Rookiekontrakt

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Post Reply
p-play
Posts: 6765
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Rookiekontrakt

Post by p-play »

http://www.hockeysverige.se/article/148 ... iekontrakt" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Spontant så känns det inte helt bra. Mycket av vår framgång har nåtts genom att en del av juniorerna har fått en förutsättningslös chans i A-laget. Nu verkar det i praktiken bli så att de måste ha A-lagskontrakt för att få spela. Det finns risk att det blir politik istället för prestation.
Chippen
Posts: 14263
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Rookiekontrakt

Post by Chippen »

Nja, det tycker jag väl inte.
Det säger ju bara att de är en garanterad minimilön för 18-21-åringar. Nu vet jag inte hur långt ifrån våra 18-åringar den minimilönen, så det låter jag vara osagt.

Däremot så skriver vi ju ofta utbildningskontrakt och det är ju från yngre år än 18 år va, och där ser jag inte att det är någon förändring.
T.ex Aho borde ju ha ett sådant kontrakt.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Fdskebo
Posts: 1107
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Rookiekontrakt

Post by Fdskebo »

Intressant läsning, speciellt länken till avtalet.
Jag hade ingen aning om att det fanns ett bonussystem, som var reglerat i ett kollektivavtal.
bonus.jpg
bonus.jpg (86.88 KiB) Viewed 4657 times
Chippen
Posts: 14263
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Rookiekontrakt

Post by Chippen »

Är det vad som fanns eller kommer att finnas och vem betalar ut bonusen? Klubblaget eller?
Bonussystemet alltså?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Rookiekontrakt

Post by Larzon »

Man kanske ska ta och bli bäst i hockey också.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
Fdskebo
Posts: 1107
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Rookiekontrakt

Post by Fdskebo »

Chippen wrote:Är det vad som fanns eller kommer att finnas och vem betalar ut bonusen? Klubblaget eller?
Bonussystemet alltså?
Som jag fattar det så är det gällande och det är klubblaget som pyntar.

Kan bli jobbigt för en klubb med kass ekonomi och kasst lag, men med en överlägsen stjärna...
Då finns risken att man åker på att pynta 240.000 för guldhjälmen och 180.000 för poängligasegern trots att man krigar för överlevnad i KS.

Sen är det märkligt att det utgår matchbonus till spelare bara för att de medverkat i 30, 50 osv matcher + att det utgår säsongsbonus om du spelat mer än 450 minuter. Oavsett hur du presterat...

Utöver det så förstår man frustrationen som målvakterna känner när laget slarvar så att det blir en reducering med 40 sekunder kvar av en match när man leder med 6-0. Det är ju trots allt 12.000kr som målisen blir blåst på.
Chippen
Posts: 14263
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Rookiekontrakt

Post by Chippen »

Läser man hela avtalet, och under paragraf 2 mom 1 så går det att läsa att bonusbilagan endast gäller för de som har Rookiekontrakt.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Fdskebo
Posts: 1107
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Rookiekontrakt

Post by Fdskebo »

Chippen wrote:Läser man hela avtalet, och under paragraf 2 mom 1 så går det att läsa att bonusbilagan endast gäller för de som har Rookiekontrakt.
Var hittar du det?

Det närmaste är väl i så fall §2 mom 1:1 där det står:
Dessutom erhåller spelaren bonus lägst i enlighet med bilaga 1
men jag ser inte att det står att det bara skulle gälla Rookiekontrakt.

Jag tolkar det som om rookiekontrakten ska omfattas av det generella bonusavtalet, vilket är bifogat, men jag kan givetvis ha fel. Känns dock konstigt att de skulle ha med en punkt beträffande bonus för guldhjälmen om det bara gäller rookiekontrakten.
Chippen
Posts: 14263
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Rookiekontrakt

Post by Chippen »

Det är ju en tolkningsfråga ja, men iom att bilagan tillhör §2 mom 1:1 och det avhandlar enbart Rookiekontraktet så tolkar jag det som att bonusen enbart gäller Rookiekontrakt.

Är väl inte så underliderligt att Guldhjälmen är med då ett Rookiekontrakt gick upp till 21 år.

Tänker oxå på det om matchbonus:
en spelare får 72 000 kr för 750 spelade minuter. Det känns inte så troligt att det gäller för alla spelare. Då skulle vi ju få pynta ut den bonusen till ALLA spelare.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Fdskebo
Posts: 1107
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Rookiekontrakt

Post by Fdskebo »

Ja nästan iaf, till alla som spelat alla matcher och minst 14 min i snitt.
Det är fullt möjligt att du har rätt, och jag hoppas att du har det.

Men det måste ju i så fall komma från något håll, baseras på något annat bonussystem, eller hur?
Om nu detta bara hanterar rookiekontrakten så kommer man ju osökt in på en annan fråga, finns det fler kollektiva bonussystem som innefattar övriga spelare, och hur ser då dessa ut?

Jag är inte emot bonussystem, det kan vara en bra del i en löneförhandling, men den ska vara individuell. Inte generell.

Jaja... Vi får väl avvakta och se om någon trollar fram mer info. Känns som om både jag och du kör "snillen spekulerar". :roll:
Chippen
Posts: 14263
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Rookiekontrakt

Post by Chippen »

Hehe, men jag tycker att vi spekulerar rätt bra iaf :)

Jag tror inte att det finns flera kollektiva bonussystem, utan att då man kliver från rookiekontrakt så är det individuella bonusar som man förhandlar till sig vid kontraktsskrivande.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Rookiekontrakt

Post by Lubbe »

Jag kan inte ännu se något negativt i detta.
I år har vi t.ex. Arvidsson, Steen, Marklund, Sundqvist, Lindholm, Lundberg & Aho som redan har "nåt slags kontrakt". Gissar att lönen inte avviker alltför mycket från minimilön i avtalet. Möjligen att AIK har tillämpat nån slags ålderstrappa där en sån yngling som Aho skulle kunna få ett litet lyft, när han når 100 minuter.

Sen finns ju dom kontraktslösa killarna som tillfälligtvis lånas in från A-jun, som t.ex. Enberg. Gissar att det tar ett tag för såna killar att skramla ihop till "100 minuter" med en snittistid på 5 minuter per spelad strömatch.
Chippen
Posts: 14263
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Rookiekontrakt

Post by Chippen »

Alla de du nämner, förutom Arvidsson, har väl utvecklingskontrakt?

Tror inte heller lönen avviker på lägsta nivå, men skillnaden blir nog större ju närmare 21 som spelaren kommer.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Rookiekontrakt

Post by Skidrow »

Chippen Lundberg har det inte tror inte Lindholm har det heller.
Chippen
Posts: 14263
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Rookiekontrakt

Post by Chippen »

Oki, trodde nästan att de hade det. Sorry
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
p-play
Posts: 6765
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Rookiekontrakt

Post by p-play »

Lubbe wrote:Jag kan inte ännu se något negativt i detta.
I år har vi t.ex. Arvidsson, Steen, Marklund, Sundqvist, Lindholm, Lundberg & Aho som redan har "nåt slags kontrakt". Gissar att lönen inte avviker alltför mycket från minimilön i avtalet. Möjligen att AIK har tillämpat nån slags ålderstrappa där en sån yngling som Aho skulle kunna få ett litet lyft, när han når 100 minuter.

Sen finns ju dom kontraktslösa killarna som tillfälligtvis lånas in från A-jun, som t.ex. Enberg. Gissar att det tar ett tag för såna killar att skramla ihop till "100 minuter" med en snittistid på 5 minuter per spelad strömatch.
Som jag förstått så står det 100 min A-lagshockey och inte 100 min SHL-hockey som gäller. Om man räknar träningsmatcher och SHL.matcher så hade nog Arvid Lundberg gjort en bra bit över 100 min innan han fick A-lagskontrakt. Lindholm var bättre på försäsongen, men Lundberg spelade sig sakta men säkert förbi i hierarkin och det ska vi vara glada över då han utvecklats snabbt till en stabil SHL-spelare. Nu vet vi inte hur Lasse J såg på saken och kanske hade det inte spelat någon roll,men spontant så kändes det gamla systemet lite bättre. När man har många spelare som ligger på ungefär samma nivå och riskerar att åka på en kostnad på 250 000 kr om man spelar en spelare fem minuter till, så är det nog lätt hänt att det blir politik och man väljer en annan på icke sportsliga villkor.
Post Reply