Nya spelsystemet?

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Nya spelsystemet?

Post by svartgulsubkultur »

Penalty Killing


--------------------------------------------------------------------------------

Sorted by higher Penalty Killing % and lower Powerplay Goal Against
--------------------------------------------------------------------------------

Rk Team GP PPGA OPP. TSH PK% SHGF
1 Frölunda HC 5 0 18 37:26 100,00 1
2 Brynäs IF 4 1 17 30:15 94,12 0
3 AIK IF 5 2 29 48:07 93,10 1
4 Färjestads BK 4 2 24 39:34 91,67 0
5 Skellefteå AIK 4 1 11 19:18 90,91 1
6 Linköpings HC 5 3 26 42:38 88,46 1
7 Luleå HF 4 2 16 22:55 87,50 0
8 Växjö Lakers HC 5 3 24 41:22 87,50 0
9 MODO Hockey 4 2 11 15:51 81,82 0
10 HV 71 5 7 36 50:37 80,56 1
11 Djurgårdens IF IF 5 6 24 38:42 75,00 0
12 Timrå IK 4 7 23 33:08 69,57 1
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Nya spelsystemet?

Post by Trollet »

Undrar hur det där räknas. Vi har släppt in ett mål på elva boxplays. Men hur är det om man har PP 30 sekunder, får en utvisning och därmed ett boxplay i 30 sekunder efter att motståndaren kommit in? Räknas det som ett penalty killed?
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Nya spelsystemet?

Post by Markman »

Jag gick rakt av på hockeyligans statistik, och de säger 28 PIM totalt och 10 tillfällen när vi spelat BP i alla fall..
De 8 minuterna kommer från FBK- och TIK-matcherna.
Mot FBK åkte Skogs och Wallin ut samtidigt, likaså Hynning, Sevc, Lundberg och Wennerström, totalt 6 PIM för vardera laget.
Mot TIK åkte Jimmie och Önerud ut för Interference resp. charging på en 2a var.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Nya spelsystemet?

Post by Markman »

BP-statistiken räknas väl på antalet gånger man har varit i numerärt underläge utan att släppa in ett mål, dvs. när den utvisade spelare har suttit av hela sin tid, så även om man bara spelar 5 sekunder i BP torde det väl räknas, har jag för mig..

*edit* dvs. även om man tar en utvisning 19.59 i tredje perioden och matchen inte går till förlängning torde det väl räknas som en penaltykill *edit*
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Nya spelsystemet?

Post by Zimme »

Kan inte tänka mig annat än att det är så, allt utom dubbelutv räknas som ett box-play.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Nya spelsystemet?

Post by svartgulsubkultur »

PP-opportunities tar inte hänsyn till
# Hur länge det varade. Kan vara fem sekunder eller fem minuter.
# Vilken typ av kraftspel det handlar om. Kan vara 5-4, 5-3, 4-3.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Nya spelsystemet?

Post by Zimme »

Hur som helst hade vi i snitt 4,08 BP/match ifjol, 2,75 nu.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Nya spelsystemet?

Post by Trollet »

OK, intressant. Då ska man nog titta mer på antal mål per tidsenhet. Hjälper inte mot #2 i vad SGSK skriver (5 vs 3 är ju enormt mycket mer målgenererande t.ex.) men man får iallafall en bättre jämförelse lag mot lag eftersom en felkälla elimineras.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Nya spelsystemet?

Post by Zimme »

Nä, inte direkt, släpper du in mål efter 2 sekunder i BP så har du mycket mindre tid än om du släpper in ett efter 1,58 men resultatet är detsamma.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Nya spelsystemet?

Post by svartgulsubkultur »

Enligt swehockey har vi boxplayat i 19:18 fördelat på elva tillfällen.
Alltså knappa 1:42 per tillfälle.
Kan bero på
# PP-laget kapitaliserar på överläget
# Matchtiden tar slut
# Ny utvisning som utjämnar antalet spelare på isen
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Nya spelsystemet?

Post by Zimme »

Antalet insläppta mål i BP/match är nog en bättre indikator.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Nya spelsystemet?

Post by svartgulsubkultur »

Har även sett statistiska exempel på lag som haft en PP% >100...

Om man får ett femminuters PP och gör två mål på det enda tillfället så blir utfallet 200%.
Vill minnas att nåt lag som Clemens mötte i första rundan av fortsättningsserien ifjol efter den matchen hade typ 120% i PP-effektivitet...
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Nya spelsystemet?

Post by Trollet »

Zimme wrote:Nä, inte direkt, släpper du in mål efter 2 sekunder i BP så har du mycket mindre tid än om du släpper in ett efter 1,58 men resultatet är detsamma.
Fast det jag menar är att om du släpper in mål efter 2 sekunder i BP en gång och 1.58 en gång så får man en snittid på 1 minut per insläppt mål i BP.
Den siffran är ju intressant, "mot lag X måste man i genomsnitt spela i 7.22 innan man gör mål i PP" exempelvis. Eller omvänt, "det går 7.22 mellan varje insläppt mål i BP för lag X".
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Nya spelsystemet?

Post by Zimme »

Hur som haver så är det skoj att se att man verkligen satsat på att minimera antalet utvisningar, det lättaste utvisningarna att döda är trots allt de man inte drar på sig. Nu har vi dubbelt så många PP som BP vilket gör att även om totala % är ganska prick 100 så innebär det av vi gör 2mål i pp för varje vi släpper in i BP.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Nya spelsystemet?

Post by Zimme »

Trollet wrote:
Zimme wrote:Nä, inte direkt, släpper du in mål efter 2 sekunder i BP så har du mycket mindre tid än om du släpper in ett efter 1,58 men resultatet är detsamma.
Fast det jag menar är att om du får släpper in mål efter 2 sekunder i BP en gång och 1.58 en gång så får man en snittid på 1 minut per insläppt mål i BP.
Den siffran är ju intressant, "mot lag X måste man i genomsnitt spela i 7.22 innan man gör mål i PP" exempelvis. Eller omvänt, "det går 7.22 mellan varje insläppt mål i BP för lag X".
Men du har fortfarande med att du inte alltid hinner spela klart BP pga av att motståndaren drar på sig utv eller att matchen tar slut vilket gör att det är svårt att använda det som en indikator.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Nya spelsystemet?

Post by Trollet »

Zimme wrote:
Trollet wrote:
Zimme wrote:Nä, inte direkt, släpper du in mål efter 2 sekunder i BP så har du mycket mindre tid än om du släpper in ett efter 1,58 men resultatet är detsamma.
Fast det jag menar är att om du får släpper in mål efter 2 sekunder i BP en gång och 1.58 en gång så får man en snittid på 1 minut per insläppt mål i BP.
Den siffran är ju intressant, "mot lag X måste man i genomsnitt spela i 7.22 innan man gör mål i PP" exempelvis. Eller omvänt, "det går 7.22 mellan varje insläppt mål i BP för lag X".
Men du har fortfarande med att du inte alltid hinner spela klart BP pga av att motståndaren drar på sig utv eller att matchen tar slut vilket gör att det är svårt att använda det som en indikator.
Jo men det har man ju. Om vi t.ex. drar på oss en utvisning med en minut kvar av matchen och inte släpper in något mål under den tiden så har vi ju ökat genomsnittstiden per insläppt mål. Det gäller ju oavsett om det är 5 sekunder eller 5 minuter BP. Siffran man får fram är ju "genomsnittlig tid i BP per mål".

Och nu har jag överanvänt ordet "ju" för hela månaden tror jag :)
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Nya spelsystemet?

Post by svartgulsubkultur »

Zimme wrote: Nu har vi dubbelt så många PP som BP vilket gör att även om totala % är ganska prick 100 så innebär det av vi gör 2mål i pp för varje vi släpper in i BP.
LHF 10/11 någon...?
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Nya spelsystemet?

Post by svartgulsubkultur »

Trollet wrote: "genomsnittlig tid i BP per mål".
En bättre mätsticka än "PK%" kan tyckas.
Ungefärsom man räknar GAA på målvakter.
Då räknar man den faktiska tiden en målvakt stått (han kan ha blivit utbytt, spelat förlängning eller att hans lag spelat 6 mot X) , dividerar det med 60 och delar sen antalet insläpp med X,XX matcher.
GAA är alltså egentligen "insläppta mål per 60 spelade minuter.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Nya spelsystemet?

Post by Zimme »

Jag hävdar fortfarande att BP tiden påverkas för mycket av andra saker än mål för att det ska vara en bra indikator, vi har ex borta 3:18 i PP för att vi gjort mål och 3:00 av andra anledningar, blir inget bra P-värde på det. :ugeek:
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Nya spelsystemet?

Post by Trollet »

Zimme wrote:Jag hävdar fortfarande att BP tiden påverkas för mycket av andra saker än mål för att det ska vara en bra indikator, vi har ex borta 3:18 i PP för att vi gjort mål och 3:00 av andra anledningar, blir inget bra P-värde på det. :ugeek:
Edit: såg att du ändrade lite.

Gör vi mål i PP efter t.ex. 30 sekunder så påverkas vårt snitt, vårt "antal spelade PP-minuter/-sekunder per mål". Så det blir ju inte någon tid "borta" för att PP:et slutat i förtid.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Nya spelsystemet?

Post by Trollet »

svartgulsubkultur wrote:
Trollet wrote: "genomsnittlig tid i BP per mål".
En bättre mätsticka än "PK%" kan tyckas.
Ungefärsom man räknar GAA på målvakter.
Då räknar man den faktiska tiden en målvakt stått (han kan ha blivit utbytt, spelat förlängning eller att hans lag spelat 6 mot X) , dividerar det med 60 och delar sen antalet insläpp med X,XX matcher.
GAA är alltså egentligen "insläppta mål per 60 spelade minuter.
Precis. Nu blir det här exemplet extremt, men skulle man räkna målvakternas prestation på samma sätt som man räknar BP-prestationer så skulle de bara kunna prestera ett av följande två alternativ:

1. Släpper in mål i matchen
2. Håller nollan i matchen

Hur många mål eller hur lång tid det går mellan varje mål försvinner helt även där. Vilket förstås är helt orimligt.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Nya spelsystemet?

Post by Zimme »

Antalet insläppta mål i BP/match måste väl funka bäst.

(fixade inlägget ovan också)
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Nya spelsystemet?

Post by Zimme »

Sen en fråga: Vad exakt är det vi försöker komma fram till?
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Nya spelsystemet?

Post by Trollet »

Zimme wrote:Sen en fråga: Vad exakt är det vi försöker komma fram till?
Vi är bara pratsjuka en söndageftermiddag 8-)
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Nya spelsystemet?

Post by Zimme »

Aha på så vis, du skriver nått och jag är emot.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Nya spelsystemet?

Post by Trollet »

Zimme wrote:Aha på så vis, du skriver nått och jag är emot.
Haha nej, absolut inte. Tycker på allvar att det är en intressant fråga. Just det där med procent i pp och bp används ju extremt flitigt av kommentatorerna.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Nya spelsystemet?

Post by Zimme »

Visst är det en intressant faktor och med risk för att vara tjatig så räcker det inte med att jämföra %, man måste ta med antalet uvisningar ett lag drar på sig också. % är egentligen bara intressant under match när det handlar om hur stor sannolikhet det är att laget släpper in ett mål i ett specifikt BP.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Nya spelsystemet?

Post by Markman »

lazerkrobbe - HAHAHAHAHA!!! :lol:
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Nya spelsystemet?

Post by svartgulsubkultur »

Zimme wrote:Antalet insläppta mål i BP/match måste väl funka bäst.
Om man vill veta inför en match hur benäget ett lag är till att släppa in ett mål i BP, ja.
För SHGA/G tar ju hänsyn till både hur effektiv man är i BP och hur lite/mycket utvisningar man drar på sig.
SHGA/TiSH berättar ju hur stor sannolikheten är att ett lag lyckas döda en enskild utvisning.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Post Reply