Om man sen skulle få till en linje för hockey-tjejerna på hockeygymnasiet vore första steget. och i samma steg starta upp ett juniordamlag.

Jag är för ett damlag, men utan en tydlig och långsiktig plan, och med ett sikte på att stora delar av truppen ska komma från trakten/juniorlagen så är det dödfött att starta upp ett lag. och ska man starta upp ett damlag ska även siktet vara på att bli ett elitlag
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Skellefteå AIK i media

Post by Chippen »

ante08 wrote:
Chippen wrote:Hm, låter märkligt. För det borde inte ha krockat med någon J18 match iaf.
Nä bara vanliga hockeyträningar enligt länktipset.
http://www.skelleftea.se/bokningsschema ... allen.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Tja, antar att de inte får vara i B-hallen heller så Konståkningen har tid där och C-hallen funkar kanske inte heller. (Finns det klocka etc i C-hallen)

Då blir ju närmaste hall Boliden, men nog tycker då jag att match går före träning i Kopparhallen.

Här har vi ju lite av problemet runt Damhockeyn också, att de ska tvingas åka runt för att få spela när laget har en hemmahall.
Sedan kan det ju vara en sent påkommen match, för jag har för mig att förra mötet med MoDo blev uppskjutet.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by p-play »

bsa wrote:Ekonomer räknar pengar och ser vad det kostar. Men det finns andra värden. Spelare åker ut till små föreningar, besöker skolor, barn avdelningar på sjukhus. Du kan räkna ett damlag dit. Jag är helt övertygad om att den normale skogs mansgrisen till hockeynörd som skriver här inte har förmågan att bedöma värdet, nyttan av det extravärdet i samhället. Dom är drygt 50% och får mer och mer att säga till om även i företagsvärlden , trots de flesta på detta forum bromsar efter bästa förmåga. Det skulle kunna vara tungan på vågen till utökad sponsring eller fortsatt sådan. Men den normale manshockeynörden kan nog inte bedöma det.


De kan väl inte på allvar jämföra besök på sjukhus med att bränna 2 miljoner på aktiviteter som ingen är intresserad av. En satsning på ett kälkhockeylag borde väl då vara ännu mer angelägen då dessa aktivas situation verkligen är knepig på alla sätt och vis.
Ingen här bromsar kvinnors möjligheter i företagsvärlden. Jag undrar om du vet hur det ser ut där i egentligen. I ganska många av de företag jag haft insyn i så gör man allt för att underlätta för kvinnor och jag har t o m varit med om att man gett dem extra chanser som män aldrig skulle ha fått. Problemet där har varit att för få kvinnor har gått på utbildningar som nästan kan sägas vara ett krav för att få en topposition, men det började ändras för ca 10 år sedan då fördelningen mellan manliga och kvinnliga sökande på dess utbildningar jämnades ut. Det kommer dock att dröja ca 10 år innan dessa är tillräckligt gamla för att komma på fråga då det tar nästan 20 år att ta sig upp genom större organisationer. Du lever i en fantasivärld: inget företag gör en utökad marknadsföringssatsning baserad på feminism. Den välgörenhetssponsring som finns är ytterst marginell och kan utgöra ett par tusen till något ungdomslag, stadsmission eller liknande.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Skellefteå AIK i media

Post by 374 »

BigGuyJohan wrote: Har inte siffrorna på vad en resa till Luleå kostar. men någonstans mellan 15-25k per buss skulle jag gissa. så det handlade om mellan 30-50k dom la ut på bussarna till CHL matchen i lule. det är inte ens på långa vägar jämförbart med att lägga 2 mille på ett förlustprojekt. För övrigt är den summan som AIK la på bussarna till Luleå en billig grej för att få en massa goodwill.

Kanske inte har sagt det. men jag är för att man startar ett damlag. utan tvekan.. MEN! Man måste gå rätt väg. Och att bara starta upp ett elitlag hipp som happ är idioti, och de bör till och med du inse. Om man sen skulle få till en linje för hockey-tjejerna på hockeygymnasiet vore första steget. och i samma steg starta upp ett juniordamlag.

Jag är för ett damlag, men utan en tydlig och långsiktig plan, och med ett sikte på att stora delar av truppen ska komma från trakten/juniorlagen så är det dödfött att starta upp ett lag. och ska man starta upp ett damlag ska även siktet vara på att bli ett elitlag

Givetvis ska det ske långsikt och med en tydlig plan, det är ingen som säger att laget ska startas till nästa säsong. Första steget måste dock vara att starta en damverksamhet.
User avatar
haggloader
Posts: 706
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Skellefteå AIK i media

Post by haggloader »

I första, andra och tredje hand är det bättre att orten försöker se till att fotbolsdamerna spelar i allsvenskan. Det är riktigt, riktigt illa för orten att de är i div I.
När de är stabila i allsvenskan försöker man starta en damorganisation i hockey.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Skellefteå AIK i media

Post by bsa »

Jag hade mer rätt om de som skriver här än jag trodde!
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Skellefteå AIK i media

Post by BigGuyJohan »

374:

Jag tror det garanterat finns på dagordningen att starta damlag i framtiden. Dock är det som vanligt att man gör detta bakom stängda dörrar. Vad styrelsen har på sin dagordning har inte media med att göra. Men jag tror hur som haver att man ser på saken på det långsiktiga planet och att man tänker ha alla punkter klara kring vad man ska göra. Och framförallt, man kommer inte stressa fram ett beslut bara för att Media gnäller
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Skellefteå AIK i media

Post by 374 »

Jag tror inte heller att dörren är helt stängd.
User avatar
ossian
Posts: 3660
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Skellefteå AIK i media

Post by ossian »

Varför inte stödja Sunnanås damlag i fotboll istället för att artificiellt försöka skaka liv inom damhockeyn? Sunnanå har traditioner inom damfotboll och intresset är stort, fast tyvärr så verkar ekonomin inte vara den bästa.
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Skellefteå AIK i media

Post by schteffe »

Ge damlagsfrågan en egen tråd, tycker vi tappat bort AB:s journalistiska fadäs.
robzon
Posts: 249
Joined: 17 Jun 2011, 22:36

Re: Skellefteå AIK i media

Post by robzon »

En buss till Luleå kostar ca 7000kr så CHL-resan landade på ca 15000.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Skidrow »

Största problemet förutom rent ekonomiskt är isyta, ska du ha 3-5lag till som ska spela i Skekraft blir det ännu trångare, kommunen har iofs råd att bygga 1-2hallar till men tror det skulle bli livat om det hände.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Damhockey i AIK?

Post by p-play »

ossian wrote:Varför inte stödja Sunnanås damlag i fotboll istället för att artificiellt försöka skaka liv inom damhockeyn? Sunnanå har traditioner inom damfotboll och intresset är stort, fast tyvärr så verkar ekonomin inte vara den bästa.
Att stödja dem ekonomiskt känns inte genomtänkt då allmosor nog inte är vägen att gå, dock så borde de kunna samarbeta och få Sunnanå att bli mer kommersiella. Det borde gå att skapa ett betydligt större intresse kring damfotbollen. Min erfarenhet av klubbar är att de allt för ofta leds av gamla spelare och personer med politiskt intresse, d v s de har inte ett entreprenöriellt tankesätt.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Damhockey i AIK?

Post by Bilderberg »

Nej.
Post Reply