Talangfabriken!

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Post Reply
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Talangfabriken!

Post by Chippen »

Skidrow wrote: Bör gå bra spela med vilken klubb som helst i stan, dock väljer alla AIK rent för deras egen utveckling skulle jag tro, där har ni också ett problem med -98 kullen, den är så stor så alla får inte plats i AIK.
Tycker oxå att det bör fungera med vilket klubblag som helst och jag tror väl att om mest logiska är att man väljer att försöka ta en plats i AIK.
Fast det är ju just det där jag inte riktigt greppar. Om man gör provspel för AIK och inte tar plats, visst fan kan då fortfarande gå på HG och inte mister sin plats där, eller kriterier för att man ska bli antagen till HG att man ska ta en plats i AIK?

Passa dig skidrow, det finns ju inga problem på juniorsidan enligt Lubbe det är rent skitsnack :lol:
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Talangfabriken!

Post by Larzon »

Har en kompis som spelade i j18AIK och gick HG, fick väldigt mycket problem med skador, började om i Clemens, inga problem med HG.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
Lubbe
Posts: 1315
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Talangfabriken!

Post by Lubbe »

Chippen wrote:
Skidrow wrote: Bör gå bra spela med vilken klubb som helst i stan, dock väljer alla AIK rent för deras egen utveckling skulle jag tro, där har ni också ett problem med -98 kullen, den är så stor så alla får inte plats i AIK.
Tycker oxå att det bör fungera med vilket klubblag som helst och jag tror väl att om mest logiska är att man väljer att försöka ta en plats i AIK.
Fast det är ju just det där jag inte riktigt greppar. Om man gör provspel för AIK och inte tar plats, visst fan kan då fortfarande gå på HG och inte mister sin plats där, eller kriterier för att man ska bli antagen till HG att man ska ta en plats i AIK?

Passa dig skidrow, det finns ju inga problem på juniorsidan enligt Lubbe det är rent skitsnack :lol:
Skidrow för ett intressant och insiktsfullt resonemang. Helt klart.
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Talangfabriken!

Post by Chippen »

Larzon wrote:Har en kompis som spelade i j18AIK och gick HG, fick väldigt mycket problem med skador, började om i Clemens, inga problem med HG.
Oki. Tack för det svaret.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Talangfabriken!

Post by bsa »

Ska du bli något i toppidrott måste du ha någon form av ego, i lagidrott ska du kunna balansera den, men ändå ett ego. Klart att inte alla kan passa in. Alm drog ju en sväng till Frölunda, de var tufft de årgångarna, man kan ju inte ställa upp med sju juniorbackar i SHL. Det är ju inte söndagsskola det är toppidrott. Klart att några känner sig trampade på, och någon blir säkert trampad på. Så en ventil behövs, om de då heter Luleå, Modo eller Björklöven. Men du måste tro på dig själv, och känner du att du inte får din rättmätiga chans så. Offra dig själv för en förening låter sjuttiotal.
User avatar
Sketch
Posts: 1072
Joined: 15 Jun 2011, 14:51

Re: Talangfabriken!

Post by Sketch »

bsa wrote:Offra dig själv för en förening låter sjuttiotal.
Låter som hjärta.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Talangfabriken!

Post by King Kong »

Lappmössan wrote:Det är det här om att satsa lokalproducerat är en lyx vi blivit lite bortskämda med.
Vi bör vara jävligt tacksamma att vi har unga local boys som Nisse, Alm m.fl. som håller så pass hög nivå och kan utgöra stommen i laget en lång tid framöver. Det kanske känns så just nu, men sådana växer inte på träd.
Jag tror inte att det är flax att vi får fram så många bra hockeyspelare som kommer från närområdet om man nu ser det i ett större perspektiv..
Vi har en fantastisk ungdomsverksamhet idag, men vi måste hela tiden jobba målmedvetet på att bli bättre..

Bygger vi upp juniorlaget med in värvade talanger blir juniorsidan bara ett luftslott som förr eller senare får pyspunka, och med tanke på att juniorverksamheten är en stor del i AIKs framgång rent A-lagsmässigt kommer A-laget också att drabbas hårt i ett sånt läge..
Det går fort..

Helt plötsligt måste det spottas ut pengar på värvningar vi idag inte behöver göra och då har snöbollen även ekonomiskt börjat rulla år fel håll..

Nä, vår juniorsida skall byggas på så lokala killar som det bara är möjligt och ytterst få eller helst inga platser skall fyllas av talanger från södra sverige..eller utlandet..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
MrA
Posts: 97
Joined: 16 Jun 2011, 00:33

Re: Talangfabriken!

Post by MrA »

Verkar vara helt officiellt nu:
http://www.luleahockey.se/artikel/45860/" onclick="window.open(this.href);return false;
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Talangfabriken!

Post by Chippen »

- Jag känner att jag behöver få tillgång till målvaktstränare i större utsträckning för att fortsätta utvecklas och det får jag på hockeygymnasiet i Luleå, säger Filip Gustavsson.
En konkret anledning.

Men då kommer en fråga: hur ser det ut på HG? Vilka är lärare, eller tränare? (vet inte hur man ska benämna det)
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Akerman2
Posts: 815
Joined: 18 Jul 2012, 00:29

Re: Talangfabriken!

Post by Akerman2 »

Att vi tappar en lovande målvakt, uppvuxen i schtan, till en konkurrent måste ses som ett bekymmer.
Sen kan anledningarna vara oändligt många. Allt från att ex. flickvännen gick till bästa polarn till att det är något som spelaren ifråga inte är nöjd med inom föreningen. Den frågan måste man ställa sig för att fortsätta vara ledande.

Känslan man får över uttalandet "- Jag känner att jag behöver få tillgång till målvaktstränare i större utsträckning för att fortsätta utvecklas och det får jag på hockeygymnasiet i Luleå" är nästan att "konkurrensen är mördande i Skellefteå och har större chans att få J20 tid i Luleå". Ska inte glömma bort att 2:a keepern i TV-pucken William Wikström finns i laget, 2 år äldre Jesper Eriksson har jag fått för mig är jäkigt lovande (knäskadad) och Vännström likaså.
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Talangfabriken!

Post by Chippen »

Akerman2 wrote:Att vi tappar en lovande målvakt, uppvuxen i schtan, till en konkurrent måste ses som ett bekymmer.
Sen kan anledningarna vara oändligt många. Allt från att ex. flickvännen gick till bästa polarn till att det är något som spelaren ifråga inte är nöjd med inom föreningen. Den frågan måste man ställa sig för att fortsätta vara ledande.
Det är precis det jag är försökt belysa, men fick ju på tafsen av Lubbe då, för det finns ju inga problem.
Nu verkar det ju vara så att det är HG som är problemet i just detta fall och deras grad att ha målvaktsträning, men det är ju något som påverkar AIK oxå.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Talangfabriken!

Post by Zimme »

Luleå har ju lyckats bra på mv-sidan så det kan inte ses som anmärkningsvärt att man är attraktiva för unga målvakter.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Talangfabriken!

Post by Chippen »

Mja, där ligger Luleå före oss.
Senaste målvakten som gått från J20 till A-truppen är väl Pumba och före det var det Backlund?
(vet inte om man ska räkna in Sehlstedt?)

Vi är grymma på att utveckla utespelare, men på målvaktssidan är det lite värre.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Poet
Posts: 2476
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: Talangfabriken!

Post by Poet »

Chippen sluta grina nu över att Lubbe sa ifrån.
2012-05-19
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Talangfabriken!

Post by Chippen »

Jag grinar inte. Jag finner det högst komiskt bara :)
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Talangfabriken!

Post by Lappmössan »

Klart det blir lite dålig reklam för klubben när många talanger lämnar, oavsett om de har rimliga anledningar. Luleå hockey försöker utnyttja det.

Angående Jesper Eriksson var/är han en stor talang ja, stod när Sverige vann U17 VM (med Aho och Pettersson) innan han skadade knät. Har just gått på is igen enligt honom själv på twitter, får hoppas han tar sig tillbaka till högsta nivån igen.
User avatar
tord
Posts: 101
Joined: 15 Jun 2011, 17:54

Re: Talangfabriken!

Post by tord »

Har för mig att Hento kör målvakscamp nån gång i veckan i Luleå (Holm kör väl typ aldrig) för unga målvakter i länet
Akerman2
Posts: 815
Joined: 18 Jul 2012, 00:29

Re: Talangfabriken!

Post by Akerman2 »

Zimme wrote:Luleå har ju lyckats bra på mv-sidan så det kan inte ses som anmärkningsvärt att man är attraktiva för unga målvakter.
Sant, det är ett "problem". Då kan man ställa sig frågan vad gör dom bättre och vad gör vi för att bli lika/ännu bättre.
MrA
Posts: 97
Joined: 16 Jun 2011, 00:33

Re: Talangfabriken!

Post by MrA »

http://blogg.folkbladet.nu/elithockeybl ... erbytider/" onclick="window.open(this.href);return false;
MrBlaser
Posts: 21
Joined: 31 Jul 2012, 15:24

Re: Talangfabriken!

Post by MrBlaser »

Tyvärr är det så att Luleå satsar mer på sina unga målvakter än vi gör idag. En tröst är väl att vi är rätt hyfsade på att skola utespelare.
Grabben ifråga är inte bara en stor talang, han har även ett fantastiskt driv att hela tiden utvecklas och bli en så bra målvakt han bara kan bli. Jag vet inte sett någon med större eget inbyggt utvecklingsbehov än han faktiskt...
Jag vet att det inte var ett förstahandsval för honom att gå dit men han och föreningen var helt enkelt inte överens om framtiden, och då blir det så här ibland.
Men det blir verkligen inte roligt att se honom i den tröjan. :evil:
User avatar
smogz
Posts: 5684
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Talangfabriken!

Post by smogz »

Det positiva är väl att Skellefteå som förening försöker lära av sina misstag. Därmed kanske man tittar över satsningen på utbildning av målvakter efter en sån här händelse
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
ossian
Posts: 3603
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Talangfabriken!

Post by ossian »

Det kan ju vara så enkelt att Skuggan garanterar honom en av två platser i J-20 tillsammans med Ward. Det kan även vara så att Skuggan erbjuder honom ekonomisk ersättning. Det handlar om en av Sveriges bästa målvakter i åldersklassen.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Talangfabriken!

Post by 374 »

Jag tycker det är bristande respekt mot Filip att anta att det är något annat än den anledning han angivit som ligger bakom hans beslut.

Savonens inlägg håller mycket låg nivå.
ante08
Posts: 2554
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Talangfabriken!

Post by ante08 »

För övrigt finns inte Filip Gustavsson med i dagens J18 match mot Piteå. Joel Vännström vaktar kassen.
Akerman2
Posts: 815
Joined: 18 Jul 2012, 00:29

Re: Talangfabriken!

Post by Akerman2 »

374 wrote:Jag tycker det är bristande respekt mot Filip att anta att det är något annat än den anledning han angivit som ligger bakom hans beslut.

Savonens inlägg håller mycket låg nivå.
Blåögt sätt att se på saken. Sandström säger i intervju att "Det var inte alls meningen". Nog fan ville han ge Bellemare en rejäl fulsmäll i den situationen men det är inget som han säger till media. Eller du tycker att det var en oturlig olycka med cross-checkingen?

Man vänder allt till sin egen fördel.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Talangfabriken!

Post by Markman »

Akerman2 - nu tror jag att du missförstår. 374 skriver om målvakten Filip Gustavsson som lämnar Skellefteå AIK för att gå till Luleå, inte om Bellemare och Sandström.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Akerman2
Posts: 815
Joined: 18 Jul 2012, 00:29

Re: Talangfabriken!

Post by Akerman2 »

Markman wrote:Akerman2 - nu tror jag att du missförstår. 374 skriver om målvakten Filip Gustavsson som lämnar Skellefteå AIK för att gå till Luleå, inte om Bellemare och Sandström.
Var nog lite otydligt skrivet från min sida.

Menar också målvakt FG och drar parallellen till Sandströms uttalande i media då det för oss alla är färskt i minnet.
Synar att Sandström verkligen inte gjorde det med mening, är snudd så att jag likt Savonen synar att det FG säger till media är hela sanningen. Även om det möjligtvis är så, men min poäng är att det är blåögt att tro att allt som står/citeras i tidningen är sant. Vilket 374 gör. Om det är respektlös så okej.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Talangfabriken!

Post by 374 »

När någon anger en anledning som verkar fullt rimlig varför ska man då med automatik anta att det ligger något mer bakom, särskilt när det är en sak som inte påverkar mig ett dugg. Det innebär inte att jag blint tror på allt som sägs i media.
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Talangfabriken!

Post by freddus »

Bara för att man väljer att tro på en kommentar i media en gång behöver ju inte det betyda att man är så blåögd att man tror på allt! Nu är det väl också en ganska rimlig förklaring att han vill ha mer tid med en målvaktstränare? Sen kan det ju självklart finnas fler orsaker men den nämnda lär väga väldigt tungt i ett så pass stort val ändå.
Akerman2
Posts: 815
Joined: 18 Jul 2012, 00:29

Re: Talangfabriken!

Post by Akerman2 »

Behöver inte per auto utgå från att det är fel. En uttalande i media behöver inte per auto betyda att det är hela sanningen heller. Därför anser inte jag att det är lågt att spekulera kring det. Ligger säkert mycket i det & då är det något föreningen måste bli bättre på.

Fan, är inte första spelaren som lämnar för Luleå så visst blir man nojjig.
Post Reply