Talangfabriken!

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Talangfabriken!

Post by Larzon »

Om jag inte missminner mig så fick Moverares pappa jobb inom HVs organisation, därav deras flytt till JKPG.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Talangfabriken!

Post by Chippen »

Larzon wrote:Om jag inte missminner mig så fick Moverares pappa jobb inom HVs organisation, därav deras flytt till JKPG.
Google is your friend
– Nej, det är så att Jacobs föräldrar har arbetat på skilda håll och det har blivit en ohållbar situation för familjen. För att få det att fungera beslutade de sig för att flytta och valde då Jönköping, säger Olsson till hockeysverige.se.
– Jag höll på att ramla av stolen när Lill-Strimma-stipendiaten från TV-pucken ringde och sa att han ville spela för HV71. Både Jacob och familjen är väldigt nöjda med utbildningen han har fått i Skellefteå AIK. Det här var ett rent familjebeslut.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Talangfabriken!

Post by Larzon »

Mitt ex lillasysters bästa kompis som var ihop med Jacob är också my friend.

Lägger du ihop 1+1 med det jag skrev + texten du länkade så låter det ju inte så orimligt, eller hur?
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
Lubbe
Posts: 1315
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Talangfabriken!

Post by Lubbe »

bruno wrote:
Chippen wrote:Erik Brännström? http://www.eliteprospects.com/player.php?player=255167

Vad har han för koppling till AIK, eller har jag hittat fel lirare? Lirat i AIK innan 13/14?
Hans farsa är Niklas Brännström som spelade i AIK några år på 80-talet och början på 90-talet.

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=126" onclick="window.open(this.href);return false;
"Några år" ? Hade han inte Skellefteå AIK som moderklubb? Eller var det nån av småklubbarna? Han spelade TV-pucken för Västerbotten.

Var inte Niklas Brännström också en av huvudledarna i Skellefteå AIK:s sommarhockeyskola för några år sen? (gissar att det var när hans grabbar var i rätt ålder)
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Talangfabriken!

Post by Chippen »

Vad jag hittar är Skellefteå moderklubb, men endast två säsonger i A-truppen och en säsong i CRIF. Sedan bar det av till FBK.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
bruno
Posts: 565
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: Talangfabriken!

Post by bruno »

Så kan det vara. Är för ung för att ha koll på det:)
User avatar
ossian
Posts: 3590
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Talangfabriken!

Post by ossian »

Niklas Brännström var fenomenal när han kom upp i a-laget. Väldigt duktig skridskoåkare och en vass målskytt, intensiv spelstil.
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Talangfabriken!

Post by Chippen »

Han kom ju riktigt upp i A-laget direkt från juniorled.
Hans första riktiga säsong föregicks av en säsong seniorspel med CRIF, tillsammans med Wännström och Burlin (som oxå var utlånade dit)
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
ante08
Posts: 2553
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Talangfabriken!

Post by ante08 »

VD:n om Luleås juniorsatsning: “Vi är absolut ikapp Skellefteå”
http://www.nsd.se/sport/har-ar-lulea-ho ... 13147.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Tokbusk1
Posts: 42
Joined: 04 Sep 2012, 12:28

Re: Talangfabriken!

Post by Tokbusk1 »

Ha ha... Om dom ens tror det innerst inne på kontoret, hoppas det, då är det perfekt. Då är dom mer korkade än befarat.

Äh, vad ska dom säga. Vi har inte kommit någonstans de senaste åren... som skellefteå?
Dom håller fram 2 stora utländska juniortalanger, som var lovande när dom kom. Öh, skulle dom inte ta fram dom själva från norrbotten?
Då är det ju bara upp till bevis för dom nudå. Tex hur mkt speltid får de 5 junisarna under de mörka månaderna?
User avatar
groenahulken
Posts: 241
Joined: 15 Jun 2011, 22:10

Re: Talangfabriken!

Post by groenahulken »

Det är tur Luleå Hockey finns, så man kan få sig ett gott skratt med jämna mellanrum :)
Bob Probert
Posts: 255
Joined: 15 Jun 2011, 22:59

Re: Talangfabriken!

Post by Bob Probert »

Mest komiskt tycker jag är att han hävdar att Kukan kom till dem som 15-åring och "skolades i deras jun-verksamhet till NHL-spelare", när han i själva verket var 18 år och spelade en säsong i deras J-20. Hade till och med matcher i NLA innan han kom till Luleå.

Men visst, säkert har dom haft del i hans utveckling men det uttalandet tyder antingen på extremt dåligt koll eller väldigt skev verklighetsuppfattning.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Talangfabriken!

Post by Larzon »

Snacka om lillebrorskomplex att ens jämföra sig med något annat lag när det gäller juniorer i en intervju.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
Bob Probert
Posts: 255
Joined: 15 Jun 2011, 22:59

Re: Talangfabriken!

Post by Bob Probert »

Jo det kan man lugnt säga.
bruno
Posts: 565
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: Talangfabriken!

Post by bruno »

Jacob Moverare som spelade här för tre säsonger sedan verkar ha skrivit kontrakt med Kings redan nu som 17-åring. Positivt för oss som då får dela NHL-pengen 50/50 med HV71 istället för 25/75 om det skett efter nästa säsong eller 0/100 säsongen efter det.

http://www.eliteprospects.com/t.php?id=278684" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
sju-t
Posts: 266
Joined: 18 Jun 2011, 15:37

Re: Talangfabriken!

Post by sju-t »

Satt just och tänkte på vad "Talangfabriken" har producerat genom åren.
och vilket som är det bästa tänkbara laget man skulle kunna sätta ihop med aktiva spelare
som någon gång har gått genom AIK:s pojk/junior-led.
Detta blev mitt förslag! Hittar ni några bättre som jag glömt? :roll:

Stefan Steen
Gustav Lindvall

Adam Larsson - David Rundblad
Niklas Burström - Johan Alm
Tim Erixon - Petter Granberg
Anton lindholm - Arvid Lundberg

Joakim Lindström - Oscar Lindberg - Viktor Arvidsson
Petter Emanuelsson - Melker Karlsson – Oscar Sundqvist
Pär Lindholm - Lucas Wallmark - Joel Mustonen
Martin Lundberg - Axel Holmström - Adam Pettersson
User avatar
smogz
Posts: 5683
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Talangfabriken!

Post by smogz »

Tycker nog att Pudas ska in där
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
sju-t
Posts: 266
Joined: 18 Jun 2011, 15:37

Re: Talangfabriken!

Post by sju-t »

Fredrik Lindgren har jag inte heller med !
Hursomhelst blir det ett ett djävligt bra lag!
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Talangfabriken!

Post by Hank »

Marcus Högström?

Marcus Sörensen kanske var här väl kort för att gillas. :)
Sargade Sune
Posts: 116
Joined: 21 Jul 2011, 10:39

Re: Talangfabriken!

Post by Sargade Sune »

sju-t wrote:Satt just och tänkte på vad "Talangfabriken" har producerat genom åren.
och vilket som är det bästa tänkbara laget man skulle kunna sätta ihop med aktiva spelare
som någon gång har gått genom AIK:s pojk/junior-led.
Detta blev mitt förslag! Hittar ni några bättre som jag glömt? :roll:

Stefan Steen
Gustav Lindvall

Adam Larsson - David Rundblad
Niklas Burström - Johan Alm
Tim Erixon - Petter Granberg
Anton lindholm - Arvid Lundberg

Joakim Lindström - Oscar Lindberg - Viktor Arvidsson
Petter Emanuelsson - Melker Karlsson – Oscar Sundqvist
Pär Lindholm - Lucas Wallmark - Joel Mustonen
Martin Lundberg - Axel Holmström - Adam Pettersson
Sjukt bra lag för övrigt! Skulle vara guldfavorit vilket år som helst i SHL! Vilken grym produktion vi har på spelare!
ante08
Posts: 2553
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Talangfabriken!

Post by ante08 »

HG på HM - Skellefteå AIK: ”Många intressanta spelartyper”
http://www.hockeymagasinet.com/hockeyny ... elartyper/" onclick="window.open(this.href);return false;
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Talangfabriken!

Post by p-play »

Efter att ha kollat upp några av spelarna så känns det som om skribenten överdriver en aning. Förutom Granström så verkar de som kommer utifrån, från andra svenska klubbar, och inte redan spelar i AIK verkar, mest vara spelare som inte är högprioriterade av deras klubbar. Borde man inte ha kunnat ge dessa platser till någon lokal förmåga? Har Löven-spelarna valt Modo även i år?
Bob Probert
Posts: 255
Joined: 15 Jun 2011, 22:59

Re: Talangfabriken!

Post by Bob Probert »

Löven har rätt svaga 00:or. Den enda av lite intresse, William Magnusson, valde Modo. Tyvärr är Skellefteås 00:or ingen toppårgång heller. Detta visade sig rätt bra i tv-pucken ex, där Västerbotten hamnade i bottenträsket.

Enligt mig får vi vänta till 02 och neråt innan några jätteintressanta talanger dyker upp igen även om det såklart är för tidigt att dra slutsatser i den åldern. Rätt som det är tar någon 01:a dunderkliv nästa år, även om det i nuläget är deras underåriga 02:or som ser superintressanta ut.

Förövrigt har jag bra info på norrbaggen med det grymt coola namnet Kenneth Pappalardo Gulbrandsen (01:a) är klar för intaget 2017. Har aldrig sett honom men ser man hans stats i diverse cuper verkar det vara en grym talang. Höll ex jämna steg, poängmässigt, med våra 00-toppar i modo-cupen ifjol (där han var inlånad).
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Talangfabriken!

Post by p-play »

Tack för en bra redogörelse. Det är för övrigt märkligt att det kan variera så mycket mellan TV-pucksårgångarna.
Lubbe
Posts: 1315
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Talangfabriken!

Post by Lubbe »

Storstryk mot Norrbotten & Ångermanland i Norrcupen.
01:orna får det kämpigt i TV-pucken.
Typiskt när de nu blir TV-pucksgruppspel i Skellefteå om två veckor.
ante08
Posts: 2553
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Talangfabriken!

Post by ante08 »

Hälsinglands hetaste hockeytalanger trivs i Skellefteå: "Det är fullt ös, man lever sitt drömliv"
http://www.helahalsingland.se/sport/ish ... tt-dromliv" onclick="window.open(this.href);return false;
Bob Probert
Posts: 255
Joined: 15 Jun 2011, 22:59

Re: Talangfabriken!

Post by Bob Probert »

Min info om Kenneth Pappalardo Gulbrandsen bekräftad:
http://www.lik.no/sfiles/3/91/3/file/pr ... s-2016.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; (Läs sidan 18)
Lubbe
Posts: 1315
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Talangfabriken!

Post by Lubbe »

Berggren & Hedman till U17-landslaget
http://www.swehockey.se/globalassets/sv ... v_2016.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Lubbe
Posts: 1315
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Talangfabriken!

Post by Lubbe »

Linus Andersson uttagen till ett j-landslag för första gången, till U18-landslaget.
Engarås & L.Stenvall inte uttagna denna gång.
Lubbe
Posts: 1315
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Talangfabriken!

Post by Lubbe »

Uttagna AIK:are till elitcamp med U17-landslaget respektive U18-landslaget.

U17: Jonatan Berggren, Linus Hedman, Adam Wilsby. Även Nils Höglander, tid. Clemensnäs, nu i Gnaget
U18: Filip Engarås & Linus Andersson

http://www.swehockey.se/globalassets/sv ... 7-2016.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.swehockey.se/globalassets/sv ... r-2016.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply