Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
Humlannitton
Posts: 1505
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by Humlannitton »

Det skulle vara intressant att få lite inside gällande vad som kommer underifrån, och vilka man ska hålla ögonen på. Behöver kanske inte vara några kompletta scoutingrapporter, men lite om styrkor och svagheter hos individuella spelare. Allt från j16 och uppåt är intressant! Eftersom det är unga killar vi snackar om så tycker jag det är bra om man i första hand kollar på styrkor och undviker att döma allt för hårt. Allt kan fortfarande hända med dem!

------

Lucas Wallmark och Sebastian Aho, vad är mer exakt deras styrkor och svagheter, hur långt ifrån Elitserien är de?

Forne kaptenen Danne Petterssons långsmale son Marcus Pettersson, hur har omskolningen från center till back gått? Utvecklingspotential?

Anton Öhman blev jag grymt imponerad av när han just kommit till oss, men sett till produktion verkar han ha stagnerat. Rapport!

Isak Stenlund-Ädelgran är ett namn man minns från TV-pucken, liksom notoriske målskytten Petter Mäkitalo. Hur ser utvecklingen ut där?

Skellefteå AIK har väl under de senaste åren haft väldigt unga lag så det är svårt att gå efter årgångar när man ska snacka om vilka som är J16, J18 eller J20. Men om vi bara går efter årgångar... vilka spelare anser Du vara de intressantaste?

1995:
1996:
1997:

Såg att det till och med var en 98:a som spelat i j18, Jakob Moverare. Vad är det för kille?

Jaja, ni fattar. Jag gissar att den här tråden kanske inte kommer att bli så välbesökt, men förhoppningsvis kanske den går att fylla på med iakttagelser under den kommande juniorsäsongen också. :)
bruno
Posts: 572
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by bruno »

Mycket kul tråd! Tyvärr kan jag inte bidra med mycket, men hoppas det finns nån som är insatt. Brukar tyvärr vara rätt dålig respons i dessa trådar.

Sebastian Aho har jag förstått att man tror stenhårt på och kommer förmodligen få en del elitseriematcher nästa säsong. Spelade väl både i u17 landslaget, men även u18 landslaget som ett år för ung denna säsong.

Marcus Pettersson har liksom Aho spelat frekvent med landslaget denna säsong, men ligger lite efter Aho. Kommer också med all sannolikhet bli A-lagsspelare inom nån säsong.

Petter Mäkitalo verkar tyvärr ha stagnerat lite i utvecklingen efter sitt målrekord i landslaget. Har för mig att han inte ens blev uttagen till de senaste landslagsturneringarna.
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by Lubbe »

Apropå 98orna så spelade Västerbottens blivande TV-puckare en turnering i Stockholm (1891 World Hockey Cup) häromveckan mot tufft motstånd. Målvakten Filip Gustafsson utsågs till turneringens bästa målvakt. Han representerar AIK. Nedan har ni interna poängligan. Bästa poängplockare bland backarna var Moverare (AIK). Bästa poängplockare bland forwards var Simon Krekula(6p) & Linus Lindström (9p), bägge AIK. Tim Söderlund som är klar för Luleås hockeygym stod för 2p.
http://www.cuponline.se/team.asp?cupid=2229&id=25362" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Skönt att det är våra 98or som håller sig framme i denna kull.
lurch
Posts: 406
Joined: 06 Jan 2013, 11:39

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by lurch »

Bra ämne! Det är från de här leden det skapas framtida hjältar. Ska följa tråden med förtjusning.
pioneer
Posts: 92
Joined: 15 Jun 2011, 23:04

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by pioneer »

Om man ska gå på de spelare som uppmärksammas från förbundet så är följande spelare uttagna till Russinlägret.

Team 18: Jesper Eriksson och Sebastian Aho
Team 17: Filip Berglund

Intressant att notera att spelare från klubbar norr om Gävle fortsätter att få lite uppmärksamhet i de yngre landslagssammanhangen för att sedan bli fler till antalet i äldre årgångar.
skellsupport
Posts: 501
Joined: 23 Mar 2012, 09:07

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by skellsupport »

Grym tråd. Prestera!
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by Lubbe »

Lubbe wrote:Apropå 98orna så spelade Västerbottens blivande TV-puckare en turnering i Stockholm (1891 World Hockey Cup) häromveckan mot tufft motstånd. Målvakten Filip Gustafsson utsågs till turneringens bästa målvakt. Han representerar AIK. Nedan har ni interna poängligan. Bästa poängplockare bland backarna var Moverare (AIK). Bästa poängplockare bland forwards var Simon Krekula(6p) & Linus Lindström (9p), bägge AIK. Tim Söderlund som är klar för Luleås hockeygym stod för 2p.
http://www.cuponline.se/team.asp?cupid=2229&id=25362" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Skönt att det är våra 98or som håller sig framme i denna kull.
Ja, herre jävlar. Hur kunde jag bomma scoopet när jag postade detta meddelande och länken till Västerbottens 98-trupp. Nåväl, jag upptäckte uppenbarligen scoopet före alla andra ändå.

ADAM THILANDER, goddammit!!! Bra jobbat, ni som värvar talanger!!!
Thilander är back från Skövde som var med i TV-pucken redan som 13-årig och gjorde bra med poäng redan då.
Den här killen har det snackats om en hel del. Grymt att han lirar med Skellefteå nu.
pioneer
Posts: 92
Joined: 15 Jun 2011, 23:04

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by pioneer »

Lubbe wrote:
Lubbe wrote:Apropå 98orna så spelade Västerbottens blivande TV-puckare en turnering i Stockholm (1891 World Hockey Cup) häromveckan mot tufft motstånd. Målvakten Filip Gustafsson utsågs till turneringens bästa målvakt. Han representerar AIK. Nedan har ni interna poängligan. Bästa poängplockare bland backarna var Moverare (AIK). Bästa poängplockare bland forwards var Simon Krekula(6p) & Linus Lindström (9p), bägge AIK. Tim Söderlund som är klar för Luleås hockeygym stod för 2p.
http://www.cuponline.se/team.asp?cupid=2229&id=25362" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Skönt att det är våra 98or som håller sig framme i denna kull.
Ja, herre jävlar. Hur kunde jag bomma scoopet när jag postade detta meddelande och länken till Västerbottens 98-trupp. Nåväl, jag upptäckte uppenbarligen scoopet före alla andra ändå.

ADAM THILANDER, goddammit!!! Bra jobbat, ni som värvar talanger!!!
Thilander är back från Skövde som var med i TV-pucken redan som 13-årig och gjorde bra med poäng redan då.
Den här killen har det snackats om en hel del. Grymt att han lirar med Skellefteå nu.
Spontan känsla att det var skönt att få in en bra prospect från södra Sverige också. Talar för bra rykte trots allt...
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by King Kong »

Vill inte vara någon "party pooper", men jag hoppas att man i första han lägger stenhårt med krut på att hitta och göra guld klimpar av så lokala killar som bara möjligt..
I förlängningen är värvningar av talanger långväga ifrån inget vi kan bygga långsiktigt på..
Värvar man en ung kille söderifrån är jag ganska säker på att flyttlasset går söderut igen så fort spelaren får sitt genombrott...
Nä, hellre en något mindre talangfull men trogen spelare, än super talanger som lämnar när dom slår igenom..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
Fredrik
Posts: 222
Joined: 15 Jun 2011, 20:08

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by Fredrik »

King Kong wrote:Vill inte vara någon "party pooper", men jag hoppas att man i första han lägger stenhårt med krut på att hitta och göra guld klimpar av så lokala killar som bara möjligt..
I förlängningen är värvningar av talanger långväga ifrån inget vi kan bygga långsiktigt på..
Värvar man en ung kille söderifrån är jag ganska säker på att flyttlasset går söderut igen så fort spelaren får sitt genombrott...
Nä, hellre en något mindre talangfull men trogen spelare, än super talanger som lämnar när dom slår igenom..
Hur tänker du nu? Varför skulle en spelare från någon annan del av Sverige inte kunna vara lika trogen? Helt ärligt tycker jag att du för ett argument som är farligt för klubben. Visst ska man ta hand om sina lokala killar också, men att säga nej till en talang som inte kommer från lokalområdet är vansinne.
Last edited by Fredrik on 04 May 2013, 14:16, edited 1 time in total.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by Zimme »

En överväldigande majoritet av spelarna i nästa års J-18 är från "närområdet" (västerbotten +några från ex Piteå) så jag tror inte det är nån större fara att plocka in nån söderifrån.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by 374 »

King Kong wrote:Vill inte vara någon "party pooper", men jag hoppas att man i första han lägger stenhårt med krut på att hitta och göra guld klimpar av så lokala killar som bara möjligt..
I förlängningen är värvningar av talanger långväga ifrån inget vi kan bygga långsiktigt på..
Värvar man en ung kille söderifrån är jag ganska säker på att flyttlasset går söderut igen så fort spelaren får sitt genombrott...
Nä, hellre en något mindre talangfull men trogen spelare, än super talanger som lämnar när dom slår igenom..
AIK har inte så stort upptagningsområde, så tillskott söderifrån är nödvändiga.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by King Kong »

Fredrik wrote:
King Kong wrote:Vill inte vara någon "party pooper", men jag hoppas att man i första han lägger stenhårt med krut på att hitta och göra guld klimpar av så lokala killar som bara möjligt..
I förlängningen är värvningar av talanger långväga ifrån inget vi kan bygga långsiktigt på..
Värvar man en ung kille söderifrån är jag ganska säker på att flyttlasset går söderut igen så fort spelaren får sitt genombrott...
Nä, hellre en något mindre talangfull men trogen spelare, än super talanger som lämnar när dom slår igenom..
Hur tänker du nu? Varför skulle en spelare från någon annan del av Sverige inte kunna vara lika trogen? Helt ärligt tycker jag att du för ett argument som är farligt för klubben. Visst ska man ta hand om sina lokala killar också, men att säga nej till en talang som inte kommer från lokalområdet är vansinne.
Jag säger inte att en spelare "utifrån" inte kan vara trogen, men jag är sten säker på att risken är otroligt mycket större att en kille utifrån lämnar klubben så fort tillfället dyker upp jämfört med en lokal kille..
Farligt för klubben blir det den dagen vi slutar få fram killar som Erixon, Larsson, Rundblad, Lindberg, Karlsson, Arvidsson mfl och i stället förlitar oss på att värva allt för mycket utifrån till våra juniorlag..

Med det sagt kan man självklart ta in enstaka talanger långväga ifrån, men det får inte bli själva fundamentet i vår juniorverksamhet..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by King Kong »

374 wrote:
King Kong wrote:Vill inte vara någon "party pooper", men jag hoppas att man i första han lägger stenhårt med krut på att hitta och göra guld klimpar av så lokala killar som bara möjligt..
I förlängningen är värvningar av talanger långväga ifrån inget vi kan bygga långsiktigt på..
Värvar man en ung kille söderifrån är jag ganska säker på att flyttlasset går söderut igen så fort spelaren får sitt genombrott...
Nä, hellre en något mindre talangfull men trogen spelare, än super talanger som lämnar när dom slår igenom..
AIK har inte så stort upptagningsområde, så tillskott söderifrån är nödvändiga.
Hoppas och tror jag verkligen inte..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by Lubbe »

King Kong wrote:
374 wrote:
King Kong wrote:Vill inte vara någon "party pooper", men jag hoppas att man i första han lägger stenhårt med krut på att hitta och göra guld klimpar av så lokala killar som bara möjligt..
I förlängningen är värvningar av talanger långväga ifrån inget vi kan bygga långsiktigt på..
Värvar man en ung kille söderifrån är jag ganska säker på att flyttlasset går söderut igen så fort spelaren får sitt genombrott...
Nä, hellre en något mindre talangfull men trogen spelare, än super talanger som lämnar när dom slår igenom..
AIK har inte så stort upptagningsområde, så tillskott söderifrån är nödvändiga.
Hoppas och tror jag verkligen inte..
Du tror fel.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by Lappmössan »

Blir väl färre ishockey-utövare i AC för varje år som går? Någon som har siffror för de senaste åren?
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by Lubbe »

CSS släppte ju sin Final Ranking inför draften redan innan säsongen var slut, konstigt nog.
http://www.nhl.com/ice/draftprospectbro ... &year=2013" onclick="window.open(this.href);return false;

Men Hockey Prospectus släppte sin ranking idag.
http://www.hockeyprospectus.com/article ... cleid=1522" onclick="window.open(this.href);return false;
I den har Arvidsson klättrar förbi många svenskar, däribland Lucas Wallmark.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by Zimme »

Skapligt ras för Wallmark då, Många (jag tex) trodde ju att han kunde nosa på en plats i förstarundan.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by 374 »

Varför är han så mycket sämre rankad än vad till exempel Burakovsky är? Saknar han fysiken? Skridskoåkningen? Det hårda jobbet?
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by Zimme »

Vem tänkte du på?
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by 374 »

Wallmark
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by Zimme »

Förmodligen eftersom han förutspåddes bli en storstjärna men han har inte haft den utveckling han borde.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by 374 »

Han är 18 år och var bäste svenske poängörare i J18-VM.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by Lappmössan »

Skridskoåkningen är som sagt en akilleshäl. Men Wallmark har länge förutspåtts gå i runt 50-80 i draften, det är bara det att många här överhypar killarna. Folk trodde ju för tusan att Styrman skulle draftas för något år sedan...
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by 374 »

Han är säkert rätt rankad där han ligger men förstår inte hur en sådan som Burakovsky kan vara så mycket högre rankad(13:e).
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by Lubbe »

374 wrote:Varför är han så mycket sämre rankad än vad till exempel Burakovsky är? Saknar han fysiken? Skridskoåkningen? Det hårda jobbet?
Nu har jag inte stenkoll på Burakovskys alla kvaliteter så jag kan inte göra en sån jämförelse, men Wallmark måste bli rappare på grillorna. Gärna bli starkare också. Ja, det hänger ju delvis ihop.

Sen kan man ju också komma ihåg att 95-kullen som helhet inte är särskilt stark, ur ett svenskt perspektiv. Sveriges insats i U18VM var sämre än på väldigt länge.
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by Lubbe »

Lappmössan wrote:Skridskoåkningen är som sagt en akilleshäl. Men Wallmark har länge förutspåtts gå i runt 50-80 i draften, det är bara det att många här överhypar killarna. Folk trodde ju för tusan att Styrman skulle draftas för något år sedan...
Inte bara folk här på forumet som överhypar...hockeybloggarna på Norran brukar vara anskrämligt illa insatta när de börjar skriva om draften. Nåt år sen skrev de om 8 eller 10 killar som hade chansen att bli draftad. Förvisso har alla chansen, men det blir lite löjligt ibland. Sen sprider sig väl hockeybloggarnas "rön" ganska fort i stugorna märker man...
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by Lappmössan »

Lubbe wrote:
Lappmössan wrote:Skridskoåkningen är som sagt en akilleshäl. Men Wallmark har länge förutspåtts gå i runt 50-80 i draften, det är bara det att många här överhypar killarna. Folk trodde ju för tusan att Styrman skulle draftas för något år sedan...
Inte bara folk här på forumet som överhypar...hockeybloggarna på Norran brukar vara anskrämligt illa insatta när de börjar skriva om draften. Nåt år sen skrev de om 8 eller 10 killar som hade chansen att bli draftad. Förvisso har alla chansen, men det blir lite löjligt ibland. Sen sprider sig väl hockeybloggarnas "rön" ganska fort i stugorna märker man...
Hehe, var väl flera överåriga som ansågs "säkra" dessutom. Mustonen, Alm, Edström, Marklund, Granlund, Pär Lindholm etc... Jag är knappast insatt men jag minns att jag skämdes en smula och sågade dem (Savonen tror jag det var) i kommentarsfältet. :oops:
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by Zimme »

Om nu inte mitt minne sviker mig helt så var Wallmark rankad runt 30:e totalt för typ 2 år sen.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: Spelare att hålla koll på i juniorleden?

Post by Colton »

Vi har ett gäng 96-forwards som ska bli fruktansvärt intressanta att studera nästa säsong.
Petter Mäkitalo(http://www.eliteprospects.com/player.php?player=86326" onclick="window.open(this.href);return false;)
Axel Holmström (http://www.eliteprospects.com/player.php?player=86320" onclick="window.open(this.href);return false;)
Isak Stenlund Ädelgran(http://www.eliteprospects.com/player.php?player=425" onclick="window.open(this.href);return false;).
Post Reply