Ersättning för kontrakterade spelare

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Post Reply
User avatar
nr86
Posts: 5340
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Ersättning för kontrakterade spelare

Post by nr86 »

Känner att jag vill starta en ny tråd i detta ämne då det säkert finns de som vet exakt vad som gäller.
Jag har ingen aning...

Får vi någon ersättning för spelare som lämnar trots kontrakt med AIK? Typ Bellemare, Möller, Lindström?
Hur ser det ut för junisarna som vi fostrat i klubben som drar över.
Där vet jag att vi blir ersatta och då en hel del för de som har AIK som moderklubb. Men hur ser det ut?
Vi tappade Jocke Eriksson ifjol och fick en liten summa för honom medan både Leksand och BIF fick en slant de med.
Klausuler med NHL outs finns säkert i alla kontrakt men ska inte NHL ersätta AIK ändå om speöaren sitter på ett kontrakt???

Hoppas ni kunniga kan ta er tid och försöka göra mig visare i denna fråga. :D
User avatar
smogz
Posts: 5690
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Ersättning för kontrakterade spelare

Post by smogz »

NHL out vet jag inte ens om det behöver finnas i kontrakt eftersom det är reglerat mellan SHL och NHL i nån form av övergripande kontrakt. Har för mig att det finns ett samband mellan hur länge en spelare funnits i klubben och hur mycket man får. Men jag har för dålig koll. Också nyfiken på svaret.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Ersättning för kontrakterade spelare

Post by Lappmössan »

Iom det nya avtalet som skrevs på förra våren får man 240000 dollar för de första 10 som drar över och sedan 325000 för varje spelare därefter. (Det slås ut så att alla får lika mkt per spelare då)

Pengarna går till de klubbar där spelaren lirat de fyra senaste säsongerna, så för t.ex Jocke E fick vi 3/4 och Leksand 1/4.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Ersättning för kontrakterade spelare

Post by 374 »

Tror inte AIK får något för Möller och Lindström eftersom de redan spelat i NHL.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Ersättning för kontrakterade spelare

Post by Lappmössan »

Japp, den ersättningen gäller bara första gången de drar över. Har ingen aning om vad vi får om de nyttjar NHL-klausulen i sina kontrakt nu.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3020
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Ersättning för kontrakterade spelare

Post by Foppas skridskocoach »

Jag tippar att vi får 0 kr i o m att det finns ett övergripande avtal mellan SHL oc NHL som sannolikt inte kan avtalas bort.
Tigerränderna går aldrig ur.
Chippen
Posts: 14270
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Ersättning för kontrakterade spelare

Post by Chippen »

Lappmössan wrote:Japp, den ersättningen gäller bara första gången de drar över. Har ingen aning om vad vi får om de nyttjar NHL-klausulen i sina kontrakt nu.
Det finns väl inte kvar att spelare har klausul längre iom det nya avtalet som gör övergångar till NHL möjligt tom 25/6 (?).
Händer inget före det då är upptill den svenska klubbens goodwill.

Så skulle t.ex Jimmie, Alm, Bellemare och Jocke åka över så får vi ersättning för alla utom Jocke. Sedab beror ersättningen på hur många totalt sett som åker.

Om jag fattat allt rätt.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
nr86
Posts: 5340
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Ersättning för kontrakterade spelare

Post by nr86 »

Det låter lovande chippen.
Även om ersättningen är låg så är varenda krona värdefull om dessa stöttespelare drar över.
Hoppas det stämmer.
Chippen
Posts: 14270
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Ersättning för kontrakterade spelare

Post by Chippen »

Nu törs jag inte lova att jag fattat rätt, så vänta på inlägg från typ Trollet eller Sgsk. De brukar ha stenkoll
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Bob Probert
Posts: 255
Joined: 15 Jun 2011, 22:59

Re: Ersättning för kontrakterade spelare

Post by Bob Probert »

Du har fattat rätt Chippen.

De enda spelare AIK inte skulle få ersättning för är Jocke, Bud och Möller (i och med att de skrivit NHL-kontrakt tidigare). Alla andra skulle man få ersättning för ifall de drog i och med avtalet mellan NHL och SHL.

Summan är 240 000 dollar för de första 10 spelarna och 325 000 dollar för varje spelare därefter. Detta innebär inte att klubbarna som skickar i väg de första 10 spelarna till NHL förlorar på det. Summan delas jämnt mellan alla lag när alla NHL-kontrakt är klara. Med andra ord ifall 30 spelare från SHL går till NHL en säsong blir det 240 000 * 10 + 325 000 * 20 = 8900 000 /30 = 296 666 dollar per spelare.

Summan fördelas sen på spelares senaste 4 säsonger/klubbar. Har spelaren bara lirat i AIK ex de 4 senaste säsonger tar AIK hela summan. Jocke Eriksson exempelvis, som lirade 3 säsonger i AIK och en i Leksand innan han drog, blev det 3/4 till AIK och 1/4 till Leksand.

Med facit i hand var de alltså väldigt positivt ekonomiskt när Phildelphia valde att släppa rättigheterna till honom säsongen 2011/2012. Hade de skrivit kontrakt med honom då så hade vi bara fått 2/4, Leksand 1/4 och Brynäs 1/4.
Chippen
Posts: 14270
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Ersättning för kontrakterade spelare

Post by Chippen »

Gäller avtalet med NHL bara med SHL eller gäller det även för Allsvenskan?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Ersättning för kontrakterade spelare

Post by 374 »

Avtalet är mellan NHL och förbundet.
Chippen
Posts: 14270
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Ersättning för kontrakterade spelare

Post by Chippen »

Ok. Var lur på att det bara var mellan SHL och NHL.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Post Reply