Talangfabriken!

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Talangfabriken!

Post by svartgulsubkultur »

Kloka ord från Marklund.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Talangfabriken!

Post by Lappmössan »

AIK söker juniorskribenter!
http://www.skellefteaaik.se/artikel/42538/" onclick="window.open(this.href);return false;
ante08
Posts: 2554
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Talangfabriken!

Post by ante08 »

AIK har tagit ett litet steg i rätt riktning när det gäller bevakningen av Juniorlagen.

http://www.skellefteaaik.se/blog/16" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
jimpa99
Posts: 64
Joined: 20 Oct 2011, 10:07

Re: Talangfabriken!

Post by jimpa99 »

Vet ej om detta passar under denna rubrik men hittar inget bättre:

Västerås är ju det lag vi samarbetat med en del vad gäller att skicka spelare som vi vill skall utvecklas. Nyligen gick också Stefan Steen till IK Oskarshamn.

Vad jag undrar är om inte Djurgården skulle kunna vara en bättre klubb att samarbeta med. Skulle luckor i DIF uppstå ser jag det absolut som ett alternativ om de är öppna för lån från oss. Våra spelare skulle få spela i en hårt satsande anrik klubb med fantastisk hockeyhistoria dessutom med 5000-7000 åskådare per match vilket är trevligare och mer givande än att spela inför 2100 åskådare någon annanstans. Bättre transportförbindelser till Stockholm från SkellHell och vice versa. Tror säkert några av våra A-lags spelare eller juniorer (som ej är helt ordinarie) skulle kunna ta en tröja i DIF.

DIF skulle tjäna på det också. Då känner deras spelare att om de inte håller måttet kommer en spelare från norr och tar platsen. Konkurenssen skulle hårdna i DIF. Hindret jag kan se är att en mindre klubb kan erbjuda mer speltid än DIF. Man kan ju ha fler alternativ för olika typer av spelare.För någon eller några som ligger precis på gränsen till A-laget skulle DIF kunna vara ett bra alternativ.

Tycker vi skulle undersöka möjligheten till samarbete med DIF. Inte bara i fotboll utan även i hockeyn.
They say defense wins championships.
bruno
Posts: 565
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: Talangfabriken!

Post by bruno »

http://www.kuriren.nu/bloggar/bloggentr ... ry=7018547" onclick="window.open(this.href);return false;

Älskar att läsa sånt här! Jag tror AIK hade en ganska uträknad taktik när man gav Lasse J (Piteåkopplingar) och Wallsson/Andreas Karlsson (Kirunakopplingar) stora roller i klubben. Nu är vi det självklara valet för toppjuniorerna därifrån.
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Talangfabriken!

Post by Chippen »

Ser att vi fått tre spelare uttagna i J18 landslaget.
Aho är en av dem, men de andra två vet jag inte något om.
16. Markus Pettersson, Skellefteå
10. Axel Holmström, Skellefteå

Vem kan berätta om dem?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Lubbe
Posts: 1315
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Talangfabriken!

Post by Lubbe »

Chippen wrote:Ser att vi fått tre spelare uttagna i J18 landslaget.
Aho är en av dem, men de andra två vet jag inte något om.
16. Markus Pettersson, Skellefteå
10. Axel Holmström, Skellefteå

Vem kan berätta om dem?
Holmström vann poängligan i TV-pucken 2012. Tveksamt om han idag skulle platsa i topp5 om man rankar landets forwards födda 96. Troligen inte. Trojkan Aho/Pettersson/Holmström är klubbens starkaste kandidater inför draften 2014, men ingen av dem är väl nån kandidat för förstarundan iaf. Allting hänger på hur de presterar denna säsong. Att enbart prestera bra i en klubbs J20-lag har sällan räckt för att spelare ska bli draftade. Att prestera bra i U18-landslaget (inkl.U18 VM) och helst även göra matcher på seniornivå (och göra det bra naturligtvis) är ofta nyckeln för att bli plockad i draften. Notera att jag nu pratar enbart om spelare som befinner sig i "first year of draft eligibility".
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Talangfabriken!

Post by Chippen »

Tack Lubbe.

Tror du att Pettersson är en man/kille för A-truppen denna säsong?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
bruno
Posts: 565
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: Talangfabriken!

Post by bruno »

Skuggan blev tydligen upprörd över gårdagens blogginlägg i kuriren igår.

http://www.kuriren.nu/bloggar/bloggentr ... ry=7022496" onclick="window.open(this.href);return false;
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Talangfabriken!

Post by Skidrow »

Pettersson ser jag som nästa junior att få a-lags kontrakt, killen är stor, stark och pucksäker.
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Talangfabriken!

Post by Chippen »

Arvid Lundberg och Oscar Sundqvist är uttagna till J20-landslaget som ska spela 8-10 nov
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5684
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Talangfabriken!

Post by smogz »

Hur har J20-landslaget det med offensiva backar?

Tänker mig om Aho får mer speltid och fortsätter på den nivå han nu gjort i AIKs A-lag. Borde inte han teoretiskt sätt vara en kille för J20-VM?
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Sketch
Posts: 1072
Joined: 15 Jun 2011, 14:51

Re: Talangfabriken!

Post by Sketch »

Finns gott om backar, Aho blir nog aktuell först nästa år. (96:an Rasmus Andersson går nog före dessutom.)
Konkurrensen är mördande, det är inte säkert att vi får med någon AIK:are i år.
bruno
Posts: 565
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: Talangfabriken!

Post by bruno »

Sketch wrote:Finns gott om backar, Aho blir nog aktuell först nästa år. (96:an Rasmus Andersson går nog före dessutom.)
Konkurrensen är mördande, det är inte säkert att vi får med någon AIK:are i år.
Är ganska övertygad om att iaf Oskar Sundqvist kommer med. Snittar man nästan 10 min/match i Sveriges bästa lag borde man komma ganska långt på tycker man. Får Arvid Lundberg fortsatt förtroende i A-laget tror jag han är ganska safe också. Som jag förstått det har han imponerat stort på tidigare läger i år. Jag gjorde faktiskt en preliminärt J-Vm lag för nån vecka sen. Prickade faktiskt in alla backar som blev uttagna nu till Ryssland :) Hade dock med Byström från FBK också men dom verkar köra på 7 backar.

O.Dansk (USA) - M.Högberg (LHC) - S.Ward (LHF)

Hägg (MODO) - Djoos (BIF)
Possler(MODO) - Wennberg (FHC) - Collberg (FHC)

Byström (FBK) - Petterson (LHC)
Johnson (FHC) - E.Lindholm (Carolina) - De la rose (LIF)

L.Bengtsson (MIK) - A.Lundberg (SAIK)
Burakowsky (USA) - Wallmark (LHF) - O.Sundqvist (SAIK)

L.Arnesson (DIF) - Mattias Nilsson (LIF)
E.Hedberg (MODO) - Sandberg (HV71) - N.Sörensen (USA)

13:e Rydahl (FHC)
Henke
Posts: 252
Joined: 25 Jun 2011, 11:56

Re: Talangfabriken!

Post by Henke »

Finns det någon typ Granberg typ i J20 iår -> någon som spelar fysiskt, bra defensivt och ett bra 1:a pass ?????
Bob Probert
Posts: 255
Joined: 15 Jun 2011, 22:59

Re: Talangfabriken!

Post by Bob Probert »

Menar du i AIK eller landslaget? I AIK är väl Anton Lindholm den närmaste du kan komma den beskrivningen. Dock mer mer "smälla på" än Granberg "trycka upp i sarg o vinna varje närkamp". Sen har du ju också P.g:s bror Nils som spelar liknande, tyvärr inte riktigt lika lovande. Emil Wikström tillhör väl ockå kategorin "defensiv pjäs".

Ska tilläggas att ingen av de uppräknade är i närheten av Granbergs förstapass, som jag tycker var grymt underskattat. Tog sig alltid ur egen zon på ett superbt sätt.
dovienya
Posts: 2169
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Talangfabriken!

Post by dovienya »

Bob Probert wrote: Ska tilläggas att ingen av de uppräknade är i närheten av Granbergs förstapass, som jag tycker var grymt underskattat. Tog sig alltid ur egen zon på ett superbt sätt.
Det blev ganska uppenbart i VM när backarna hela tiden väntade på att Granberg skulle ta burskydd eller slå sarg ut. Istället slog han ett snabbt förstapass till någon medspelare i ganska tajt läge som inte alls var beredd. Fan vad många stressade situationer det blev i början på VM för den andra backen (oftast Frallan) :lol:

Det löste sig ju med tiden.
Henke
Posts: 252
Joined: 25 Jun 2011, 11:56

Re: Talangfabriken!

Post by Henke »

Bob Probert wrote:Menar du i AIK eller landslaget? I AIK är väl Anton Lindholm den närmaste du kan komma den beskrivningen. Dock mer mer "smälla på" än Granberg "trycka upp i sarg o vinna varje närkamp". Sen har du ju också P.g:s bror Nils som spelar liknande, tyvärr inte riktigt lika lovande. Emil Wikström tillhör väl ockå kategorin "defensiv pjäs".

Ska tilläggas att ingen av de uppräknade är i närheten av Granbergs förstapass, som jag tycker var grymt underskattat. Tog sig alltid ur egen zon på ett superbt sätt.
Okej !
Ja det var i Skellefteå jag tänkte.....tänkte på potentiella spelare i a-laget då jag tycker det saknas 1-2 såna i dagsläget där !
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Talangfabriken!

Post by Lappmössan »

http://skellefteaaik.se/artikel/44175/" onclick="window.open(this.href);return false;
Trodde inte att det skulle kunna bli så mycket. Dags att börja spela via svenska spel då. :)

http://skellefteaaik.se/artikel/44114/" onclick="window.open(this.href);return false;
J18/J20 kommer nu kunna ses via livearena, trevligt! Säsongskortet känns väl värt det.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Talangfabriken!

Post by Skidrow »

Markus Pettersson är det du söker Henke men han är 96 så kanske nästa år.
Henke
Posts: 252
Joined: 25 Jun 2011, 11:56

Re: Talangfabriken!

Post by Henke »

Skidrow wrote:Markus Pettersson är det du söker Henke men han är 96 så kanske nästa år.
Noterat, ska hålla ett öga på han då !
Lubbe
Posts: 1315
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Talangfabriken!

Post by Lubbe »

Skidrow wrote:Markus Pettersson är det du söker Henke men han är 96 så kanske nästa år.
Henke frågade efter en spelare som spelar fysiskt. Tycker du att det passar in på Pettersson?
Bob Probert
Posts: 255
Joined: 15 Jun 2011, 22:59

Re: Talangfabriken!

Post by Bob Probert »

Lubbe. Är Nils Granberg långtidsskadad eller?
Lubbe
Posts: 1315
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Talangfabriken!

Post by Lubbe »

Bob Probert wrote:Lubbe. Är Nils Granberg långtidsskadad eller?
Har faktiskt inte tänkt på att han varit borta förrns nu när du säger det. Inte en match i år! Nej, vet inte vad han har för skada.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Talangfabriken!

Post by Skidrow »

Lubbe jag skrev kanske nästa år, han har storleken och spelsinnet men inte styrkan än.
MrBlaser
Posts: 21
Joined: 31 Jul 2012, 15:24

Re: Talangfabriken!

Post by MrBlaser »

Bob Probert wrote:Lubbe. Är Nils Granberg långtidsskadad eller?
Nej.
bruno
Posts: 565
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: Talangfabriken!

Post by bruno »

MrBlaser wrote:
Bob Probert wrote:Lubbe. Är Nils Granberg långtidsskadad eller?
Nej.
Varför spelar han inte då?
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Talangfabriken!

Post by marre »

Varför får bara Arvid chansen i A-laget? :? Personligen tycker jag Lindholm är en intressantare spelartyp med sin agressiva spelstil..Vad säger du Lubbe?
MrBlaser
Posts: 21
Joined: 31 Jul 2012, 15:24

Re: Talangfabriken!

Post by MrBlaser »

bruno wrote:
MrBlaser wrote:
Bob Probert wrote:Lubbe. Är Nils Granberg långtidsskadad eller?
Nej.
Varför spelar han inte då?
Några av juniorerna har fått tunga besked från föreningen den sista tiden...
User avatar
Humlannitton
Posts: 1471
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Talangfabriken!

Post by Humlannitton »

MrBlaser wrote: Några av juniorerna har fått tunga besked från föreningen den sista tiden...
Besked som går ut på att...?
Post Reply