Nya spelsystemet?

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Nya spelsystemet?

Post by svartgulsubkultur »

Zimme wrote: % är egentligen bara intressant under match när det handlar om hur stor sannolikhet det är att laget släpper in ett mål i ett specifikt BP.
Men även där är PK% mer missvisande än "BPGA/Total istid i spelformen" eftersom "insläpp/BP-tillfälle" som PK% egentligen är inte tar hänsyn om man spelat fem sekunder eller fem minuteri var och ett av BP-tillfällena.
Över en hel säsong har det där förstås jämnat ut sig rätt bra, men som nu efter fyra, fem omgångar blir det grymt missvisande om ett lag tex fått en eller ett par tiosekundare att döda.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Nya spelsystemet?

Post by svartgulsubkultur »

BP-ISTID/INSLÄPPT BP-MÅL
1 Frölunda 37:26/0=indefinitivt
2 BIF 30:15/1=30:15
3 Gnaget 48:07/2=24:03,5
4 FBK 39:34/2=19:47
5 AIK 19:18/1=19:18
6 LHC 42:38/3=14:12,7
7 Växjö 41:22/3=13:47,3
8 LHF 22:55/2=11:27,5
9 Modo 15:51/2=7:40,5
10 HV 50:37/7=7:13,9
11 DIF 38:42/6=6:27
12 TIK 33:08/7=4:44

Enda tabellplaceringsförändringen jämfört med PK%-tabellen jag klistrade in på förra sidan är att Lakers går om Groko. Men all statistik som inte är till Luleås fördel är enligt mig värd att posta.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Nya spelsystemet?

Post by svartgulsubkultur »

BP-INSLÄPP/MATCH bedömer både effektivitet och fair play.
Här är det ganska många tabellförändringar jämfört med PK%-tabellen.

1 Frölunda 0/5=0
2 AIK 1/4=0,25
2 BIF 1/4=0,25
4 Gnaget 2/5=0,4
5 FBK 2/4=0,5
5 LHF 2/4=0,5
5 Modo 2/4=0,5
8 LHC 3/5=0,6
8 Växjö 3/5=0,6
10 DIF 6/5=1,2
11 HV 7/5=1,4
12 TIK 7/4=1,75
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Nya spelsystemet?

Post by svartgulsubkultur »

I den sista tabellen är tex vi och Brynäs lika bra, men av olika anledningar.
Vi är med i toppen för att vi drar på oss relativt lite utvisningar.
Brynäs drar på sig nästan dubbelt så mycket speltid i BP men är också klart effektivare på att döda utvisningar (3,21% bättre).
Då är ju våran metod att nå samma framgång bättre iom att vi har mer speltid över som inte enbart går ut på att freda den egna zonen.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Nya spelsystemet?

Post by Zimme »

Det är svårt att dra några statistiska slutsater av något så här tidigt på säsongen men vi kan nog enas om att ju mindre tid man är utvisad desto bättre är det, även om vi, enligt statistiken, gör mer mål i 4 mot 5 än vi släpper in :-D
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
schteffe
Posts: 1918
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Nya spelsystemet?

Post by schteffe »

Det är Rönken-style på spelet utan puck i egen zon, och det med framgång. Minst antal numerära underlägen so far, boxplayspelet har sett lysande ut och motståndarna har inte fått många lägen. Boxplayspelet utanför egen zon ännu bättre, vilket avspeglar sig i att vi gjort 4 egna bp-mål. Om man oroade sig för försvarsspelet kan man nog sänka blodtrycket vid det här laget. Även om vi väger lättare i "statiska situationer" som framför mål så är vi så satikens effektiva på att ha press på puckhållaren att det vida överstiger det problemet. Dessutom slår vi inte fler indianare eller drop-pass till fel kille än vi gjorde ifjol, snarare tvärtom.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Nya spelsystemet?

Post by Zimme »

Defensiven och BP är klasser bättre än ifjol, likaså diciplinen (man tar inga onödiga utvisningar). det som saknas nu är snabbare pass från back när vi erövrat puck, bättre PP och bättre effektivitet i avsluten. Känns som att det finns mer att ta ur laget och ändå ligger vi tvåa med minst matcher spelade.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Nya spelsystemet?

Post by Rampa »

Zimme wrote:Sen en fråga: Vad exakt är det vi försöker komma fram till?
Kanske att tråden borde hetat "Statistiktråden". 8-)
rock
Posts: 403
Joined: 22 Jun 2011, 07:19

Re: Nya spelsystemet?

Post by rock »

Skellefteå skördar vinst efter vinst och leder nu ligan. Spelet klickar inte alla gånger och pp spelet är under all kritik. Frågan är hur bra blir Skellefteå när maskinen börjar ticka utan problem?

Elitseriens överlag jämnaste femmor, lite som Boston 2010/2011.
User avatar
smogz
Posts: 5690
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Nya spelsystemet?

Post by smogz »

Klipper in mina funderingar kring hur AIK ska hantera "extremt stängda mittzoner" i sitt spel från AIK-Linköpingtråden

Såhär går mina tankar:
Nu ger jag mig ut på jävulskt hal is här men jag ska försöka förklara vad jag upplever som problemet.

Vårt spel bygger på att vi ska ha snabba uppspel till forwards med fart, vi spelar upp till en kille i mittzon som åker in med pucken i zon och startar anfallet. När vi möter en extremt stängd mittzon så får vi problem med förstapasset. Det innebär att forwards antingen inte får pucken alls - motståndarna täcker av och tar puck. Eller så tvingas backarna driva upp förbi röd och dumpa. Det innebär i praktiken att forwards som har vänt upp som om de skulle få pucken i mittzon står stilla och väntar på blå. Vilket innebär att de alltid är tvåa på pucken när backen tvingas upp förbi röd och dumpa.

Ännu tunnare is coming up:
Vad gör vi då åt detta. Jag tror det är forwards åkmönster som måste anpassas vid såna matcher mot grislag. Det måste vara två forwards som kommer med en jävla fart mot offensiv blå när backen dumpar för att vi ska ha chans att vara först på pucken vid dump and chase-spel.

Det var min tunna-is analys om hur vi ska komma in i zon med puck mot grisgäng...hur vi sen gör i zon är en annan femma.
Jag efterlyser alltså en plan B i åkmönster, uppspel och in i zon spel mot köttmurslag.

Hur ser ni på våra problem att komma in i zon mot köttmurslag?
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Nya spelsystemet?

Post by 374 »

Det enda sättet att möta köttmurslag är att själv bilda köttmur och vänta på att motståndarna gör ett misstag. Det går inte spela sig runt en köttmur.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Nya spelsystemet?

Post by svartgulsubkultur »

http://www.folkbladet.nu/272096/2011/10 ... a-min-sida

Helt klart är att det är enklare och effektivare att kötta också när dömandet mot hakningar minskat markant jämfört med samma period ifjol.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
smogz
Posts: 5690
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Nya spelsystemet?

Post by smogz »

374 wrote:Det enda sättet att möta köttmurslag är att själv bilda köttmur och vänta på att motståndarna gör ett misstag. Det går inte spela sig runt en köttmur.
Jag vägrar hålla med om det. Det måste gå hitta sätt att knyta upp ett köttförsvar utan att sluta spela själv och bara satsa på kontringar. Jag är jävulskt emot en sån lösning för AIK, jag ser hellre AIK förlora och försöka än att vinna på att spela kötthockey (eller nästan hellre iallafall). Vi har inte spelarna för köttmur heller tycker jag.

Och om det är så att du har rätt så tycker jag det ändå är värt att jobba och försöka hitta ett sätt under ytterligare en tid av säsongen innan man ger upp och kör din taktik.

Ett köttmurslag har ju trots allt svagheter. Ifjol hade vi Rundblad som själv med sin kontroll kunde åka rakt igenom en köttmur och etablera spel i anfallszon. Nu har vi inte det. Min lösning är att anpassa åkvägare och att efter röd dumpa och då se till att två spelare har fart så man kan vara först på pucken.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Nya spelsystemet?

Post by 374 »

smogz wrote:
374 wrote:Det enda sättet att möta köttmurslag är att själv bilda köttmur och vänta på att motståndarna gör ett misstag. Det går inte spela sig runt en köttmur.
Jag vägrar hålla med om det. Det måste gå hitta sätt att knyta upp ett köttförsvar utan att sluta spela själv och bara satsa på kontringar. Jag är jävulskt emot en sån lösning för AIK, jag ser hellre AIK förlora och försöka än att vinna på att spela kötthockey (eller nästan hellre iallafall). Vi har inte spelarna för köttmur heller tycker jag.

Och om det är så att du har rätt så tycker jag det ändå är värt att jobba och försöka hitta ett sätt under ytterligare en tid av säsongen innan man ger upp och kör din taktik.

Ett köttmurslag har ju trots allt svagheter. Ifjol hade vi Rundblad som själv med sin kontroll kunde åka rakt igenom en köttmur och etablera spel i anfallszon. Nu har vi inte det. Min lösning är att anpassa åkvägare och att efter röd dumpa och då se till att två spelare har fart så man kan vara först på pucken.
Jag hoppas jag har fel då jag inte heller vill se AIK spela på det sättet.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Nya spelsystemet?

Post by Markman »

374 wrote:Det enda sättet att möta köttmurslag är att själv bilda köttmur och vänta på att motståndarna gör ett misstag. Det går inte spela sig runt en köttmur.
http://www.youtube.com/watch?v=ihfj12mNW24
http://www.youtube.com/watch?v=hxq5Mm2q ... re=related
Rätt obestridliga bevis på att det går att spela sig runt köttmurar, signerat DR Seven! De flesta lagen som syns i första filmen är väl mer eller mindre köttmurs-lag, FBK, LHC, Luleå, Timrå, Gnaget m.fl.. Nu säger jag ju inte att vi har någon Rundblad i år, men jag känner ändå att min poäng framgår rätt tydligt..
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Special Brew
Posts: 10003
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Nya spelsystemet?

Post by Special Brew »

Markman wrote:
374 wrote:Det enda sättet att möta köttmurslag är att själv bilda köttmur och vänta på att motståndarna gör ett misstag. Det går inte spela sig runt en köttmur.
http://www.youtube.com/watch?v=ihfj12mNW24
http://www.youtube.com/watch?v=hxq5Mm2q ... re=related
Rätt obestridliga bevis på att det går att spela sig runt köttmurar, signerat DR Seven! De flesta lagen som syns i första filmen är väl mer eller mindre köttmurs-lag, FBK, LHC, Luleå, Timrå, Gnaget m.fl.. Nu säger jag ju inte att vi har någon Rundblad i år, men jag känner ändå att min poäng framgår rätt tydligt..
Klart det går, men som sagt var vi saknar spelare av den kalibern i år. :cry:
User avatar
schteffe
Posts: 1918
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Nya spelsystemet?

Post by schteffe »

Om det är en enskild spelare prestation som ska till så har Bellemare visat flera gånger att det går finemangs att klämma sig hela vägen in i anfallszon på egen hand. Sen finns det en liten farbror vid namn Antos som kan snurra upp allt och alla, bara han väljer att inte ta sikte på slottet direkt utan tar en mer perifer väg.
User avatar
tazman
Posts: 2019
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Nya spelsystemet?

Post by tazman »

Intressant att höra intervjuen med Forsberg efter matchen mot Solna, nu kan förhoppningsvis någon återberätta hela hans utlägg men som jag uppfattade det så under föregående år så har laget spelar ett tydligare zonspel och då har motståndarlaget haft längre anfall. I år har man bytt till att tydligare spela man-mot-man och pressar motståndarna allt mer i situationer då de inte har kontroll på pucken.

En god idè kan tyckas, dock så ser det ibland svagt ut på isen.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Nya spelsystemet?

Post by King Kong »

Som jag förstod det menade Foppa att vår defensiv allt som oftast funkar rätt ok, men att det är ett nytt försvarsspel och att det i sig innebär att spelarna är så koncentrerade på det och att stå rätt där att man när anfallsspelet skall börja inte är vaken, utan ligger lite fel..
Han menade vidare som jag förstod det att just detta skulle bli bättre framöver..
När defensiven sitter mer i ryggmärgen kommer spelarna att "tänka" mindre rakt defensivt och var dom skall hålla sig i defensiven och i stället mer naturligt göra det, vilket kommer att ge dom mer tanke och fokus på att ställa om till offensiven när dom sen vinner pucken..

Låt oss hoppas att han har rätt..!
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
smogz
Posts: 5690
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Nya spelsystemet?

Post by smogz »

Sista 5-6 målen man släppt in har ju i princip alla kommit från en spelare som är helt omarkerad inom 3 meter från målvakten. Fokuset på försvarsspelet har ju inte varit riktigt klockren på slutet ändå.

Jag tror iofs att det har med att göra att man vill spela ett Luleålikt presspel med överbelastning och accepterar då på nått vis att en spelare lämnas lite mer omarkerad för han kommer ändå inte att få pucken när puckföraren är under sån kraftig press. Dock tycker jag de senaste matcherna att den där pressen varit lite slapp, att puckföraren får tid som han inte ska få och eftersom man ändå ställer upp med press-spels-grundtanken så har inte hans kompis nån markering framför mål heller.

Ska man spela ett sånt presspel så måste man göra det ordentligt.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
rock
Posts: 403
Joined: 22 Jun 2011, 07:19

Re: Nya spelsystemet?

Post by rock »

Tämligen säker att jag aldrig sett ett Skellefteå AIK som är så katastrofalt dåliga att slå en bra passning på bladet eller i nära angränsning. Katastrofalt dåligt hela jvla säsongen. Så nu känns det bättre.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Nya spelsystemet?

Post by Markman »

Problemet är ju att man knappt pressar allt, så jag vill nog påstå att "pressen varit lite slapp" är ett snällt betyg.. Såg flera gånger igår att det var tre-fyra spelare inom typ fem meter från Hadelöv och en som var ute på halvdistans mot puckhållaren.. Då var ju dessutom inte Frölundaspelarna inne på mål allihop, utan de var mer ute vid sargerna och spelade runt pucken.. Riktigt dåligt!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Nya spelsystemet?

Post by Rampa »

Lite illavarslande tycker jag det är när man så ofta lämnar en motståndare omarkerad i närheten av eget mål. och detta i spel fem mot fem. Och även som någon påpekat, "pressen varit lite slapp". Ty i boxplay verkar alla vara på alerten och veta vad som gäller och krävs. Lite för nonchalant avslappnat i 5-5 kanske.
Det kan ju inte ha blivit svårare att räkna (som man fick lära sig i handboll t.ex.) i försvaret bara för att man provar in ett nytt spelsystem. Såvida inte coach Foppa försöker nöta in ett helt nytt räknesätt.
Då blir det kanske universitets-matte för grabbarna, vilket ju sätter det hela på sin spets. :? (obs ironi)
Och göra som J-A i matchen mot fbk, lämna markering på killen närmast mål för att åka och hjälpa finsktalande kollega och därigenom släppa till ett mål i baken, är ju rena pojkhockeyn.
Beror då dessa tabbar på inträning av nytt spelsätt? Njaa, jag tycker inte det ska påverka så negativt. Om det dessutom är som coachen säger att man nöter hårt på defensiven, varpå offensiven blivit lidande, varför ser det då ibland slappt ut i egen zon. Eller inbillar jag mig bara? Jag vill se lite mer "jävlar-anamma" och renare kroppsarbete i egen zon framöver. Eller som Vikegården uttrycker det "PANG PÅ"!

Ännu mer illavarslande i mitt tycke är ändå bristen på mål framåt. Särskilt i 5-5 spel. Har vi inte varit ett av de bättre lagen på att näta i 5-5 spelet? Nu har vi istället på de två senaste matcherna gjort endast 2 mål. I pp dessutom, hör o häpna.
Efter Lule-matchen, där vi blev mållösa, har vi gjort 10 mål på tre matcher. Låt vara ett i tom bur mot Tik och ett på straff mot Lakers. Sedan dess två mål och inte särskilt många heta chanser heller.
Jag vill se laget spela som de gjorde efter halva matchen senast mot Solna-gnagarna.
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Skellefteå AIK:s spelidé

Post by Ante »

När det gäller Vesce så kan ju inte ens dom trognaste Lassedyrkarna härinne säga att vi fått en klockren förstecenter som så många påstått att vi jagat? Hel o ren så är han riktigt bra men han är han ens given som andracenter i AIK? Säger det ännu en gång. Vi kommer få det jävligt tufft i det fysikska spelet i slutspelet om vi inte tar in nån rollspelare både på back och forwardsidan.Av det lilla jag sett än så länge så ser spelat ännu mjukare ut den här säsongen...
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Zimme »

Medelvikten är högre i år än ifjol och försäsongen är inte så mycket gå efter eftersom de som är minst och har haft det svårast med fysiken inte kommer att vara med speciellt mycket i vinter.
Miniturneringen tyder dock på att vi kommer att få se en markant förändrad domarnivå. Det var ju mycket hårdare bedömningar på hakningar och fasthållningar och dessutom så vågade man ju tillämpa regelboken även på ett lag med en spelare utvisad. Håller domarna den nivån i vinter så gynnas skridskoskickliga lag mer än tidigare.

Solna hade f.ö betydligt större problem med fysik och närkamper mot UFA än vad AIK så jag tror inte det är ett jätteproblem.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
schteffe
Posts: 1918
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Silly Season 2012/2013

Post by schteffe »

Problemet i fjolårets finalserie var inte att vi var för mjuka eller att vi släppte in för många puckar, det var att vi gjorde för få mål. Där kommer Vesce in i bilden.
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Ante »

schteffe wrote:Problemet i fjolårets finalserie var inte att vi var för mjuka eller att vi släppte in för många puckar, det var att vi gjorde för få mål. Där kommer Vesce in i bilden.
Vakna till lite nu... Våra ledande spelare som skulle producera fick ta mycket stryk (minns det som hände Bellemare!) och istället för att göra det dom är bra på agrera halvpoliser. Det tog på tok för mycket energi av dom. Vi var dessutom otroligt snälla framför Brynäskassen och vi gjorde Svedberg till ett monster som han inte är... Det kommer se ut exakt likadant i år.

Tuffheten vi har framåt sitter i Bellemare, Holloway och Lindström. Det är inte rätt någonstans... På backsidan kan väl Granberg stå upp lite för Jocke men han skrämmer ingen från att spela smutsigt framför vårat mål. Det handlar inte om kilon utan om attityd och spelsätt!!! Vi måste upp i det fysiska spelet på alla plan och Forsberg måste inse att vi spelat för ärligt för att kunna vinna nåt.

Jag tycker vi har ett bra lag, jag gnäller inte heller på Vecse som värvning utan vill mera visa på vad jag tycker som saknas för att få lyfta en pokal. Vi borde ha råd att skaffa lite tuffhet i truppen!
Trollet
Posts: 8476
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Trollet »

På ett sätt lite tröstlöst att föra den här diskussionen, för det låter likadant varje år och av domedagspredikarna har jag hittills aldrig sett någon ändra ståndpunkt det minsta lilla. I fjol vid den här tiden var det ett antal som inte trodde vi skulle ta oss förbi kvartsfinal pga svag backsida och för tufft spel i slutspelet.

Hur som helst, vi lär inte vara seriens bad guys i år heller. Så är det. Samtidigt kan man inte få allt, man kan inte vara ett skridsko- och spelskickligt lag som samtidigt profilerar sig med att spela fult. Och som Zimme sade, domarnivån går mot att det blir svårare att komma undan med på-gränsen-till-otillåtet-spel.

Anders Forsberg har ju också förklarat ett antal gånger att han (eller egentligen klubben som helhet) inte anser det vara värt att värva någon enbart för polisjobb, eller att spela fulare. Det lönar sig inte med dagens matchstraff och avstängningar som ofta följer på lite gruff.

Bellemare blev knockad ut ur slutspelet och där borde det blivit en rejäl avstängning, det tycker alla. Men Jimmies ljumskar och alla revbensbrott, hjärnskakningar osv som inte berodde på tacklingar och stryk, det är vad jag tror fällde oss. Det, och att vi fick lägga 13 matcher fram till finalserien. Går väl hand i hand, skadorna ökar förstås ju fler matcher man spelar. Särskilt på kort tid.

Fast, som sagt, egentligen vet jag inte varför jag skriver det här. Har inga illusioner att någon ska ändra sig.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Silly Season 2012/2013

Post by BigGuyJohan »

Trollet wrote:På ett sätt lite tröstlöst att föra den här diskussionen, för det låter likadant varje år och av domedagspredikarna har jag hittills aldrig sett någon ändra ståndpunkt det minsta lilla. I fjol vid den här tiden var det ett antal som inte trodde vi skulle ta oss förbi kvartsfinal pga svag backsida och för tufft spel i slutspelet.

Hur som helst, vi lär inte vara seriens bad guys i år heller. Så är det. Samtidigt kan man inte få allt, man kan inte vara ett skridsko- och spelskickligt lag som samtidigt profilerar sig med att spela fult. Och som Zimme sade, domarnivån går mot att det blir svårare att komma undan med på-gränsen-till-otillåtet-spel.

Anders Forsberg har ju också förklarat ett antal gånger att han (eller egentligen klubben som helhet) inte anser det vara värt att värva någon enbart för polisjobb, eller att spela fulare. Det lönar sig inte med dagens matchstraff och avstängningar som ofta följer på lite gruff.

Bellemare blev knockad ut ur slutspelet och där borde det blivit en rejäl avstängning, det tycker alla. Men Jimmies ljumskar och alla revbensbrott, hjärnskakningar osv som inte berodde på tacklingar och stryk, det är vad jag tror fällde oss. Det, och att vi fick lägga 13 matcher fram till finalserien. Går väl hand i hand, skadorna ökar förstås ju fler matcher man spelar. Särskilt på kort tid.

Fast, som sagt, egentligen vet jag inte varför jag skriver det här. Har inga illusioner att någon ska ändra sig.
Håller med i det stora hela på de du säger.
Vi har ett riktigt bra lag. vi har folk som står upp för lagkamraterna om det behövs. Visst, det skulle sitta fint med en spelare som har lite respekt med sig. Även om inte Goren fightades nå så fanns han där och visade och skrämde motståndarna.. Ytterst sällan de hände nåt under grundserien då Goren va på banan. Såna spelare är rätt bra att ha. Men det är likafullt inte hela världen om vi inte har nån spelare me samma Intimidation-faktor som Goren.

Allt gnäll om "nu går de åt helvete" lr "nu blir de kvalserien" osv.. Kommer inte att hända.
Jag tror vi kommer ligga i topp denna säsong oxå.
Det kommer säkert komma nån säsong då vi kommer hamna under topp 4 i tabellen. Såna dippar är naturliga. se bara på FBK för 3 säsonger sen.. Men rent generellt så har vi kommit till toppen för att stanna där. Och bara Föreningen följer den vägen med både ekonomisk sunt tänk och en Klar spelidé och smarta värvningar så kommer vi stanna i toppen bra många år
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Bilderberg »

Inte bara Skellefteå som effektiviserar/t verksamheten. Även klubbar med bättre grundekonomi gör det, se Linköping med deras nya arenaavtal exempelvis. Om dom får fortsätta vaska några år till är dom förbi. Ett alternativ för Skellefteå är att vi istället får bättre grundekonomi. Och då tänker jag främst på näringslivet med sponsorerna vilket är AIK´s nuvarande Akilleshäl. Resekostnaderna är en annan negativ faktor. Jag har alltid trott att Boliden kunnat göra så mycket mer men icke det. Skellefteå till sina förutsättningar till trots gör det jävligt bra och jag tror vi kommer åtminstone hålla samma höga nivå många år framöver. Problemet är inte att verksamheten blir sämre utan att konkurrenterna med bättre förutsättningar och resurser blir BÄTTRE. Så även om Skellefteå har nuvarande organisationsnivå om 5-10 år så kanske vi lirar kvalserie ändå pga den Ekonomiska utvecklingen/effektiviserien i stort. Skellefteå är en pionjär i många avseenden men just bara det...
Post Reply