Talangfabriken!

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Post Reply
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Talangfabriken!

Post by King Kong »

Tänkte vi kunde tillägna AIKs fantastiska ungdomsverksamhet en helt egen tråd, och föra lite spekulationer kring den.

Jag kan ju börja med att slänga iväg en fråga..

Idag får vi fram spelare som Adam Larsson, Martin Lundberg, David Rundblad, Tim Erixon, Oscar Lindberg, Adam Pettersson mfl.
Spelare som i olika utsträckning lyckats slå sig in i Elitserien och AIK, och som iaf fyller en roll i laget.
Beror detta enbart på att AIK idag får fram mer välutbildade talanger, eller beror det till ännu större del på att vi idag ger dom chansen på ett helt annat sätt?

Om killar som David Holmqvist, Alexander Sundqvist, Nicklas Vesterlind, Mickael Brancalion, Victor Edström mfl kommit fram idag, hade dom då fått chansen på ett annat sätt i AIK, vad tror ni?
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
Poet
Posts: 2474
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: Talangfabriken!

Post by Poet »

Är en hel del mer träning nu och framförallt annan träning nu än för säg 10år sen.
Sen att när dom väl får prova på a-lagspel så får dom spela och göra misstag.
Som jag minns det från förr så släpptes inge juniorer fram och dom kan ju inte ha varit så jävla dåliga att dom inte tagit plats i ett allsvenskt lag?
Ogillar Barcelona otroligt mycket men måste ju ha det som mål i alla fall. Dom ställde upp med ett lag med 11 spelare fostrade i Barcelona.
Vet nån hur många juniorer vi har ställt upp med som mest på en match?
Minns nått år sedan då vi mötte hv i semi och hade 8 juniorer i laget iaf.
2012-05-19
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Talangfabriken!

Post by Rampa »

Poet wrote:Vet nån hur många juniorer vi har ställt upp med som mest på en match?
Minns nått år sedan då vi mötte hv i semi och hade 8 juniorer i laget iaf.
Hade vi inte fler i en match mot Modo för något år sedan?
ante08
Posts: 2540
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Talangfabriken!

Post by ante08 »

Rampa wrote:
Poet wrote:Vet nån hur många juniorer vi har ställt upp med som mest på en match?
Minns nått år sedan då vi mötte hv i semi och hade 8 juniorer i laget iaf.
Hade vi inte fler i en match mot Modo för något år sedan?
http://www.everysport.com/sport/ishocke ... ik/3779486" onclick="window.open(this.href);return false;
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Talangfabriken!

Post by Rampa »

De senaste två-tre åren har vi ju fostrat en imponerande bunt elitspelare.
David Rundblad, Tim Erixon, Adam larsson och Mattias Lindström som flyktat till N/Ahl.

Martin Lundberg, Petter Granberg, Oscar Lindberg, Petter Emanuelsson, Melker Karlsson, Adam Pettersson, Niclas Burström, Johan Alm, Rasmus Edström, och senast i raden av a-lagsspelare, Viktor Arvidsson.

Sebastian Sehlin, Lucas Wallmark, Sam Marklund, Arvid Lundberg, Per Lindholm, och Henrik Lundberg har gjort ett eller flera inhopp. Har jag glömt någon?
Plus flera som står på tröskeln till eliten. En del av dessa och de senast nämnda kanske skulle gå in i en del allsvenska lag.
Ingen dålig produktion, med andra ord.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Talangfabriken!

Post by Rampa »

ante08 wrote:
Rampa wrote:
Poet wrote:Vet nån hur många juniorer vi har ställt upp med som mest på en match?
Minns nått år sedan då vi mötte hv i semi och hade 8 juniorer i laget iaf.
Hade vi inte fler i en match mot Modo för något år sedan?
http://www.everysport.com/sport/ishocke ... ik/3779486" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Har för mig att det var 2010, tredje omgången från slutet. En match utan betydelse för något av lagen.
Men jag minns kanske fel.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Talangfabriken!

Post by Lappmössan »

Rampa wrote:De senaste två-tre åren har vi ju fostrat en imponerande bunt elitspelare.
David Rundblad, Tim Erixon, Adam larsson och Mattias Lindström som flyktat till N/Ahl.

Martin Lundberg, Petter Granberg, Oscar Lindberg, Petter Emanuelsson, Melker Karlsson, Adam Pettersson, Niclas Burström, Johan Alm, Rasmus Edström, och senast i raden av a-lagsspelare, Viktor Arvidsson.

Sebastian Sehlin, Lucas Wallmark, Sam Marklund, Arvid Lundberg, Per Lindholm, och Henrik Lundberg har gjort ett eller flera inhopp. Har jag glömt någon?
Plus flera som står på tröskeln till eliten. En del av dessa och de senast nämnda kanske skulle gå in i en del allsvenska lag.
Ingen dålig produktion, med andra ord.
Full lista i slutet av denna artikel: http://www.expressen.se/sport/hockey/el ... -talister/" onclick="window.open(this.href);return false;
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Talangfabriken!

Post by Rampa »

Jo, Martin Sandgren glömde jag. Möjligen någon mer. Jag tog ju bara med de som spelar och har spelat i a-laget.
Anti Allo
Posts: 638
Joined: 16 Jun 2011, 09:52

Re: Talangfabriken!

Post by Anti Allo »

Jesper Johansson spelade väl i någon match och även Oskar Sundqvist har väl gjort nåt inhopp.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Talangfabriken!

Post by Hank »

Jag har funderat rätt mycket på vad Magnus Hedin hade blivit med dagens förutsättningar.
User avatar
TS_
Posts: 900
Joined: 15 Jun 2011, 21:04
Location: F.d Ursviken, numera Westeros

Re: Talangfabriken!

Post by TS_ »

Hank wrote:Jag har funderat rätt mycket på vad Magnus Hedin hade blivit med dagens förutsättningar.
Kan du utveckla vad du menar?
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Talangfabriken!

Post by svartgulsubkultur »

Men Magnus Lagkaptensson varvade väl ner för att han inte var motiverad att träna den dos som krävdes då för sex-åtta år sen. Träningsdosen är knappast mindre idag.
Eller minns jag helt galet?
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Chippen
Posts: 14207
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Talangfabriken!

Post by Chippen »

Har inte Pudas varit med i A-truppen någon match?
Fast han fick nog ingen istid.

Finns även en annan från långt bak i tiden, Andreas Stenberg, som hade talangen men som kom ingenstans.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Sv: Talangfabriken!

Post by Trollet »

Chippen wrote:Har inte Pudas varit med i A-truppen någon match?
Fast han fick nog ingen istid.

Finns även en annan från långt bak i tiden, Andreas Stenberg, som hade talangen men som kom ingenstans.
Tror inte Pudas har varit uppe i A-truppen.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Talangfabriken!

Post by svartgulsubkultur »

Pudas fick testa på försäsongen men aldrig i skarpt läge.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Chippen
Posts: 14207
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Talangfabriken!

Post by Chippen »

Så var det nog. Tack.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Talangfabriken!

Post by Rampa »

Målvakten Stefan Steen har varit med i truppen, men så vitt jag vet inte spelat någon period ännu.
Men vilket som, vi har en massa ungdomar som har spelat och spelar i a-laget och glort det med den äran.
Många andra lag har haft med juniorer som dock i stort bara suttit på bänken, hos oss ges dom tid att utvecklas.
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Talangfabriken!

Post by Trollet »

Steen var andramålvakt borta mot Färjestad tidigare i höstas. Svensson var skadad då, Jocke stod hela matchen.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
TS_
Posts: 900
Joined: 15 Jun 2011, 21:04
Location: F.d Ursviken, numera Westeros

Re: Talangfabriken!

Post by TS_ »

Det är inte ofta man vågar lufta en 3emålvakt om man inte måste.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Talangfabriken!

Post by Bilderberg »

Under tiden i Allsvenskan var juniorerna för dåliga enligt folk i ledningen.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Talangfabriken!

Post by Zimme »

Det var de nog också. Träningen förbättrades ju markant från -90 kullen och framåt.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Chippen
Posts: 14207
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Talangfabriken!

Post by Chippen »

Bilderberg wrote:Under tiden i Allsvenskan var juniorerna för dåliga enligt folk i ledningen.
Det beror väl på under vilken del av tiden i Allsvenskan man pratar om. -77/78 generationen var ju riktigt bra med Bella, Rama och Ragge i spetsen. Efter dem var det enstaka spelare som kom upp och blev bofast. Måste ju vara någon emellan dessa och Tomas Larsson, hjälp mig här.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Talangfabriken!

Post by Bilderberg »

Mm, kommer speciellt ihåg en intervju med Peo Larsson i matchen mellan Södertälje-Skellefteå i kvalserien från året då AIK gick upp, i studion var Wikegård expertkommentator som förövrigt tyckte att den matchen var bättre än OS-finalen, hur som helst så fick Peo förfrågan om hur man skulle bära sig åt om man äntligen tog steget och han svarade nåt i stil med att "det blir en och annan importspelare" varpå han fick mycket kritik men på det sa han att kommande juniorkullar skulle vara mycket bättre och att AIK hade nåt nytt på gång med 91-92-kullarna, vidare sa han även att det framtida målet var att över 50 % av spelarna i slutändan skulle vara från närområdet, det var nog många höjde på ögonbrynen åt det den dagen.

Men ja jävlar vilken långsiktig strategi och storslagna planer som någon någonstans förlänge sedan fått en vision om och tänt en liten gnista som tagit fart... Och var är vi idag? Påminner litegrann om filmen "Nyckeln till frihet" eller "the shawshank redemption" som den också heter på engelska.

Löven blev låst i isoleringen.
Chippen
Posts: 14207
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Talangfabriken!

Post by Chippen »

När var det AIK gjorde om på juniorsidan och typ helrenoverade hur junior/ungdomssidan skulle jobba?

Helt enkelt, när började Lasse Marklund det jobbet?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Talangfabriken!

Post by Skidrow »

2001 var det Chippen.
Chippen
Posts: 14207
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Talangfabriken!

Post by Chippen »

Det är alltså så länge sedan, och egentligen var väl den första frukten av det arbetet Rundblad, Erixon och Larsson, eller vem har jag glömt bort däremellan?
Fast det är ju ett väldigt långsiktigt jobb oxå, för den delen.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Talangfabriken!

Post by Skidrow »

2001 var -90 11-12år då och det tar ett par år att få igenom ändringar så att det är första kullen som man märker vad dom började med är inte så konstigt.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Talangfabriken!

Post by Zimme »

Googla gäst hos Fahlman, Lasse marklund och PeA berättar om det mesta som diskuteras ovan.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Mange
Posts: 99
Joined: 15 Jun 2011, 18:09

Re: Talangfabriken!

Post by Mange »

svartgulsubkultur wrote:Men Magnus Lagkaptensson varvade väl ner för att han inte var motiverad att träna den dos som krävdes då för sex-åtta år sen. Träningsdosen är knappast mindre idag.
Eller minns jag helt galet?
Pratar vi fortfarande Hedin så var det ju snarare skador som satte stopp för hans framfart.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Talangfabriken!

Post by svartgulsubkultur »

Allright, jag kan minnas fel.
Men vad var det för skada/skador? Han övergick väl direkt till division 1-spel med Clemens efter att han slutat i AIKs J20?
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Post Reply