Nästa hemvändare från Sverige/Europa?

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
smogz
Posts: 5691
Joined: 25 May 2011, 08:38

Nästa hemvändare från Sverige/Europa?

Post by smogz »

Lindholm har kommit in efter några utvecklingsår i andra lag och gjort det otroligt bra. Vad har vi för AIK-talanger ute i Svenska eller europeiska lag som gör bra säsonger som kan vara aktuella för AIK inom ett eller ett par år?

Några tänkbara:

Sebastian Selin. 53 pinnar på 44 matcher i Sundsvall ifjol, nu 5 på 13 i Almtuna. Fortsätter utvecklingen så borde han kunna vara en hemvändare inom ett par år.

Sam Marklund. 8 pinnar på 12 matcher i Asplöven som nu leder serien.

Joel Mustonen. Har väl kanske poängmässigt inte imponerat än sen han kom tillbaks från skadan/sjukdomen, men landslagsmatcher ifjol är ju ändå imponerande. Vi får se iår.

Mattias Granlund. 4 pinnar på 12 matcher i Karlskrona, bra lag att utvecklas i.



Henrik Marklund, Patrik Enberg, Jesper Johansson, Oskar Fredriksson, Martin Sandgren och Mattias Lindström är andra spelare som loggats för matcher i A-laget. Sen finns det säkert massa gamla J-20 spelare som inte fått nån match i a-laget ute i Sverige som utvecklas åt rätt håll.

Vem blir nästa hemvändare? varför? och vilka fler borde man hålla koll på?

(Edit, har inte sett en enda allsvensk match iår så detta är ren EP)
Last edited by smogz on 16 Oct 2014, 10:20, edited 1 time in total.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
nr86
Posts: 5340
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Nästa hemvändare?

Post by nr86 »

Intressant och bra tråd Smogz!
Sebastian Selin minns jag själv att jag tänkte " han kommer att gå långt. "
Fin teknik och kan göra/dra 1 spelare eller 2. Hoppas han fortsätter att utvecklas i rätt riktning. Mycket hänger förstås
på vad han får göra i klubblaget dvs Almtuna.
Sam är väl mer av en brunkar typ som jobbar hårt och går på mål? Har sett lite för lite av honom men jag är övertygad om att vi får se honom i våra färger snart igen.
Dessa båda herrar tror jag kommer tillbaka inom 1 eller 2 år.

Man skulle kunna spekulera i vilka nhl/ahl/khl spelare som kan göra comeback i AIK också om skulle vilja det.
Om inte Ogge får chansen nästa höst igen tror jag vi har en chans på återkomst.
Kan även tänka mig att Jimmie kommer tillbaka efter äventyret i Moskva.

Det sköna är att vi har ganska många "krokar" ute här och var på potentiella återvändare av hög klass.
User avatar
smogz
Posts: 5691
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Nästa hemvändare?

Post by smogz »

Tack. Tycker det finns så mycket NHL-trådar så jag skulle gärna slippa se dom spelarna i denna tråd.

Jag funderar om det finns gamla-unga AIKare som inte gått via A-laget utan direkt från J20 som börjar få rätt framträdande roller i allsvenska klubbar som liksom smygit under radarn. Finns det nån sån?

Linus Lundström från Jörn är en sån där som jag aldrig hört talas om som nu spelar i Österrikiska andraligan och öser in poäng där. Spännande karriärval på lägre nivå, dock troligen inte nått för AIK.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14272
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Nästa hemvändare från Sverige/Europa?

Post by Chippen »

Tänker direkt på Gustaf Lindwall, men han har kanske inte spelat framträdande roller i sina lag efter AIK.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5691
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Nästa hemvändare från Sverige/Europa?

Post by smogz »

Borde finnas backar också, jag har bara kollat forwards än. Lindvall känns ju intressant, men just nu utlånad till Wings, vilket inte känns "åt rätt håll"
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14272
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Nästa hemvändare från Sverige/Europa?

Post by Chippen »

Fast han är väl bara tredje målis i Gnaget? Finns ju som inget annat ställe än Div 1 att låna ut honom till, men visst har du rätt.

Back att kolla:
Pudas,
: Var ju C i J20 sista säsongen och gjorde 30 pinnar
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Nästa hemvändare från Sverige/Europa?

Post by Larzon »

Johan kallio.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
barrskog
Posts: 1102
Joined: 15 Jun 2011, 23:52

Re: Nästa hemvändare från Sverige/Europa?

Post by barrskog »

Kan man helt avskriva Pär Mikalsson?
Rollie
Posts: 2043
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Nästa hemvändare från Sverige/Europa?

Post by Rollie »

barrskog wrote:Kan man helt avskriva Pär Mikalsson?
Svar nej, det kan man aldrig.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Nästa hemvändare från Sverige/Europa?

Post by Hank »

Sebastian Selin såg ju nästintill OS-mässig ut för nån försäsong sen, blir spännande att se vad han kan göra i Almtuna.
pioneer
Posts: 92
Joined: 15 Jun 2011, 23:04

Re: Nästa hemvändare från Sverige/Europa?

Post by pioneer »

Hank wrote:Sebastian Selin såg ju nästintill OS-mässig ut för nån försäsong sen, blir spännande att se vad han kan göra i Almtuna.
Måste vara årets bästa kommentar alla kategorier.. :D :D :D :D

Selin blir intressant att följa. Känns lite som Petter Emanuelsson som tog en lite längre väg till en ordinarie plats i AIK

Är väl inte helt omöjligt att typ Bryggman I Luleå eller någon av de som gått till Kiruna kan vara värda att ha på radarn. Ska man tro att Sörensen i DIF är bränd på AIK (om han nu med ett halmstrås tjocklek på banden till föreningen skulle kunna gå in i kategorin hemvändare...).

Av sådana som lämnat som juniorer, Åkerman Jr har ju funnits med I LHC, Calle Krantz är väl fortfarande en stor talang, och i 98 gänget Gustavsson, Moverare, Söderlund kanske det finns möjlighet till återkomst till föreningen på seniornivå. Einar Emanuelsson?
bruno
Posts: 572
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: Nästa hemvändare från Sverige/Europa?

Post by bruno »

Sam Marklund fortsätter att producera i Asplöven, 5+4 på 14 matcher nu och fyra i den interna poängligan efter jänkarimporterna. Har inte sett någon match men han verkar få stort förtroende och är oftast i 1:a eller 2:a femman och spelar även i PP.

Skulle ju vara trevligt med en liknande utveckling som Pär Lindholm hade förra säsongen. Luleå brukar ju inte vara blyga på att plocka de som producerar i deras samarbetslag. Undrar vad pappa Lasse kommer att känna om Luleå hugger..
User avatar
smogz
Posts: 5691
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Nästa hemvändare från Sverige/Europa?

Post by smogz »

EP-scoutade lite backar som inte fått chans i A-laget. Känslan är väl där att AIK är duktig på släppa upp backar med talang och att väldigt många slutat (om man tittar igenom J20 laget från typ 2009/2010 och framåt).

Några namn dock:
Fredrik Bergdahl 23 år, 183/86 (cm/kg) L
+ 26 i Piteå ifjol, nu i Kallinge/Ronneby


Johan Burlin 25år, 190/88
Spännande karriär, Germany2, Italien och nu Manchester Phenix i EPIHL
Kanske inget för AIK


Jonathan Pudas, 21 år, 177/ 79 R
Mycket poäng i J20 och även kapten där.
Nu i Karlskrona som verkar fattat att AIK producerar kvalitet.
Dock mycket färre poäng där. 5 p totalt ifjol, 4 på 15 matcher hittills.

Gustaf Burström 20, 193/90 L
Spelade ett år i Luleå J20, två matcher i Asplöven (så han måste ändå ha räknats som rätt bra där). Nu Mörrum i div 1
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
smogz
Posts: 5691
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Nästa hemvändare från Sverige/Europa?

Post by smogz »

Uppdatering:

Sebastian Selin 8 poäng på 20 matcher, -1

Jonathan Pudas, 6 p på 21 matcher, +7

Mattias Granlund, 6 p på 21 matcher, +5

Sam Marklund, 10 p på 20 matcher, -2



Men vars i helvete hittar man nån bra statistik för allsvenskan? Skulle vilja kunna läsa lite kring istid etc.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14272
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Nästa hemvändare från Sverige/Europa?

Post by Chippen »

Då får du leta långt..för vad jag vet så förs det inte statistik över istid i allsvenskan.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Sed
Posts: 1611
Joined: 15 Jun 2011, 22:42

Re: Nästa hemvändare från Sverige/Europa?

Post by Sed »

Inte?

http://stats.swehockey.se/Game/Reports/ ... ary/209461" onclick="window.open(this.href);return false;

http://stats.swehockey.se/Game/Reports/209461" onclick="window.open(this.href);return false;

Du hittar det under varje match och Reports.
Chippen
Posts: 14272
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Nästa hemvändare från Sverige/Europa?

Post by Chippen »

Aha. Är det nytt för i år då?
hade jag faktiskt inte någon aning om.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5691
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Nästa hemvändare från Sverige/Europa?

Post by smogz »

Modernt med nedladdningsbara PDF-filer..
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Sed
Posts: 1611
Joined: 15 Jun 2011, 22:42

Re: Sv: Nästa hemvändare från Sverige/Europa?

Post by Sed »

Chippen wrote:Aha. Är det nytt för i år då?
hade jag faktiskt inte någon aning om.
Ingen aning. Jag googlade på time on ice stats.swehockey.se.

Pdf är väl super. Skriva ut och sätta in i pärmen. ;)
Chippen
Posts: 14272
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Nästa hemvändare från Sverige/Europa?

Post by Chippen »

smogz wrote:Modernt med nedladdningsbara PDF-filer..
Otacksamma människa, för jag antar att du inte gillade att behöva titta på pdf:er
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Konk
Posts: 250
Joined: 17 Jun 2011, 00:23
Location: Hudiksvall

Re: Sv: Nästa hemvändare från Sverige/Europa?

Post by Konk »

Chippen wrote:
smogz wrote:Modernt med nedladdningsbara PDF-filer..
Otacksamma människa, för jag antar att du inte gillade att behöva titta på pdf:er
Men kan ni snälla beefa i PM?
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Nästa hemvändare från Sverige/Europa?

Post by Lappmössan »

Är Mustonen skadad? Ser att han bara lirat 3 matcher denna säsong.

Annars tror jag definitivt att man håller ett extra öga på Marklund och Pudas!
User avatar
smogz
Posts: 5691
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Nästa hemvändare från Sverige/Europa?

Post by smogz »

Uppdatering

Sebastian Selin - 14 poäng nu på 28 matcher

Sam Marklund - 13 poäng på 25 matcher

Jonathan Pudas - 10 poäng på 29 matcher och +12
Har inte lyckats läsa om han får spela i special teams eller ej. Men

Mattias Granlund - 6 poäng på 29 matcher
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
smogz
Posts: 5691
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Nästa hemvändare från Sverige/Europa?

Post by smogz »

Uppdatering:

Sebastian Selin 20 poäng på 37 matcher, -1

Jonathan Pudas, 17 poäng på 38 matcher, +13

Mattias Granlund, 7 p på 38 matcher, +7

Sam Marklund, 14 poäng på 30 matcher, -2 (Asplöven har dalat betänkligt i tabellen på slutet)

Joel Mustonen, 8 poäng på 16 matcher, -2 (tillbaks efter en hjärtarytmioperation i höst, kan inte vara kul att ligga på 260 i puls när man anstränger sig - http://www.expressen.se/sport/hockey/fo ... t-hjartat/" onclick="window.open(this.href);return false;)

Definitivt känns flera av dom intressanta inför framtiden, ska bli intressant att se vad Mustonen kan prestera om han är fri från hjärtproblemen. Hoppas och tror att Lasse både har koll och kontakt med spelarna.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
ante08
Posts: 2582
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Nästa hemvändare från Sverige/Europa?

Post by ante08 »

Undrar vad som händer med en som Sebastian Selin.
http://www.almtuna.com/nyheter/6qRdthmvrs/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Nästa hemvändare från Sverige/Europa?

Post by Larzon »

ante08 wrote:Undrar vad som händer med en som Sebastian Selin.
http://www.almtuna.com/nyheter/6qRdthmvrs/" onclick="window.open(this.href);return false;
Delad etta i interna poängligan med 20 poäng på 38 matcher varav 7 mål och 13 assist. Är garanterat väldigt billig i drift så kan inte tänka mig att dom gör sig av med honom.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
smogz
Posts: 5691
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Nästa hemvändare från Sverige/Europa?

Post by smogz »

Som boende i Sundsvall skulle jag inte tycka det var fel om Timrå högg på honom. Resten av säsongen och nästa skulle vara perfa, ser gärna att de är kvar i allsvenskan och att vi får derbyn Timrå - Sundsvall här iår.

Sen när Timrå konkar om några år blir Sundsvall laget från trakten.

Men för hans utveckling skulle tex Karlskrona vara ett bra alternativ. Han har ju lite polare där också.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Nästa hemvändare från Sverige/Europa?

Post by Larzon »

smogz wrote:Som boende i Sundsvall skulle jag inte tycka det var fel om Timrå högg på honom. Resten av säsongen och nästa skulle vara perfa, ser gärna att de är kvar i allsvenskan och att vi får derbyn Timrå - Sundsvall här iår.

Sen när Timrå konkar om några år blir Sundsvall laget från trakten.

Men för hans utveckling skulle tex Karlskrona vara ett bra alternativ. Han har ju lite polare där också.
Karlskrona, Timrå, Sundsvall eller Malmö håller jag som bäst alternativ. Gillar ditt scenario skarpt, även fast jag gillar Timrå som klubb och tycker det är synd att dom åkte ur.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
hillbilly
Posts: 856
Joined: 15 Jun 2011, 20:28

Re: Nästa hemvändare från Sverige/Europa?

Post by hillbilly »

Almtuna ska bara skicka en spelare till och det lär bli målvakten Johan Holmkvist.
ante08
Posts: 2582
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Nästa hemvändare från Sverige/Europa?

Post by ante08 »

Sebastian Manberg fick näta för Mörrum ikväll efter ha varit borta på grund av skada i några månader.
Post Reply