Nya spelsystemet?

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

suoraniemi
Posts: 7
Joined: 15 Jun 2011, 22:56

Nya spelsystemet?

Post by suoraniemi »

Nån annan som har lagt märke till att det pratas om ett nytt spelsystem som håller på att nötas in?

- Formen är bra. Vi har kört hårt under ispassen. Sen håller vi på att nöta in det nya spelsystemet och det kommer att ta lite tid.


http://www.folkbladet.nu/263741/2011/08 ... ma-i-tumba

Hörde även att forsberg sagt att det såg ut som det gjorde igår då bara tre av fem spelare åt gången höll sig till de nya riktlinjerna.

Nån som vet vad detta nya spelsystem innebär, om det nu finns ett sådant.
User avatar
smogz
Posts: 5690
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Nya spelsystemet???

Post by smogz »

Nu var det väl Oscar Möller som intervjuades. För han det ju nytt. Sen hoppas jag att Berts intåg samt en utvärdering av förra säsongen medför vissa justeringar. Jag önskar mig lite mer aggressivt försvarsspel och lite mer överbelastning likt Luleå i BP
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
suoraniemi
Posts: 7
Joined: 15 Jun 2011, 22:56

Re: Nya spelsystemet???

Post by suoraniemi »

Ja det var ju möller som sa just det där så det kan ju såklart bara gälla honom. Men att anders forsberg uttalar sig i norrans papperstidnining igår om att bara tre av fem spelare håller sig till de nya systemet och att de andra två spelar som vi gjorde förra året bör ju innebära att det har hänt något, eller. Och då är frågan vad?
Synd att svensk hockeyjournalistik bara handlar om namn, och att planlöst tippa hur serien ska sluta. Skulle vara kul om det fanns några motsvarigheter till niva och bank inom hockeyn, någon som faktiskt analyserar spelet och inte bara krasst referrerar vem som vunnit.

Hur som helst. Nu när Robertsson kommit in så är det ju som du säger att det bör ju innebära vissa förändringar, varför skulle de annars ta in honom? Och då han varit en av två arkitekter bakom almtunas, och senare även luleås spelsystem, kan vi då vänta oss en skiftning från forsbergs hockey mot rönnkvists hockey. Hoppas inte, jag ser gärna vinster med 5-2 än 1-0. Men men, jag har som sagt inte ens sett någon träning eller match än bara läst i tidningen.
Men om någon sett/hört nåt så är jag intresserad av att diskutera skiten.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Nya spelsystemet???

Post by Zimme »

Nog inbillade jag mig att det fanns tendens till att man försökte sig på överbelastning i defensiven men det är svårt att säga, Jag ser gärna att man kombinerar fjolårets anfallshockey med en mer aggressiv backchecking.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
schteffe
Posts: 1918
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Nya spelsystemet???

Post by schteffe »

Varför skulle Luleås spel med hög forecheck och intensiv press i försvarszon med stor överbelastning vara hämmande för produktionen framåt? Har aldrig riktigt förstått det. Luleås svaga målskytte föregående säsong berodde väl snarare på avsaknaden av tillräckligt bra offensiva spelare.
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: Nya spelsystemet???

Post by Colton »

suoraniemi wrote:Ja det var ju möller som sa just det där så det kan ju såklart bara gälla honom. Men att anders forsberg uttalar sig i norrans papperstidnining igår om att bara tre av fem spelare håller sig till de nya systemet och att de andra två spelar som vi gjorde förra året bör ju innebära att det har hänt något, eller. Och då är frågan vad?
Synd att svensk hockeyjournalistik bara handlar om namn, och att planlöst tippa hur serien ska sluta. Skulle vara kul om det fanns några motsvarigheter till niva och bank inom hockeyn, någon som faktiskt analyserar spelet och inte bara krasst referrerar vem som vunnit.

Hur som helst. Nu när Robertsson kommit in så är det ju som du säger att det bör ju innebära vissa förändringar, varför skulle de annars ta in honom? Och då han varit en av två arkitekter bakom almtunas, och senare även luleås spelsystem, kan vi då vänta oss en skiftning från forsbergs hockey mot rönnkvists hockey. Hoppas inte, jag ser gärna vinster med 5-2 än 1-0. Men men, jag har som sagt inte ens sett någon träning eller match än bara läst i tidningen.
Men om någon sett/hört nåt så är jag intresserad av att diskutera skiten.
Det som är tänkt är inte att man ska gå över till Luleås defensivhockey utan man tog in Robertsson för att man tyckte att man var för dåliga defensivt i egen zon. Jag tror nån nämnde det tidigare men vi ska nog förändra lite i boxplay till nästa säsong.

Vi kommer inte att spela mindre offensivt nästa år, de kan jag lova. Tanken bakom backvärvningarna sa ju Lasse att det var för att vi inte ville ha stappliga backar som tex majesky utan vi vill ha duktiga skriskoåkare som kan spela pucken.
User avatar
smogz
Posts: 5690
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Nya spelsystemet???

Post by smogz »

schteffe wrote:Varför skulle Luleås spel med hög forecheck och intensiv press i försvarszon med stor överbelastning vara hämmande för produktionen framåt? Har aldrig riktigt förstått det. Luleås svaga målskytte föregående säsong berodde väl snarare på avsaknaden av tillräckligt bra offensiva spelare.
Det beror väl på om man har det som spelide att försvara och kontra som jag tycker luleå körde lite på.


Vill gärna se att skellefteå AIK har som spelide ett skridskostarkt, kreativet anfallsspel med hela laget och när man förlorar pucken så försvarar man sig aggressivt över hela planen. Gärna med lite överbelastning alá Bert och Rönkens tänk, med syfte att återvinna pucken högt upp så man slipper vara så mycket i försvarszon.


Sen får man gärna sno ideer från Bert gällande hur man försvarar sig i egen zon och i Boxplay.

Tycker också jag såg lite Överbelastningstendenser - främst i något BP som jag studerade. Annars såg jag inte mycket av matchen, min datorskärm är så usel.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
schteffe
Posts: 1918
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Nya spelsystemet?

Post by schteffe »

Om vi uppehåller oss vid boxplay så tycker jag att vårt BP mot Växjö var ungefär så agressivt som det var när det var som mest aggressivt föregående säsong. Men det var ändå inte av Luleå/FBK-variant, där försvarande lag sätter press även när anfallande lag har getts tid att vända upp och lyfta blicken - nu låg vi på bara när spelarna var frånvända eller inte hade riktig kontroll på pucken och fri yta. Tyckte jag hörde Bert skrika "ut! ut!" vid något tillfälle. Han skrek, om jag inte misstar mig, lite då och då under matchen och peppade, minns bl.a. hur Mustonen blev peppad efter att Växjö vände spelet med "Hem Joel, hem!!". Gillar Bert skarpt, känns som han kompletterar foppa och klockare med sin lite mer rejäla och utåtagerande stil.
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: Nya spelsystemet?

Post by Colton »

Forsberg sa i en intervju efter första ispasset i NorranTV att man ska förändra lite i spelsystemet. Man tyckte att man var bästa laget emd puck men att man hade lite ör lite puck ibland, så han sa att man skulle börja jobba lite bättre med att ta tillbaka pucken. Det blir alltså hårdare forchecking att förvänta sig nästa säsong, och det tycker jag är bra, det var nått jag saknade lite förra året. Hoppas styrspelet blir lite bättre också.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Nya spelsystemet???

Post by Markman »

smogz wrote:Vill gärna se att skellefteå AIK har som spelide ett skridskostarkt, kreativet anfallsspel med hela laget och när man förlorar pucken så försvarar man sig aggressivt över hela planen. Gärna med lite överbelastning alá Bert och Rönkens tänk, med syfte att återvinna pucken högt upp så man slipper vara så mycket i försvarszon.
Jag tror att du nog kan ligga väldigt nära sanningen där faktiskt.. Vi vet ju faktiskt att A-Fop vill ta tillbaka pucken så fort som möjligt.. "Grundtanken i vårt spel är att vi ska äga puck och föra spelet. I och med det har vi gått mot att det ska vara bra fart och bra puckhantering." /Forsberg, 7 augusti 2011.

Jag tror stenhårt på vårt tränarteam, Robertsson känns (baserat på vad jag har sett och hört hittills) som ett utomordentligt komplement till Forsberg/Klockare!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
smogz
Posts: 5690
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Nya spelsystemet?

Post by smogz »

Lite som Barcelona i fotboll faktiskt. Extremt aggressivt försvarsspel över hela banan och kreativt anfall med mycket fart. Vem blir årets Messi??
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
nr86
Posts: 5340
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Nya spelsystemet?

Post by nr86 »

Man ser ju tydligt att man pratat en del om Bp spelet.
I de två första matcherna mot Lakers och SSK så spelar man med en otroligt aggresiv box ala Luleå.
User avatar
Miklosoft
Posts: 293
Joined: 16 Jun 2011, 12:13

Re: Nya spelsystemet???

Post by Miklosoft »

schteffe wrote:Varför skulle Luleås spel med hög forecheck och intensiv press i försvarszon med stor överbelastning vara hämmande för produktionen framåt? Har aldrig riktigt förstått det. Luleås svaga målskytte föregående säsong berodde väl snarare på avsaknaden av tillräckligt bra offensiva spelare.
Nu har någon redan svarat på detta men problemet jag ser med att spela som luleå med 5 man hem och fem man fram är just det att det kräver att samtliga spelare skulle vara framträdande maratonlöpare.
Att checka hela tiden tar på orken och checkar du och till slut får tillbaks pucken så har du inte ork att vara kreativ frammåt. Sen var luleås taktik förra året lika offensivt som defensivt. Men egentligen mer defensivt.
Drar man ut spelarna lite så att du får lite släpande spelare så drar du också ut det andra laget som skapar ytor. Men smaken är ju som baken.. :)

MEN, visst ska man checka tillbaks pucken så fort så det är möjligt och pressa fram misstag..
----Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.---
Rupert
Posts: 11
Joined: 13 Jul 2011, 18:45

Re: Nya spelsystemet?

Post by Rupert »

smogz wrote:Lite som Barcelona i fotboll faktiskt. Extremt aggressivt försvarsspel över hela banan och kreativt anfall med mycket fart. Vem blir årets Messi??

Så vi ska börja filma och gnälla på domarna vid varje domslut? :D
User avatar
smogz
Posts: 5690
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Nya spelsystemet?

Post by smogz »

Precis - barca är ju ensamma om att filma. Har nästan aldrig sett Ronaldo filma tex. Låt oss återgå till hockeydiskussionen.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
AWA
Posts: 31
Joined: 16 Jun 2011, 00:03

Re: Nya spelsystemet?

Post by AWA »

Under förra matchen har jag för mig att David sa att nytt för iår är att den forward som är först hem ska agera center i defensiven. Hörde jag fel?
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Nya spelsystemet?

Post by svartgulsubkultur »

Du hörde rätt.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
AWA
Posts: 31
Joined: 16 Jun 2011, 00:03

Re: Nya spelsystemet?

Post by AWA »

Det kommer bli mycket intressant att se hur detta system fungerar. Bristen av renodlade centrar är något som jag har oroat mig för, men med det nya spelsystemet så kanske det inte är lika viktigt, bara vi har forwards som kan vinna tekningar.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Nya spelsystemet?

Post by Hank »

Å andra sidan är ju just centern den som normalt är först hem också...
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Nya spelsystemet?

Post by King Kong »

AIK kommer att försöka köra en riktig variant av "totalhockey" där (äntligen) alla måste ta sitt ansvar både framåt och bakåt..
Tanken är att alla skall kunna gå fram, back som forward och att den luckan som öppnas då skall täppas av någon annan..
Nu skall väl detta inte överarbetas, backar är fortfarande backar, men finns det yta och möjlighet så skall vi "gå"..

Att den forward som är närmast egna målet skall agera center i en spelvändning mot vårat mål är väl eg. bara ett sätt att säga att alla skall jobba hem...på riktigt..
Ser man till AIKs material så finns det ju också gott om 2 vägsspelare......eller BARA 2-vägs t.o.m..

Så uppfattar iaf jag det nya systemet..

Ska bli grymt kul att se hur det funkar..
Tror spelarna tycker att det här är grymt inspirerande och kul sätt att lira iaf..
Lite friare tyglar och mer delat ansvar..

Med vår fart kommer vi, om vi får detta att klicka, bli snuskiga att möta, främst i omställningar/spelvändningar år båda håll..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Nya spelsystemet?

Post by Rampa »

För oss som var med på sjuttio-talet är ju dagens AIK-spel inte helt olikt dåtidens.
Att ha fart både i anfall och försvar, äga puck och föra matcher, det var ju Skellefteås signum i slutet av sjuttio och början på åttio-talet. Offensiven började, kan man säga, samtidigt med försvarsspelet, direkt som motståndaren fick pucken checkade man sönder varje försök till uppspel för motståndarna.
Största skillnaden är väl att allt går så mycket fortare idag.
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: Nya spelsystemet?

Post by lazerkrobbe »

N-vis för tidigt att dra några slutsatser efter 4-5 matcher, men en tendens kan man väl i alla fall kalla det att AIK ligger i topp i antalet gjorda mål/match? Och det är väl en av ideerna med spelsystemet att vi ska vara bäst av alla framåt?

1 AIK 3.0
2 Djurgårde 2.8
3 Luleå 2.5
4 Solna 2.4
5 HV71 2.4
6 Brynäs 2.25
7 Timrå 2.25
8 Linköping 2.2
9 Frölunda 2.0
10 Modo 2.0
11 Växjö 1.8
12 Färjestad 1.75
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Nya spelsystemet?

Post by Markman »

lazerkrobbe - Absolut, det är det verkligen!

För övrigt gläder det mig absolut inte att Färjestad ligger längst ner där, nej då, inte alls! :lol:
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Nya spelsystemet?

Post by Rampa »

Efter fyra omgångar i fjol, hade Aik skrapat ihop 4 poäng.
Efter samma antal spelade matcher denna säsong, har vi dubblerat den poängskörden.
Tycker framförallt att hela laget ska ha beröm för detta.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Nya spelsystemet?

Post by Markman »

Utan tvekan, det är i mångt och mycket en laginsats som har bidragit.. Spetsen från ifjol är ersatt med ännu mer bredd, utan att för den skull tappa allt för mycket spels.. Forsberg sa igår att vi har fyra jämnstarka kedjor och jag är väldigt benägen att hålla med.. Visserligen har de lite olika styrkor, men starka kedjor är det never-the-less!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Nya spelsystemet?

Post by Zimme »

11st 2minutare på 4 matcher är riktigt bra, 1-1 i boxplay. Nu släpper vi i snitt 21 skott mot egna målet/match mot 28 ifjol. Statistiskt sett vinner årets defensiv med hästlängder.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Nya spelsystemet?

Post by Markman »

Jag vill hävda att det är 14 st (28 PIM) jag, men icke desto mindre riktigt bra.. Bara Modo är bättre på fairplay med 24 PIM. Färjestad och HV överlägset sämst i statistiken med över 103 resp. 163 (!) PIM varav 1 resp 3 GM och varsin misconduct på 4 resp. 5 matcher..

Än så länge 1 insläppt på de 10 st BP-tillfällen som varit - 90 % BP..
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Trollet
Posts: 8476
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Nya spelsystemet?

Post by Trollet »

Tror att differensen är ett antal kvittningar, kanske? 14 är ju totalt antal utdömda tvåor men det känns som att tre av dem kan ha varit kvittningar.
Hur det än är så är det trevligt att slippa hålla andan så ofta. Det kändes igår när vi inte tog en enda utvisning förrän i tredje.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Nya spelsystemet?

Post by Zimme »

Enligt swehockey är det 11, lika med modo men då är det förmodligen borträknat dubbelutvisningar.

Edit: under "penalty killing" syns hur många tillfällen man spelat boxplay och under "fair play" syns det faktiska antalet utvisningar, 11 resp 14.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Trollet
Posts: 8476
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Nya spelsystemet?

Post by Trollet »

Zimme wrote:Enligt swehockey är det 11, lika med modo men då är det förmodligen borträknat dubbelutvisningar.
Hmm, jag har 14 även på Swehockey. Nu funkar ju deras direktlänkar dåligt (läs: knappt alls) men http://stats.swehockey.se/ och klicka på Fair Play där nere.
Var finns 11? Kan ju hända att det finns speciell statistik för powerplays?

Edit: såg din edit, Zimme :)
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Post Reply